Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJudit Lakatosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerek innovációival kapcsolatos fogyasztói viselkedés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA Mat, Norvégia TRUEFOOD WP1 partnerek: INRA, IRTA, Nofima Mat, PEGroup, a Genti Egyetem és a Varsói Agrártudományi Egyetem
2
Vázlat Az élelmiszerekkel szembeni fogyasztói elvárások és az érzékszervi érzékelés WP1 kísérletek: Füstölt lazac Kolbász Sajt Szárazon pácolt sonka Következtetések
3
Az élelmiszerekkel szembeni elvárások és az érzékszervi érzékelés Sok fogyasztó aggódik az élelmiszer „előtörténete” miatt Vonatkozó információk Alapanyagok származása Gyártási folyamat Táplálkozási információk
4
Az élelmiszerekkel szembeni elvárások és az érzékszervi érzékelés Érzékszervi érzékelés ”Fogyasztói tulajdonság” (elvárások) Termék jellemzője I Tapasztalatok, tájékoztatás, ismeretek
5
Kétféle elvárás (Deliza és MacFie, 1996) Érzékelésen alapuló elvárások Édesség Sósság Puhaság... Hedonizmuson alapuló elvárások Mit várunk egy terméktől …. Mindkét elvárás hatással van az élelmiszer érzékszervi érzékelésére
6
A hagyományos élelmiszerhez kapcsolódó fogyasztói elvárások Fontos az élelmiszergyártóknak, hogy tudják, hogyan reagálnak a fogyasztók az élelmiszer változására (hogyan lehet az elvárásokat befolyásolni) Szokásos megközelítés Vakteszt Várható tetszés Tájékozott tetszés Más lehetséges válaszok Megvásárolná-e Hajlandó-e fizetni érte
7
1. pálda: Norvég füstölt lazac Termékváltozat: Kétfajta só: Hagyományos (NaCl) és új (NaCl+KCl) Kétféle gyártási módszer: Hagyományos (száraz sózás) és új (sóinjekciózás) Minták 1.Hagyományos só, hagyományos módszer 2.Hagyományos só, új módszer 3.Új só, hagyományos módszer 4.Új só, új módszer
8
Fogyasztói teszt eljárása (n=102) Vakteszt 4 minta kóstolása tájékoztatás nélkül Elfogadás (1-9 pontos skála) Elvárás teszt Bemutatott imázs, tájékoztatás a sóról és a folyamatról, kóstolás nélkül Várható elfogadás és rezervációs ár Teljes körű tájékoztatás és kóstolás Kóstolás és bemutatott imázsok tájékoztatással együtt Elfogadás és rezervációs ár
10
Fülsölt lazac eredményei - acceptance Az összes mintánál a pontok átlaga a várható tetszésnél a legmagasabb, és a vakkóstolásnál a legalacsonyabb.
