Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJázmin Szőkené Megváltozta több, mint 10 éve
2
Dr. Falus Ferenc országos tiszti főorvos
3
Kritikus pontok – új irányok Minimumfeltételek Területi szakellátási kötelezettség Az ellátás progresszivitása Sürgősségi ellátás fejlesztése Mátrix intézmények működése Komplex ellenőrzés
4
A hatásköröket meghatározó jogszabályi háttér A kereteket biztosító jogszabályok: Eü.tv. KET. 1991. évi XI. tv. 96/2003 Korm. r. 2006. CXXXII. tv. (struktúra tv.) 2000. II. tv. (önálló orvosi tevékenység)
5
Jogszabályokban érintett területek: szerv- és szövet átültetés, tárolás szabályai emberen végzett tudományos kutatások emberi reprodukcióval kapcsolatos eljárások mentés, betegszállítás
6
Jogszabályokban érintett területek: minimumfeltételek önálló orvosi tevékenység, háziorvosok szakmakódok és nyilvántartás orvostechnikai eszközök területi védőnői ellátás családvédelmi szolgálatok működése
7
Jogszabályokban érintett területek: egyes egészségügyi adatok kezelése egynapos sebészeti és kúraszerű ellátások pszichiátriai betegek ellátása és korlátozó intézkedések halottakkal kapcsolatos szabályok és eljárások
8
Jogszabályokban érintett területek: a struktúra törvény végrehajtása – elérési szabályok, eltérő finanszírozás, TEK módosítás, kapacitások kialakítása, közreműködés ügyeleti rendszer, sürgősségi ellátás
10
A jelenlegi hatáskörök és feladatok jellemzői rendkívül széles szakmai spektrumban mozgó feladatok rendkívül nagyszámú jogszabály, helyenként részletes, aprólékos szabályozással több ezer oldalas joganyag végrehajtását kell biztosítani dinamikus változások, melyek nehezen követhetők
11
A jelenlegi hatáskörök és feladatok jellemzői a hatósági feladatok intenzív szakmai kapcsolatot feltételeznek a szolgáltatókkal sokoldalú szakmai felkészültség szükséges a hatósági feladatok „térben” is strukturáltak (kistérség –régió – OTH - Minisztérium) ebből adódóan eltérő gyakorlatok és értelmezések alakultak ki – erős „szokásjogi” jelleggel
12
A jelenlegi hatáskörök és feladatok jellemzői a struktúra váltás miatt teljesen új jellegű szakmai- hatósági feladatok jelentek meg a háttér intézményekkel együtt (OSZMK) az igazgatási feladatok jellege nemcsak a „klasszikus” igazgatást jelenti az ÁNTSZ struktúrájában keverednek a hatósági és nem hatósági/módszertani feladatok (népegészségügy, egészségfejlesztés stb.)
13
A jelenlegi hatáskörök és feladatok jellemzői új kihívást jelent az adatbázisok iránti igény igazgatási feladat – informatikai menedzsment megjelent a verseny az „igazgatási piacon” is változnak az elvárások a szolgáltatók részéről is – pl. szűrések engedélyezésének kérdése – azokban az esetekben, ahol nincs szakmakód, de pl. népegészségügyi szempontból fontos
15
Az igazgatási feladatok „lelke” a minimumfeltételek I. Hosszú évekre visszanyúló szakmai fejlődés eredményeként alakult ki a jelenlegi minimumfeltételek rendszere Az elmúlt évtizedben 3 alkalommal helyezték új alapokra a minimumfeltételeket (1996, 1998, 2003) A szolgáltatóknak és a hatóságnak is alkalmazkodnia kellett (volna) Az elvárások és a szemlélet gyökeresen változott, az átmenet gyors volt
16
A minimumfeltételek jelenlegi rendszere II. Mintegy 1200 oldalas joganyag Nincs egységes struktúrába foglalva Rendkívül részletes és helyenként aprólékos szabályozás
17
A minimumfeltételek jelenlegi rendszere III. Nem „szolgáltató-barát” és nem „hatóság-barát” (az egyik legalább elvárható lenne) Nehezen kezeli a szolgáltatások, szakmák és terápiák dinamikus változásának igényét „Elfelejtették” hozzáigazítani a struktúra törvényhez (súlypontiság, területi ellátás, kapacitás változás)
18
