Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEdit Kocsisné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az informatikai terület MSc kompetenciáinak kialakítása
Selényi Endre, BME VIK 2006. június 1.
2
Szakonkénti kompetenciák a miniszteri rendeletben
Általános kompetenciák Szakterületi kompetenciák Szakspecifikus kompetenciák
3
Alapfokozat birtokában a ……………… képesek:
GI a közgazdasági és az informatikai szakterületek ismeretanyagának alkalmazására; az üzleti problémák IT-vel támogatott megoldására; szakképzettségüknek megfelelő feladatok felelősségteljes végrehajtására; az adott szakterület új ismereteinek és eredményeinek a befogadására; folyamatos tanulásra, saját tudásuk bővítésére, új kompetenciák elsajátítására; kommunikációs készségük, tárgyalóképes idegennyelv-ismeretük birtokában partnerekkel, gazdasági, közgazdasági szakemberekkel, informatikai fejlesztéseket végző munkatársakkal való hatékony együttműködésre.
4
Alapfokozat birtokában a ……………… képesek:
MI az informatikai módszereket igénylő műszaki alkotások tervezési, fejlesztési és létrehozási feladatainak ellátására; informatikai és információs infrastrukturális rendszerek telepítési és üzemeltetési feladatainak ellátásához szükséges mérnöki gyakorlati módszerek alkalmazására; programozásra objektum orientált és vizuális programozási környezetben; szoftverfejlesztési metodikák alkalmazására, fejlesztési eszközök használatára; információs rendszerek modellezésére, a teljesítmény és megbízhatósági jellemzők szimulációs vizsgálatára; korszerű, általános célú operációs rendszerek telepítésére, konfigurálására, hibaelhárítására, üzemeltetésére, továbbfejlesztésére.
5
Alapfokozat birtokában a ……………… képesek:
PTI algoritmusok tervezésére, elemzésére és megvalósításukra a legfontosabb programozási paradigmák figyelembe vételével; szoftverfejlesztési módszertanok és technológiák alkalmazására; adatmodellezésre, adatbázisok tervezésére, létrehozására, módosítására egy korszerű adatbázis-kezelő rendszerben, a SQL használatára; mesterséges intelligencia technikák, eszközök alkalmazására, logikai programozására; osztott rendszerek használatára, WEB programozásra; numerikus számítási rendszerek modellezésére és megvalósítására; az informatikai rendszerek fejlesztésével, használatával kapcsolatos jogi szabályozás alkalmazására, a jogi adatbázisok készség szintű használatára; az alkalmazási területek informatikai feladatainak megoldásához szükséges együttműködésre és modellalkotásra.
6
Alapfokozat birtokában a …………………
Alapfokozat birtokában a ………………….. – a várható szakirányokat is figyelembe véve – alkalmasak: GI üzleti folyamatok megértésére, elemzésére, a végrehajtást segítő szoftveralkalmazások tervezési munkáinak elvégzésére, egyszerűbb programozási feladatok végrehajtására; rendszerfejlesztési elvek és módszerek alkalmazására, fejlesztőeszközök (üzleti modellezés és/vagy számítógéppel támogatott fejlesztés eszközei) használatára; adatbázisok tervezésével, létrehozásával és menedzselésével kapcsolatos feladatok ellátására; a gazdasági alkalmazások adaptációjára, az IT –alkalmazások bevezetéséhez szükséges szervezeti változtatások kezdeményezésére, a végrehajtásban az együttműködésére; az üzleti és informatikai szakemberekkel együttműködve, felhasználva a leghatékonyabb IT-megoldásokat a gazdasági problémákra megoldási változatok készítésére, informatikai támogatás és/vagy fejlesztés kezdeményezésére, végrehajtására; a szervezet informatikai egységének menedzselésére, a működtetési kockázatok kezelésére, kisebb fejlesztési és üzemeltetési projektek tervezésére és irányítására, informatikai feladatok outsourcing megoldásaiban és auditálásában az együttműködésre; gazdasági alkalmazások működtetésére, felhasználói szolgáltatások ellátására (operatív, menedzsment-szintű és felsővezetői információigények meghatározására és kielégítésére, vállalatirányítási és döntéstámogató rendszerek használatára, kliens-szerver architektúrák és egyéb hálózati környezetek adat- és rendszermozgatási feladatainak ellátására).
