Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaHanna Pappné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Szociális munkások a közszférában 2008. március 27. Varga István főiskolai adjunktus Szociális munkások a közszférában 2008. március 27. Varga István főiskolai adjunktus PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar Szekszárd PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar Szekszárd
2
Egységes közszféra nem létezik hazánkban Köztisztviselő (Köztisztviselői törvény) Közalkalmazott ( Közalkalmazotti törvény) Civil szektor
3
A köztisztviselői lét jellemzői Hierarchikus felépítés Rugalmatlanság Kiszámítható életpálya (?) Viszonylagos anyagi elismertség
4
Köztisztviselőként dolgoznak szociális munkások - Minisztériumokban, országos hatáskörű szervekben - Megyei és regionális dekoncentrált szerveknél - Megyei és regionális dekoncentrált szerveknél - Önkormányzatoknál
5
Kevésbé hierarchikus felépítés Viszonylagos rugalmasság Kiszámítható életpálya (?) Szerényebb anyagi elismertség A közalkalmazotti lét jellemzői
6
A szociális munkások többsége közalkalmazottként dolgozik Önkormányzatok által fenntartott intézményekben - Családsegítő szolgálatok - Gyermekjóléti szolgálatok - Idősellátás - Hajléktalan ellátás - …
7
A civil szektor jellemzői Amit a jelen lévők jobban tudnak … Amit a jelen lévők jobban tudnak … Kevésbé hierarchikus felépítés Rugalmasság Rövid távú kiszámíthatóság – projekt szemlélet
8
Napjaink tendenciái Az állam visszavonul (neoliberális elvek, egyéni felelősség hangsúlyozása, pénzügyi problémák) (neoliberális elvek, egyéni felelősség hangsúlyozása, pénzügyi problémák) Univerzalitás helyett Rászorultság Kiszerződtetés (egyes szociális szolgáltatásokat egyesületek alapítványok működtetnek) Hatékonyság-Minőség előtérbe kerülése
9
Tradicionálisan a civil szektorból ered a szociális munka Egyházi-karitatív szervezetek Jótékonykodás – jótékonysági egyletek Önkéntes segítők (baráti látogatók)
10
Közszféra vs. Civil szektor helyett Közszféra és Civil szektor A két szektor egymást kiegészíti Verseny helyett együttműködés Kérdés azonban a szolgáltatások minősége
11
Minőség?! Ugyanolyan színvonalú ellátást kapnak-e egy civil szociális szolgáltatótól, mint egy közszolgáltatótól az ügyfelek? Ugyanolyan színvonalú ellátást kapnak-e az ország 2 pontján lévő azonos közintézménytől az ügyfelek? Ugyanolyan színvonalú ellátást kapnak-e az ország 2 pontján lévő azonos közintézménytől az ügyfelek? Ügyfél vs. Szolgáltatást Vásárló?
12
A szociális munka I. Olyan hivatásszerűen végzett tevékenység, melyet a szociális, illetve a gyermekjóléti ellátórendszeren belül vagy azon kívül személyes szolgáltatásként nyújtanak, és amely az igénybevevők problémáinak megoldásához szükséges erőforrások komplex mozgósítására, ezzel élet és működőképességük javítására, illetve helyreállítására irányul.
13
A szociális munka II. Képviselői szerep Közvetítő szerep Tanító szerep Képessé tévő szerep
14
A szociális munka III. Hogyan tud fellépni a szociális munkás a kliens érdekében azzal az önkormányzattal szemben, amely az őt alkalmazó intézménynek a fenntartója? Hogyan tud fellépni a szociális munkás a kliens érdekében azzal az önkormányzattal szemben, amely az őt alkalmazó intézménynek a fenntartója? Megoldás: valódi civil szervezetek Megoldás: valódi civil szervezetek
15
Köszönöm a figyelmet! vargai@igyfk.pte.hu vargai@igyfk.pte.hu20/914-5602
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.