Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A feladatok alkalmazása Kaposi József kaposij@oki.hu
2
Általános célok Új oktatási elvárásoknak való megfelelés alkalmazott tudás kompetenciafejlesztés Új tanítási-tanulási eljárások elterjesztése kooperativitás projekt Új mérési, értékelési szempontok érvényesülése eredményesség standardizáció
3
Kompetencia „Az a képességünk és hajlandóságunk, hogy a bennünk lévő tudást (ismereteket, készségeket és attitűdbeli jellemzőket) sikeres problémamegoldó cselekvéssé alakítsuk.” A „mit tudása helyett” „mit kell tudni megcsinálni”. „mit kell tudni megcsinálni”. Általános cél: A tanulás megtanulása - egész életen át tartó tanulás.
4
Kompetencia fejlesztés FeladatokPedagógusok FeladatokPedagógusok Életszerű nyitott problémahelyzetek Igazodás a különböző tanulási helyzetekhez Módszerek gazdag választéka
5
Kulcskompetenciák IsmeretszerzésProblémamegoldás Tájékozódás a térben és az időben Kritikai gondolkodás Kommunikáció
6
Oktatási módszerek Előadás Házi feladat Kiselőadás (tanuló) Kooperatív módszerek MagyarázatMegbeszélésSzemléltetésSzerepjátékVitaProjekt (Falus Iván nyomán)
7
Problémamegoldás „A problémamegoldás az egyén képessége arra, hogy kognitív eljárásokat használjon olyan reális (tudományok közötti) helyzetekben, amikor a megoldáshoz vezető út nem válik azonnal nyilvánvalóvá, és amikor a műveltségi területek vagy tantervi tartalmak, amelyek esetleg felhasználhatók, nem találhatók meg a tudomány egyetlen területén sem.” „A problémamegoldó kompetencia fejlesztésében éppen az az izgalmas, hogy nem begyakorolt feladatok, megoldások reprodukciójáról van szó. A problémamegoldás fázisait az alábbiak szerint lehet elkülöníteni: a probléma azonosítása a probléma megértése a probléma reprezentációja a probléma megoldása az eredmények kommunikációja Ebben a vonatkozásban kiemelt jelentősége van olyan problémahelyzet megteremtésének, amely ismeretlen váratlanságával, ismeretlen elemeivel felkelti a tanulók érdeklődését, kíváncsiságát.
8
A feladatok Hagyományos felfogás szerint: a tanári magyarázat kiegészítését és a tanulói tudás ellenőrzését szolgálják. Új felfogás szerint: a tanulói tananyag- feldolgozás meghatározó eszközei, valamint a tanórák hatékonyságát (mérés) és a tanulói teljesítmények eredményességét (vizsga) mutatják.
9
Feladatok szerepe Feladatok szerepe „Ma már általánosan elismert tény, hogy a személyiségnek szinte egyetlen eleme sem fejleszthető a modern gazdaság és társadalom elvárásainak megfelelő szintre a tanulók tevékenységében rejlő nevelési-oktatási lehetőségek felhasználása nélkül.” (Flitner 1992; Bábosik 2004). „ Kijelenthető tehát, hogy a személyiségfejlesztő hatások egyik kiemelkedő fontosságú kerete, hordozója a feladat. ”
10
Feladatok fejlesztő funkciói Normaközvetítés Beidegző (szokásformáló) funkció Kortársi interakciókat szabályozó irányító funkció Készségfejlesztő funkckió Képességfejlesztő funkció
11
A képességfejlesztő funkciók A képességfejlesztő funkciók Speciális (pl. tervező, szervező, retorikai) Általános Intellektuális Kommunikációs Cselekvési Szociális Természetesen a feladatok funkciói között megtalálható az ismeretközvetítő funkció is, amelynek érvényesítése tények gyűjtését, elemzését, ezekből következtetések ás általánosítások megfogalmazását kívánja meg a feladatot végző tanulóktól.
