Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJudit Somogyiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A térségi vasúti kísérlet értékelése Öcsi Béla Szakértő 2007. június 22.
2
Áttekintés Szolgáltatás és kapcsolatok Üzemeltetés Következtetések Az értékelés háttere Forgalom Gazdálkodás Megoldási javaslatok
3
Az értékelés háttere
4
Kormányhatározat (2004 január 8.): „A MÁV Térségi vasúti szervezetek – legalább két vasúti körzetben történő - létrehozásával biztosítsa a felkészülést az állam, az önkormányzatok, a vasúttársaság és egyéb érdekelt felek számára, hogy tapasztalatot szerezzenek a mellékvonali rendszer új feltételeknek megfelelő működtetésére vonatkozóan.” „A térségi vasúti szervezetek létrehozásával összefüggésben ki kell dolgozni a felmerülő, különösen a kincstári vagyont és a működést érintő, továbbá az állami, az önkormányzati és a vállalati költségvetésekkel összefüggésben lévő költségtérítési és fogyasztói árkiegészítési konstrukciók átrendezését.” 2004-2005: Szervezeti keretek kialakítása, első vezetés időszaka 2006: Önálló tervezési és elszámoló egység, új csapat
5
Az értékelés háttere A két érintett térségi vasút: Körös-vidéki Térségi Vasút (KTV) Nógrád-vidéki Térségi Vasút (NTV)
6
Az értékelés háttere A két érintett térségi vasút: Körös-vidéki Térségi Vasút (KTV) Nógrád-vidéki Térségi Vasút (NTV)
7
Az értékelés háttere A térségi vasúti kísérlet értékelését a GKM felkérésére a Magyar Vasúti Hivatal végezte A Nemzetközi Bankárképző Központ külső szakértőként vett részt a folyamatban Két workshop az érintettek részvételével: 2007. április 10. - Infrastruktúra 2007. május 3. - Személyszállítás
8
Az értékelés háttere Szervezeti forma: 2004-05: a szervezeti megoldás létrehozása 2006: önálló tervezési és elszámolási egység A MÁV szervezeti megoldásainak leképezése Kevés kompetencia Térségi vasút Személyszállítási csomópont Forgalmi csomópont Járműfenntartási műhely Vontatási telephely Kocsivizsgálati telephely Pályafenntartási szakasz Bizber szakasz (biztosító berendezések)
9
Az értékelés háttere Szervezeti forma, kapcsolatok: A MÁV szervezeti leképezése
10
Szolgáltatás és kapcsolatok
11
Szolgáltatási színvonalat meghatározó tényezők: Menetidő Járatsűrűség Menetrend Csatlakozási lehetőségek Kényelem Néhány megfontolás: Munkaerő kihasználtsága 71,1% Pályafelújítás 50 éve nem volt Sajátos menetrendi egyeztetések Gyenge együttműködés a VOLÁN-okkal
12
Szolgáltatás és kapcsolatok Önkormányzati kapcsolatok Menetrendi egyeztetés Jó informális kapcsolat, kevés érdemi kommunikáció VTSZ (Vasutas Települések Szövetsége) Vésztő: Közmunka programok Együttműködés karbantartásban Virágosítás
13
Forgalom
14
A mérési problémák miatt számlálás vált szükségessé: különösen az utasszám tekintetében jelentős eltérések mutatkoznak NTVKTV
15
TérségMérésIdőpontÉrtelmezésUtasfőUtaskm NTV MÁV stat.?Csak regisztrált utazások0,02%0,05% MÁV térségi2006. májusÖsszes díjmentes26,16%25,52% MVH2006. novemberÁllami díjmentes10,97%12,40% MVH2006. novemberVasutas14,45%17,50% MVH2006. novemberÖsszes díjmentes25,42%29,90% KTV MÁV stat.?Csak regisztrált utazások0,00%0,01% MÁV térségi2006. májusÖsszes díjmentes26,54%26,64% MVH2006. novemberÁllami díjmentes11,54%11,68% MVH2006. novemberVasutas17,83%20,52% MVH2006. novemberÖsszes díjmentes29,37%32,20% Forgalom Díjmentes utazások aránya (%) Igen jelentős arányt képviselnek Nincsenek tételesen elszámolva
