Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMagda Juhászné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Budapest, 2005. március 30.
2
Előzmények ENSZ: Standard Rules EU: Madridi Nyilatkozat, Fogyatékos Emberek Európai Éve ILO: A Fogyatékossággal kapcsolatos munkahelyi gyakorlat irányelvei Európa Tanács: Malagai Deklaráció
3
Miért van szükség a stratégiára? I. Erős diszkriminációs tendencia megelőzése – emberi jogi aspektus Az Eurobarometer 57.0 (2002.) felmérés eredményei az EU tagállamaiban: A legtöbb európai polgár úgy gondolja, hogy erős diszkrimináció érvényesül a fogyatékos emberekkel kapcsolatosan az élet minden területén. Különösen nehéz elhelyezkedniük a munkaerőpiacon, még akkor is, ha piacképes végzettséggel rendelkeznek.
4
Miért van szükség a stratégiára? II. Amikor a fogyatékos emberek csoportjairól gondolkodunk, nem tarthatjuk őket kisebbségnek. Az EU-ban élő családok életkörülményeit vizsgáló kutatások eredményei: Az EU-ban élő munkaképes korú lakosság 14.5 % valamilyen fogyatékossággal él. Ez 26 millió embert jelent napjainkban. A csatlakozó államokat tekintve ezek a mutatók még magasabbak (20 % felett).
5
Miért van szükség a stratégiára? Európa lakossága öregszik; valószínűsíthető, hogy a fogyatékos emberek száma jelentősen megnő a jövőben. Az EU-ban élő fogyatékos emberek 63%-a 45 évesnél idősebb korú; 20%-uk 60 éven felüli.
6
Miért van szükség a stratégiára? III. Gazdasági érdek A fogyatékos emberek kirekesztése a munkaerőpiacról, hatalmas gazdasági potenciált hagy kihasználatlanul. Az EU-ban a fogyatékos emberek 42%-a rendelkezik munkával; a nem fogyatékos emberek esetében ez a mutató 65 %. A fogyatékos emberek 52%-a inaktív; a nem fogyatékos emberek esetében ez a mutató 28%.
7
A stratégia jellemzői Célja a befogadó társadalom megteremése „Egység a sokféleségben”; „United in diversity” – az emberi különbözőség, másság elfogadása Kulcsterületei: -szoros együttműködés a tagállamok között, valamint a tagállamok és a Bizottság között; -a fogyatékos emberek bevonása a tervezésbe, a döntéshozatalba; - a fogyatékosságügy mainstreamingje.
8
Európai Akcióterv 2010-ig Egyenlő esélyek teremtése a fogyatékos emberek számára; 25 tagállam bevonásával a 2003. év tapasztalataira építve; megvalósulásról kétévente be kell számolni a Bizottságnak (először 2005-ben).
9
Európai Akcióterv 2010-ig Az első két év kihívásai: hozzáférés a munkaerőpiaci lehetőségekhez, hosszú távú foglalkoztatás; hozzáférés az egész életen át tartó tanulási lehetőségekhez a foglalkoztathatóság, az alkalmazkodóképesség, az aktív társadalmi részvétel növelése érdekében; az új, modern technológiák adta lehetőségek kihasználása, ezáltal a foglalkoztatásban való részvétel megkönnyítése; egyenlő hozzáférés az épített környezethez, a munkahelyi részvétel és a fokozott gazdasági és társadalmi integráció elősegítése.
10
Hozzáférés a munkaerőpiaci lehetőségekhez 2000/78 EK irányelv a foglalkoztatás és a munkavégzés során alkalmazott egyenlő bánásmód kereteinek a létrehozásáról; az Európai Foglalkoztatási Stratégia 7. Irányvonala a hátrányos helyzetű csoportok munkaerőpiaci integrációjának segítéséről; az Európai Szociális Alap intézkedései, az EQUAL közösségi kezdeményezés
11
Az egész életen át tartó tanulás (Lifelong learning) Piacképes tudás, képzettség megszerzése a foglalkoztathatóság növelése érdekében; integrált megoldásokon a hangsúly; modern IT technológia alkalmazása: eLeraning programok a tudásalapú társadalomban való boldoguláshoz; bekapcsolódás a Socrates, a Leonardo és a YOUTH programokba;
12
Az új info-kommunikációs technológiák adta lehetőségek Az Internet hozzáférhetővé tétele – WAI elfogadása; Az egységes tervezés elveinek való megfelelés – Design for All; Assistive Technologies; eEurope 2005 – „Mindenki Információs Társadalma” (e-kormányzás, e-tanulás, e-business)
13
Egyenlő hozzáférés az épített környezethez Az egységes tervezés elveinek való megfelelés, különös tekintettel a munkahelyi környezetre és az oktatási, képzési intézményekre – szabványok kidolgozása EU szinten; akadálymentes szabadidő, sport és kulturális intézmények; akadálymentes túrizmus; akadálymentes tömegközlekedés; horizontális prioritásként jelenik meg a jövőben
14
Monitoring Végrehajtó kapacitás továbbfejlesztése: - Bizottsági struktúrák - együttműködés a tagállamokkal - szoros kapcsolat más nemzetközi szervezetekkel Az állami irányítás megszilárdítása: - együttműködés a nem kormányzati szervezetekkel - szociális partnerek bevonása
15
Monitoring EU jelentés a fogyatékos emberek helyzetéről: - kétévenkénti jelentés - adatgyűjtés, kutatás - Intézkedési terv értékelése 2008-ban
16
Fontosabb dokumentumok Az Európai Unió Alapvető Emberi Jogi Chartája (26. cikkely) Comm(2003) 650 – A fogyatékos emberek esélyegyenlőségéről: Európai Fogyatékosügyi Statégia; 2003/C 134/04 tanácsi határozat a fogyatékos tanulók oktatásáról és képzéséről; 2003/C 175/01 tanácsi határozat a fogyatékos emberek foglalkoztatásáról és társadalmi befogadásáról; 2003/C 134/05 tanácsi határozat a fogyatékos emberek számára is használható akadálymentes kulturális intézményekről; 2003/C 39/03 tanácsi határozat a tudásalapú társadalomhoz való hozzáférésről - eAccessibility
17
Szauer Csilla Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.