12
Feladattípusok Intellektuális feladatok ismeretfeldolgozógyakorlóismeretalkalmazó Szociális feladatok kooperációskommunikatívszociomorális Manuális feladatok manuális gyakorló manuális alkalmazó
13
Alkotó feladatok szaktárgyi-tudományostervező-konstruálószervező irodalmi alkotó médiajellegű alkotó színjátszás képzőművészeti jellegű manuális alkotó zenei alkotó és előadói feladatok
14
A feladat az új oktatási felfogás „Rubik kockája” MinőségEredményességHatékonyságTartalmakMódszerekSzereplők
15
A feladatok funkciói Tananyag- feldolgozás Mérés, értékelés Fejlesztő Gyakorló Mérő Vizsga
16
Feladatok főbb jellemzői Fejlesztő gyakorló Mérő vizsga Szakértelem Kompetencia Műveltség Standardizáció Tevékenységek EQ IQ
17
A fejlesztő, gyakorló feladat mint „próbálkozás”, mint heurisztikus tanulás ProblémamegoldásModellalkotás Tájékozódás (térben, időben) Kommunikáció Társas együttműködés Érzelmi intelligencia
18
A mérő és vizsgafeladat, mint a tudás minőségének mérőeszköze SzakértelemKompetenciaMűveltségProblémamegoldásModellalkotásKommunikáció
19
A feladatok alkalmazás szerinti felosztása Fejlesztő Gyakorló Gyakorló Mérő Vizsga ÍRÁSBElISZÓBELiÍRÁSBElISZÓBELi
20
Munkaformák Egyéni Páros Csoportos Felelet Kiselőadás Projekt ÍRÁSBElISZÓBELiÍRÁSBElISZÓBELi
21
Tevékenységközpontú feladattípusok jellemzői Gyűjtés, kiválasztás, kiegészítés Probléma- felismerés, megoldás Információk, adatok azonosítása Csoportosítás, rendszerezés Megállapítások, meghatározások Célok, okok felismerése Általánosítások, magyarázatok Forráskritika Perspektívaváltás
22
Tanulói tevékenységek (1.) Feladat megértése (utasítás, mondatok) Szövegfolyamban a feladat (a probléma) megoldásához szükséges helyek azonosítása (az egész szöveg gondolatmenetének megértése, az érintett helyek lokalizálása) A vonatkozó szöveghelyek részletes értése Hallott és olvasott tartalom összevetése (kulcsszavak azonosítása, szöveghelyek részletes értése) A feladat megoldása
23
Tanulói tevékenységek (2.) Kérdések megértése (téma azonosítása, háttérismeret aktivizálása) A feladat (a probléma) megoldásához szükséges szöveghelyek azonosítása (az egész szöveg gondolatmenetének megértése, az érintett helyek lokalizálása) A szükséges szövegrészekből a szükséges információk kiszűrése A feladat (a probléma) megoldásához szükséges információk rendezése A feladat megoldása (szövegalkotás)
24
Feladattípusok- megbízhatóság feleletválasztás, igaz / hamis, hozzárendelések kiegészítések rövid válasz szövegalkotás ZÁRTNYITOTT
25
Az új típusú feladatok jellemzői Funkciójuk (fejlesztés- mérés) határozza meg a szakértelemhez és a standardizációhoz való viszonyukat. Valamilyen információforrásból (szöveg, kép, ábra stb.) indulnak ki. Megoldásuk: Különböző szintű és formájú tanulói tevékenységeket igényel, valamint előzetesen kifejlesztett (megtanult) szakértelmet feltételez. Különböző szintű és formájú tanulói tevékenységeket igényel, valamint előzetesen kifejlesztett (megtanult) szakértelmet feltételez.
26
Az információforrások főbb típusai I. Szöveges II. Képi III. Térkép IV. Ábra V. Statisztikai táblázatok VI. Kronológia
27
Képi források Elsődleges: Korabeli metszetek, festmények, képek stb. Karikatúra, plakát, hirdetés stb. Fényképek Dokumentumfilm Másodlagos: Fotó Festmény Színpadi látvány Film
28
Térkép Elsődleges: Korabeli térkép Másodlagos: Politikai, katonai, gazdasági, társadalmi, etnikai térkép Vaktérkép Más perspektívájú vagy torzított (kinagyított vagy lekicsinyített) térkép
29
Ábra Másodlagos: Folyamatábra pl. tőkés termelés kialakulása Kormányzati struktúra pl. kiegyezés Államszervezet vagy parlament felépítése Társadalmi struktúra Egyéb logikai felosztás pl. hatalommegosztás
30
Statisztikai táblázatok Diagram Grafikon Adatsor Táblázat Kronológia Időbeli Tematikus Egyéb
31
Gyakoribb feladattípusok 1. 1. Feleletválasztás 2. Igaz-Hamis 3. Igaz-Hamis – Hiányos állításokkal 4. Információgyűjtés- és azonosítás forrás alapján 5. Szövegkiegészítés 6. Ábrakiegészítés, ábrakészítés 7. Térképkiegészítés (térképjelek, települések, magyarázó szövegek stb.) 8. Statisztikai adatok összevetése, összehasonlítása 9. Hibaazonosítás és javítás 10. Okok, célok felismerése 11. Következmények megfogalmazása 12. Magyarázatok értelmezések készítése
32
Gyakoribb feladattípusok 2. Problémamegoldó közismert témáról ismeretlen témáról új típusú nem szöveges forrásra épülő Elemző átfogó (közismert) témáról részterületet érintő (ismeretlen) témáról új típusú nem szöveges forrásra épülő forráshalmozó (válogatás, lényegkiemelés)
33
A jó feladat jellemzői Motivál, tanulásra ösztönöz (ld. A motiváció fajtái: érdekesség, személyesség, humor, beleélés, személyes érdekeltség, értékelés stb.). Lényegi problémát tartalmaz = „takarékos”: megéri dolgozni vele: mind a tanárnak, mind a diáknak a megoldásra fordított er ő feszítés arányos az eredmény értékével. Tárgyi tudást követel a megoldása. Adekvát segítséget ad a megoldáshoz (pl.: el ő segíti a problémamegoldást: irányítja, vezeti a diákot a feladat sikeres megoldásában).
34
A tanuló számára lehet ő vé teszi a feladat önálló értelmezését: mit kell tenni, mennyi id ő alatt, milyen segédeszközzel? ( forrás, térkép). Önálló tevékenységet tesz lehet ő vé: pl.: id ő beosztás, munkatervezés. Átlátható a struktúrája (pl.: se túl sok, se túl kevés információ – ld. A forrás hossza, mennyisége). Megformálás: változatos, vonzó külalakú, olvasható bet ű méret, a cím megjelöli a témát, pontokban szedve tartalmazza az információt (de nem túl sokban), szignálszavakat kiemelve tartalmaz: rajzold le, számold ki/meg.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.