Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A vállalkozás környezete
2
Piac Valamely jószágnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba. Releváns piac: azon részpiacok összessége, amelyek egy adott vállalat igény kielégítési törekvései szempontjából szóba jöhet. Termékek - helyettesíthetőség Földrajzi határok Jövedelmezőségi viszonyok (kockázati tényezők)
3
Piacra való belépés korlátai
Állami szabályozás Méretgazdaságosság Fogyasztói hűség Tőkekorlát Partnerváltás költségei Elosztási csatornához való hozzáférés Kilépési korlátok Rendelkezésre álló eszközök eladása Emberi erőforrások konvertálhatóságának hiánya Tőkepiac fejletlensége
4
A vállalatok kialakítását, működését befolyásoló tényezők
Környezet Piac, tudományos technikai környezet, szervezetközi kapcsolatok, kulturális környezet A szervezet tagjainak jellemzői (vezetők és beosztottak) Szakmai ismeretek Vezetési ismeretek Autoritás Általános vezetési és szervezési elvek Konfliktus tűrő és feloldó képesség Kommunikációs hajlam és képesség Szerepflexibilitás Meglévő motiváció és érdekstruktúra A szervezet alapfeladatainak jellege Diverzifikátlság Vertikalitás Komplexitás Tartósság Újdonságtartalom A vállalat adottságai Méret Alapfolyamati és információs technológia Eredet Telepítettség Rendelkezésre álló erőforrások Belső kooperáció foka Releváns döntési kritériumok és feltételek Meglévő szervezeti struktúra Új szervezeti struktúra, működés
5
Piaci környezet Változékonyság Komplexitás Korlátozó hatás Dinamikus
Statikus Komplexitás Egyszerű Összetett Korlátozó hatás Bizonytalanság
6
Tudományos technikai környezet
Új tudományos eredmények megjelenésének gyakorisága A tudományos eredmények gyakorlati alkalmazásának üteme Tudományos technikai fejlődés kiszámíthatósága Technika komplexitása Bizonytalanság
7
Szervezetközi kapcsolatrendszer
Politikai, kormányzati érdekvédelmi szervezetek Bankok Szállítók Kooperációs partnerek Szektor: az azonos vagy hasonló termékeket és szolgáltatásokat értékesítő, s az azonos piacon jelenlévő vállalatokat foglalja magában
8
Kulturális környezet – Hofstede modellje
Minél eltérőbb kultúrájú országokat hasonlítanak össze, annál eltérőbb a szervezetek struktúrája Hatalmi távolság index (PDI) Bizonytalanságkerülés index (UAI) Individualizmus – kollektivizmus (IDV) Férfias – nőies értékek (MAS) Hosszú távú orientáció (LTO)
9
Magyarország értékei
10
bizonytalanságkerülés
PIAC CSALÁD Angolszáz és skandináv országok Délkelet-ázsiai országok Hatalmi távolság JÓL OLAJOZOTT GÉP PIRAMIS Latin kultúrák és iszlám országok Német nyelvű és kultúrájú országok
11
Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés
Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest oldal Hofstede modell: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft, Budapest, old
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.