Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRebeka Barnané Megváltozta több, mint 10 éve
1
A betegbiztonság javítására irányuló törekvések a
Zala Megyei Kórházban „Ellátási hibák az egészségügyben” Országos Konferencia december 7. Dr. Kránitz Katalin minőségirányítási igazgató Zala Megyei Kórház - Zalaegerszeg
2
Az egészségügyi ellátás veszélyes üzem!
Probléma felvetés Az egészségügyi ellátás veszélyes üzem! * A betegellátás biztonsága nem éri el a kívánt színvonalat még a fejlett országokban sem. * A hibák százaléka rendszerhiba. * Magyarországon nincsenek a hibák feltárására irányuló széleskörű felmérések.
3
A probléma okai 1) Ellátó rendszerből adódó okok
- forráshiány (személyzet, anyagi) - szervezetlenség - infrastruktúra 2) Személyi okok - túlterheltség - érdektelenség - előrelátás hiánya 3) A beteg személyiségéből adódó okok - együttműködés hiánya - egészségkultúra nem megfelelősége
4
Kedvezőtlen körfolyamat az egészségügyi ellátásban
Pályaelhagyás Elégtelen személyzet Kevés munkatárs Költségemelkedés Feszített munkatempó Defenzív viselkedés Több hiba Több per Forrás: Kullmann Lajos: Hiányzó munkatársak, hibák, műhiba perek - Merre tovább? Rehabilitáció 2003; 13. (3-4): 2-7.
5
Az ellátási hibák következményei
- Beteg állapotának rosszabbodása, esetleg elhalálozása. - Panaszos/peres ügyek. - Betegek elégedetlensége, beteg elvándorlás. - Gazdasági hatások (ápolási napok számának emelkedése, kártérítések).
6
Ellátási hibákhoz vezethetnek
- betegazonosítás hiánya, - diagnosztikus tévedések, - terápiás tévesztések, - a betegfelügyelet hiánya, - kommunikációs hiányosságok, - dokumentációs hiányosságok, Összességében a betegellátási folyamat nem megfelelősége.
7
Az ellátási hibák megelőzése!
Mi lehet a megoldás? Az ellátási hibák megelőzése!
8
„Az emberi tökéletlenség nem küszöbölhető ki, de a rendszer hibái, szervezési hiányosságai felderíthetők és megoldhatók.” (J. Reason 1995.) Forrás: Safety in the operating theatre-part 2: Human error and organisational failure. Qual. Saf. Health Care pp
9
Az egészségügy minőségének és gazdaságosságának III. Kongresszusa.
1994 június, Zalaegerszeg Az egészségügy minőségének és gazdaságosságának III. Kongresszusa. Keith A. McIntyre, a Medical Protection Limited, London európai igazgatójának előadása.
10
„Még a legjobb vezetői gárda által irányított egységekben is, ahol a lehető legjobb szakembereket alkalmazzák és a legjobb műszereket használják, minden évben számos orvosi hiba és nem várt esemény következik be, amelyek azután nem kielégítő gyógyuláshoz és így incidensekhez vezetnek.”
11
Megelőzési lehetőségek
Minőségbiztosítási rendszer működtetése. Panaszkezelési eljárás protokollja. Kommunikáció javítására irányuló törekvések. A betegdokumentáció megfelelősége. Nem várt események jelentési rendszere. „Majdnem esetek” jelentése. Természetes emberi vonakodás legyőzése. Minőség iránti elkötelezettség!
12
Egészségügyi Közlöny 2003. 13. szám.
MSZ EN ISO 9001:2001 Azonosítás és nyomonkövethetőség egészségügyi értelmezése: Egészségügyi Közlöny szám. Az egészségügyi szolgáltató szervezetnek azonosítani és nyomon kell követnie az ellátási tevékenység minden egyes lépését.
13
Kórházi Ellátási Standardok
KES: 2.0. Verzió (2003.) BFE A dokumentáció elegendő adatot tartalmaz ahhoz, hogy azonosítsa a beteget, támogassa a diagnózist, megindokolja a terápiát, dokumentálja a kórlefolyást és a kezelés eredményét, elősegítse az ellátás folyamatosságát az egyes egészségügyi szolgáltató szervezetek között.
14
KES: 2.0. Verzió BLL Rendszert alkalmaznak arra, hogy a gyógyszerkiosztás során a megfelelő beteg, a megfelelő gyógyszert, a megfelelő adagban és a megfelelő időben kapja meg. BLL. 7.5. A betegeket gyógyszer beadása előtt azonosítják.
15
A Zala Megyei Kórház 1995 óta ISO 9000 szabvány szerinti minőségirányítási rendszert működtet és fejleszt. 2003 tavaszán a meglévő ISO rendszerünkhöz a Kórházi Ellátási Standardok (KES) előírásainak adaptálását is megkezdtük. Munkánk során szembesültünk azzal a problémával, hogy a standardokban előírt betegbiztonsági szempontoknak nem minden esetben tudunk megfelelni.
