Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA
2
I. GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA A TUDOMÁNYOK KÖZÖTT
R S A D L O M Gazdaságpszichológia G A Z D S Á SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA SZOCIOLÓGIA PSZICHOLÓGIA GAZDASÁGTUDOMÁNY
3
Szervezeti – saját csoport Szervezet – külső csoport
Szervezeti szempont Szervezet - bizalom Szervezeti – saját csoport Szervezet – külső csoport Társadalmi kultúra Gazdaság és piac Egyén és társadalom
4
II. A társas észlelés és értékelés
Társas folyamatok Társadalmi-gazdasági valóság szubjektív megkonstruálása Kognitív folyamatok
5
Gazdaságpszichológiai alapelvek
A személy Motivációs elvek: Törekvés az események kézbentartására Kapcsolatteremtési motiváció Társak és magunk értékelése Feldolgozási elvek: 1. Konzervativizmus 2. Hozzáférhetőség 3. Felületesség - Alaposság Társas befolyás mindent átható ereje A valóság megkonstruálása A társas viszony
6
Társas befolyás mindent átható ereje
A valóság megkonstruálása Kormánypártiak Ellenzékiek Társas befolyás mindent átható ereje Liberálisok Paternalisták Feldolgozás jellege
7
Gazdaságpszichológiai szempont
Valóság megkonstruálása Új kultúra megjelenése Elfogadás Elvetés Reform Társas befolyás
8
Gazdaságpszichológiai következmények
Újítás – reform - változás Érdeksérelem Piac – liberalizáció Bizonytalanság érzés Mások érdekérvényesítési sikere Vesztesek: negatív spirál Nyertesek: bizalmatlanság Társak hatása – valóság felfogása Szubjektív torzulások
9
A döntéshozatal pszichés társadalmi kiterjedése
Információ gazdálkodás Információs hiány Döntéshozatali konfliktus Közvetlen hatások Közvetlen feedback mechanizmusok Közvetett hatások és feedback mechanizmusok Vélemény-szóródás Eseti átívelő kapcsolat Manipulációs bázis
10
III. Kultúra és divat
11
A kultúrahatások terjedése 1-2.
Expanziós effektus Átterjedő (változó-alkalmazkodó) divatelemek Divat-mag Divat forrás Diszlokációs effektus Szétterjedő, fragmentálódó divatelemek
12
A kultúrahatások terjedési minősége 1-2.
1. Hierarchikus divatterjedés 2. Járványszerű – letaroló terjedés Kiszélesedés - fragmentálódás
13
A kultúrahatások terjedési minősége 3.
3. Stimuláns terjedés
14
Terjedési fokozatok Váltás
15
Divat Célja: Működés: - divat paradoxon szükséglet keltés
státusz-kifejezési potenciál fogyasztás irányítás gazdasági élénkítés Működés: - divat paradoxon Versengésen alapuló utánzás – konformitás (Spencer) Kitűnni vágyás, non-konformitás (Kroeber)
16
Divat javak fogyasztása
Érték Divat Divat-terjedés Fogyasztás
17
Presztízsjavak és plebsz uralma
Érték Presztízs Divat – Presztízs - Demokratizálódó fogyasztás Plutokrácia Individualizált tömegtermelés Tömegtermelés Plebsz uralma Fogyasztás
18
Konstans ingerváltozás
Divat-érzékelés 1. Szubjektív érzet Weber-Fechner törvény Érzet-változás Valós fizikai inger Konstans ingerváltozás
19
Konstans ingerváltozás
Divatérzékelés 2. Szubjektív érzet Stevens törvény Érzet-változás Valós fizikai inger Konstans ingerváltozás
20
A fogyasztás 3-szakaszos modellje
Közönség Idő Elit Tömeg Szakosodott
21
Wundt-görbe Újszerű Kellemesség Megszokott Teljesen új
Stimulusintenzitás (Újdonsághatás) Az ‘újszerűséget’ és ‘újat’ módosító hatások: Személyiség nyitottsága Asszociációs viszonyok Szociológiai kemény változók Kellemetlenség
22
Média realitást torzító hatása
Médiahatás Vágyak Valóság torzulás Gazdasági realitás Média-kitettség
23
IV. Motiváció és viselkedés
24
Szükséglet és motiváció hatása
Normák értékek Normák értékek SZUPER EGO Tervezett cselekvéssor Vágyott cselekvéssor EGO Motivációk Motivációk ID Szükségletek
25
Az aktivációs szint napi rutin hatása
Erősödő emocionális és kognitív zavar, szorongás Optimális reakció és kogníció Viselkedés irányítás Éberség Figyelem + emóció Ébredés Mély alvás Alacsony Aktivációs szint Magas
26
Az aktivációs szint motivációs bázisa
Hiányérzet Optimum Komfortérzet Boldogság Szükségle- kielégítés Viselkedés irányítás Stimuláció Unalom örömérzet Alacsony Aktivációs szint Magas
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.