Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlíz Csonkané Megváltozta több, mint 10 éve
1
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, 2011. okt. 20.
2
Az iskolaváros jellemzői: Sokszínű intézményrendszer. Nagy vonzáskörzet. Diákok magas létszáma. Az oktató, nevelő munka és a kutató, tudományos jellegű tevékenység magas színvonala. A magyar pedagógia-, és kultúrtörténetben betöltött meghatározó szerep, nagy hagyományok. Értelmiségi légkör.
3
Az iskolavárosi létet befolyásoló tényezők: A vonzáskörzet területi átalakulása. A vonzáskörzetben lejátszódó gazdasági, demográfiai, társadalmi folyamatok alakulása. A megváltozott körülményekhez történő alkalmazkodási képesség kialakítása, az ehhez szükséges feltételek megteremése. A korábbi minőség megőrzése. A humánerőforrás alakulása. A hagyományőrzés minősége. Az értelmiségi légkör fenntartása.
4
Sárospatak, mint iskolaváros helyzetét veszélyeztető tényezők: A vonzáskörzet beszűkülése. Kedvezőtlen gazdasági, demográfiai és társadalmi folyamatok. A humánerőforrás utánpótlásának nehézségei.
5
Szűkülő vonzáskörzet okai: Kedvezőtlen földrajzi fekvés: –félköríves vonzáskörzet –rossz közlekedésföldrajzi adottság –az infrastruktúra elmaradottsága Országos és térségi intézményhálózat bővülése: –közoktatási, felsőoktatási és egyházi intézmények számának növekedése –növekvő konkurencia
6
Kedvezőtlen gazdasági, demográfiai, társadalmi folyamatok: Gazdasági lemaradás. Csökkenő népességszám (csökkenő gyermeklétszám, országos átlagot meghaladó elvándorlás). Az etnikai összetétel változása. Növekvő munkanélküliség. Elszegényedés – hátrányos helyzetű családok számának növekedése. A szociokult u rális hátrányok erősödése (értékvesztés). Leszakadó gazdasági, társadalmi közeg.
11
A humánerőforrás pótlásának nehézségei: Sárospatak megtartó és vonzerejének folyamatos romlása (a munka és az egyéni érvényesülés lehetőségének erős korlátozottsága). A diplomás fiatalok elvándorlása. A tanári pálya és a tudományos tevékenység presztízsvesztése. A magyar oktatási rendszer kiszámíthatatlan változásai. A pezsgő szellemi élet hiánya.
12
Lehetőségek I.: A meglévő értékek, hagyományok megőrzése. Az oktató-nevelő munka módszereinek szélesítése a megváltozott körülmények figyelembevételével. Az új oktatási törvényekben rejlő lehetőségek kihasználása. A tehetséges, pályakezdő fiatalok megnyerése. Az oktatási intézmények szorosabb együttműködése, feladatmegosztás. Helyi közigazgatási, politikai, egyházi és civil szervezetek anyagi és/vagy erkölcsi támogatásának megnyerése. …
13
Lehetőségek II.: … Bekapcsolódás országos programokba, pályázatok kihasználása. Országos és regionális szintű rendezvények rendszeres szervezése. Külföldi kapcsolatok szélesítése. Az elért eredmények folyamatos publikálása. Politikamentes értelmiségi rendezvények, szervezetek, beszélgetések, alkotóműhelyek létrehozása, munkájuk összehangolása.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.