Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaHanna Némethné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A néprajz, mint modultantárgy Szanyi Mária Szanyi Mária néprajzkutató néprajzkutató 2004. november 16.
2
Roppant nagy tévedés, ha valaki netán azt hiszi, hogy a múlt eltüntetésével dolgozik helyesen a jövőért. A rombolók műveltsége sivár és hideg, mint egy tűzfal. (Szalatnai Rezső)
3
A modul Az életszerű tanítás projektekben valósítható meg – a tananyag komplex témaköröket tárgyal •A projekt olyan keret, amelyet – modulokra bontva – szakirodalom és egyéni alkotómunka révén sok-sok egyéni ötlettel gazdagíthatunk •Egy-egy modulnak számtalan helyi változata születhet az adott földrajzi-néprajzi tájegység sajátosságai szerint
4
Célok A magyar nemzeti kultúra humán- értékorientált, élményszerű átadása A néprajzi értékek, a magyar néphagyományok megismertetése
5
Célok A szomszéd népek, de elsősorban a velünk együtt élő szlovákok hagyományainak megismerése A kultúrák azonosságainak és különbözőségeinek megismerése Toleranciára, a másság elfogadására való nevelés
6
Célok A kisgyermekkorból (óvodából) hozott játékos kedv megőrzése A fantázia, a kreativitás fejlesztése Gazdag játékkultúra kibontakoztatása A játék nem cél, hanem eszköz az oktatási- nevelési célok megvalósításában.
7
Célok A szocializáció segítése A világra nyitott, harmonikus, közösségi, alkotó (kreatív) emberré nevelés
8
Célok Minden gyermek egyéni adottságainak figyelembevételével történő személyiségfejlesztés Az egyéniség kibontakoztatása Az önkifejezés lehetőségeinek megteremtése Közösségépítés Az egyén csoporthelyzetének segítése
9
Célok Az egymásba kapcsolódó művészeti ágak sajátosságainak felfedeztetése A gyermekek művészetszemléletének, ízlésének megalapozása Művészet értő és -szerető közönség nevelése
10
Célok A verbális és nonverbális kommunikációs készség kialakítása és fejlesztése Az előadói képességek és a beszédtechnika fejlesztése A kommunikációs eszközök beépítése valamennyi műveltségi terület eszköztárába
11
Célok Az esztétikai, művészeti, erkölcsi értékek felismerése Az ének-zenei, a mozgás-, a vizuális- a technikai kultúra fejlesztése A kézügyesség fejlesztése
12
Cél Az iskola saját hagyományainak megteremtése és ápolása. Az iskola saját hagyományainak megteremtése és ápolása.
13
Célok elérése • Az iskola különböző életkori sajátosságú osztály- és kisközösségit átfogó tevékeny- ségrendszer biztosítása •Tanítási órákon és azon kívül szerveződő komplex művészeti nevelés •Az évszakokhoz kötődő néprajzi kalendárium évről-évre gazdagodó anyagának élményszerű megélése
14
Célok elérése •Múzeumok, kiállítások, folklórrendezvények látogatása •Műalkotások, művészeti élmények elemzése
15
Eszközök A mindennapokat és az ünnepeket átfogó események felidézése: tánc-, dráma-, báb-, kézműves- és egyéb komplex foglalkozások
16
Ajánlás •Ajánlott óraszám: heti 2-3 óra 15-20 perces blokkokban •Ajánlott óraszámok forrásai: Heti 1-2 óra a nem kötelező tantárgyak terhére, amelyek óraszáma 1-2 óra. Heti 1 óra a művészeti és nevelési tantárgyak zenei nevelés képzőművészeti/esztétikai nevelés munkára nevelés testnevelés terhére
17
Ajánlás •Heti 1 óra a környezeti nevelés a természetismeret a honismeret a magyar nyelv és irodalom a történelem a földrajz terhére
18