A minimumfeltételek rendszere IV. Előnyök A jelenlegi struktúra előnyei (mert azért azok is vannak) Az általános és a szakma-specifikus feltételek kettéválasztása (mi az amit mindenkinek teljesíteni kell, mi az, amit csak az egyes szakmáknak) Fogalom rendszerű áttekintés (intézményi formák, típusok, osztály, stb. definíciója)
19
A minimumfeltételek rendszere V. Előnyök Törekszik a finanszírozási struktúrához és a szakmakódok rendszeréhez is igazodni (mivel azonban ezek eltérőek, ezért egyikhez sem sikerül igazodni, így harmadik rendszer alakul ki) Erősen törekszik a progresszivitásra – a feltételrendszerben azonban ez nehezen mutatható ki
21
A minimumfeltételek rendszere VI. Hátrányok Nehezen követhető joganyag, már a terjedelméből is következik Helyenként nem elég objektív a szabályozás (pl.: személyi létszámok meghatározása)
22
A minimumfeltételek rendszere VII. hátrányok Az ápolás tekintetében nem alapos A minimumfeltétel nem egyenlő a minőségi ellátással A szabályozás filozófiája – nem „kimeneti” szabályozáson alapul, hanem csak a feltételrendszert határozza meg
23
A minimumfeltételek rendszere VIII. Továbblépés irányai a jelenlegi rendszer alapot jelenthet a továbblépésre nem szabad „kidobni” és újat alkotni – ezzel korábbi hibákat ismételnénk továbbfejleszteni viszont szükséges
24
A minimumfeltételek rendszere IX. Továbblépés irányai M.A.B. – a kódkarbantartás mintájára egy „minimumfeltételt aktualizáló bizottság” létrehozása szükséges (szűk körű, max. 5-7 fő), melynek feladatai lehetnek: az engedélyezés tapasztalatainak elemzése, értékelése, a szakfelügyelet megállapításainak, ellenőrzéseinek monitorozása,
25
A minimumfeltételek rendszere X. Továbblépés irányai a kimeneti szabályozás elemeinek beépítése a rendeletbe – indikátorrendszer alapján az érintett hatóság(ok) munkájának koordinálása és az ellenőrzések tapasztalatainak beépítése a szabályozásba, javaslattétel a szakmai kollégiumok irányába a minimumfeltételek módosítására a rendelet módosítás szisztematikus elvégzése
27
A területi ellátási kötelezettség szabályai I. 2006. évi CXXXII. tv. állapította meg a szabályait Az engedélyezés adminisztratív módon követte le a struktúra változást A TEK kialakítása nem az engedélyezési, hanem a finanszírozási struktúrát követi A TEK módosítása viszont ÁNTSZ hatáskör 2007. július 1-től Ez új típusú hatósági szemléletet igényel(ne)
28
A területi ellátási kötelezettség szabályai II. A TEK módosításokkal sok feszültséget kellett kezelni (pl.: rejtett szakmák) A szolgáltatók számára is új volt a szabályozás jellege, sok félreértelmezés is megjelent a gyakorlatban, ebből adódóan az érintettek (tulajdonos, önkormányzat) sokszor rossz helyen kezdeményezte a módosítást A hatóság lassan reagált a tényleges igényekre Az adatbázis informatikai menedzselése is új kihívást jelent
29
A területi ellátási kötelezettség szabályai III. A struktúra szabályozás következményei: A TEK nem követi a szakmakódokat – az engedélyekben egyes esetekben problémát jelent a TEK átvezetése (pl. egy intézményben az I. II. III. Belgyógyászat azonos TEK-el rendelkezik, vagy eltérővel) Ha valamely szolgáltató végez bizonyos tevékenységet (pl. gasztroenterológia, de finanszírozási szerződése belgyógyászatra van a „gasztróra” nem kapott TEK-et )
30
A területi ellátási kötelezettség szabályai IV. A progresszivitás nem kapott szerepet – a TEK csak „egyszintű” – ez nehezen kezelhető (pl. egy országos intézet, vagy klinika TEK-je nem mutat markáns különbséget egy területi kórházétól) Elméletileg a beutalási renddel lehetne pótolni, de ennek a szabályai is csak keret szabályok Egyes szakmák TEK-je nehezen értelmezhető (pl.: sürgősség, vagy intenzív ellátás – egyáltalán szükséges?)