7
Alapfokozat birtokában a …………………
Alapfokozat birtokában a ………………….. – a várható szakirányokat is figyelembe véve – alkalmasak: MI számítógépes és távközlő hálózatok telepítésére, konfigurálására, hibaelhárítására, üzemeltetésére, továbbfejlesztésére; kliens-szerver rendszerek programozására, WEB programozásra vállalati információs rendszerek folyamatalapú funkcionális tervezésére és készítésére valamely „enterprise modeller” típusú eszköz segítségével; döntéstámogató rendszerek tervezésére, készítésére, működtetésére.
8
Alapfokozat birtokában a …………………
Alapfokozat birtokában a ………………….. – a várható szakirányokat is figyelembe véve – alkalmasak: PTI vállalati információs rendszerek tervezésére és készítésére valamely korszerű modellező eszköz segítségével; döntéstámogató rendszerek tervezésére, készítésére, működtetésére; szakértői rendszerek fejlesztésére és működtetésére; az informatika formális modelljeinek alkalmazására; multimédia alkalmazások tervezésére, fejlesztésére és működtetésére.
9
A szakterületi közös és a szakonként sajátos kompetenciák kialakítása
1. Elhelyezés az ACM-AIS-IEEE metrikában 2. A közös és a sajátos kompetenciák szétválasztása 3. Az eredmény értékelése és a „jó” igék megtalálása BSc és MSc szinten
10
Kompetenciák az ACM-AIS-IEEE alapján
11
Kompetenciák az ACM-AIS-IEEE alapján
12
Kompetenciák az ACM-AIS-IEEE alapján
13
Kompetenciák az ACM-AIS-IEEE alapján
14
1. lépés Elhelyezés az ACM-AIS-IEEE metrikában
15
A hazai 3 szak elhelyezése az ACM-AIS IEEE táblában
Terület Kompetencia GI MI PTI Algoritmusok Elméleti eredmények bizonyítása 1 4 5 Bizonyítottan helyes pr.-ok készítése 3 Gyorsabb megoldások meghatározása Felhasználói infrastr. Web szájtok menedzselése e-kereskedelmi szoftver készítése Multimédia rendszerek készítése Egészségügyi alkalmazások fejlsztése 2 e-learning rendszerek készítése Üzleti alkalmazások fejlesztése Új formájú keresőgépek értékelése Szövegfeldolgozó tervezése Szövegfeldolg. szolg. használata Táblázatkezelő tervezése Táblázatkezelő szolg. használata
16
Terület Kompetencia GI MI PTI Számítógép programozás Programozás kicsiben 3 5 Programozás nagyban 2 4 Rendszerprogramok készítése 1 Új szoftver-rendszerek fejlesztése Biztonságkritikus rendszerek készítése Hardver és készülék Beágyazott rendszerek tervezése Számítógép perifériák tervezése Komplex érzékelkőrendszerek tervezése Chip tervezése és programozása Ember-gép kapcsolat Felhasználói interfész tervezése Grafikus- v. játék-szoftver tervezése Felhasználóbarát interfész tervezése Informatikai rendszer Rendszerspecifikálás Informatikai rendszer tervezése Informatikai rendszer implementálása
17
Terület Kompetencia GI MI PTI Inf. menedzsment Adatbáziskezelő rendszer tervezése 1 5 Adatbáziskezelő rendszer használata 3 4 Adatbányászati szoftver implementálása Adatbáziskezelő kiválasztása 2 Adatbáziskezelő konfugurálása Adatbáziskezelő menedzsmentje IT rendszer tervezése Szám.g. rendszerek install. és korsz. Szoftver rendsz. Install. és korsz. Sz.gépes rendsz. Korszerűsítésénekütemezése és költségvetése
18
Terület Kompetencia GI MI PTI Intelligens rendszerek Intelligens rendszerek implementálása 1 4 3 Információ-visszakereső szoftver impl. Hálózatok és kommunikáció Hálózati konfiguráció tervezése Hálózati komponensek kiválasztása Számítógépes hálózatok installálása Számítógépes hálózatok menedzselése Kommunikációs szoftverek impl. Mobil komm. Szoftver implementálása 2 Mobil komm. Szoftver menedzselése
19
2. lépés A közös és a sajátos kompetenciák szétválasztása
20
Szakterületi közös kompetenciák 1.
