Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A pszichológia rövid története
„ … a pszichológiának hosszú előtörténete, s nagyon rövid története van.” (Ebbinghaus)
2
Ajánlott irodalom Pléh Csaba (1998): Hagyomány és újítás a pszichológiában Balassi Kiadó, Budapest Pléh Csaba (2000): A lélektan története Osiris Kiadó, Budapest Reuchlin (1987): A pszichológia története Akadémia Kiadó, Budapest Thorney, B. M. – Henley, T. B. (2000): A pszichológia története. Kapcsolatok és összefüggések Glória Kiadó, Budapest
3
Történeti előzmények 1. Szellemtudományos gyökerek
2. Filozófiai gyökerek 3. Természettudományos előzmények
4
Történeti előzmények(1): Szellemtudományos gyökerek
Primitív népek lélekfelfogása: test-lélek elválaszthatatlan egysége, harmonikus, misztikus egységben éltek környeze- tükkel, sámán léteznek ártó, rossz szellemek.
5
Történeti előzmények(2): Filozófia (1)
Mi a test és a lélek viszonya? idealizmus – materializmus (lételmélet) Honnan származnak ismereteink? empirizmus – racionalizmus (ismeretelmélet) Hogyan lehet az emberi természetet megis- merni?
6
Történeti előzmények(2): Filozófia (2)
Ókori gondolkodók: Platón (i.e ): - idealista: a lélek a testtől függetlenül létező, halhatatlan termé- szetű; - a lélek három részből áll: ész, szellem, (ét)vágy; - ha a lélek minden része betölti funkcióját, kialakul a bölcsesség, az erkölcsiség, a harmónia. Démokritosz (i.e ): - ösztönös materialista: a lelki működések anyagi atommozgások eredményei; - a tudattartalmak az érzékszervek által felfogott eidola eredmé- nyeként jönnek létre; - az érzékszervek által nyújtott örömök csak rövid életűek, és sem- milyen élvezet nem tudja felülmúlni a tudás hatalmát; - mértékletesség, jókedv, a lélek tisztasága a fő értékek.
7
Történeti előzmények(2): Filozófia (3)
Arisztotelész (i.e ): - a logika megteremtője; - a test és a lélek elválaszthatatlan; - eljutott az evolúció felismeréséig; - a józan ész, /common sense/ a hatodik érzék a többi érzékszerv- ből származó információt asszimilálja; - a psyche az a szubsztancia, amely rendelkezik a tudás befogadá- dásának képességével; - képzet nélkül nem jöhet létre emlékezés; - az agy a tudat szerve; - felfedezte a katarzis jelentőségét amely, megtisztítja az embert negatív érzelmeitől. Hippokratész (i.e ): - a humurális egyensúly felbomlása betegséget eredményez; - a tizenkét pár agyidegből hetet felfedez; - felfedezi az agy kereszt lateralitását; - különbséget tett motoros és érző idegek között.
8
Történeti előzmények(2): Filozófia (4)
Galenus ( ): - cáfolta Arisztotelész azon véleményét, hogy a tudat székhelye a a szív; - az életerő az agykamrákban helyezkedik el; - az introspekció a fő módszer a lélek tanulmányozására; - a szabad akarat, gondolkodás, emlékezet a test és a lélek elvá- laszthatatlan. Középkortól a reneszánszig: Szent Ágoston ( ): - Isten után vágyódó lélek, szellemi lélekrész és testet éltető lélek- rész; - introspekció. Aquinói Szent Tamás ( ): - megismertette a nyugatot Arisztotelész gondolataival keresztény értelmezésben; Materialista tendenciák az arab tudósoknál.
