Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIda Halászné Megváltozta több, mint 10 éve
1
BAJA 2007. október 25. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról egy TIOK Iskolában Nagy Czirok Lászlóné
2
1-3. és 5-6. évfolyam, 6 osztály, 15 pedagógus Tanulók véleménye Pedagógusok véleménye …szövegértés terület …matematika terület …életpálya …szociális Mérés tapasztalatai Összegzés
3
Tanulók véleménye Két hét elteltével: „Ági néni, mikor lesznek már normális matek óráink?” Valószínűleg egy pedagógus számára az a legnagyobb sikerélmény, ha érzi a tanulók és a szülők visszajelzéseiben, hogy elérte elégedettségüket mindennapi munkájával. Ez a legfontosabb elismerés.
5
Kíváncsiak voltunk, hogyan vélekednek a csoportmunkáról Jobban megismertük egymást. Sok jó dolgot hallottam. Sokat tanultam a társaimtól. Meg lehetett beszélni miden gondolatot, ami a témához tartozott. Ha valamit nem tudtam, mindig választ kaptam. Csoportban dolgozhattam, nem egyedül kellett kitalálnom a megoldást, hanem a többiek is segítettek. Közös döntéssel jutottunk el a megoldáshoz.
6
A programcsomagok tartalmára vonatkozóan: Sok mindent megismertem… …érdekes így tanulni. Együtt dolgoztam a barátaimmal. Legtöbbször egyet értettünk, jó megoldást sikerült mondani. Játékosak voltak a feladatok. Többször volt szükség arra, hogy az Interneten is kutakodjunk, ennek során sok új dolgot tanultunk. Jobban megismertem a mindennapi életet a feladatok kapcsán, megtudtam, hogy szüleim milyen iskolákat végeztek, a munka mellett miért volt fontos még tanulniuk.
7
Hogyan érezték magukat ezeken az órákon: Ezeken, az órákon csoportos erővel kellett megoldani a feladatokat, így könnyebb és érdekesebb volt, mint egyedül, nem volt unalmas. Nincs javaslatom, az órák így jók. A csoporttal nagyon jól kijöttünk az órákon. Szeretek így dolgozni, jobb a hangulat, többet nevetünk, ennek ellenére tanulunk is.
8
Pedagógusok véleménye …szövegértés terület Az írásbeli munkák külalakja a munkafüzetben rendezetlen, több a helyesírási hiba, igénytelenebb a mondatszerkesztés, az elrendezés. Munkatempójuk az apróbb feladatokban gyorsabb.A több részes, összetettebb vagy hosszabb feladatokban nem jól gazdálkodnak az idővel.
9
A szövegalkotásban a megfogalmazás igényességével, nyelvhelyességgel vagyok elégedetlen. A témakifejtés, részletgazdagság, szereplőkkel, helyzettel való azonosulás megfelelő, tartalmilag élvezhető, jó fogalmazásokat írnak. Helyesírásuk elmarad a hagyományos program szerint haladók szintjétől. A pontos olvasás és felolvasás szintje nem megfelelő.
10
…matematika terület A változás jelei elsőként a tanulók személyiségében jelentkeztek. Jó volt látni, ahogyan befogadták roma osztálytársukat, ahogyan egymás segítségére siettek. Tanítványainkat új oldalaikról ismertük meg, s önismeretünk is sok szempontból gyarapodott. Sok jó ötlettel gyarapodtunk, amelyet a továbbiakban is alkalmazni fogunk.
11
Tárgyi tudásuk megfelelő, nem kimagasló. A matematikai kompetenciák fejlődése terén érezhető az elmozdulás, de az elmúlt két év rövid időtartam jelentős változás eléréséhez. A szövegértési nehézségek sajnos továbbra is fennállnak.
12
…életpálya Bár tudásban, felkészültségben nem rosszabbak diákjaink a külhoniaknál, sőt bizonyos területeken messze meghaladják azokat, mégis félszegen, az önérvényesítés képességének hiányával szerepelnek. Hiányoznak azok a képességek, melyek a elméleti tudásukat felszínre hozná egy számukra idegen környezetben. Meglévő képességeiket is rosszul hasznosítják, versenyelőnyüket képtelenek érvényesíteni.
13
Az életpálya-építési kompetenciák fejlesztése kiemelten fontos.. probléma felismerés, kezelés, megoldás területén az alapvető kommunikációs technikák, a kooperativitás fejlesztése területén az önismeret, önkontroll, önfegyelem, önérvényesítés képességének fejlesztésében életvezetési és gyakorlati ismeretek területén pályaismeret, pályaorientáció, munkaerő-piaci ismeretek területén egészséges életszemlélet és életmód kialakításában, megerősítésében
14
Kritikai érzékük javul, valamint az önbemutatás, önértékelés, önkontroll, szerepvállalás és a saját egyéni utak kipróbálása. Gyakran kapnak lehetőséget véleményük elmondására. A játékos feladatok során a gyerekek közelebb kerülnek egy-egy tevékenység eredetéhez, jellegéhez, jövőjéhez. A változatos leírások, bemutatások szélesítik ismereteiket, fejlesztik szókincsüket, kifejezésmódjukat, javítják kommunikációs technikáikat.
