Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLóránd Balog Megváltozta több, mint 10 éve
1
7. Morfológiai adottságok, repülési módok és hatásuk a vonulási minázatra
Nagy morfológiai variancia Énekesek 10 g-túzok 15 kg ! Szárnyformák sokfélesége Költés-vonulás eltérő ökológiai igényei Repülési módok Aktív repülők Vitorlázó repülők (pl.: énekes m. fajok) (pl.: ragadozó m. fajok)
2
Erőhatások a repülés két fázisában
Alacsony nyomás Magas nyomás A nyomáskülönbség felhajtóerőt képez (L), melynek szögét a légellenállás (D) módosítja = (R) Erőhatások a repülés két fázisában szárnycsapás siklás légellenállás légellenállás mozgási irány gravitáció gravitáció mozgási irány
3
Morfológiai adottságok, repülési módok és hatásuk a vonulási mintázatra
Az aktív repülés hullámvonala szárnycsapás zárt szárny Minden fajnál külön amplitúdó A testméret, szárnyforma és az életmód határozza meg Környezeti tényezőktől kevésbé függ
4
Széles frontban vonulók
5
Morfológiai adottságok, repülési módok és hatásuk a vonulási mintázatra
A vitorlázórepülés kettős hullámvonala szárny- csapás siklás Nagy energiaigény Mellizomzat korlátozott mérete Kiváltható: környezeti „emelőerők”
6
TERMIKUS ENERGIA Termik-képződés Befolyásolják
Emelkedési sebesség a termikben Termik-képződés Befolyásolják Napsugárzással bezárt szög A felszín albedo-ja (anyag, szín, nedvességtartalom, állag, növény- borítottság) Topográfia (hegyek) Szinoptikus helyzet (hőm. gradiens, hideg- melegfront- anticiklon) Szélviszonyok (erős áramlások romboló hatása) Évszakok (nappalok hossza) méteres magasságig kivéve: zivatarok ( m)
7
1 4 2 3 5 Falsterbo, 2. Gibraltár, 3. Messinai-szoros,
4. Boszporusz, 5. Izrael (Eilat) Vonulási „gócpontok” alakulnak ki a nyílt vízfelületek, magashegységek elkerülése érdekében
8
Morfológiai adottságok, repülési módok és hatásuk a vonulási minázatra
„Hullámrepülés” szél Hullámhegyek-hullámvölgyek lejtőin kialakuló emelőterek Pl. albatroszok Földrajzi korlátokról keveset tudunk (hullámzóna kiterjedés?)
9
Repülési sebesség a vonulás során (Vmr)
Energia P (watt) Menekülési max. sebesség Fenttartható max. seb. Pmr Legjobb energia/táv arány a repülés energiaigénye Minimális energia- felhasználás melletti seb. Repülési sebesség V (km/h) Vmr = rep. seb. vonuláskor
10
Vonulási sebesség (Vmigr)
Energia P (W) Vonulási sebesség (Vmigr) Vmr x Pdep Vmigr = Pdep + Pmr Pdep = energiafelhalmozási ráta Pmr = energiafelhasználási ráta repüléskor Vmr = rep. seb vonuláskor Sebesség (m/s) max Vmigr Vmr lehetséges Vmigr tartomány Energia- felhalmozási ráta P (W)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.