Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval"— Előadás másolata:

1 RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
Az előadásokban ill. az eseményeket amiről az előadások szólnak igyekszem úgy összevállogatni, hogy minden alkalommal valami más téma esetleg helyszín legyen. A mai előadás is ennek jegyében készült, egy szárnyashajó és egy kisgéphajó ütközésének vizsgálatával. Személyhajó és kisgéphajó ütközés eddig még nem volt a gyakorlatunkban. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Wimmer Gábor balesetvizsgáló

2 VÖCSÖK II. MS. SZÁRNYAS HAJÓ ÉS EGY KISGÉPHAJÓ ÜTKÖZÉSE
Az esemény bejelentése augusztus 15-én 14:40-kor történt a MAHART PassNave személyhajózási Kft. részéről az illetékes rendőrhatóság és az RSOE felé. Az RSOE a bejelentést a KBSZ felé 15 óra 10 perckor továbbította. A Vizsgálóbizottság a helyszínre 16:30-kor érkezett. A vizsgálat az északi MO-ás híd alatt álló bárkáknál lekötött szárnyashajón folyt. A vizsgálat kb. 18:00-ig tartott. A vizsgálóbizottság négy főből állt. A baleset időpontja: augusztus óra 30 perc. A vízijárművek típusai: Szárnyashajó Vöcsök II. ms. menetrend szerint közlekedő gyorsjáratú termes személyhajó, a másik közlekedő jármű egy kisgéphajó, mely munkahajóként üzemelt az északi M0-ás hídnál.

3 VÖCSÖK II. MS. SZÁRNYAS HAJÓ ÉS EGY KISGÉPHAJÓ ÜTKÖZÉSE
A hajók lajstromszámai: Vöcsök II: 01348 Kisgéphajó: H A hajók üzemképességi okmányának érvényessége: Vöcsök II: január 21. Kisgéphajó: május. 22. Időjárás az esemény bekövetkezésekor: Vízállás: cm Látási viszonyok: Jók, napos idő Szélerősség: Gyenge északi szél Hőmérséklet: 25 Co A Vöcsök II. szárnyashajó a MAHART PassNace tulajdonában és üzemeltetésében van, a kisgéphajó pedig az Északi MO-ás hidat építő Hidépítő Speciál Kft. az üzemeltetője és tulajdonosa.

4 AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA A Szárnyashajó menetrend szerint völgymenetben közlekedett az épülő északi MO-ás híd felé a szokásos sebességgel. Az építkezési munkák miatt a szabad hajóút 100 m szélességűre korlátozódott. (50/Du/2007. sz. Hajósoknak szóló hirdetményben) A kisgéphajó az épülő híd alatti jobb-parti kikötőhelyről indult a bal partban lévő munkásszállásra, munkásokért. A kisgéphajóban csak a hajó vezetője tartózkodott. Nagy gyakorlattal rendelkező, megbízható, hajós dolgozó volt. A szárnyashajó hajóvezetőjének elmondása szerint a hidat, a folyamatban lévő építési tevékenység miatt nagy figyelemmel közelítette meg. A hídnyílásba behajózva rendellenességet nem tapasztalt. Az épülő hídnyílásba történő behajózás előtt kb. 2 km-el URH rádión a 10-es csatornán bejelentkezett, és közvetlenül a híd előtt rövid sziréna hangjelzést adott. A szárnyashajón az a szokásos hajózási módszer, hogy a hajó parancsnoka kormányozza a hajót, a gépüzemvezető is a kormányállásban teljesít szolgálatot és kezeli a gépi berendezések kezelőszerveit. Azt még itt meg kell jegyezni hogy ez a hajózási mód a nagy hajósebesség miatt mindig is úgy történt, hogy csak nagy gyakorlattal, jó képességekkel rendelkező megbízható dolgozókat neveztek ki vezető beosztásba. Elsősorban Hajóparancsnok, ill. gépüzemvezető beosztásokban.