32
A progresszivitás-minimumfeltételek – TEK szabályai - összefüggések I. A fekvőbeteg-szakellátás - az ellátáshoz szükséges eltérő személyi és tárgyi feltételek alapján - az alábbi progresszivitási szinteken történik: a) I. ellátási szint, a progresszív ellátás alapszintje, amelyet az adott ellátást nyújtó valamennyi egészségügyi szolgáltatónál biztosítani kell, b) II. ellátási szint, a progresszív ellátás középszintje, amelyet a legalább egy megye, illetve a főváros lakosságának adott ellátását végző egészségügyi szolgáltatónál biztosítani kell, c) III. ellátási szint, a progresszív ellátás felső szintje, amelyet az adott ellátást regionális vagy országos szinten végző egészségügyi szolgáltatónál biztosítani kell.
33
A progresszivitás és a területi ellátás közötti összefüggés A szakmafőcsoportok szerinti felosztás nem követi a progresszivitási elvet: Pl. a „kézsebészet”(önálló TEK) a sebészethez (önálló TEK) képest progresszivitásban eltérő? – részben, a minimumfeltételek szerint mindhárom progresszivitási szinten végezhetők bizonyos beavatkozások – inkább specialitás Pl. érsebészet (önálló TEK) a sebészethez (önálló TEK) képest progresszivitásban eltérő? – részben, mindhárom progresszivitási szinten nyújtható ellátás – inkább specialitás Pl. drogbeteg ellátás önálló TEK-je magasabb progresszivitást jelent pl. a pszichiátriához képest? – nem, pedig a TEK-ben elkülönül
34
Engedélyezés - progresszivitás- TEK összefüggései sebészeti szakma tekintetében I. Szakmakód rendelet szerint (2/2004 EüM r.) 02 Sebészet 0200 általános sebészet 0201 esztétikai plasztikai sebészet 0202 tüdő- és mellkassebészet 0203 érsebészet 0204 idegsebészet - *sze* 0205 szívsebészet - *sze* 0215 csecsemő- és gyermekszívsebészet - *sze* 0206 proktológia 0207 ESWL - *sze* 0208 szerv-transzplantációs sebészet - *sze* 0209 transzplantációs célú szerv-, szöveteltávolítás agyhalottból
35
Engedélyezés - progresszivitás- TEK összefüggései sebészeti szakma tekintetében II. Struktúra tv. szerinti (2006. évi CXXII. tv.) kapacitás meghatározása: 02 sebészet és társszakmák 13 szájsebészet mind az országos intézetek, mind a súlyponti kórházak, mind a normatív (regionális) kapacitásokban Ez alapján a TEK - ben megjelenik
36
Engedélyezés - progresszivitás- TEK összefüggései sebészeti szakma tekintetében III. Területi ellátási kötelezettségben ugyanakkor önállóan megjelenik pl.: Sebészet Érsebészet Kézsebészet Szívsebészet Tüdő és mellkas sebészet Plasztikai (égés) sebészet Gyermeksebészet Idegsebészet, stb. ezek engedélyezési „háttere” és a finanszírozási szerződés összhangja fontos kérdés a szakmai specialitás nem azonos a progresszivitással
37
Következtetések a minimumfeltételek – progresszivitás - TEK esetében A struktúra nem az „optimális” feladatmegosztást követi, hanem a korábbi rendszeren alapul – így kialakult egy sajátos helyzet, amelyben: a struktúra „korszerű” a TEK viszont a korábbi rendszer kapacitásaira épít (csak csökkentett számban) a minimumfeltételek harmonizálása nem történt meg az engedélyek pedig csak adminisztratív módon követték a változást
39
Sürgősségi ellátás fejlesztése I. Megalapozó tényezők: - nagyon sok panasz, médiában ismertté vált esemény mutatja, hogy a rendszer működése nem optimális - sok a továbbküldés és a várakozás az ellátásra - néhány szakmai alapelv nincs tisztázva, vagy egyértelműen szabályozva, hiányzik a szakmai konszenzus - az SBO-k működése területi egyenetlenséget és minőségi különbségeket mutat - a „háttér szakmák” megléte kritikus pontja a sürgősségnek - utólag könnyű „okosnak” lenni – éles helyzetben döntéseket esetenként percek alatt kell meghozni
40
