Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁdám Szalai Megváltozta több, mint 10 éve
1
AZ ADAPTÁCIÓ TAPASZTALATAI E. Vámos Ágnes TINTA Tanácsadó Kft
AZ ADAPTÁCIÓ TAPASZTALATAI E. Vámos Ágnes TINTA Tanácsadó Kft. Veszprém, február 26.
2
Az érintett intézményi kör
NFT HEFOP 2.1.6 A sajátos nevelési igényű tanulók integrációja 20 konzorcium, 142 intézmény A pályázati program kötelező elemei: Kompetencia-alapú programcsomag: szövegértés-szövegalkotás; matematika 120 óra együttnevelésre felkészítő továbbképzési program, 2 módszertani képzési program Mentori szolgáltatás A folyamatban ajánlott: adaptációs szakértői szolgáltatás
3
A szakértői tevékenység megvalósítási területei
EGYÉNI TANÍTÁS – TANULÁS INTÉZMÉNYI SZINT TÁRSADALMI KÖRNYEZET ADAPTÁCIÓS SZAKÉRTŐK MENTORI TÁMOGATÁS
4
Adaptáció = hozzáillesztés, alkalmazkodás
folyamat alkalmazkodás eredménye változás
5
Amit a szakértői szolgáltatásokról gondoltunk
Folyamat-tanácsadás A problémák feltárását segíti A szervezet életében változást indukál A szervezetben dolgozókat képessé teszi a problémák megoldására
6
A folyamat-tanácsadó Nem szaktanácsadó – nem a megoldásokat
fogalmazza meg, hanem facilitál támogat katalizál erőforrásokat tár fel átadja a módszereket kérdez, ráébreszt
7
A szakértői tevékenység alapvetései
Támogatni a pedagógust az adaptív tanulási stratégia alkalmazásában A feltáró munkában: Ismerje tanulók kognitív képességeit, személyiségvonásait, motivációs jellemzőit, figyelmét, emlékezetét, érzelmi, akarati életét, gondolkodási képességeit, tanulással kapcsolatos attitűdjeit, Ezek meghatározzák: tanítási eljárásból mit, mennyit, hogyan hasznosít A tanulásszervezésben: Eltérő tanulási eljárások Módszertani sokszínűség Egyéni és csoportos szervezési módok
8
Adaptációs szakértői feladatok 1
A sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelésének elősegítése elsősorban a tanítás – tanulás folyamatában A kompetencia alapú programcsomagok adaptációjának szakmai támogatása
9
Adaptációs szakértői feladatok 2
Segít a kívülről jövő fejlesztés és a belső innovációs harmónia megvalósításában Segíti az adaptációs folyamat és aktivizálható intézményi tudás összehangolását Eredményes együttműködés facilitálása Támogatja a befogadó pedagógia, a tanári versenyképesség, a kompetenciák összekapcsolását a tanulók érdekével Kulcsszavak: modellek, adaptáció, kompetencia, motiváció, szolgáltatás, verseny, változás.
10
Az adaptációs szakértő tevékenység- kínálata
Osztálytermi folyamatok innovációs tevékenységeinek támogatása Módszerek Eszközök Óravázlatok Tanmenet Egyéni fejlesztési terv Egyéni tanulási terv Értékelés A sajátos nevelési igényű tanulók inkluzív nevelésének segítése Az oktatás egyéniesítése
11
Adaptációs kézikönyv Üzenet a biológiából a pedagógiának:
Az evolúció egyik leggyakrabban hangoztatott „bizonyítéka” az angliai pettyesaraszoló lepke, a Biston betularia esete. Ennek a lepkefajnak létezik egy pöttyös világosszürke, és egy fekete változata. A történet szerint 1850 előtt a legtöbb pettyesaraszoló világosszürke volt. Ezt követően egyre több fekete (melanikus) pettyesaraszolót találtak az angliai Manchester közelében, és 1950-re 90%-ban ez a változat vált uralkodóvá Angliában. Ezt a folyamatot „ipari melanizmusnak” nevezték el, és azzal magyarázták, hogy az ipari forradalom előtt a fák törzsét világos színű zuzmók borították, így az azokon pihenő sötétebb színárnyalatú lepkék könnyebben észrevehetőek voltak. A madarak tehát feltehetően a fekete lepkéket ették meg. Az ipari forradalom idején viszont a zuzmók az iparosodott vidékeken elhaltak a fákról, a sötét fakérgeket pedig még jobban befeketítette a korom. A sötét háttér miatt a sötét lepkék észrevétlenebbek maradtak a fák törzsén, így ekkor a madarak főleg a világosabbakat ehették meg. A biológiában egy-egy faj számára a túlélést jelenti, ha a változásokhoz jól tud alkalmazkodni.
12
Adaptációs kézikönyv A kompetencia Diagnosztika Módszerek A követelmény Az értékelés Habilitáció-rehabilitáció A tanulási környezet Egyéni fejlesztési terv
13
Tapasztalatok a folyamatról
Bizonytalanság Szükség van a külső segítségre Együttműködési színterek; elfogadtatás a partnerekkel Vezetői támogatás Kulcs: előzetes innovációs szemlélet Elköteleződés
14
Eredmények, eredményesség
A gyermekek önállóbbak, nyugodtabbak, öröm lett a tanulás Szabadságot ad a gyereknek, a tanárnak Látványosabban fejlődnek a tanulók képességei Aktívabbak, motiváltabbak a gyerekek Erősödött a csoportkohézió „Bátorságot vettem és kaptam” „Differenciálásra jól tudom használni az anyagokat” „Már olvas a „diszes” gyerek!” „Hiányos eszköztárral is lehet eredményeket elérni!” Időigényes Sokat kell készülni az órákra Munkaigényes A gyerekek tekintetében nincs negatívum, csak pozitívum!
15
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.