Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Első előadás
2
A fejlődéslélektan tárgya
3
Kötelező irodalom: A pszichológiai fejlődés oldal
4
Ajánlott irodalom:
5
A fejlődéslélektan: a pszichikum kialakulását és fejlődését vizsgálja, leírja az életkori sajátosságokat, kutatja a fejlődés törvény-szerűségeit.
6
Fontos területe a gyermeklélektan, mely a kibontakozó személyiség fejlődésmenetével, és annak törvényszerűségeivel foglalkozik.
7
Rövid történeti áttekintés:
Erasmus ( ): a nevelés során fontos a gyermek természetéhez való alkalmazkodás! Platón (i.e ): mikor mivel jobb foglalkozni? Comenius ( ): a pedagógiai munkában fontos az életkori változások figyelembe vétele! Rousseau ( ): a gyermeki természethez igazodó nevelés szükségességét hangsúlyozza.
8
Szakirodalmi háttér: Preyer ( ): A gyermek lelke című munkájá-ban jelennek meg az első empirikus elemzések az értelmi fejlődéséről és a gyermeknyelvről. Nagy László ( ): A gyermek érdeklődésének lélektana és a Gyermektanulmány című műveiben a pedagógiai munka pszichológiai alapjait emeli ki. Piaget ( ) Új megközelítésben tekinti át az értelmi fejlődés menetét. Hangsúlyozza, hogy a tanár szerepe nem az ismeretátadás, hanem a felfedező ismeretszerzés serkentése és irányítása.
9
A fejlődéslélektan későbbi jelentősebb magyar képviselői:
Mérei Ferenc Ranschburg Jenő Kiss Tihamér Salamon Jenő
10
Módszerei Két jellemző megközelítési mód:
statikus (Wundt) - pillanatnyi állapotot ír le (milyen az adott pszichikum?) folyamat (Piaget) - az előzmény és követ-kezmény feltárása (folyamatában milyen?)
11
A vizsgálati eljárások irányai:
keresztmetszeti és hosszmetszeti megközelítések.
12
Alapmódszerek: megfigyelés (közvetlen, közvetett),
kísérlet (természetes, laboratóriumi), beszélgetés (spontán, célzott, klinikai), tesztek (projektív, IQ, teljesítmény), módszerkombinációk (pl.: világjáték).
13
Világjáték teszt
15
Bábteszt
17
A fejlődés fogalma Mennyiségi és minőségi változás, amikor az új állapot magasabbrendű az előzőnél. A fejlődés eredményeként a valóságtükrözés és a cselekvésszabályozás differenciáltabban és integráltabban működik, ami az alkalmazkodás magasabb szintjében jelenik meg.
18
A fejlődés iránya tehát:
differenciálódás, melynek során a pszichés működések egyre tagoltabb, szabályozottabb, fino-mabb működésű részfolyamatokban jelennek meg (pl.: a tanult félelem), integrálódás, melyben a részfolyamatok egységbe, rendszerbe szerveződnek, és egységes működésűvé válnak (pl.: megfigyelés).
19
Meghatározói: öröklés (genetikai program),
környezet (közvetlen hatások). Fejlődéselméletek: preformizmus, szociológiai elmélet, konvergencia elmélet.
20
Formái: a). érés elsősorban endogén folyamat,
a gyorsasága fajtajellemző, biológiai és pszichés érés, jelentős életkori eltérések lehetnek.
21
b). tanulás exogén folyamat - tapasztalatszerzés,
gyorsasága egyedspecifikus, erőteljesen környezetfüggő, főbb formái: - szociális tanulás, - iskolai tanulás.
22
Életkori sajátosságok:
a testi és pszichés fejlődés egy adott életkorra általánosan jellemző szintjei, amelyek egyben kifejezik a kor legjellemzőbb tulajdonságait (pl.: dackorszak, serdülés).
23
Életkori szakaszok intrauterin szakasz (-9 hó - 0): csiraszakasz (0-2 hét), - embrionális szakasz (2-8 hét), fötális szakasz (8-38 hét).
24
extrauterin szakasz (0 - ?):
0-1 év – csecsemőkor, 1-3 év – kisgyermekkor, 3-6 év – óvodáskor, 6-10 év - kisiskolás kor, 10-18 év – serdülőkor, 18-24 év – ifjúkor, 24-60 év – felnőttkor, 60-? év – öregkor,
25
Piaget szerint 0-2 éves korig: szenzomotoros intelligencia szakasza a külvilágnak nincs tartós belső reprezentációja, 2-7 éves korig: preoperatív intelligencia szakasza a külvilágnak képi reprezentációja van, 7-14 éves korig: operatív intelligencia szakasza a külvilágnak fogalmi reprezentációja van (7-10 évig konkrét fokon, évig absztrakt fokon).
26
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.