9
Történeti előzmények(2): Filozófia (5)
Reneszánsz időszaka: Racionalista hagyomány Rene Descartes ( ): - interakcionista dualizmus (a test és a lélek kü- lönálló, de van közöttük kapcsolat beszélgetnek”); - a tobozmirigyben (epifízis) vélte feledezni a tu- dat (lélek) lakhelyét; - mechanikai ideál (az élőlények a gépekhez hason- lók); - veleszületett (Én, idő, tér, Isten stb. – a tudatosság személyes természete) és származtatott ideák (a környezettel való kapcsolatunkból származnak és az emlékezetünkben tárolódnak); - csak az ember rendelkezik tudattal; - dedukció (általánosból az egyedire), - a gondolkodás és a nyelv vizsgálata; - nativizmus (a tudás velünk születik).
10
Történeti előzmények(2): Filozófia (6)
Empirista hagyomány John Locke ( ): - indukció (egyediből az általánosra), - megfigyelés, - tabula rasa (a külső tapasztalat a meghatározó); - sensation, reflexion, - a pszichológia tárgya az, ami a belső észre- vevés révén megismerhető, - észlelés (ideák) → asszociációk (az ideák ösz- szekapcsolása) → absztrakció (az egyedi ideák- ból a közös jegyek levonása), - képzetatomok kombinálódása asszociációs lélektan. David Hume ( ): - a pszichés folyamatok oksági törvények alapján mű- ködnek.
11
Történeti előzmények(2): Filozófia (7)
John Stuart Mill ( ): - az egyedi tapasztalatok különbözőkre formálják az embe- reket, - a személyiség változatossága társadalmi érték (politikai filozófia), - pozitivizmus. Tudományfilozófia: A pozitivizmus színrelépése és hatása a pszic- hológiára - a természettudományos gondolkodás a világ megismeréséhez vezető „királyi út”, - a természettudományos módszerek használata ehetőség az i- gazság megismerésére, az emberek boldogabb és szebb jövő- jének biztosítéka, - atyja: Auguste Comte ( ).
12
Történeti előzmények(2): Filozófia (8)
Herbart ( ): - idealizmusból a realizmusba való átmenet, - abszolút Én (Világszellem) egyéni Én (tartalma az érzé- ki ellentétek összessége), - a matematika mindenhatósága (a képzetek közötti harc kiszámítható), - a lelki élet a csillagos éghez hasonló. Kant ( ): - a lelki tünemények pusztán időbeliek lehetnek.
13
Történeti előzmények(3): Élettan(1)
Ókori gyökerek: Hippokratész – Galenus: tipológia. XVIII – XIX. századi gondolkodók: Descartes ( ): elmélete az idegműködésről (a ref- lex korai leírása, akaratlagos és reflexes mozgások megkülön- böztetése). Gall ( ): frenológia. Darwin ( ): variáció, szelekció, öröklés; evolúció, természetes szelekció, lelki jelenségek, mint alkalmazkodási formák, érzelmek kifejezése.
14
Történeti előzmények(3): Élettan(2)
Weber ( ): küszöb fogalma és az első ”receptív mező” fogalma. Müller ( ): specifikus érzékenergiák törvénye. Helmholtz ( ): - fizika (az energiamegmaradás törvényének matemati- kai formába öntése), - neurofiziológia (az idegimpulzusok terjedési sebes- ségének a mérése), - optika (a szemfenéktükör feltalálása, színelmélete), - akusztika (elmélet a magas hangok érzékelésére). Young ( ): háromféle színreceptor van, a receptorok együttes aktivitása határozza meg a szín érzékelését (bizonyíték: a színlátás zavarai, színvakság). .
15
Történeti előzmények(3): Élettan(3)
Fechner ( ): ingerek és érzetek közötti matematikai összefüggés. Jackson ( ): - elmélete az idegrendszer eredetéről, szerkezetéről és alapvető működési elveiről (benne az evolúciós állapotok tükröződése), - kontroll és gátlás. Galton ( ): egyéni különbségek tanulmá- nyozása, módszerek fejlesztése,ujjlenyomat-levétel, fantomkép. James ( ): fiziológiai pszichológia – az első laboratórium Amerikában – a tudat funkcionalista értelmezése – az érzelmek természe- tére vonatkozó elképzelése.
