Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
- jó szerencse semmi más???
A tehetség-talentum - jó szerencse semmi más??? Prof. Dr. Czeizel Endre
2
A tehetség-talentum fogalma
1. Kivételesség (ritka) 2. Összetett (struktúra) 3. Komplex eredet (mind genetikai, mind külső hatások)
3
A népesség értelmi képességének Gauss-féle normális eloszlása
4
A szellemi képességek négy faktoros modellje
5
A humán genetika és kreatológia alaptörvénye
P = G E P = „produkció”= teljesítmény = képesség G = genetikai komponens = adottság E = „edukáció” = tanultság Tehetség = kivételes adottság Talentum = kivételes képesség Géniusz = egészen kivételes képességű személyiség
6
A 2x4 faktoros talentum modell
Általános értelmi adottság Speciális mentális adottságok Kreativitási Motivációs Kortárs csoportok Család Iskola Társadalom A 2x4 faktoros talentum modell
7
Külső hatások Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora
- első gyerek - egyke - csonka család
8
Az idegsejt-hálózat kialakulása
9
Külső hatások Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora
- első gyerek - egyke - csonka család
10
Miért veszélyeztetettek az egykék?
Elkényeztetettek A szocializálódásuk hiányos Általános értelmi képességük kibontakozása gátolt Szenvedélybetegségek gyakoribbak Gyakrabban betegek testi bajok: magas vérnyomás, allergia lelki bajok: depresszió, öngyilkosság
11
Külső hatások b) Iskola
Esélyegyenlőség ( kisegítő iskola – tehetségesek iskolája ?) Az iskola hatása ( 10% javulás – 50% romlás) Pedagógusi küldetés ( általános értelmesség, speciális mentális képességek, kreativitás, motiváció) Wigner Jenő – Michelangelo
12
Külső hatások c) Kortársak
A tizenévesek „leválása” szüleikről (önállóság) Erős vágy a társak elismerésének kivívására Személyiségük éretlensége – kiegyensúlyozatlansága Választási kényszerek
13
Külső hatások d) Társadalmi körülmények
A „megfelelő ember a megfelelő pozícióba” Az „ítélethozók” és a „jelet hagyni akarók” A vezetők kontraszelektáltsága A Hamilton-féle törvény
14
IGAZ-E, HOGY A KIVÉTELES TEHETSÉGEK (POTENCIÁLIS GÉNIUSZOK) MINDIG KÉPESEK KÜLÖNLEGES ADOTTSÁGAIK VALÓRA VÁLTÁSÁRA?
15
A kivételes képességű emberek és a magyar „géniuszok” nemi aránya az 1700 és 1900 között Magyarországon születettekben Minta Férfi Nő Együtt Szám % Magyar Életrajzi Lexikon 9 165 413 4,3 9 578 „Géniusz” 174 3 1,7 177 Jászai Mari Kaffka Margit Lesznai Anna
16
A nők férfiakétól elmaradó szellemi teljesítményének okai
1. Női szerep: 11 gyermek és feleség 2. Férfi agresszivitás-dominancia („sovinizmus”) Apafiné Bethlen Kata ( ) Czobel Minka ( ) 3. Az adottságok genetikai eltérése?
17
A férfi és női népesség általános értelmi szintjét jelző értékek eloszlása
18
Az ember kromoszómái
19
Magyarázat A nőkben lappangó szokatlan (hibás vagy kiváló) gének a fiaikban megjelennek A kb génünk közül mintegy a központi idegrendszer működésével kapcsolatos Az általános értelmiségi „adottság” hátterében mintegy gén áll Ebből az X nemikromoszómában mintegy 200 van, tehát 20%, pedig az összes génnek csak 4%-a található meg e kromoszómában
20
Következmény Az értelmi fogyatékosok között 30%-os fiú/férfi többlet
A kivételes értelmi képességűek közötti férfi többlet? Az értelmi fogyatékos és géniusz férfiak többletéért elsősorban az anyai gének felelősek
21
Speciális mentális képességek nemi eltérése
Verbalitás – beszéd kezdete teljesítmény oka Térbeli tájékozódás – matematika (zeneszerzés) Agyanatómiai magyarázat „Esélyegyenlőség”
22
Kreativitás Globális gondolkodás (férfi) Részlet érzékenység (nő)
Racionalitás – emocionalitás Agresszivitás – közösségi érzés
23
Motiváció Általános – középiskola Főiskola – egyetem A lányok jobbak
A fiúk jobbak (?)
24
Tanulság A két nem szellemi adottságai némileg (mennyiségileg) különböznek, ez nem jelent jelentős (minőségi) eltérést a képességekben A nők szellemi adottságaiban még különösen óriási tartalékok vannak
25
Tanulság De azért: „... mi férfiak férfiak maradjunk
és nők a nők – szabadok, kedvesek, s mind ember” (József Attila)
26
A MÚLT SZÁZADBAN VILÁGRA JÖTT MAGYAR GÉNIUSZOK SZÜLETÉSI ÉVE TÍZÉVES BONTÁSBAN
Évtized Géniuszok száma Tízéves átlag 14,1
27
„Nobel-díjasaink” listája
Magyar Nobel-díjasok Típus Év Származás Szent-Györgyi Albert orvosi 1937 R (1/4Zs) Hevesy György kémiai 1943 Zs Kertész Imre irodalom 2002 Magyar születésű Nobel-díjas Lenard Fülöp fizikai 1905 Rk Békésy György 1961 E Wigner Jenő 1963 Gábor Dénes 1971 Oláh György 1994 Harsányi János közgazdasági Herskó Ferenc 2004 E= evangélikus; R= református; Rk= római katolikus; Zs= zsidó
28
„Nobel-díjasaink” listája
Magyar származású Nobel-díjasok Típus Év Származás Robert Bárány orvosi 1914 Zs Richard A. Zsigmondy kémiai 1925 E Milton Friedman közgazdasági 1976 Carleton D. Gajdusek Rk Elie Wiesel béke 1986 John C. Polányi E= evangélikus; R= református; Rk= római katolikus; Zs= zsidó
29
A „magyar” Nobel-díjasok származása
Zs/T % Állampolgár 21/4/3 75,0 Magyar születés 5/7 71,4 Magyar származás 4/6 66,7 Arány 111/4 /16 70,3 Az összes Nobel-díjas zsidó származása között 18,5%. A zsidók aránya a világnépességen belül 0,3%, körükben a Nobel-díj „kockázata” 62-szeres.
30
Miért sokkal több a Nobel díjas a zsidók körében?
1. Genetikai ok? Beltenyészet 2. Társadalmi és genetikai? Kereskedők Uzsorások/bankárok 3. Társadalmi/családi Tudás/tanulás mindenek fölé helyezése Szüleik jó anyagi körülményei Zsidó vallás (kételkedés) Gyermeknevelés: küldetéstudat Szolidaritás Van mit tanulnunk a zsidókultúrától!
31
Gustave Doré : Cain and Abel offering their sacrifices, 1865
32
Hegedűs László: Káin and Ábel, 1899, Magyar Nemzeti Galéria
33
Albrecht Dürer: Cain Killing Abel, 1511
34
TINTORETTO: The Murder of Abel, 1551-52, Gallerie dell'Accademia, Venice
35
Az emberi jellegek tudatosan befolyásolhatók!
A genetikai hajlam nem végzet, van szabad akarat. Sorsunk befolyásolható fajunk biológiai lehetőségein belül. Legfontosabb szerepük a pedagógusoknak van, ezért kellene sokkal jobban megbecsülni őket.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.