Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Neveléselmélet, nevelésfilozófia

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Neveléselmélet, nevelésfilozófia"— Előadás másolata:

1 Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A kultúra átörökítése

2 Neveléselmélet A nevelésre vonatkozó filozófiai előfeltevések, tudományos tanok által alátámasztott általánosítások. A pedagógia rendszerébe tartozó, a nevelés törvényszerűségeit feltáró és tárgyaló, a nevelés gyakorlatát megalapozó, orientáló tudományág.

3 A neveléselmélet funkciója
Theory of education „elmélet a nevelésről” Feltáró, elemző, leíró funkció Educational theory „a nevelési gyakorlat szabályai” A nevelés orientálása, technológiájának a középpontba állítása a funkciója

4 Nevelésfilozófia Filozófiai előfeltevésekre támaszkodó szisztematikus, tudományos igényű intellektuális törekvés arra, hogy a nevelést a maga teljességében, a kultúra, a társadalom összefüggésrendszerében értelmezzük. A nevelés elvont, legátfogóbb kérdéseivel foglalkozó tudományt jelenti. Alkalmazott filozófia – elméleti pedagógia (körébe tartozó)

5 A nevelés színterei Azok az iskolai, nevelőintézeti tevékenységek és szervezeti kereteik, amelyekben rendszeres nevelés folyik, ill. folyamatos nevelői hatás érvényesül. Társadalmi vonatkozásban a ~ minden alkotó tevékenység (a tárgyi eredményekkel együtt emberi képességek és tulajdonságok is képződnek)

6 Az pedagógiai hatás módja
személyközi, közvetlen, interaktív médiummal közvetített

7 A kultúra átörökítés mechanizmusai
Utánzás Szociális tanulás modellkövetéssel Konformitás azonosulás és kényszer révén Internalizáció (kötődés és szociális kompetencia) Az áthagyományozás kollektív mintázatai A kultúrák sokfélesége

8 Az utánzás Lehet A szocializáció kulcsfogalmának gondolták
Értékközömbös másolás Értékre irányuló A szocializáció kulcsfogalmának gondolták Összekapcsolódik a tanulás magasabb szerveződési szintjeivel is Főleg a kisgyerekkori fejlődésre használták

9 Szociális tanulás modellkövetéssel
Szociokulturális mintázatok követése Az ingereket előbb képekben és/vagy szavakban kódoljuk, s ezek emlékezeti reprezentációvá, s ez által reaktiválhatóvá válnak a vonatkozó viselkedés felidézése révén. A szociális tanulás feltételei Figyelem Motiváció a modellel kapcsolatban A modell szocializációs hatalma Rögzítés-megőrzés

10 Konformitás azonosulás és kényszer révén
Társadalmi lény Betartja, de alakítja is a szabályokat Kötődés Kényszer Kisgyerekkori szükségszerűség Szankciók a felnőtt életben

11 Internalizáció Belsővé válik az adott dolog, külső kényszer nélkül is hat, működik a tanulás legszemélyesebb formája, amikor a tanuló által megtapasztaltak viselkedési és értelmezési formákba sűrűsödnek

12 Tudáskonverzió ciklikus folyamata (Nonaka, 1994)

13 Kollektív mintázatok az áthagyományozásban
A mindennapi cselekvésekkel teljes mintázatokat figyel meg, vesz át az egyén A „magától értetődő” helyzete

14


Letölteni ppt "Neveléselmélet, nevelésfilozófia"

Hasonló előadás


Google Hirdetések