Sürgősségi ellátás fejlesztése II. Az országos szakfelügyelő koncepciót készített a sürgősségi ellátás fejlesztésére, melynek a fő elemei a következők: - sürgősségi ellátás az arra szakmailag felkészült, megfelelő szakmai háttérrel rendelkező intézményekben történjen - egységes irányítási rendszer működjön, ami napi ágynyilvántartás alapján „osztja” az eseteket - mindehhez betegkövető finanszírozási rendszert kell kiépíteni, a sürgősség finanszírozásának új alapokra helyezésével
41
Sürgősségi ellátás fejlesztése III. Az új rendszer jogi alapjainak megteremtéséhez szükséges stratégiai kérdések - meg kell-e tartani a sürgősség lakóhelyhez kötött TEK-jét? (L. J. esete – Budapest VIII. ker. - Szentendre) - a sürgősség és az ügyelet kompetenciáinak objektívabb szétválasztása lehetséges-e? - minden intézményben legyen sürgősség, vagy csak a felkészült intézményekben, megfelelő szakmai, diagnosztikai háttérrel? - csak orvosszakmai döntésként kezelhető-e a beteg elhelyezése a kijelölt, vagy a legközelebbi intézménybe szállításról - létrehozható-e egy online irányítási rendszerhez szükséges jelentési háttér? - a finanszírozási szabályok rugalmassá tehetők? - a „beutalási”/irányítási rend objektivizálható?
43
Mátrix kórházak I. Új alapokra kell helyezni a mátrix kórházak szabályozását (fogalmak tisztázása) Ma a mátrix engedély gyakorlatilag osztály struktúra engedélyt jelent, amit mátrixnak neveznek A finanszírozásnak itt sincs köze a struktúrához A szervezeti keretek nem tisztázottak A tényleges hozadéka kicsi, miközben sok mátrix osztály és kórház működik
44
Mátrix kórházak II. Az ÁNTSZ szakmai munkacsoportot alakított ki a mátrix kórházak újra szabályozására: Áttekintésre került a mátrix rendszere szervezeti szakmai minimumfeltétek finanszírozás ápolás szempontjaiból.
45
Mátrix kórházak III. Javaslatok: két formája lehet a mátrixnak (kiskórház és ún. profil kórház), amelyre eltérő szabályok szükségesek vagy valójában csak egy mátrix struktúra van és a másik típus (profil kórház) szakmai integráció? mindkét esetben az ápolás és az orvosszakmai feladatok kettéválasztása szükséges – funkcionális megközelítés
46
Mátrix kórházak IV. nagyobb hangsúlyt kell fektetni az intézményen belüli szervezési lehetőségekre egyes szakmák korlátozott mátrixba szervezésére vonatkozó megközelítés indokolt (pl.: pszichiátria, fertőző betegek ellátása) – önálló ápolási egységgel a finanszírozásnak is követnie kell a mátrix struktúrát.
48
Komplex ellenőrzés Ia. A komplex ellenőrzés: A hatósági ellenőrzés lefolytatására vonatkozó speciális módszer, amelyben a fekvőbeteg ellátást végző szolgáltatók ellenőrzésének több szempontú, szakmai vizsgálatára kerül sor.
49
Komplex ellenőrzés Ib. A hatályos jogszabályi előírások és a működési engedélyben foglalt előírások teljesítésének vizsgálata céljából, érinti a minimumfeltételeket, az ápolást, a kórházhigiénét, és az orvosszakmai feladatokat.
50
Komplex ellenőrzés II. Tévhitek: Nem „újabb ellenőrzés” – sőt az eddigi, szétdarabolt ÁNTSZ ellenőrzéseket próbálja összefogni Nem a szolgáltató megfélemlítése a cél – új típusú partnerség kialakítására törekszik a hatóság, amelyben az ellenőrzés a fejlesztés alapeleme
51
Komplex ellenőrzés III. Lebonyolítása: Szakaszokban, először a területi kórházakban, utána a súlyponti kórházakban Szakmánkénti ellenőrzés – minimumfeltételek ellenőrzése miatt nem intézmény ellenőrzés történik A tapasztalatok felhasználhatóak a minimumfeltételek módosítására irányuló törekvésekben
53
Köszönöm a figyelmet! A szakmai anyag összeállításában közreműködött: Dr. Pintér Melinda - OTH Dr. Kovács Zsolt - OTH
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.