Kompetencia Felhasználói infrastr. Web szájtok menedzselése e-kereskedelmi szoftver készítése Multimédia rendszerek készítése Új formájú keresőgépek értékelése Szövegfeldolg. szolg. használata Számítógép programozás Új szoftver-rendszerek fejlesztése Ember-gép kapcsolat Felhasználói interfész tervezése Informatikai rendszer Rendszerspecifikálás Informatikai rendszer tervezése Informatikai rendszer implementálása
21
Szakterületi közös kompetenciák 2.
Kompetencia Inf. menedzsment Adatbáziskezelő rendszer használata Adatbányászati szoftver implementálása IT rendszer tervezése Szám.g. rendszerek install. és korsz. Szoftver rendsz. Install. és korsz. Intelligens rendszerek Információ-visszakereső szoftver impl. Hálózatok és kommunikáció Hálózati konfiguráció tervezése Hálózati komponensek kiválasztása Számítógépes hálózatok installálása Számítógépes hálózatok menedzselése
22
Sajátos gazdaságinformatikus kompetenciák
Terület Kompetencia Felhasználói infrastr. e-learning rendszerek készítése Üzleti alkalmazások fejlesztése Táblázatkezelő szolg. használata Inf. menedzsment Adatbáziskezelő kiválasztása Adatbáziskezelő menedzsmentje Adatbáziskezelő konfugurálása IT rendszer tervezése Sz.gépes rendsz. Korszerűsítésénekütemezése és költségvetése
23
Sajátos mérnök informatikus kompetenciák
Terület Kompetencia Algoritmusok Elméleti eredmények bizonyítása Gyorsabb megoldások meghatározása Számítógép programozás Programozás kicsiben Programozás nagyban Rendszerprogramok készítése Biztonságkritikus rendszerek készítése Hardver és készülék Beágyazott rendszerek tervezése Ember-gép kapcsolat Felhasználóbarát interfész tervezése Grafikus- v. játék-szoftver tervezése Inf. menedzsment Adatbáziskezelő rendszer tervezése Intelligens rendszerek Intelligens rendszerek implementálása Hálózatok és kommunikáció Kommunikációs szoftverek impl. Mobil komm. Szoftver implementálása
24
Sajátos programtervező informatikus kompetenciák
Terület Kompetencia Algoritmusok Bizonyítottan helyes pr.-ok készítése Elméleti eredmények bizonyítása Gyorsabb megoldások meghatározása Számítógép programozás Programozás kicsiben Programozás nagyban Rendszerprogramok készítése Ember-gép kapcsolat Grafikus- v. játék-szoftver tervezése Inf. menedzsment Adatbáziskezelő menedzsmentje Adatbáziskezelő rendszer tervezése Intelligens rendszerek Intelligens rendszerek implementálása
25
A szaktávolságok Közös rész = 92/140 = 66% GI – MI = 88/140 = 63%
GI – PTI = 66/140 = 47% MI – PTI = 38/140 = 27% Mai gyakorlat és tapasztalat: a MI és PTI szakok JÓ hallgatói között sokkal nagyobb a különbség!
26
3. lépés Az eredmény értékelése és a „jó” igék megtalálása BSc és MSc szinten
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.