A modul jellemzői Személyiségfüggő Személyiségfüggő (meghatározó a hozzáállás és a műveltségi ág) Helyfüggő Helyfüggő (a helyi hagyományok és lehetőségek meghatározók) Szakirodalomhoz terepmunkához kötött Szakirodalomhoz, könyvtárhoz és terepmunkához kötött
19
A modul jellemzője Személyfüggő (jó, ha iskolánként legalább egy-két, a hon- és népismerethez, a néptánchoz, népzenéhez, a dráma- és bábjátékhoz, a vizuális kultúra iskolai felhasználásához értő és/vagy kedvet érző pedagógus dolgozik)
20
Néhány modul Hogyan jártak iskolába dédszüleink ? Mire írtak nagyon régen? Hogyan? Palatábla, régi könyvek, füzetek felkutatása. Találós kérdések szólás-mondások az őszi jeles napokkal, őszi termésekkel kapcsolatban Időjóslások, időjárás megfigyelése
21
Néhány modul Betakarítás a szüret kezdete beszélgetés a szüretről élő szokások megfigyelése rajzok készítése Mindenszentek napja szokások a temetőben, a házaknál dísz készítése termésekből, száraz virágokból
22
Néhány modul Őszi jeles napok: Egyed, Ferenc, Márton, Katalin, András Jósló- és varázscselekmények Advent, a karácsonyvárás ideje Harc a globalizáció ellen „harc az ünnepért“ A népszokások alakulása, terjedése Adventi koszorú készítése
23
Néhány modul A természet változásainak befolyása az emberi tevékenységre Gazdasági folyamatok rendszerbe illesztése Farsang gyertyaszentelő – időjóslások, balázsolás – egészségvédelem, stb. farsangfarka – alakoskodások,
24
Néhány modul Téli munkák fonó, tollfosztás, disznóölés stb. Párválasztás Ismerkedési alkalmak Gyermekbálok Nevelés, erkölcs
25
Néhány modul Húsvéti ünnepkör, pünküsd, Tavaszi jeles napok Gergely-járás, Gyümölcsoltó Boldogasszony Márk napja, stb. Település, településszerkezet. Telekelrendezések, építkezés Bútorzat, lakásbelső, díszítőelemek,lakásbelső konyha-, kamraleltárak, stb.
26
Követelmények •A tanuló legyen képes tudatosítani az évszakok, a hétköznapok és ünnepek ritmusát, figyelemmel kisérni az élet természetes rendjét, az emberi élet fordulóit. •Eligazodni a gazdasági élet főbb mozzanataiban, ezekhez szokásanyagot társítani.
27
Követelmények •Egy-egy szokás dramatizálása, életszerű megjelenítése a saját közösségen belül •Faliújság, kiállítás készítése •Leírás (fogalmazás, iskolaújságba való cikk, versenydolgozat, stb.) az adott témáról
28
Követelmények •Az osztály legyen képes barátságok, kis közösségek kialakítására, kötetlen társulások létrehozására •Kezdeményezőkészség •Céltudatos cselekvések •Helyes önértékelés
29
Követelmények •A tanulók legyenek képesek együttműködni a közös feladatokban. •A tanuló legyen képes beilleszkedni az iskola rendjébe •Alkalmazkodás az iskolai élethez és a közösséghez
30
Követelmények •A tanulók ismerjék fel a saját kultúra értékeit •Tudjanak eligazodni a pénzvilágra épülő fogyasztói társadalom hamis érték- rendjében
31
Értékelés •Kiscsoportos együttműködés közben a tanulók folyamatosan értékelik a csoportmunkát, –a csoporton belül az egyéni teljesítményt. •Az értékelésnél fontos, hogy senki se bújhasson el a közösségben, mégis a közösséggé formálódás legyen az értékrend mérvadója.
32
Értékelés •Folyamatos, segítőcélzatú, szóbeli értékelés. •Az értékelés figyelembe vehető/veendő az egyes tantárgyak (műveltségi területek) osztályzásánál.
33
Ha meghal egy öreg ember, az annyi, mintha leég egy könyvtár Ha meghal egy öreg ember, az annyi, mintha leég egy könyvtár Afrikai mondás
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.