Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJázmin Papné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság HEFOP DF konferencia, 2006.06.15.
2
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 2 Hogyan készültek? Berlini értekezlet, 2003. szeptember ENQA megbízása, kivitelezés: •két munkacsoport •tagszervezetek, Board, elnökség •E4 egyeztetések Közös dokumentum: ENQA, EUA, EURASHE, ESIB Jóváhagyás: Bergen, 2005. május 18-19. www.enqa.netwww.enqa.net (Standards and Guidelines …) www.mab.huwww.mab.hu (Friss hírek, magyar összefoglaló)
3
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 3 A sztenderdek 1. Intézmények belső minőségbiztosítása 2. Külső minőségbiztosítás 3. Ügynökségek működése Sztenderdek és irányelvek Eljárások szervezeti hatáskörben További európai szintű elemek (Európai Regiszter, konzultatív fórum)
4
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 4 1.1 Minőségpolitika, stratégia és eljárások 1.2 Programok indítása, követése, értékelése 1.3 A hallgatók értékelése 1.4 Oktatók minőségének biztosítása 1.5 Tanulástámogatás, hallgatói szolgáltatások 1.6 Belső információs rendszer 1.7 Nyilvánosság 1. Intézmények belső minőségbiztosítása
5
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 5 1.1 Minőségpolitika, stratégia és eljárások • átfogó dokumentumok, eljárások dipl. minősége! • nyilvánosság, közzététel • hallgatók, érdekeltek bevonása • oktatás - kutatás • belső minőségbiztosítási szervezet léte, leírása • felelősségek, hatáskörök (szerv. egységek, egyének) • megvalósítás, felülvizsgálat és pontosítás mikéntje Intézmények belső minőségbiztosítása – 1.
6
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 6 1.2 Programok indítása, követése, értékelése • formális belső mechanizmusok • tanulmányi kimenetek biztosítása (kompetenciák!) • tartalom, felépítés (KKK) • különböző képzési formák megfelelő minősége • eszközök, források • hallgatói eredmények követése • periodikus felülvizsgálatok, külső szakértőkkel • rendszeres visszacsatolások (hallgatók, érdekeltek) Intézmények belső minőségbiztosítása – 2.
7
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 7 1.3 A hallgatók értékelése • kimenet, kompetenciák mérése • nyilvános, egyértelmű osztályozási kritériumok • ne csak egy vizsgáztató • világos szabályok (hiányzás, betegségek) • értékelések a szabályzatok szerint • értékelések pontosságának ellenőrzése Intézmények belső minőségbiztosítása – 3.
8
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 8 1.4 Oktatók minőségének biztosítása • belső mechanizmusok • szakmai és pedagógiai felkészültség • visszacsatolások fogadása, korrekcióképesség • továbbképzési lehetőségek biztosítása • nem megfelelő oktatók eltávolítása Intézmények belső minőségbiztosítása – 4.
9
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 9 1.5 Tanulástámogatás, hallgatói szolgáltatások • programonként (specialitások) • fizikai szolgáltatások (labor, könyvtár, szám.techn.) • humán szolgáltatások (konzultációk, pályaorientáció) • könnyű hozzáférhetőség • hallgatói visszajelzések figyelembe vétele • rendszeres felülvizsgálatok, fejlesztés Intézmények belső minőségbiztosítása – 5.
10
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 10 1.6 Belső információs rendszer • szisztematikus, elemzés, felhasználás • hallgatók előrehaladása, teljesítménye • hallgatók munkaerőpiaci alkalmazhatósága • hallgatói elégedettség • oktatók eredményessége • források, költségek • intézményi (program) teljesítménymutatók • hazai és nemzetközi összehasonlítások Intézmények belső minőségbiztosítása – 6.
11
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 11 1.7 Nyilvánosság • naprakész, objektív információk közzététele • programonként • mennyiségi és minőségi (kimenetek!) • végzett hallgatók tapasztalatai, elhelyezkedésük • őszinte, valós kép, nem öndicséret Intézmények belső minőségbiztosítása – irányelvek 7.
12
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 12 2.1 A belső mb. eredményeinek figyelembe vétele 2.2 Külső eljárások kialakítása, célok, bevonás 2.3 Döntési kritériumok (nyilvánosság, konzisztencia) 2.4 Célnak való megfelelés 2.5 Jelentések közzététele, közérthetőség 2.6 Követési eljárások 2.7 Értékelési ciklusok 2.8 Rendszerszintű elemzések 2. Külső minőségbiztosítás
13
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 13 3.1 A külső mb. folyamatainak figyelembe vétele 3.2 Hivatalos státusz, jogi háttér 3.3 Tevékenység: rendszeres külső értékelések (i / p) 3.4 Megfelelő humán- és anyagi erőforrások 3.5 Küldetésnyilatkozat, célok 3.6 Függetlenség (működés, eljárások, jelentések) 3.7 Kritériumok, eljárások előzetes közzététele Önértékelés, külső értékelés, jelentés, követés. 3.8 Elszámoltathatóság, belső minőségbiztosítás (min.politika, összeférhetetlenségi szabályok, belső és külső visszacsatolások, 5 évenkénti külső vizsgálat) 3. Ügynökségek működése
14
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 14 Kezdetek a felsőoktatásban: 1900-as évek eleje (!) Magyarországon: 1993-94 Az „önértékelés módszere” nem létezik. Különböző önértékelési módszerek vannak. És ez talán így is van jól… Minőségbiztosítás, önértékelések
15
2006.06.15.HEFOP DF zárókonf., Dunaújváros Szántó Tibor 15 Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.