5 AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Az épülő híd pillérét elhagyva kb. 100 m-el észlelték, a jobb part irányából szintén nagy sebességgel közlekedő, illetve érkező motorcsónakot, mely az észlelés pillanatában kb m-re lehetett a látómező jobb oldalán, és keresztezte a szárnyashajó útját. A szárnyashajó parancsnoka azonnal utasítást adott a gépüzemvezetőnek a hajó megállítására, amely rögtön végrehajtásra is került. A hajó parancsnoka szerint az észlelés és az ütközés között eltelt idő 2-3 másodperc lehetett, az ütközés megtörténtéig egyéb intézkedés megtételére már nem volt ideje (irányváltoztatás, további hangjelzés). Az ütközés következtében a szárnyashajó a folyásiránnyal szembe fordult. A hajó első tisztje azonnal megkezdte, illetve megpróbálta megkezdeni a csónak vezetőjének keresését, mentését. Az építkezésről is többen látták az eseményt és egy segélyhajó is a helyszínre indult, kb. 3-4 perc elteltével érkezett a baleset helyszínére.

6 AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Szárnyashajó Kisgéphajó
Egy egyszerű ábra a balesetet helyszínét illetően.

7 Szárnyashajó Kisgéphajó Bárka Bárka Ütközés Bárka
Egy szerény animációval igyekeztünk az előadás színvomnalát fejleszteni. Abban a reményben készülök, készülünk a szakmai napok prezentációira, hogy az hallgatóság véleménye szerint is fejlődik az előadások minősége. Kisgéphajó Bárka Bárka Ütközés

8 A HELYSZÍN

9 AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Az ütközést követően azonnal megkezdődött a mentés az időközben odaérkező Vízügyi Szolgálat egyik kishajójával és a Hídépítő Speciál egyik hasonló kisgéphajóval közösen. A balesetet szenvedet kisgéphajó a szárnyashajó orr része alá szorult. A vízügyi kisgéphajó segítségével sikerült a sérült motorcsónakot kiszabadítani. A balesetet szenvedett hajó vezetőjét beszorult állapotban találták meg a csónakban, mely a baleset után is úszóképes maradt, légkamráinak köszönhetően. A sérült kisgéphajó vezetőjét sajnos már nem lehetett megmenteni. A szárnyashajót a személyzet a baleset után, a mentési művelet befejezését követően az 1659-es fkm-nél horgonyzó bárkákhoz kötötte és megkezdte a 62 utas átszállításának előkészületeit, a hajó átvizsgálását. A szárnyashajó személyzete 5 főből állt. A szárnyashajó parancsnoka a balesetet követően azonnal értesítette a mentőket és a vízirendészet ügyeletes tisztjét. Ebben az esetben az azonnal szó abban az értelemben igaz, hogy először

10 AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Egy kis elemzés Adatok:
Szárnyashajó sebessége 60 km/h = 16 m/s Kisgéphajó sebessége 40 km/h = 11 m/s Idő: 2;3;4;5 sec Képletek: út idő sebesség összefüggés, szögfüggvények, szinusztétel A képek, és a számítások szerint a szárnyashajó az észlelés és az ütközés között eltelt néhány 2-5 másodperc alatt kb m-t tett volna meg teljes sebességgel. Könnyen belátható, hogy a valóban megtett távolság valamivel kevesebb, mert a géperő levétele után a hajó még egy kis ideig siklásban van ugyan, de azt követően a sebesség elvesztésével a hajó egyre fokozottabban válik vízkiszorításos hajóvá és sebességéből egyre többet veszít, és végül teljesen hagyományos hajóvá válik, gyakorlatilag megáll.

11 AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA A számítások eredményei gyakorlatilag megegyeznek a szárnyashajó parancsnokának elmondásával, miszerint a jobboldalról érkező kisgéphajó az észlelés pillanatában a szárnyashajótól mintegy m-re lehetett. Lássunk egy egyszerű vázlatot és néhány egyszerű összefüggéssel számolva a megtett utakat a találkozás pillanatáig. Matematikai és fizikai tanulmányaink korai időszakából származó egyszerű összefüggésekkel igazolhatjuk a tényeket.

