Download presentation
Презентация загружается. Пожалуйста, подождите
PublishAnna Hegedűsné Modified több, mint 10 éve
1
Főbb Irányzatok, elvek és módszerek Szekeres Bea 14/f
Reformpedagógia Főbb Irányzatok, elvek és módszerek Szekeres Bea 14/f
2
A reformpedagógia A pedagógiai és a nevelési gyakorlat gyermekközpontú megújítására törekvő pedagógiai irányzatok és koncepciók összefoglaló elnevezésére szolgáló fogalom. Elsősorban Európában és az Egyesült Államokban bontakozott ki. Ezen irányzatok a XIX. század utolsó évtizedétől kezdődően a XX. század húszas éveinek végéig jöttek létre.
3
A (reform)pedagógusoknak ahhoz, hogy ilyen intézményekben dolgozhassanak speciális tanfolyamokon kell részt venniük mivel normál pedagógusok- óvodapedagógusok- gondozónők nem dolgozhatnak ezekben az intézményekben. Egy a végzettségükre épülő továbbképzésben kell részt venniük ahol elsajátíthatják az adott reformpedagógia sajátosságait.
4
Reformpedagógiák/módszerek
Montessori Waldorf Freinet Danton Plan / Rodgers féle iskola, Jenaplan-pedagógia , „engedélykérő”/
5
Montessori
6
Montessori Mária „A gyermek fejődésének szabadsága nem azt jelenti, hogy egyszerűen magára hagyjuk a gyermeket, hanem azt, hogy segítő szeretettel emeljük köréje a megfelelő környezetet.” (Montessori Mária 1932)
7
Montessori Mária A XX. Század egyik legnagyobb hatású pedagógia rendszerének megalkotója Nevezték őt a pedagógia apostolának, új „Kolombusnak” a gyermeki lélek felfedezőjének Módszerének megalapozásában hatott rá Rousseau.
8
Jelmondata ”Segíts nekem, hogy önmagam csinálhassam”
9
Montessori pedagógiájának alapelvei
1. erkölcsre, szabadságra, önfejlődésre, önállóságra nevel 2.alapelve a hit 3.A manuális-, finommotoros képességek fejlesztése 4.Biztosítani a lehetőséget a problémák önálló megoldására
10
Eszközrendszere- játékeszközei
Érzékelést, észlelést fejlesztő eszközök: hallás, látás, tapintás, szaglás. ízlelés Térérzékelés, kiterjedés eszközei A világ megismerését segítő eszközök. földrajz, botanika, állatismeret, kísérletek Praktikus fogások és technikák gyakorlását segítő eszközök finom motorika Az írás elősegítését elősegítő eszközök A számlálás és mérés eszközei
11
Eszközök jellemzői esztétikum valósághűség önkontroll lehetőség
biztos ceruzafogás előkészítése finom motoros mozgás elősegítése előkészíti a szem-kéz koordinációját
12
A pedagógia célja, hogy a gyerekek úgy érjék el képességeiknek legmagasabb szintjét, hogy az ismereteket a gyermek lényegéből fakadó természetes kíváncsisággal tapasztalja meg. A montessori pedagógus szerepe csupán az hogy megteremtse a gyermek számára azt a környezetet ahol nyugodtan és önállóan képes tevékenykedni.
13
Érdekességek Felméréseink alapján a Montessori csoportba járó gyermekek kiegyensúlyozottabbak, önállóbbak tevékenységeikben A speciális eszközök által problémamegoldó képességük, matematikai jártasságuk kortársaikhoz mérten fejlettebb.
14
Nem használ jeleket Nem használ szimbólumot Nem használja a játék kifejezést a munka kifejezést használja Kevesebbet dalolnak, kevés a mondóka
15
Montessori játékok montessori torony, normál bölcsődében használt játék montessori képes beillesztőszámok, megyék szerint csendjáték
16
Montessori Mária pedagógiája a világ 70 országában ma is élő nevelési rendszer. Örök érvényű, átmenthető értékei azonban minden gyermek nevelésében hatékonyan alkalmazhatóak. „A gyermeknek nincs szüksége felnőtt megerősítésre, ha a cselekedetében örömét leli”
17
Waldorf A fej, kéz és a szív pedagógiája
18
Rudolf Steiner „ A gondolkodáshoz a kézen- cselekvésen és a szíven- érzelmeken keresztül vezet az út.”
