Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
2
Bevezetés A művészetpszichológia tárgya, módszerei, története
Kísérleti esztétika A befogadó – műalkotás – alkotó hármassága Képzőművészet, zene, irodalom… Kontextus Természeti versus művészi Mit keresünk és hol?
3
A művészetpszichológia tárgya, módszerei, története
Minden, ami a művészettel kapcsolatba hozható Minden, amit a pszichológia tud Egyidős a pszichológiával Miért szép? Miért tetszik? - Miért tetszik ez a kép? katarzis Alkotás
5
Kísérleti esztétika Nem azonos a művészetpszichológiával
Mert a művészetpszichológia -nem csak esztétikai kérdéseket tesz fel nem csak kísérleti eszközökkel dolgozik Mert a kísérleti esztétika -nem csak műalkotásokkal foglalkozik (pl. ponthalmazok, ablakok, vázák megítélésével is)
6
A befogadó – műalkotás – alkotó hármassága
Ki vagy mi a felelős az élményért? Tárgyalhatóak-e külön-külön? E három helyett kettő: befogadás és alkotás
7
Az érdek nélküli tetszés
9
Képzőművészet, zene… Rendszer-művészetpszichológia? Versus
Zenepszichológia, irodalom-lélektan,…?
10
kontextus
11
Kontextus Tér (otthon, múzeumban, emelvényen, Zeneakadémián, buszon, balról jobbra) Idő (reggel, két éve, antik, új) Személy (híres művész, képzett befogadó, nő, gyerek)
12
Miért szép? Művészi vs természeti szép
13
Mérjük meg a művészetet! Pl. Attendometer-rel
Esterházy Marcell, Kerekes Gábor, Kristóf Krisztián, Szentesi Csaba, 2001
14
Mit keresünk és hol? Elméleti esztétika Kérdésfeltevés Skálák
Mi a művészet?... Miért tetszik ill. melyik tetszik-döntést mérünk, vagy egyéni különbségek szerepét lehet mérni, de az eygéni különbségeket nehéz Kísérletezzünk!! Skálák
18
Pszichofizika Hogyan lesz az ingerből érzéklet? Fechner
preferencia, reakcióidő, kellemesség, a szépség formája, aranymetszés
19
Percepció A pszichológia nagy iskolái pszichoanalízis Gestalt-lélektan
behaviorizmus kognitív tudomány
20
Gestalt-pszichológia (alaklélektan)
A retinán megjelenő fénypontokból kép A látás mint aktív folyamat Figura-háttér, kétértelmű ábrák, … Észlelési törvények (csoportosítás, ) Az észleléshez szükséges információk a az észlelés tárgyában vannak?
21
Behaviorizmus Berlyne hedonikus görbéje egyszerű-komplex új-ismerős
inkongruitás
23
Kognitív pszichológia
Martindale prototipikusság jelentés
24
A látás aktív és adaptív folyamat
A külvilág pontos leképezése helyett A külvilágból érkező ingerek sokaságából kell kiszűrni a fontosat és kiegészíteni a meglévő tapasztalatokkal
25
Esztétikum és klinikum képekben
27
Állatok, gyermekek és szakértők
Harkai-Schiller Pál kísérlete Intrauterin zenehallgatás Szakértők ítéletei
28
A befogadó személyisége
Reális self – ideális self Állapot és vonás Ízlés
30
Érzelmek és katarzis Hangulat Megtisztulás Élmény
31
Kontextus kísérletekben
Laterális organizáció a festményben (Freimuth and Wapner) Interpretáció (Cupchik and Shereck) Térbeli művészet időbeli aspektusa (Molnar)
36
Társas konstrukcionizmus
A művészet fogalmának konstruálása A befogadás mint társas esemény
37
Narratív pszichológia
Elbeszélő mód A kép mint elbeszélés
39
Most wanted – least wanted
Komar és Melamid képzőművészek Kutatások alapján elkészítik a legkedveltebb/legkívánatosabb/legszebb/legjobb képet az osztrák példa
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.