16
Üzemeltetés
17
Vasútüzem tapasztalatai MÁV üzem pontos leképezése Korlátozott kompetenciák Fejlesztések hiánya Infrastruktúra karbantartása: Hiányos Nehezen indokolhatóan drága Kapacitás-egyszerűsítés nem történt Hatékonytalan humán-erőforrás
18
Üzemeltetés Fontosabb naturális mutatók összehasonlításban önállóan működő térségi vasutakkal MutatóNTVKTVKEV[1][1]LÁEV[2][2] Létszám (fő) 363323626 Hálózat hossza (km) 1781951025 Éves utasszám (ezer fő) 1 1311 02570216 Ezer utaskm / év 24 48324 8796302 452 Egy vasutasra jutó hálózat-km 0,490,601,670,96 Egy vasutasra jutó éves utasfő 3 1153 17411 6678 325 Egy vasutasra jutó éves utaskm 67 44677 026105 00094 315 [1][1] Királyréti Erdei Vasút [2][2] Lillafüredi Állami Erdei Vasút
19
Üzemeltetés Ingatlangazdálkodás - Az egyik legproblémásabb terület Nincs helyi kompetencia Nagyon magas költségek (kiszervezett megoldások) Nagyon meghatározó arculati, hangulati elem Helyi igények kielégítésére képtelen
20
Gazdálkodás
21
Költségek: Az eszközök fokozatosan kerültek átadásra Az elhatárolás megtörtént (2006. január 1.) Irreális nagyságú költségek bizonyos területeken (pl. kiszervezett, ellenőrizetlen karbantartási munkák) Sokszor a teljesítés ellenőrzése hiányzik A térségi kísérlet vezetői által készített becslések szerint jelentősen csökkenthetőek a költségek: TérségNTVKTVEgyütt StátuszMÁVÖnállóMÁVÖnállóMÁVÖnálló Bevételek272410482450754860 Költségek1 8251 0601 5071 0203 3322 080 Eredmény-1 553-650-1 025-570-2 578-1 220
22
Következtetések
23
Korlátozott eredmények – valódi kísérletezés nem történt A MÁV az üzemeltetésre ebben a formában alkalmatlan Szolgáltatás színvonala nem változott érdemi mértékben A külső kapcsolatok szerepe alacsony (települési önkormányzatok, VOLÁN-ok irányában) A MÁV szervezetébe való visszaolvasztás indokolatlan (jelenleg folyamatban van) A vonalak üzemének szüneteltetéséről hozott döntések így a kísérlet tapasztalataival nem magyarázhatók
24
Megoldási javaslatok
25
Önálló cégként való üzemeltetés: Teljes szervezeti és pénzügyi autonómia A racionalitás alapú döntések lehetővé válnak Az elszámoláshoz szükséges adatok előállíthatóak A bevételek és költségek korrekt számbavétele lehetővé válik Térségi vasutak mint integrált társaságok
26
Megoldási javaslatok Közszolgáltatási szerződés: Tisztázott jogi háttér Egyértelmű feladatokmeghatározás Pontos finanszírozási megoldás Tételes, teljesítmény alapú elszámolás Megrendelői szerep tisztázása, lehetőleg az érintett kistérségek, önkormányzatok bevonásán keresztül Új szereplők, benchmark lehetőség
27
Megoldási javaslatok A szabályozási környezet korrekciója: A feladat ellátásához szükséges infrastruktúra azonosítása Felesleges infrastruktúra kezelése Szükséges funkcióváltások lehetővé tétele az érintett önkormányzatok bevonásával Az országostól eltérő műszaki és forgalmi utasítások kialakítása (térségi vasútüzem, optimális megoldások) Az eszközök áttekintése után megfelelő pályadíj-korrekció A forgalom és költségek mérésének lehetővé tétele Szolgáltatók versenyeztetése
28
Megoldási javaslatok Az életképes önálló vasúti társaság támogathatja a fő célt, a térségi vasutak szerepének újragondolását, az érintett kistérségek kor elvárásainak megfelelő módon történő kiszolgálását.
29
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.