Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLéna Balázsné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2008. október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi hatósági rendszer és a UCP törvény
2
A UCP törvény hatásköri szabályai Eljáró hatóságok Versenyt nem érintő ügyekben: -Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság – általános hatáskörrel -Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete - ha az érintett kereskedelmi gyakorlat a vállalkozás olyan tevékenységével függ össze, amelyet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2007. évi CXXXV. törvény alapján a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete felügyel Versenyt érintő ügyekben -a Gazdasági Versenyhivatal - ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas -Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság - ha a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat kizárólag a terméken, annak csomagolásán vagy a termékhez egyéb módon rögzítve, illetve a termékhez adott használati és kezelési útmutatóban vagy jótállási jegyben jelenik meg, -DE! - ha a címkén megjelenített kereskedelmi gyakorlat azonos formában és tartalommal más kommunikációs eszköz útján is megvalósul, és ez utóbbi kereskedelmi gyakorlat tekintetében az eljárás a gazdasági verseny érdemi érintettsége miatt a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik GVH
3
A UCP törvény hatásköri szabályai Versenyérintettség Irányadó szempontok: -az alkalmazott kereskedelmi gyakorlat kiterjedtsége, figyelemmel különösen -a kommunikáció eszközének jellegére, -a jogsértéssel érintett földrajzi terület nagyságára, -a jogsértéssel érintett üzletek számára, -a jogsértés időtartamára vagy -a jogsértéssel érintett áru mennyiségére -a jogsértésért felelős vállalkozás mérete a nettó árbevétel nagysága A gazdasági verseny érdemi érintettsége minden egyéb körülményre tekintet nélkül fennáll, ha -a kereskedelmi gyakorlat országos műsorszolgáltatást végző műsorszolgáltatón keresztül valósul meg -a kereskedelmi gyakorlat országos terjesztésű időszakos lap vagy legalább három megyében terjesztett napilap útján valósul meg, -a fogyasztók közvetlen megkeresésének módszerével végzett kereskedelmi gyakorlat legalább három megye fogyasztói felé irányul, vagy -az áru eladásának helyén alkalmazott eladásösztönző kereskedelmi gyakorlat legalább három megyében megszervezésre kerül.
4
NFH A UCP törvény hatása az NFH hatáskörére 2008. szeptember 1-je előtt2008. szeptember 1-je után Tisztességtelenség (B2C) GVH NFH PSZÁF GVH
5
2008. szeptember 1-je előtt2008. szeptember 1-je után régi Grtv.UCP-törvény ágazati előírások Tpvt. Eljáró hatóság: Gazdasági Versenyhivatal Eljáró hatóságok: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete Gazdasági Versenyhivatal A UCP törvény hatása az NFH hatáskörére Eljárási jogosítványok megtévesztés (B2C) esetén
6
A UCP törvény hatása az NFH hatáskörére Ellenőrzési és eljárási lehetőségek a UCP hatályba lépése óta 2008. szeptember 1-je előtt2008. szeptember 1-je után Reklámfelügyelet a régi Grtv. alapjánReklámfelügyelet az új Grtv. alapján Termék címke, használati útmutató, jótállási jegy, árfeltüntetés, egyéb fogyasztói tájékoztatáshoz kapcsolódó normák megtartásának ellenőrzése -Kereskedelmi gyakorlatok megítélése az UCP törvény alapján – egyes esetekben versenyérintettségtől függetlenül -Kereskedelmi gyakorlatok megítélése az UCP törvény alapján – érdemi versenyérintettség hiányában
7
2008. szeptember 1-je előtt2008. szeptember 1-je után különleges ajánlatUCP törvény – csalogató reklám burkolt reklám tilalmaUCP törvény – szerkesztői tartalomnak álcázott reklám ál-összehasonlítás tilalmaUCP törvény – tisztességtelenség tilalma gyermek- és fiatalkorúak védelmekiterjedtebb – „érzelmi fejlődés” -közvetlen megkeresés módszere alkoholreklámozásrészletezettebb szabályozás (200 méter, címoldal) dohányreklámozásnem megengedőbb szabályozás Egyes tilalmak megítélésének változása
8
Egyes tilalmak megítélésének változása – „akciók” Szabályok 2008. szeptember 1-je előtt Különleges ajánlatra - ideértve a különleges árajánlatot is - vonatkozó reklámot akkor lehet közzétenni, ha az egyértelműen és közérthetően jelzi, hogy a különleges ajánlat mely árura, mely időponttól és mely időpontig érvényes, vagy azt, hogy az ajánlat csak a jelzett időponttól az áru rendelkezésre állásáig érvényes. Szabályok 2008. szeptember 1-je után -megtévesztés tilalma -csalogató reklám tilalma
