Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Média Összefoglalás
2
Régi televízió Törekszik a műsoridő tagolására: Szünet tábla
Óra a képernyőn Színházi közvetítés előtt esetleg gong Film végén hosszú stáblista Cél: a „műegész” megőrzése
3
Régi televízió USA 1956-tól, Magyarországon a 60-as évektől kezdenek el képmagnót használni, ekkortól lehet múlt időben is a TV Korábban: bemondó – jelen Műsor – jelen vagy múlt
4
Mai televízió Médiumbarát és műegész-ellenes
Folyamatosan látjuk a logot A műegész határait nem tartja tiszteletben
5
Mai televízió A csatorna állandóan reflektál önmagára, a műsorok szereplői meghívják egymást Régen: „Műsorainkat ajánljuk” – ma: trailerek sorozata Képernyő alján SMS csíkok, üzenetcsíkok, hírek
6
Liptai Claudia különböző műsorokban
7
Hal a tortán
8
Hal a tortán
9
A TV2 arcai
10
Az RTL Klub arcai
11
Mai televízió McLuhan: „Media is the message”
A média maga közeg, közvetítő, nem elfogadható az a felfogás, hogy a TV feladata a kultúra terjesztése A mű befogadásának van egy ”előttje” és egy „utánja”, épp ezért a TV kevéssé alkalmas a „műegészek” közvetítésére
12
Mit hoz a jövő? A – „klubszerű lazulás” a kereskedelmi televíziók reggeli műsorai mintájára, TV „házigazda” B – digitális interaktív televízió, hatalmas „videotéka”
13
Bipólusok Fikciós – non-fikciós Narratív – non-narratív
Oknyomozó riport: narratív,non-fikciós Híradó: non-narratív, non-fikciós Játékfilm: fikciós, narratív (részben) reklámok, klipek: fikciós, non-narratív
14
Bipólusok Régi televíziós műsorok: a bipólusok szélén
Mai televízió: egyre közelebb kerülnek egymáshoz a két tengelyen
15
Televíziós modellek Közszolgálati televízió (M1, M2, Duna TV, BBC, RAI, ORF) Tulajdonos az állam Előfizetési díjak, adók
16
Televíziós modellek Kereskedelmi televízió (RTL, TV2, SAT1)
Magántulajdonban, hirdetők
17
Televíziós modellek USA: már a kezdetektől magántársaságok hozzák létre az első televíziókat Egy idő után eltűntek a kereskedelmi TV-k műsorából a gyermekműsorok, a koncertek stb. Állami közbenjárásra voltak kénytelenek létrehozni egy TV csatornát, amelyet adókból tartottak fenn
18
Televíziós modellek Európa: sokáig állami monopólium (hírközlési és kulturális funkciók) A demokratikus országokban törvény szabályozza, a nyilvánosság ellenőrzi Diktatúrák. A hatalom ideológiai, kulturális és információs szócsöve
19
Televíziós modellek Európa
60-as évek: a televízió elvesztette az újdonság varázsát A nézők szerettek volna a szegényes kínálat helyett több műsorból válogatni Az állam kénytelen volt engedélyezni a kereskedelmi televíziók működését
20
Televíziós modellek Az állami televízió feladata: az adott ország nemzeti kultúrájának folyamatos megjelenítése, egyéb funkciók Új név: közszolgálati
21
Műsoridő, műsorsáv A televízió igyekszik alkalmazkodni az életritmusunkhoz Rétegműsorok az adott nézői réteg életritmusának megfelelő műsorsávban A műsorsávokhoz igazodik a reklámpiac is
22
Műsoridő, műsorsáv 80/90-es évek Robbanásszerű változás
Rengeteg csatorna, harc a nézőkért, a közszolgálati csatornák is kezdik feladni a közszolgálatiság eszméjét A közszolgálati és a kereskedelmi televíziók műsorkínálata egyre jobban hasonlít egymásra
23
Műsoridő, műsorsáv Tematikus csatornák
Egy bizonyos témával, műfajjal foglalkoznak (Spektrum, MTV, paprika TV, Animal Planet, CNN)
24
Élő- és konzervadások Korai időszak: sokkal több az élőadás, „távolbalátás” mítosza Az „őskorban” még filmnyersanyagra forgattak Ma: az élőadások jellege megváltozott, nem lehetünk biztosak abban, hogy amit látunk, az nem épp a TV-közvetítés miatt történik úgy, ahogy látjuk
25
Televíziós műsortípusok
A műfajiság sokkal problematikusabb mint a film esetében A gyakorlat során kialakult jellegzetes műsorhalmazokat nevezzük televíziós műfajoknak
26
Televíziós műsortípusok
Teleregény USA - egyetlen napon körülbelül 100 darabot sugároznak Dallas, bizonyos időszakokban a világon egyszerre 85 millióan nézték Népszerűség oka: az óriásmesék iránti vonzalom (Biblia, homéroszi eposzok, Kalevala stb.)