11
Füstölt lazac eredmények Érzékszervi elemzések képzett panellal A sónak nincs hatása az érzékszervi tulajdonságokra A sózás módszerének hatása az állagra Fogyasztói teszt Nincs hatással a sózással kapcsolatos tájékoztatás Nincs hatással a sós vizes injekcióval kapcsolatos tájékoztatás A sós víz injekciózása negatív hatással van az érzékszervi tulajdonságokra
12
2. példa: Kabanos – hagyományos lengyel kolbász Termék: hagyományos „kabanos” kolbász. Innovációk: Egészséghez kapcsolódó előnyök (csökkentett sószint) Gyártási módszer (bio) Csomagolás (biológiai úton lebomló cso- magolás) Íz (fűszeres változat) Fogyasztók Két városból: Varsó: n=110 Krakkó: n=118
13
Fogyasztói teszt eljárás Lengyelországban Vakteszt: csak íz Elfogadás értékelés egy kilenc pontos hedonikus skálán Rezervációs ár Elvárás (csak külső információk) Elfogadás Rezervációs ár Teljes körű tájékoztatás (íz + címke) Elfogadás Rezervációs ár
14
Varsói előzetes eredmények – elfogadás Csökkentett só - más innovációk hatása nélkül
15
Krakkói előzetes eredmények – elfogadás Bio – más innovációk hatása nélkül
16
3. példa: Hagyományos francia és norvég sajtok (Epoisses és Jarlsberg) A cél az volt, hogy megvizsgáljuk 6 különböző innovációnak a fogyasztók hagyományos francia és norvég sajtokkal kapcsolatos vásárlási szándékára gyakorolt hatását Tényezők (innovációk) Pasztörizálás/nyers tej (=innováció) Csomagolás: hagyományos/új (=exkluzív) Bio Omega 3 Ár: standard/+20% Alkalom: mindennapi fogyasztásra/különleges alkalomra
17
Sajtkísérlet terve 1. szint2. szint TejNyers tej (Fr)Pasztörözött tej (Fr) Magasabb omega-3 szintnemigen Csomagoláshagyományosúj Bionemigen Ár6,90 € (Fr)8,30 € (Fr) Alkalom Mindennapi fogyasztásra Különleges alkalmakra, ünnepekre
18
A termék külső megjelenése, Franciaország Hajlandó ezt a sajtot mindennapi fogyasztásra megvásárolni? Egyértelműen nem Feltétlenül 123456789 Ár: 6,90 €
19
A termék külső megjelenése, Franciaország Hajlandó ezt a sajtot különleges alkalmakra/ünnepekre megvásárolni? Egyértelműen nem Feltétlenül 123456789 Ár: 8,30 €
20
Csomagolás, Norvégia Hagyományos csomagolásÚj csomagolás
21
Eredmények: Jarlsberg és Epoisses Pasztörözött: No +, Fr – Omega 3: Fr/No ns Csomagolás: Fr –, No ns Bio: Fr +, No ns Ár: Fr/No – (20%-kal magasabb áron) Megfelelőség: mindkét országban fontos Magasabb vásárlási hajlandóság a különleges alkalmaknál Az új csomagolás a különleges alkalmaknak megfelelő (No)
22
4. példa: Kultúraközi vizsgálatok a szárazon pácolt sonkával kapcsolatban Franciaországban, Norvégiában, Olaszországban és Spanyolországban Helyi sonkaváltozatok Vizsgált innovációk Csökkentett sótartalom/érlelési idő Származás Márka Kiválasztott genotípus Magas hidrosztatikus nyomás „Vak” tetszés, „várható” tetszés, „tájékozott” tetszés
23
A sonkák fotóihoz kapcsolódó címke: - Szokásos sózás, 1-es genotípus - Szokásos sózás, 2-es genotípus A termék külső megjelenése Franciaországban: Sózás és genotípus
25
Szárazon pácolt sonka – előzetes eredmények Csökkentett sótartalom/érlelési idő: Eltérő eredmények, de a legtöbb esetben elfogadták (az összes országban tesztelték) Származás: A tájékoztatás nem volt hatással az elfogadásra (No) Márka: A tájékoztatás nem volt hatással az elfogadásra (It) Kiválasztott genotípus: A tájékoztatásnak nem volt hatása (Fr) Magas hidrosztatikus nyomás: Az eredmények folyamatban vannak (Sp) A legelfogadottabb innovációk: az egészséggel és élelmiszerbiztonsággal kapcsolatosak (It)
26
A Truefood WP1 előzetes következtetései Az innováció elfogadása hagyományos élelmiszerek esetén Az innováció elfogadása hagyományos élelmiszereknél a termék és az innováció típusától függ Általában jól fogadják azokat az innovációkat, amelyek lényeges előnyöket biztosítanak a fogyasztók számára anélkül, hogy jelentős változtatásra kerülne sor a termékekben Hagyományos élelmiszerek esetén az innovációk sikeres bevezetésének érdekében létfontosságú a fogyasztók tájékoztatása
27
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.