9
Egyes tilalmak megítélésének változása – árfeltüntetés Kettős árfeltüntetés A terméken – vagy a polcon – feltüntetett árhoz képest a pénztárban magasabb árat fizet a vásárló Fgytv: több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár vagy szolgáltatási díj felszámítására. Jogsértés: -vásárlói megkárosítás -a fogyasztó ügyleti döntését befolyásoló megtévesztő kereskedelmi gyakorlat eljárási lehetőség a UCP törvény alapján
10
Egyes tilalmak megítélésének változása – élelmiszer- ellenőrzés az élelmiszerlánc-törvény alapján MGSZH-hatáskör élelmiszer-jelölési előírások: az élelmiszer csak akkor hozható forgalomba, ha jelölése magyar nyelven, közérthetően, egyértelműen, jól olvashatóan tartalmazza az élelmiszerlánc-törvény végrehajtására kiadott jogszabályokban, valamint az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusaiban meghatározott információkat az ott meghatározottak szerint NFH-hatáskör Az élelmiszer-jelölés és az alkalmazott jelölési módszer, továbbá az élelmiszerek megjelenítése (formája vagy alakja, csomagolása, bemutatásának módja, kellékei) nem tévesztheti meg a végső fogyasztót -az élelmiszer tulajdonságai – így különösen az élelmiszer természete, azonossága, jellemzői, összetétele, mennyisége, eltarthatósága, származási helye vagy eredete, illetve előállítási vagy termelési módja – tekintetében, -azáltal, hogy az élelmiszernek olyan hatást vagy tulajdonságot tulajdonít, amelyekkel az valójában nem rendelkezik, -annak állításával vagy olyan benyomás keltésével, hogy az élelmiszer különleges tulajdonsággal rendelkezik, ha ugyanezekkel a tulajdonságokkal minden más hasonló élelmiszer is rendelkezik.
11
Egyes tilalmak megítélésének változása – élelmiszer- ellenőrzés az élelmiszerlánc-törvény alapján NFH-hatáskör Az élelmiszer-jelölés és az alkalmazott jelölési módszer – ha külön jogszabály vagy közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktus eltérően nem rendelkezik – nem tulajdoníthat az élelmiszernek betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonságokat, illetve nem keltheti ezen tulajdonságok meglétének benyomását. folyamatban lévő vizsgálat az étrendkiegészítőkről „idős korban lévőknek és mindazoknak, akik szeretnék védelmezni ízületi porcaik egészségét”
12
Egyes tilalmak megítélésének változása – élelmiszer- ellenőrzés az élelmiszerlánc-törvény alapján „hatóanyagának tulajdonítják a szívinfarktus jóval ritkább előfordulását Franciaországban” „Klinikai vizsgálatok és népegészségügyi adatok bizonyítják … érrendszerre gyakorolt kedvező, és rákellenes hatását. ” „Erősíti a máj és a vese harmonikus működését és méregtelenítését, csökkenti a szédülést, a fülzúgást és a fejfájást, illetve a máj és a vese meridiánjai okozta egyéb tüneteket. Megerőltetés és szemfájdalom esetén is ajánlott” „A kínai természetgyógyászok szerint csökkentik a vércukorszintet, ezáltal rendben tartják a szervezet cukor-háztartását. Elűzik a fáradtságot, javítja a látást, akadályozza a zsírfelszívódást”
13
Egyes tilalmak megítélésének változása – termékbemutatók Eljárási lehetőségek az első félévhez képest UCP-törvény – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat -A fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése céljából annak valótlan állítása, hogy az áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, vagy bizonyos feltételek mellett csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, és ezáltal a fogyasztó megfosztása a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól. -Annak valótlan állítása, hogy az áru alkalmas betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarai vagy rendellenességei gyógyítására. -Téves tényszerű információ közlése a piaci feltételekről vagy az áru fellelhetőségének lehetőségeiről azzal a szándékkal, hogy a fogyasztót az árunak a szokásos piaci feltételeknél kedvezőtlenebb feltételek melletti megvételére, illetve igénybevételére bírja rá. -Olyan benyomás keltése a fogyasztóban, hogy nem hagyhatja el az üzlethelyiséget, amíg nem köt szerződést.