16
Probléma megoldás * Minőségfejlesztő team létrehozása. Feladat:
- A standardoknak megfelelő, betegbiztonságra vonatkozó kritikus pontok feltárása. - Megoldási javaslatok kidolgozása.
17
Beavatkozást igénylő pontok
1) Biztonságos betegazonosítás: - gyermekek, idősek, - eszméletlen és zavart tudatállapotú betegek, - cselekvőképességükben teljesen vagy részlegesen korlátozott betegek. 2) Diagnosztikai vagy terápiás beavatkozásokra szállított betegek felügyelete. (Két telephelyből adódó sajátosságok figyelembevétele) 3) A gyógyszerelés biztonságának javítása.
18
Megoldási javaslatok ad.1) Betegazonosító csuklópánt.
ad.2) * Betegfelügyelő alkalmazása a Radiológiai Osztályon, a Központi Műtőblokkban. * Betegfelügyelő beállítása ügyeleti időszakra a két telephely közti szállításokhoz. ad.3) Napi háromszori (szájba történő) gyógyszerelés bevezetése.
19
Betegazonosító csuklópánt
Korábbi tapasztalatok zavart beteg elkóborolhat - korábban már többször megtörtént, fekvőbeteg rosszulléte (pl. büfé, radiológiai vizsgálatról), két telephely közti betegforgalom gyakorisága, műtétre kerülő premedikációban szedatívumot kapott beteg biztonságos azonosítása, külföldön a betegazonosító használata elfogadott (pl. USA, Ausztria).
20
Betegazonosító csuklópánt
Bevezetés lépései * Árajánlat és minta beszerzése. * Árkalkuláció a bevezetés várható költségeiről az előző évi betegforgalom alapján (1,5 - 2 mill.Ft/év). * Tájékoztató a felső vezetés részére, meggyőzés. * Döntés: bevezetés a műtétes osztályokon. * Tájékoztató, vita a bevezetésről: tanácsadó kabinet, főorvosi, főnővéri kar. Támogatók - ellenzők, meggyőzés.
21
Betegazonosító csuklópánt
* Munkatársak széleskörű tájékoztatása (főigazgatói értesítő, Kórlap újság). * Lakosság tájékoztatása a médián keresztül (Zalai Hírlap, ZTV). * Beleegyező tájékoztató nyilatkozat szerkesztése, terjesztése a fekvőbeteg osztályokon.
22
Betegazonosító csuklópánt
A kipróbálás előtt a betegek és hozzátartozók felvilágosítása a csuklópánt használatának előnyeiről, melyet a PR Iroda különböző fórumokon ismertetett: * háziorvosok, * média: újságcikk, TV riport, * szórólap osztályokra és * betegtájékoztatóba foglalás, hangsúlyozva, hogy ez a beteg biztonsága érdekében történik.
24
Betegazonosító csuklópánt
Bevezetés 2003. június 2.-tól az összes műtétes osztályon, 3 hónapos tapasztalati idő, majd a tapasztalatok értékelése, összegzése következtetések levonása.
25
Betegazonosító csuklópánt
Pozitív tapasztalatok után az egész kórházra kiterjedő bevezetés 2004. január 4-től.
26
Betegazonosító csuklópánt
Követelmények a használat során: 1) gyorsaság az adatfelvétel gyors és egyszerűen kivitelezhető legyen. 2) biztonság adatbiztonság - tévedés lehetőségének kizárása, adatvesztés kivédése. 3) jogszerűség Adatvédelmi Törvény (1997.évi XLVII.tv.az egészségügyi és hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről) betartása.
27
2004. július 3. Szeged - betegcsere
28
Betegazonosítás - törvényi szabályozások
60/2003.(X.20.) ESzCsM rendelet az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételekről. 3.§.(5): Minden fekvőbeteg szakellátást nyújtó egészségügyi intézményben biztosítani kell a betegellátás biztonságát fokozó betegazonosító rendszer működését, melynek részletes szabályait a Szervezeti és Működési Szabályzatban kell meghatározni, figyelemmel a hatályos adatvédelmi rendelkezésekre is.
29
1/2005.(Eü.K.1.) Eü.M. irányelv a betegazonosító rendszer működéséről
A betegazonosító rendszer általános elvei: - célhoz kötöttség, - személyes adatok védelme, - diszkrimináció mentesség.
30
Betegazonosító csuklópánt - jogszerűség
ZMK: a beteg azonosítására szolgáló etikett használata. Egyéb lehetőség: Vonalkód használata, Dekódolás problémája - költségek.
31
Jobb a bajt megelőzni, mint gyógyítani.
Konklúzió: Jobb a bajt megelőzni, mint gyógyítani. Minőségfejlesztés!
32
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.