27
Televíziós műsortípusok
Előzmények: újság (folytatásos regények), mozi, rádió (pl. Szabó család) Szappanopera
28
Televíziós műsortípusok
Series A hősök egy csoportja azonos, de minden epizód önmagában lezárt egység (pl. Derrick, Columbo) Serials Valóban folytatásos, lényeges az előzmények ismerete (Dallas, Szomszédok, Barátok közt)
29
Televíziós műsortípusok
Szerkezet Többszálú cselekményszerkezet Mindig van elvarratlan szál, megoldatlan konfliktus Cél: az utolsó percekre kiépíteni azt a helyzetet, amelyet felfüggesztve a nézői várakozás kitart a következő epizódig
30
Televíziós műsortípusok
„Mintha kapcsolnánk nekünk Dallast” – 20, 30 vagy 60 perc a végtelen műsorfolyamban Törzsgárda: 6-8 szereplő, rajtuk kívül rengeteg mellékszereplő, akiket hosszabb-rövidebb ideig sodor magával a sorozat
31
Televíziós műsortípusok
Kevéssé árnyalt karakterek Nézők hatása, lásd: Bobby Ewing eset
32
Televíziós műsortípusok
TV show „őse”: cirkusz , revü, musical Átmenet a színpad és a cirkuszi porond között Számos vetélkedő- és játékműsor is „show- köntösben” jelenik meg
33
Televíziós műsortípusok
A beszélgetés mint show A vetélkedő mint show
34
A reklám Régi műfaj – Pompei A reklámfilm a filmkészítéssel egyidős
Alkalmazott művészet Mozgóképi reklám: valamely filmtípus jellegzetességeit ölti magára
35
A reklám A reklám formája Rövid – méregdrága reklámidő
Figyelemfelkeltő – ha nem köti le a nézőt, akkor felesleges Félreérthetetlen – a vásárló informálása a cél
36
A reklám Működési mechanizmusa
Valamilyen fix pozitív értékhez (szépség, erő, biztonság stb.) köti a terméket
37
A reklám Reklámsémák: „egy darab élet” „hűségnyilatkozat”
„beszélő fejek” Emblematlikus figurák (esetleg éveken át ugyanaz a figura) Eredeti elemek (pl. Benetton)
38
A reklám A reklám manipulatív természete
Olyan dolgok iránt épít erős vágyat az emberekben, amelyek többnyire feleslegesek, ám megszerzésük komoly anyagi áldozatot kíván Gyakran a legvédtelenebb fogyasztók, a gyerekek vágyaira spekulál
39
A reklám Zenei klip A zeneszám reklámja „zenés graffiti”
A képváltásokat a filmmel szemben nem a cselekmény, hanem a zene ritmusa szabályozza
40
A valóság médiaprezentációja
A való világ és annak médiában való reprezentációja eltér egymástól Például: idősek aránya Nők-férfiak aránya Szegények, kisebbségek jelenléte a médiában
41
A valóság médiaprezentációja
80-as évek eleje: földrengés Iránban, ill. Örményországban, ezek megjelenése az amerikai médiában Bűnözés a televízióban – bűnözés a valóságban
42
Vége
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.