Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaVeronika Magyarné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Egyenlő Bánásmód Hatóság
2
A szakszervezetek szerepe a hátrányos megkülönböztetés ellen Együttműködés, „Házőrző kutya” szerepe, Áldozatok támogatása, képviselete, Panaszkezelés, Részvétel a peres eljárásokban az áldozat nevében, Kollektív kereset Közös kereset, Stratégiai peres ügyek, Szituációtesztelés, Információk és párbeszéd
3
Együttműködés Nem kormányzati szervekkel, Egyenlő bánásmód követelményének betarttatásáért létrehozott szervezetekkel (kormányzati vagy független szervezetek) Más szakszervezetekkel Módja: Nem csak a saját területen kell dolgozni, Nem csak hazai szinten,
4
„Házőrző kutya” szerepe Nemzeti jogrendszer figyelemmel kísérése annak érdekében, hogy az megfelel-e bizonyos jogi okmányoknak (pl. ENSZ, Európa Tanács, Európai Unió) Jelentések, árnyékjelentések készítése nemzetközi testületek részé
5
Panaszkezelés - a folyamatban lévő hátrányos megkülönböztetés tudatosítása az áldozatokban és a potenciális áldozatokban, - panaszok fogadása, azok továbbítása a megfelelő fórumhoz, - jogi segítségnyújtás az áldozatoknak, - jogi felvilágosítás nyújtása, választási lehetőségek ismertetése, - peres képviselet vagy peren kívüli rendezésben történő közreműködés Kérdés: van-e minderre megfelelő forrás, tudás, szakértelem
6
Peres ügyek 2000/43 IRÁNYELV 7. CIKKELY (2) BEKEZDÉSE 2000/78 IRÁNYELV 9. CIKKELY (2) BEKEZDÉSE Elismert-e a szakszervezetek jogállása, vannak-e korlátozások? ESETJOG szerepe abban, hogy a különböző jogi fogalmak megfelelő értelmet nyerjenek, és megállapításra kerüljenek bizonyos szabványos elemek Szlovákia: a diszkrimináció áldozatait jogi személyek (nem kormányzati szervezetek is) képviselhetik, Olaszország: faji vagy etnikai alapú megkülönböztetések esetén a szakminisztérium által összeállított listán szereplő nem kormányzati szervezetek, szakszervezetek felléphetnek a panaszos nevében vagy támogatójaként Cseh Köztársaság: a hát5rányos megkülönböztetés elleni küzdelem része a szakszervezet/civil szervezet tevékenységének Ciprus: a fenti kritérium szerepeljen a szervezet alapszabályában, alapító okiratában
7
Kollektív kereset Előnye: egyetlen áldozatnak sem kell a bíróság elé állnia, a bizonyítási eljárás nem az adott személy által elszenvedett jogsértésre fókuszál A jogorvoslat szintjén eltérés az egyéni keresetektől, a rendszerszinten ható szankciók a megfelelőek A benyújtás feltétele, hogy az egyenlő bánásmód elvének megsértése olyan jellemzőkön alapuljon, amelyek alapvetően jellemzik az adott személyt, és a jogsértés személyek nagyobb csoportját érinti, amely nem határozható meg pontosan
8
Közös kereset Egyedi felpereseknek kell a bíróság elé állnia, Bizonyítaniuk kell, hogy diszkrimináció áldozatai, Elsődlegesen az USA jogrendszerére jellemző EU-ban: csak kevés helyen lehet ezzel a jogi eszközzel élni (Szlovákia, Ausztria)
9
Stratégiai pereskedés Lényege: a bíróság rendszerének használata a széles társadalmi változás elérésének céljából A per olyan hatással bírjon, amelynek célja a konkrét ügyön való túlmutatás A hangsúly magán a jogon, a nyilvános politika reformján van, A konkrét ügyfél (felperes) érdeke általában háttérbe szorul, KÖZHASZNÚ PERES ÜGYEK (polgári jogok, személyiségi jogok, esélyegyenlőség, véleménynyilvánítás szabadsága) Fontos: megindítása előtt a szakszervezet tekintse át saját célkitűzéseit, prioritásait, mit akar elérni a perrel (pl. precedens teremtése, jogértelmezés, meglévő jogszabályok alkalmasságának próbára tevése, valamely politikai cél elérése stb.) Figyelem: a stratégiai peres ügyek még akkor is a kormány elszámoltathatóságát hirdetik, ha a per kimenetele nem hozza a konkrét eredményeket, továbbá Hozzájárulhatnak az egyes ügyek széles nyilvánosság számára történő ismertté tételéhez, az adott csoport támogatásához
10
Szituációs tesztelés A módszerrel bizonyíték szerezhető a hátrányos megkülönböztetés megtörténtéről, Olyan helyzetet kell kialakítani, amelyben kiderül, hogy adott személy részéről megvalósul-e a diszkrimináció Célja: olyan gyakorlatok feltárása, amelyből megállapítható, hogy egy adott jellemzővel rendelkező személy kedvezőbb megítélés alá esik-e, mint az ilyen jellemzővel nem rendelkező személy A helyzetek legyenek összevethetők Alkalmazása csak néhány tagállamra jellemző: Magyarország, Franciaország, Belgium Hollandia, Svédország: ha alkalmazzák, a bíróságok elfogadják, mint bizonyítékot, annak ellenére, hogy nincs nevesítve a jogszabályokban Hátránya: adatbázis kell az alkalmas tesztszemélyekről, amelyek betanítása költségvonzattal jár, és időigényes, mert az ismeretek szinten tartása érdekében a képzéseiket időnként meg kell ismételni
11
Információ és párbeszéd Nem egyértelműen rendelkeznek erről az irányelvek Egyes kormányok úgy értelmezik, hogy nem is kell ezen rendelkezéseket átültetni a nemzeti jogba Kérdés: a szakszervetek eredményes szerepet töltenek-e be a munkahelyi gyakorlatok nyomon követésében? Eredményesen vesznek-e részt a kollektív szerződéskötés folyamatában, vagy csak aláírják a munkáltatói oldal javaslatait, elképzeléseit? Tesznek-e lépéseket magatartáskódexek elkészítésére? Végeznek-e kutatásokat? Kicserélik-e egymással a jó gyakorlatokat?
12
Információk terjesztése 2000/43/EK irányelv 10. cikke, 2000/78/EK irányelv 12. cikke Nincs rá forrás, az esélyegyenlőségi szervek szerepe korlátozott Egyes tagállamokban (Lengyelország, Portugália, Málta) jogszabály írja elő a munkáltatóknak, hogy tájékoztassák munkavállalóikat az esélyegyenlőséggel és a hátrányos megkülönböztetéssel kapcsolatos jogszabályokról
13
TOVÁBBI INFORMÁCIÓK www.egyenlobanasmod.hu www.egyenlobanasmod.hu Telefon:+361-336-7843 Fax: +361-336-7445 E-mail:ebh@ebh.gov.hu 1024 Budapest, Margit krt.85. VII.emelet Budapest 1539. Pf.:672.
14
KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.