12 ESEMÉNY ELEMZÉSE 60 km/h 600 40 km/h 50-70 m 25 m-t a szárnyas hajó 1,5 sec alatt teszi meg. . 750 30,5 m-t szárnyas hajó 1,9 sec alatt tesz meg 1,5+1,9=3,4 sec A matematikai levezetéseket mellőzzük, de a legegyszerűbb szögfüggvény összefüggések ill. a szinusztétel alkalmazása elegendő volt esetünkben. A számítások igazolták a távolságok és sebességek arányát ill. a lehetséges ütközési pont helyét és távolságait a feltételezett adatok birtokában. A szárnyashajó a kb. 55 m-t 3,3 sec alatt tette volna meg teljes sebességgel, azonban a lassítási folyamat miatt ez az idő nyilvánvalóan megnő 61 m A csónak a 61 m-t 5,49 sec alatt teszi meg 450

13 ESEMÉNY ELEMZÉSE A vizsgálat alkalmával csak a szárnyashajó vezetőjét és a szemtanúk közül néhány főt volt módunk meghallgatni. Az elhangzottakból azt a következtetést vontuk le, hogy a kisgéphajó vezetője nem kellő figyelemmel vezette hajóját, és többek véleménye szerint a kisgéphajó vezetője csak jobb oldalra figyelt, a hajója bal oldalára, a fentről jövő forgalomra nem figyelt egyáltalán. Mindkét hajó viszonylag nagy sebességgel közlekedett, a balesetet elkerülni nem tudta a veszélyhelyzetet észlelő hajó. A kapcsolódó eseményeket és a meghallgatott szemtanúk elmondásából származó tényeket összeillesztve, a valóságban is az történhetett, amit a korábban bemutatott számítások igazolnak. A kisgéphajó csak a légkamráinak köszönhetően nem süllyedt el, a hajó jelentős mértékben sérült. Utasa illetve egyben vezetője életét vesztette. A szárnyas hajó utasai közül ugyan senki sem sérült meg, és a hajóban sem keletkezett jelentős kár, de a hajót ki kellett emelni és a szárnytartókon keletkezett sérüléseket javítani kellett. A hajó hosszabb időre kiesett a menetrendszerű járatból.

14 A SÉRÜLT KISGÉPHAJÓ A PARTRA VONTATVA
A sérült kisgéphajó partra vontatás után.

15 A SÉRÜLT KISGÉPHAJÓ A PARTRA VONTATVA

16 A CSÓNAK MÁR KIEMELT ÁLLAPOTBAN
A következő néhány kép már a baleset után a Hídépítő Speciál telephelyén ill. munkaterületén készült.

17 A KISHAJÓ SZEMBŐL

18 A GÁZKAR ÁLLÁSA Ezen a képen látszik, hogy a gázkar maximális állásban van.

19 ÉLES VÁGÁS A CSÓNAKON Látható, hogy a szárnytartó profil gyakorlatilag elvágta a csónakot és csak azért nem vágta ketté mert már lelassult állapotban történt az ütközés.

20 A SZÁRNYASHAJÓ KIKÖTVE A BÁRKÁKHOZ
Itt kötött ki a szárnyashajó a baleset után. A rendőrségi járőrhajóról készült a kép.

21 A SÉRÜLT BELSŐ SZÁRNYTARTÓ PROFIL
A szárnyashajó sérült szárnytartó profiljai

22 A SÉRÜLT SZÁRNYTARTÓ PROFIL MÁSIK

23 MÁSIK SÉRÜLT SZÁRNYTARTÓ PROFIL

24 A KIEMELT SZÁRNYASHAJÓ A HAJÓJAVÍTÓBAN
Ez a hajó nem ugyanaz, de teljesen hasonló ugyanaz a Voshod tip. Szárnyashajó amiből a MAHART-nak

25 KÖVETKEZTETÉS A baleset oka: Biztonsági ajánlások:
A kisgéphajó vezetője nem kellő figyelemmel és gondossággal vezette szolgálati célú kisgéphajóját. Biztonsági ajánlások: Ebben az esetben konkrét biztonsági ajánlás nem kerül megfogalmazásra. A már korábban javasolt adatrögzítő rendszer, amely a legfontosabb üzemi adatokat egy ideig eltárolja (motorfordulatszám, kormányhelyzet, hajósebesség). A legnehezebb szakaszokon megfontolandó lenne esetleg a radar használata akár napközben is, jó látási viszonyok esetén is. Ezek az ajánlások -gondolatok- természetesen senkire nézve sem kötelezőek, sőt még a Hajózási Felügyelet felé sem kerülnek megfogalmazásra, csupán az üzemeltető nyugtathatja meg magát azzal, hogy technikailag valóban mindent megtett a hasonló esetek ill. a balesetek elkerülése érdekében. Nincs olyan műszaki megoldás még jelenleg ami mellett ne fordulhatna elő baleset.

26 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval"

Hasonló előadás


Google Hirdetések