15
…szociális Pozitívumok az introvertált gyerekeket is rá tudtuk venni a véleményalkotásra az egymással nem szimpatizáló gyerekek a siker érdekében együtt tudtak dolgozni fejlődött a kritikai érzékük, alkotó- és előadókészségük, önértékelésük alakult egymásra figyelésük, türelmük (itt még gondok vannak)
16
a gyűjtőmunkák során jól használták az Internetet, szívesen keresgéltek a könyvtárban, sok érdekességet tanultak jobban megismerték a család mindennapi életét a sok játék, a változatos tevékenység miatt jobb volt az órák hangulata a gyerekek jobban megismerték egymást, s mi is a gyerekeket
17
Nehézségek a csoportok beszámolóinál nem figyelnek egymásra a gyenge képességű, kevésbé érdeklődő tanulókat nehéz bevonni a közös munkába, „elbújnak” a csoportban az otthoni előzetes feladatokat néhányan nem végzik el egy témával több modul is foglalkozik, a gyerekeket egy idő után már nehéz lekötni csoportmunka alkalmával többször érvényesül a hangadók véleménye
18
Bemeneti mérés tapasztalatai- 2006. Országos átlag5.a5.b Olvasáskészség88%93%92% Szókészlet80%85%82% Íráskészség / minőség69%74%65% Olvasásképesség64%84%73% Fogalmazás / nyelvhelyesség62%78%75% Fogalmazás / helyesírás54%54%41% Fogalmazás / tartalom52%64%61% Íráskészség / Mennyiség45%37%37%
19
Elsajátítási motiváció70%70%74% Deduktív gondolkodás67%73%71% Szöveges feladat- és problémamegoldás52%52%53% Rendszerező képesség44%61%50% Törtek, százalékszámítás40%22%19% Kombinatív képesség37%67%50% Induktív gondolkodás20%25%25%
21
országos átlag 2.a 2.b Olvasáskészség86%89%82% Szókészlet64%73%59% Íráskészség / Mennyiség17%14%10% Íráskészség / Minőség70%88%71%
23
A siker érdekében sokféle műveltségterületet képviselő kolléga dolgozik együtt. Technika és életvitel, ember és társadalom (történelem és honismeret), természetismeret (földrajz, biológia), testnevelés és sport, rajz és vizuális kultúra, művészetek: dráma, ének – zene, tanórán kívüli tevékenységek: kirándulás, akadályverseny, osztályfőnöki munka szoros integrációja szükséges.
24
A hagyományos szervezeti munkaformák pl: munkaközösségek felborulnak. A vertikális szervezeti forma helyett eredményesebben működtettünk egy horizontálisan szerveződő, könnyen átjárható, rugalmas felépítésű fejlesztő csoportot.
25
Fazekas Iskola Kiskunhalas 2006. február -2007. január TIOK mérés 5., majd 6. osztályban a hozzáadott érték meghatározására Pirossal jelölve az országos értéket meghaladó iskolai hozzáadott értékek és területek
26
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Szöveges feladat- és problémamegoldás A B A B A B 5250525053531. mérés átlaga 5759617568582. mérés átlaga 59925155Hozzáadott érték Kombinatív képesség 3731676850281. mérés átlaga 5446637780582. mérés átlaga 1715-493030Hozzáadott érték Rendszerező képesség 4442615250431. mérés átlaga 5150697957442. mérés átlaga 71282771Hozzáadott érték
27
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Törtek, százalékszámítás – 4047431. mérés átlaga – 5560502. mérés átlaga – 15137Hozzáadott érték Induktív gondolkodás 2013252625201. mérés átlaga 3126432837312. mérés átlaga 11131821211Hozzáadott érték Deduktív gondolkodás 6767737471681. mérés átlaga 7474777770772. mérés átlaga 7743-19Hozzáadott érték
28
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Fogalmazás/helyesírás 5454411. mérés átlaga 5756442. mérés átlaga 323Hozzáadott érték Fogalmazás/tartalom 5264611. mérés átlaga 6278752. mérés átlaga 101414Hozzáadott érték Fogalmazás/nyelvhelyesség 6278751. mérés átlaga 6876652. mérés átlaga 6-2-10Hozzáadott érték
29
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Íráskészség/mennyiség 4546373537381. mérés átlaga 5456515754582. mérés átlaga 91014221720Hozzáadott érték Íráskészség/minőség 6970747956601. mérés átlaga 7171738168662. mérés átlaga 21-12126Hozzáadott érték
30
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Elsajátítási motiváció 5.- 6. osztály 7070741. mérés átlaga 6662702. mérés átlaga -4-8-4Hozzáadott érték
31
6. osztályok, 2007. január OrszágosFazekas a) osztály Fazekas b) osztály Érzelmek és hobbi szabályozása 605763 Önhatékonyság 746469 Önszabályozó stratégiák 686770
32
Hozzáadott értékek- országos Kombinatív képesség 16 Törtek, százalékszámítás 15 Induktív gondolkodás 12 Rendszerező képesség 7.5 Szöveges feladat- és problémamegoldás 7 Deduktív gondolkodás 7
33
országos Fogalmazás/tartalom 10 Íráskészség/mennyiség 9.5 Fogalmazás/nyelvhelyesség 6 Fogalmazás/helyesírás 3 Íráskészség/minőség 1.5
34
Hozzáadott értékek- Fazekas a,b átlag Kombinatív képesség 16 Szöveges feladat- és problémamegoldás 11 Rendszerező képesség 11 Induktív gondolkodás 11 Törtek, százalékszámítás 10 Deduktív gondolkodás 4
35
Fazekas Íráskészség/mennyiség 18 Fogalmazás/tartalom 14 Íráskészség/minőség 5 Fogalmazás/helyesírás 2.5 Fogalmazás/nyelvhelyesség - 6
36
Összegzés Aki részese volt ennek az időszaknak, az tisztában van az új koncepció előnyeivel és hátrányaival, aki nem, annak pedig ki kell próbálnia ahhoz, hogy véleményt alkothasson. Nagyon tetszett az újfajta óraszervezés, a különféle munkaformák alkalmazása, a játékokba rejtett ismeretszerzés, gyakorlás lehetősége, a mindennapi életszituációkhoz kapcsolódó feladatok sokasága.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.