BAJA 2007. október 25. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról egy TIOK Iskolában Nagy Czirok Lászlóné.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BAJA 2007. október 25. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról egy TIOK Iskolában Nagy Czirok Lászlóné."— Előadás másolata:

1 BAJA 2007. október 25. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról egy TIOK Iskolában Nagy Czirok Lászlóné

2 1-3. és 5-6. évfolyam, 6 osztály, 15 pedagógus  Tanulók véleménye  Pedagógusok véleménye  …szövegértés terület  …matematika terület  …életpálya  …szociális  Mérés tapasztalatai  Összegzés

3 Tanulók véleménye  Két hét elteltével: „Ági néni, mikor lesznek már normális matek óráink?”  Valószínűleg egy pedagógus számára az a legnagyobb sikerélmény, ha érzi a tanulók és a szülők visszajelzéseiben, hogy elérte elégedettségüket mindennapi munkájával. Ez a legfontosabb elismerés.

4

5 Kíváncsiak voltunk, hogyan vélekednek a csoportmunkáról  Jobban megismertük egymást.  Sok jó dolgot hallottam. Sokat tanultam a társaimtól.  Meg lehetett beszélni miden gondolatot, ami a témához tartozott. Ha valamit nem tudtam, mindig választ kaptam.  Csoportban dolgozhattam, nem egyedül kellett kitalálnom a megoldást, hanem a többiek is segítettek.  Közös döntéssel jutottunk el a megoldáshoz.

6 A programcsomagok tartalmára vonatkozóan:  Sok mindent megismertem… …érdekes így tanulni. Együtt dolgoztam a barátaimmal. Legtöbbször egyet értettünk, jó megoldást sikerült mondani. Játékosak voltak a feladatok.  Többször volt szükség arra, hogy az Interneten is kutakodjunk, ennek során sok új dolgot tanultunk.  Jobban megismertem a mindennapi életet a feladatok kapcsán, megtudtam, hogy szüleim milyen iskolákat végeztek, a munka mellett miért volt fontos még tanulniuk.

7 Hogyan érezték magukat ezeken az órákon:  Ezeken, az órákon csoportos erővel kellett megoldani a feladatokat, így könnyebb és érdekesebb volt, mint egyedül, nem volt unalmas.  Nincs javaslatom, az órák így jók.  A csoporttal nagyon jól kijöttünk az órákon.  Szeretek így dolgozni, jobb a hangulat, többet nevetünk, ennek ellenére tanulunk is.

8 Pedagógusok véleménye …szövegértés terület  Az írásbeli munkák külalakja a munkafüzetben rendezetlen, több a helyesírási hiba, igénytelenebb a mondatszerkesztés, az elrendezés. Munkatempójuk az apróbb feladatokban gyorsabb.A több részes, összetettebb vagy hosszabb feladatokban nem jól gazdálkodnak az idővel.

9  A szövegalkotásban a megfogalmazás igényességével, nyelvhelyességgel vagyok elégedetlen. A témakifejtés, részletgazdagság, szereplőkkel, helyzettel való azonosulás megfelelő, tartalmilag élvezhető, jó fogalmazásokat írnak. Helyesírásuk elmarad a hagyományos program szerint haladók szintjétől.  A pontos olvasás és felolvasás szintje nem megfelelő.

10 …matematika terület  A változás jelei elsőként a tanulók személyiségében jelentkeztek. Jó volt látni, ahogyan befogadták roma osztálytársukat, ahogyan egymás segítségére siettek. Tanítványainkat új oldalaikról ismertük meg, s önismeretünk is sok szempontból gyarapodott.  Sok jó ötlettel gyarapodtunk, amelyet a továbbiakban is alkalmazni fogunk.

11  Tárgyi tudásuk megfelelő, nem kimagasló. A matematikai kompetenciák fejlődése terén érezhető az elmozdulás, de az elmúlt két év rövid időtartam jelentős változás eléréséhez.  A szövegértési nehézségek sajnos továbbra is fennállnak.

