Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály 2010. augusztus 30.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály 2010. augusztus 30."— Előadás másolata:

1 Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály 2010. augusztus 30.

2 Mitől lesz versenyképes egy felsőoktatási intézmény? Adaptációval: folyamatosan és proaktívan alkalmazkod ik a munkaerő-piaci és társadalmi kereslethez, elváráshoz és a nemzetközi kutatási eredményekhez Kooperációval: a gazdaság szereplőivel, a hazai-külföldi felsőoktatási- és kutató - intézmények fix munkamegosztásával végrehajtott programokkal, gyakorlatorientált képzésekkel Kollaborációval: elsősorban a tudományos kutatások, fejlesztések hatékonyságát növelő tudásépítő együttműködésekkel Minőségfejlesztéssel: a munkaerőpiac, a hallgató, az oktatók, a társadalom igényeinek megfelelő szolgáltatások folytonos javításával Stratégiai gondolkodással: jövőképpel, elkötelezett vezetőkkel, stratégiai tervezéssel, nyomkövetéssel Aktív információs platformmal: adattartalmak konzisztenssé tételével, elérhető, gyorsan áramló és összevethető, információkkal, adattárak kialakításával, technológia- és tudástranszferrel Hatékony infrastruktúrával: multifunkcionális oktatási-kutatási-fejlesztési terekkel, „intelligens”-környezetbarát épületmegoldásokkal

3 Az EU felsőoktatási képzései a munkaerő-piaci igények kielégítésére (a magyar is hasonló) A munkaerő-piaci elvárásoknak megfelelően: Gyakorlatorientáltabb PhD képzés szükséges (csökkent a munkaerőpiac PhD igénye ) Több és vonzóbb FSZ (növekedett a munkaerő-piac FSZ igénye) Gyakorlatorientáltabb alapképzés A munkaerő-piaci elvárásoknak megfelelően: Gyakorlatorientáltabb PhD képzés szükséges (csökkent a munkaerőpiac PhD igénye ) Több és vonzóbb FSZ (növekedett a munkaerő-piac FSZ igénye) Gyakorlatorientáltabb alapképzés www.endeavour-erasmus.net

4 Szakmapolitikai törekvések a „versenytérben” Kooperáció Adaptáció Kollaboráció Minőség- fejlesztés Stratégiai gondolkodás Aktív információs platform Intelligens infrastruktúra TÁMOP 4.1.1 Hallgatói és intézményi szolgáltatásfejlesztés a felsőoktatásban TÁMOP 4.1.1B mentori és tanácsadói szolgáltatások fejlesztése TÁMOP 4.1.1C Regionális felsőoktatási együttműködés támogatása TÁMOP 4.1.2 Képzés- és tananyagfejlesztés/ Pedagógusképzés/Képzők képzése TÁMOP 4.1.4 Minőségfejlesztés TÁMOP 4.2.1 Technológia és tudás transzfer TÁMOP 4.2.1 A felsőoktatás minőségének javítása a K+F+I+O fejlesztésén keresztül TÁMOP 4.2.3 Tudomány- népszerűsítés TÁMOP 4.2.4 Nemzeti kiválóság Program TÁMOP 4.2.5. Elektronikus tartalomfejlesztés és szolgáltatás TIOP 1.3.1 Infrastruktúra, IKT, műszer- labor

5 Gyakorlatorientált képzések partnerei az UMFT pályázatokban TÁMOP 4.1.1C Regionális felsőoktatási együttműködés támogatása TÁMOP 4.1.2 / B Pedagógusképzés TÁMOP 4.1.2 / C „Képzők képzése” TÁMOP 4.1.1 Hallgatói és intézményi szolgáltatásfejlesztés a felsőoktatásban TÁMOP 4.1.2/A2 Képzés- és tartalomfejlesztés tekintettel a hiányszakmákra és az új szakmákra TÁMOP 4.1.2/A1 Képzés- és tartalomfejlesztés tekintettel a matematikai, természet - tudományi, műszaki és informatikai képzésekre TÁMOP 4.2.1/B- KR/2009 A felsőoktatás minőségének javítása a K+F+I+O fejlesztésén keresztül TÁMOP 4.1.2 / B Pedagógiai képzések fejlesztése felsőoktatási intézmény Kutatóhely(ek) felsőoktatási intézmény(ek) egyéb oktatási intézmény(ek) nonprofit szervezet(ek) államigazgatási szervezet(ek), önkormányzat(ok) profitorientál t szervezet(ek

6 Felsőoktatáshoz kapcsolódó uniós pályázati források (millió Ft)

7 A 2009/2010-es akciótervben szerződéskötéssel lezárt, nyílt pályázati konstrukciókra adott támogatás (KMR és KR összesen)

8 2007/2008-ban és 2009/2010-ben leszerződött nyílt szolgáltatásfejleszt ő pályázatok támogatás ai és kedvezményezettei (K M R és KR összesen) 2009/2010-ben kevesebb kedvezményezettre több támogatás jutott, mint 2007/2008-ban

9 A 2009/2010-es akcióterv részeként meghirdetett, nyíltan pályázható konstrukciók A TÁMOP-4.2.1.B pályázat célja: a felsőoktatás vonzerejének növelése a minőség és a kiválóság kiemelt támogatásával (infrastruktúra és szellemi kapacitás) a K+F nemzetközileg is kiemelt fontosságú, stratégiai kutatási területeken A TIOP-1.3.1 pályázat célja: a felsőoktatási intézmények gyakorlati képzéssel, oktatási, kutatási infrastruktúrájának (műszer- és labor) fejlesztése, különösen a műszaki és természettudományi területeken A TÁMOP 4.2.2 B pályázat célja: a tehetséggondozó műhelyek fejlesztése, a tehetségek egyéni fejlődésének elősegítése; a tehetségeket a tudományos pályára irányítása

10 A 2009/2010-es akciótervben előkészített és nyíltan pályázható felsőoktatási konstrukciók (Mrd Ft)

11 A jelenleg hatályos 2009/2010-es akciótervben szereplő további pályázatok (Mrd Ft)

12 Új célok és remények Megújult remények és célok Pedagógusképzés – gyakorlati félév (mentorok, lhh, hh térségekben, hiányterületek) – regionális szolgáltató és kutatóhálózatok összekapcsolása – pedagógus mobilitás – „bevezető” szakasz Tehetséggondozás – szakkollégiumok – a kutató diáktól a professzorig, a tehetségtől a kiválóságig

13 Köszönöm a figyelmet! Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály Nemzeti Erőforrás Minisztérium e-mail: katalin.tuka@nefmi.gov.hukatalin.tuka@nefmi.gov.hu


Letölteni ppt "Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály 2010. augusztus 30."

Hasonló előadás


Google Hirdetések