16
Történeti előzmények(3): Élettan(4)
Hering ( ): - ellenfolyamat elmélet - az ellentétes színek nem észlelhetők egyszerre, egy neuron fe- lelős a komplementer színek észleléséért, ennek megfelelően ingerlésekor aktivitása a színnek megfelelően nő, vagy csökken (bizonyíték: az utókép jelensége). Rutherford (1886): - frekvenciaelmélete (a hang megrezegteti az egész alaphártyát, a rezgés tempója a hang magasságának felel meg).
17
Történeti előzmények(3): Élettan(5)
Pierre Paul Broca ( ): - beszéd motoros központja (bal oldali frontális lebeny) – motoros afázia. Carl Wernicke ( ): - beszéd szenzoros központja (bal oldali halántéklebeny) – receptív afázia. Ivan P. Pavlov ( ): - fiziológiai reflexfogalom, mint minden viselkedést magyarázó általános elv. Békésy György ( ): - az alaphártyán a mozgás maximumának a he- lye az adott az adott frekvenciától függ (mo- dern helyelmélet).
18
A születés(ek) időszaka
Miért pont a 19. sz. vége, és miért születések? 1. A problematika, a módszer és a világkép ekkora áll együtt a lélektan születéséhez. 2. Több „alapító atyát” is megnevezhetünk: Wilhelm Wundt, Sigmund Freud, William James
19
A kísérleti lélektan kezdetei(1)
1. Wilhelm Wundt ( ) , Lipcse Vizsgált jelenségek: az alacsonyabb rendű mentális folyamatok (pl. érzékelés, észlelés) a fiziológia módszereivel. Szerinte a magasabb rendű folyamatok (pl. a nyelv, emlékezet, gondolkodás) nem tanulmá- nyozhatók kísérletileg. Módszere: introspekció. Az általa művelt pszichológia jellemzői: introspektív, elementarista, tudatlélektan. néplélektani irányzat
20
A kísérleti lélektan kezdetei(2)
Problémák: az introspekcióval nyert adatok ellentmondásosak, a jelenségeknek csak szűk körét vizsgálják. Hogyan lehetne tudomány a pszichológia? : módszerek fejlesztése: kísérleti módszer bevezetése, kísérletvezető és a kísérleti személy különválasztása, képzett kísérletvezető személyek. 2. würzburgi iskola a nem szemléletes lelki történéseket vizsgálja.
21
Tudományos pszichológia (1)
1. Behaviorizmus John B. Watson ( ) – 1913, USA Az irányzat jellemzői: introspekció helyett objektív megfigyelhe- tő viselkedés, ingerek és a válaszok közötti (S-R pszicholó- gia) függvénykapcsolat vizsgálata, környezetelvű. A tanulás alapmechanizmusai behaviorista felfogásban: klasszikus kondicionálás: Pavlov (feltételes reflex) - S-típusú kondicionálás;
22
Tudományos pszichológia (2)
operáns kondicionálás - R-típusú kondicionálás: - Thorndike(„próba szerencse” tanulás) – effektus törvény, - Skinner - inger és megerősítés, fokozatos viselkedésalakítás (shaping), averzív (elke- rülő) kondicionálás; - Bandura (szociális tanulás) – magatartás alakítása és fenntartása, I – (kognitív faktor: organizmus faktor) – R.
23
Tudományos pszichológia (3)
2. Gestalt pszichológia (alaklélektan) Max Weltheimer ( ) – 1912, Németország Az irányzat jellemzői: elementarizmus helyett egészlegesség, „Az egész több, mint a részek összessége.” az észlelés törvényszerűségeit írják le. Tanulás alaklélektani felfogásban: belátásos tanulás – Wolfgang Köhler (1887–1967): - a környezet és a viselkedés között van amit a személy gondol, hisz vagy remél, kognitív té- nyezők: belátás, elérhetőség, transzfer, - „aha-élmény” az emberi tanulásnál.
