Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndrás Fodor Megváltozta több, mint 10 éve
1
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Előadó: Némethné Szelle Krisztina gyógypedagógus szaktanácsadó
2
Mi az a kompetencia? Arra való képesség, hogy az élet különböző szituációiban alkalmazni tudjuk tudásunkat, tapasztalatainkat, személyes adottságainkat. Vagyis: A megtanult ismeretek új helyzetben való alkalmazásán túl: született adottságok élettapasztalatok egyéb tényezők ösztönös mechanizmusok összetett működése.
3
A kompetencia összetevői
ismeretek, tudás készségek, jártasságok attitűd személyes értékek személyiségvonások motivációk Tudás: megszerzett ismeretek összessége. Készség: A tanulás eredménye, megfelelő gyakorlás után alakul ki, a cselekvés automatikussá válik. Jártasság: A cselekvés egyes elemei tudatosak, de egy része már automatikus Attitűd: beállítódás, magatartás, vélemény Motiváció: cselekvésre, viselkedésre késztető belső tényező
4
A kompetenciák fajtái Kognitív kompetencia Szociális kompetencia
Személyes kompetencia D. Speciális kompetenciák (Nagy József felosztása alapján) A: Az információfeldolgozást szolgálja (Pl-. Matematikai, szövegértés) B: a társadalomba való beilleszkedést szolgálja C: A túlélés és az életminőség megőrzését szolgálja (PL:életkörülmények fenntartása, testi, lelki egészség) D:Valamely spec. Szakterülethez szükségesek (PL. spec adottságok)
5
A személyes és szociális kompetenciák elemeinek öt fő csoportja (Daniel Goleman szerint ):
ÉNTUDATOSSÁG (önismeret,önértékelés, önbizalom) ÖNSZABÁLYOZÁS (önkontroll, megbízhatóság, alkalmazkodás) EMPÁTIA (mások megértése, érzelmi feszültségek érzékelése) MOTIVÁCIÓ (kezdeményezőkészség, optimizmus, elköteleződés) TÁRSAS KÉSZSÉGEK (befolyásolás, kommunikáció, konfliktuskezelés,kapcsolatépítés, együttműködés, csapatszellem)
6
Egy toleranciavizsgálat eredménye
Rokonszenvi skála: helyen: határon túl élő magyarok 65 % (közömbös : 32, 5%) helyen: fogyatékossággal élők % ! (közömbös 51,8%) helyen: menekültek, bevándorlók 13% (közömbös: 60%) Ellenszenvi skála: helyen: kábítószeresek % helyen: alkoholisták % helyen: romák % (Forrás:Macska Gábor István: A mai magyar egyetemisták, főiskolások viszonyai a társadalom különböző csoportjaihoz 2009.)
7
Miben különbözik a drámaóra a hagyományos tanóráktól?
Játéktérre van szükség. A tanár és a gyerek egyenrangú partner. Sikerének feltétele a kölcsönös bizalom. Nem a tanár a tudás egyedüli birtokosa. Az órákon nincsenek rossz válaszok. A drámaóra intenzív, nem lehet tárgyiasítani, egyszeri és ugyanolyan formában megismételhetetlen. Mindig a csoportot fejlesztjük.
8
fejlett csoport fejlett egyén
9
Reális énkép Ilyen vagyok! Szerintem ilyen vagyok.
Külső visszajelzések. Szerintem ilyennek látnak mások. Ilyen vagyok!
10
A szociális kompetenciák fejlesztését szolgáló gyakorlatok, játékok
Ön-és társismeret „Azokra fúj a szél, akik…” Átló Ki írta? Nyitott mondat Mit tenne ő? Életút-tervezés Önuralom „Keresd meg, amit eldugtunk!”
11
A szociális kompetenciák fejlesztését szolgáló gyakorlatok, játékok
Testnyelv értelmezése, érzelmek megjelenítése „Maszk hullám” Szobrász Válasz Közös szobor Érzelem megjelenítése, kihangosítása, megnevezése Térközszabályozás „Meddig mehetek?”
12
A szociális kompetenciák fejlesztését szolgáló gyakorlatok, játékok
Bizalom Céltábla Fabábu „Egyedül a körben” Empátia Egy kép története Ki? Hol? Mikor? Kivel élt? Stb. Monológ Élettörténete-körmese Térközszabályozás „Meddig mehetek?”
13
Ki ő. Mikor élt. Hol él. Milyen anyagi körülmények között él
Ki ő? Mikor élt? Hol él? Milyen anyagi körülmények között él? Van családja? Stb.
14
A szociális kompetenciák fejlesztését szolgáló drámaórák
Együttműködés „ A királylány kendője” című drámaóra Meggyőzés, érvelés, tetteink következményei „A fű” című drámaóra
15
Köszönöm a figyelmet és az aktív együttműködést!
Elérhetőségem: a.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.