12 …életpálya  Bár tudásban, felkészültségben nem rosszabbak diákjaink a külhoniaknál, sőt bizonyos területeken messze meghaladják azokat, mégis félszegen, az önérvényesítés képességének hiányával szerepelnek.  Hiányoznak azok a képességek, melyek a elméleti tudásukat felszínre hozná egy számukra idegen környezetben.  Meglévő képességeiket is rosszul hasznosítják, versenyelőnyüket képtelenek érvényesíteni.

13 Az életpálya-építési kompetenciák fejlesztése kiemelten fontos..  probléma felismerés, kezelés, megoldás területén  az alapvető kommunikációs technikák, a kooperativitás fejlesztése területén  az önismeret, önkontroll, önfegyelem, önérvényesítés képességének fejlesztésében  életvezetési és gyakorlati ismeretek területén  pályaismeret, pályaorientáció, munkaerő-piaci ismeretek területén  egészséges életszemlélet és életmód kialakításában, megerősítésében

14  Kritikai érzékük javul, valamint az önbemutatás, önértékelés, önkontroll, szerepvállalás és a saját egyéni utak kipróbálása. Gyakran kapnak lehetőséget véleményük elmondására.  A játékos feladatok során a gyerekek közelebb kerülnek egy-egy tevékenység eredetéhez, jellegéhez, jövőjéhez. A változatos leírások, bemutatások szélesítik ismereteiket, fejlesztik szókincsüket, kifejezésmódjukat, javítják kommunikációs technikáikat.

15 …szociális  Pozitívumok  az introvertált gyerekeket is rá tudtuk venni a véleményalkotásra  az egymással nem szimpatizáló gyerekek a siker érdekében együtt tudtak dolgozni  fejlődött a kritikai érzékük, alkotó- és előadókészségük, önértékelésük  alakult egymásra figyelésük, türelmük (itt még gondok vannak)

16  a gyűjtőmunkák során jól használták az Internetet, szívesen keresgéltek a könyvtárban, sok érdekességet tanultak  jobban megismerték a család mindennapi életét  a sok játék, a változatos tevékenység miatt jobb volt az órák hangulata  a gyerekek jobban megismerték egymást, s mi is a gyerekeket

17  Nehézségek  a csoportok beszámolóinál nem figyelnek egymásra  a gyenge képességű, kevésbé érdeklődő tanulókat nehéz bevonni a közös munkába, „elbújnak” a csoportban  az otthoni előzetes feladatokat néhányan nem végzik el  egy témával több modul is foglalkozik, a gyerekeket egy idő után már nehéz lekötni  csoportmunka alkalmával többször érvényesül a hangadók véleménye

18 Bemeneti mérés tapasztalatai- 2006.  Országos átlag5.a5.b  Olvasáskészség88%93%92%  Szókészlet80%85%82%  Íráskészség / minőség69%74%65%  Olvasásképesség64%84%73%  Fogalmazás / nyelvhelyesség62%78%75%  Fogalmazás / helyesírás54%54%41%  Fogalmazás / tartalom52%64%61%  Íráskészség / Mennyiség45%37%37%

19  Elsajátítási motiváció70%70%74%  Deduktív gondolkodás67%73%71%  Szöveges feladat- és problémamegoldás52%52%53%  Rendszerező képesség44%61%50%  Törtek, százalékszámítás40%22%19%  Kombinatív képesség37%67%50%  Induktív gondolkodás20%25%25%

20

21  országos átlag 2.a 2.b  Olvasáskészség86%89%82%  Szókészlet64%73%59%  Íráskészség / Mennyiség17%14%10%  Íráskészség /  Minőség70%88%71%

22

23  A siker érdekében sokféle műveltségterületet képviselő kolléga dolgozik együtt. Technika és életvitel, ember és társadalom (történelem és honismeret), természetismeret (földrajz, biológia), testnevelés és sport, rajz és vizuális kultúra, művészetek: dráma, ének – zene, tanórán kívüli tevékenységek: kirándulás, akadályverseny, osztályfőnöki munka szoros integrációja szükséges.

24  A hagyományos szervezeti munkaformák pl: munkaközösségek felborulnak. A vertikális szervezeti forma helyett eredményesebben működtettünk egy horizontálisan szerveződő, könnyen átjárható, rugalmas felépítésű fejlesztő csoportot.