24
Tudományos pszichológia (4)
Kurt Koffka ( ) a „mező” fogalmának általánosítása az emberi viselkedésre – Kurt Lewin ( ): - izomorfizmus, - frusztráció, - frusztráció-regresszió elmélete, - pszichikus helyzetek (a személy és a mező különböző viszonyait írják le).
25
Tudományos pszichológia (5)
3. Pszichoanalizis Sigmund Freud ( ) (Charcot, Breuer) Az irányzat jellemzői: a tudattalan szerepe (a tapasztalat alapján) a „lelki készülék felépítése és működése: a lélek topografikus modellje a személyiség strukturális modellje
26
Tudományos pszichológia (6)
a fejődés szakaszai – pszichoszexuális fejlődés, a lelki zavarok keletkezésének mechanizmusai, énvédelmi technikák – elhárító mechanizmusok: Anna Freud, szerepe a modern pszichoterápiás szemlélet kialakításá- ban.
27
Tudományos pszichológia (7)
Carl Gustav Jung ( ): szakítás Freuddal – főként a gyermekkori, szexuális traumák eltérő értelmezése mi- att, introverzió – extraverzió, a személyiség struktúrája: ego, személyes tudattalan, kollektív tudattalan. Alfred Adler ( ): a társas viszonyok meghatározó szerepére helyezi a hangsúlyt, a születési sorrend fontossága a személyi- ség alakulásában, a személy egyediségének hangsúlyozása.
28
Útban a mai pszichológia felé (1) A kísérleti lélektan átalakulása
4. Kognitív pszichológia (a „tudás” pszichológiája) Az irányzat jellemzői: a megismerő ember előtérbe kerülése, „torzítás” a megismerő ember irányába, az ember mint információ-feldolgozó rendszer, számítógép, mint analógia, a kibernetika (szabályozás, visszajelentés, döntés) hatása az irányzatra, komplex reprezentáció, idegtudományok fejlődésének hatása.
29
Útban a mai pszichológia felé (2)
Az irányzat jeles képviselői: Noam Chomsky ( ) – generatív nyelvtan. George Miller ( ) – információfeldolgozási szemlélet. Herbert Simon – gondolkodási folyamatok logikai elemzése.
30
Útban a mai pszichológia felé (3)
5. Fenomenológiai pszichológia Az irányzat jellemzői: a biológiai és a társas mozzanatok hangsúlya a klinikai munkában, az ember determináltsága, belső (szubjektív) élmény, önmegvalósítás és fejlődés. A humanisztikus irányzat vezéralakjai: Abraham Maslow ( ): - emberi motívumok rendsze- rezése, - önmegvalósítás szükséglete.
31
Útban a mai pszichológia felé (4)
Carl Rogers ( ): - énfogalom, - énideál, - kétfajta inkongruencia (énfogalom – valóságészlelés, énfogalom - énideál).
32
Az önmegvalósító személyiség:
hatékony és pontos valóságészlelés; elfogadás önmagukkal, más emberekkel és a természettel kapcsolatban; spontaneitás gondolkodásukban és érzelmeikben; problémaközpontúság; jó humorérzék; kreativitás; függetlenség és autonómia ha szükségleteik kielégítéséről van szó; objektív nézőpontból képesek életük történéseire tekinteni.
33
Önmegvalósítás saját életünkben
Az érzéseidre hallgass, ne pedig tekintély vagy a többség hangjára tapasztalataid értékelésében! Légy őszinte: kerüld a színlelést és a szerepjátszást! Vállalj felelősséget! Amit eldöntöttél, hogy megteszel, vidd is véghez! Készülj fel rá, hogy nem leszel népszerű, ha nézeteid nem egyeznek meg a többségével! Inkább új dolgokat próbálj ki, mintsem ragaszkodj a biztos módszerekhez!
34
A XXI. század pszichológiája
Kognitív idegtudomány Evolúciós pszichológia Kulturális pszichológia Pozitív pszichológia
35
A pszichológia mai nézőpontjai
fenome-nológiai biológiai pszichológiai jelenség pszicho-analitikus beha-viorista kognitív
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.