14
Egyértelmű esetekFokozott körültekintést igénylő kérdések a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat a címkén, használati útmutatón, jótállási jegyen valósul meg versenyérintettség fennállása – az „érdemi érintettség” hol kezdődik? komplex kampányok megítélése a szakmai gondossági teszt – egységes jogértelmezéssel ügyleti döntés teszt – egységes jogértelmezéssel fokozott szabályozó szerep a jogalkalmazás mikéntjén Eljárási kérdések a UCP törvény alkalmazása során
15
Együttműködési garanciák Értesítési rendszer Állandó Munkacsoport Egymás joggyakorlatának kölcsönös figyelemmel kísérése Eljárási kérdések a UCP törvény alkalmazása során
16
Változó eljárási szabályok 2008. szeptember 1-je előtt2008. szeptember 1-je után fogyasztó a gazdálkodó szervezet is, bizonyos feltételekkel fogyasztó csak a természetes személy (UCP-átlagfogyasztó) nyilatkozattétel lehetőségenyilatkozattétel kötelezettsége a bírságnak felső határa nincsa bírság összege az előző évi nettó árbevételhez igazodik, maximuma 2 milliárd Ft hatósági szerződés csak közösségi jogsértések esetében hatósági szerződés belföldi ügyben szakmai együttműködés informális módonFogyasztóvédelmi Charta Fogyasztóvédelmi Tanács egységes szankcionálás kialakítása a hatóságra bízva normatív utasítás a jogkövetkezmények alkalmazásának elveiről korlátozott határozat nyilvánosságteljes határozat nyilvánosság
17
Változó nyilvánosságra hozatali szabályok A fogyasztóvédelmi hatóság valamennyi — szeptember elsejét követően indult eljárásokban meghozott — jogerős határozatát köteles nyilvánosságra hozni. honlapon egyéb célszerűnek tartott módon
18
Változó nyilvánosságra hozatali szabályok Jogerőre tekintet nélkül közzéteszi a hatóság a határozatát, ha -a határozat fellebbezésre tekintet nélkül történő végrehajtását rendelte el az Fgytv 49. § (2) bekezdése alapján, azaz –18 éven aluliak szeszes itallal, dohánytermékkel vagy szexuális áruval való kiszolgálásának tilalmát tartalmazó rendelkezések megsértése esetén megtiltotta az alkoholtartalmú ital, a dohánytermék, illetve a szexuális termék forgalmazását, illetőleg a rendelkezések ismételt megsértése esetén elrendelte a jogsértéssel érintett üzlet legfeljebb harminc nap időtartamra történő ideiglenes bezárását, –környezetvédelmi okból, –a fogyasztók testi épségének, egészségének védelme érdekében, továbbá –a fogyasztók széles körét érintő kárral fenyegető veszély elhárítása érdekében -a határozathozatalra azért került sor, mert a fogyasztóvédelmi hatóság a vonatkozó kormányrendelet szerinti eljárása során megállapítja, hogy a vizsgált termék nem felel meg a biztonságossági követelményeknek, vagy -a jogsértéssel érintett üzlet ideiglenes bezárását vagy az áru forgalmazásának, illetve értékesítésének megtiltását rendelte el
19
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.