25 Fazekas Iskola Kiskunhalas 2006. február -2007. január  TIOK mérés 5., majd 6. osztályban a hozzáadott érték meghatározására  Pirossal jelölve az országos értéket meghaladó iskolai hozzáadott értékek és területek

26 országos - Fazekas a)- Fazekas b)  Szöveges feladat- és problémamegoldás  A B A B A B  5250525053531. mérés átlaga  5759617568582. mérés átlaga  59925155Hozzáadott érték  Kombinatív képesség  3731676850281. mérés átlaga  5446637780582. mérés átlaga  1715-493030Hozzáadott érték  Rendszerező képesség  4442615250431. mérés átlaga  5150697957442. mérés átlaga  71282771Hozzáadott érték

27 országos - Fazekas a)- Fazekas b)  Törtek, százalékszámítás – 4047431. mérés átlaga – 5560502. mérés átlaga – 15137Hozzáadott érték  Induktív gondolkodás  2013252625201. mérés átlaga  3126432837312. mérés átlaga  11131821211Hozzáadott érték  Deduktív gondolkodás  6767737471681. mérés átlaga  7474777770772. mérés átlaga  7743-19Hozzáadott érték

28 országos - Fazekas a)- Fazekas b)  Fogalmazás/helyesírás  5454411. mérés átlaga  5756442. mérés átlaga  323Hozzáadott érték  Fogalmazás/tartalom  5264611. mérés átlaga  6278752. mérés átlaga  101414Hozzáadott érték  Fogalmazás/nyelvhelyesség  6278751. mérés átlaga  6876652. mérés átlaga  6-2-10Hozzáadott érték

29 országos - Fazekas a)- Fazekas b)  Íráskészség/mennyiség  4546373537381. mérés átlaga  5456515754582. mérés átlaga  91014221720Hozzáadott érték  Íráskészség/minőség  6970747956601. mérés átlaga  7171738168662. mérés átlaga  21-12126Hozzáadott érték

30 országos - Fazekas a)- Fazekas b)  Elsajátítási motiváció 5.- 6. osztály  7070741. mérés átlaga  6662702. mérés átlaga  -4-8-4Hozzáadott érték

31 6. osztályok, 2007. január  OrszágosFazekas a) osztály Fazekas b) osztály  Érzelmek és hobbi szabályozása  605763  Önhatékonyság  746469  Önszabályozó stratégiák  686770

32 Hozzáadott értékek- országos  Kombinatív képesség 16  Törtek, százalékszámítás 15  Induktív gondolkodás 12  Rendszerező képesség 7.5  Szöveges feladat- és problémamegoldás 7  Deduktív gondolkodás 7

33 országos  Fogalmazás/tartalom 10  Íráskészség/mennyiség 9.5  Fogalmazás/nyelvhelyesség 6  Fogalmazás/helyesírás 3  Íráskészség/minőség 1.5

34 Hozzáadott értékek- Fazekas a,b átlag  Kombinatív képesség 16  Szöveges feladat- és problémamegoldás 11  Rendszerező képesség 11  Induktív gondolkodás 11  Törtek, százalékszámítás 10  Deduktív gondolkodás 4

35 Fazekas  Íráskészség/mennyiség 18  Fogalmazás/tartalom 14  Íráskészség/minőség 5  Fogalmazás/helyesírás 2.5  Fogalmazás/nyelvhelyesség - 6

36 Összegzés  Aki részese volt ennek az időszaknak, az tisztában van az új koncepció előnyeivel és hátrányaival, aki nem, annak pedig ki kell próbálnia ahhoz, hogy véleményt alkothasson.  Nagyon tetszett az újfajta óraszervezés, a különféle munkaformák alkalmazása, a játékokba rejtett ismeretszerzés, gyakorlás lehetősége, a mindennapi életszituációkhoz kapcsolódó feladatok sokasága.


Letölteni ppt "BAJA 2007. október 25. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról egy TIOK Iskolában Nagy Czirok Lászlóné."

Hasonló előadás


Google Hirdetések