19
A Waldorf-pedagógia célja, hogy módszerével és neveléselméletével a gyermekek egészséges fejlődését támogassa. Ennek érdekében teljes mértékben tekintetbe veszi az életkori sajátosságokat és az adott korhoz tartozó fejlődési törvényszerűségeket. A testi, lelki és szellemi adottságok fejlesztésére egyformán hangsúlyt fektet az egységes művészeti, gyakorlati és intellektuális képzés útján, így az oktatásban „a szív, a kéz és a fej” egyidejű nevelése jelenik meg.
20
A Waldorf pedagógia célja
az intellektuális tudás életkori sajátosságokhoz igazodó átadása, képességfejlesztés, személyiségfejlesztés, szocializáció és értékközvetítés. Fel kell nyitni a gyerekek szemét, hogy mindaz, ami a gyermek közelében történik, beépüljön a személyiségébe. Éreznie kell, hogy mindaz, ami körülötte történik, neki szól, köze van hozzá; személyes kapcsolata van a megismerés tárgyával.
21
A gyermeket szépséggel veszi körül, hogy átélhetővé váljék számukra: a világ szép. Ahogyan beszélünk vagy írunk a táblára, mindannak, amit mondunk vagy teszünk, szépnek kell lennie Kiemelt terület a kreativitásfejlesztés, a dolgok megtapasztalásán alapuló tanítás, hagyományőrzés és a művészetek.
22
Elkerül minden fajta iskolás jellegű tanítást és magyarázatot
Elkerül minden fajta iskolás jellegű tanítást és magyarázatot. Az óvodában a kisgyermekek spontán utánzásos mintakövetésére épít. A gyermek utánozhatja az óvónő minden tevékenységét, a csoport együtt munkálkodik a kenyérsütés, a virágültetés, vagy az akvarell festés során.
23
Waldorf csoportok Az óvodákban vegyes életkorú csoportban élnek a gyerekek, mindhárom korcsoportból nagyjából azonos arányban. Így az óvoda a család természetes közegéhez hasonló
24
Hatalmas szerepe van a ritmusnak. A hétnek és a napnak is van ritmusa
Hatalmas szerepe van a ritmusnak! A hétnek és a napnak is van ritmusa! Minden nap egy tevékenységet végeznek ami mindig az adott naphoz kötődik Pl. minden kedden gyurmaállandóság,biztonság érzet Waldorf napirend:
25
Waldorf játékok
26
Waldorf Játékok Fantázia játékszerektermészetes anyagokból készülnek A waldorf játékok mind kézzel készítettek ,természetes anyagúak vagy kötöttek, szivacsból készültek vagy varrottak
27
A Waldorf baba A waldorf- babának úgymond kevésbé kidolgozott arca és testrészei vannak, mégpedig azért, hogy ezzel se befolyásolják a gyerek fantáziáját, szabad játékát. Egy jelzésértékű szem és száj könnyebben lehet sírós, nevetős, huncut, ijedt vagy szomorú, mint egy teljesen valósághű, tökéletes baba. Természetes anyagokból készülnek. Töltelékük kártolt gyapjú, a hajuk gyapjúfonal, a test anyaga jó minőségű (sokszor bio) pamut.
28
Waldorf babák
29
Waldorf Babák
30
Csoportszobák A csoportszobák a waldorf óvodák és iskolák esetében is koronként változnak. Az óvoda színei a mályva és a halvány hús szín, míg az iskola falainak minden osztály esetén más. Pl. elsősárga másodikzöld
31
Freinet
32
Freinet pedagógia Alapítója Célestin Freinet francia tanító, aki több évtizedes munkássága alatt érlelte összefüggő rendszerré a nevelésről vallott nézeteit. „Szót adni a gyermeknek”
33
Pedagógiájának lényege
A szabad önkifejezés A kísérletező tapogatózás: "Ne itassunk olyan lovat, amelyik nem szomjas" A közösségi élet A természet közeliség Középpontban a gyermek
34
Freinet technikák A szabad önkifejezés A beszélgető kör
A hagyományos keretek felbomlása Alkotás és tevékenység
35
Érdekesség Saját meséiknek kinyomtatása
38
Dalton-plan
39
Dalton-plan Helen Parkhurst nevéhez fűződik
Az 1920-ban Daltonban létrehozott koedukált kísérleti iskolában az USA-ban széles körben népszerű reformpedagógiai alapelvek: a szabadság, egyéniség, közösségi szellem szolgáltak alapul.
40
Dalton-plan jellemzői
Osztálytermek szakkabinetek Elvégzendő feladatokvizsgaúj feladatok Saját fejlődési ütemben való tevékenykedés Délután csoportos foglalkozás
42
Köszönöm a figyelmet
Similar presentations
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.