Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Amerikai futball
2
Amerikai futball története
Az amerikai futball a rögbiből alakult ki a XIX.Század végén. kezdetekben kizárólag egyetemi csapatok játszották ban létrejött az első teljesen profi csapat. Amerikában a profi futball a II. világháborút követően letaszította a legnépszerűbb sport képzeletbeli trónjáról a basebalt.1974 ben lejátszoták az első super bowlt amit az NFL 2 konferenciájának győztese játszik.
3
Amerikai futball alapok
A Pálya: egy 120 yard (110 méter) hosszú és 53 1/3 yard (49 méter) széles, téglalap alakú pályán zajlik. A hosszanti szélen lévő vonalak az oldalvonalak, a rövid szélen lévő oldalvonalak az end line-ok. A pálya két végén a goal line-ok vannak, amelyek egy 100 yard hosszú pályarészt fognak közre. Pontot szerezni az end zone-nak nevezett, 10 yard széles területen lehet, amely a goal line-tól az end line-ig tart. A pályát a goal line-tól a félpályáig (50 yard) az úgynevezett yard line-ok osztják 5 yardnyi részekre, akárcsak a rögbiben. Az end zone mögött található a 18,5 yard széles kapu amelynek alsó része 10 yard magasan kezdődik.
4
Amerikai futball alapok
Egy meccs általában négy 15 perces negyedből áll, a második és a harmadik negyed között van a félidő, egyébként a negyedek között csak térfélcsere van.A játékidő mérése leginkább a futóórás és tiszta játékidő keverékeként fogható fel, bizonyos playek (pl. a játéktéren kívülre kerül a labda, punt) után megáll az óra. Emiatt egy teljes futballmérkőzés akár három óráig is tarthat. Ha a rendes játékidőben döntelen az állás, akkor hosszabítás (overtime) következik, ez lényegében egy 5. negyed. Ilyenkor a hirtelen halál szabálya lép életbe, vagyis az első pontot szerző csapat nyer. Ha egyik csapat sem szerez pontot, akkor a mérkőzés döntetlennel ér véget. A támadó csapatnak 40 másodperce van a támadás indítására, ha a bíró nem állítja meg az órát. Amennyiben technikai okok miatt (pl. sérülés, büntetés stb.) megállították az órát, akkor a bíró óra-újraindítási jelétől számítva 25 másodperc van a kezdésre. Amennyiben a támadó csapat az adott időn belül nem kezdi meg a támadását, büntetést kap
5
Amerikai futball alapok
Minden csapat egyszerre 11 játékossal vesz részt a pályán zajló játékban. A csapat összeállítása minden időkérésnél vagy szünetben változtatható, teszőleges számú cserével. A csapatok három elkülönített csoportra vannak osztva, ezek: Offense Team (támadó), a Defense Team (védekező) és a Special Team (különleges csoport). Az NFL-ben egy csapat 53 játékossal rendelkezik összesen, és általában ezek mindegyike pályára lép minden meccsen.
6
Offense A csapatok pályán lévő kezdő tizenegyének a legjellemzőbb felállása Támadó egység (Offense Team): 1 fő - irányító (Quarterback - QB) 5 fő - támadófal (Offensive Line - OL) 1 fő - fogó-blokkoló (Tight End - TE) 1 fő - futó (Running Back - RB) 1 fő - futó-blokkoló (Full Back - FB) 2 fő - elkapó (Wide Receiver - WR)
7
Offensive line A támadó csapat talán legfontosabb része a támadófal. Ők védik az irányítót passz közben és blokkolnak a futónak .Ha a fal gyenge akkor a védelem átjut és elkaphatja az irányítót vagy a futót így a támadás területvesztésel érhet véget. A falban középen a center áll aki feladja a labdát(snap) az irányítónak és ezáltal elindítja a játékot mellete a Guardok álnak szélen pedig a két tackle. A támadófal a leghálátlanabb szerep mivel mint a zongoracipelőkről soha senki sem beszél pedig nélkülük nincs előadás.
8
Defense 4 fő - védőfal (Defensive Line - DL)
3 fő - középső védő (Linebacker - LB) 2 fő - szélső védő (Cornerback - CB) 1 fő - elősöprögető (Strong Safety - S) 1 fő - söprögető (Free Safety - FS)
9
Special Team ez a csapatrész a rúgásoknál azok visszahordásánál és blokkolásánál vannak a pályán Ezekszerinte megkülönböztetünk Kickoff, Kickoff return, Punt, Punt return és field goal és field golal block csapatot.
10
A játék menete A kezdőrúgást (kickoff) követően (speciális eseteket lásd később) a fogó csapat visszafutó embere (kick returner) elviszi a labdát egy bizonyos pontig, ahonnan a csapat támadóegységének maximum 4 lehetőségből minimum 10 yardot kell előrejuttatnia a labdát. Ha ez sikerül, akkor a támadók first down-t érnek el, vagyis újabb négy lehetőséget az előrejutásra attól a ponttól, ahol az akció véget ért. Ha ez nem sikerül, akkor az ellenfél következik. Fontos megjegyezni, hogy a pályán lévő két csapatból egyidejűleg az egyik mindig támad, a másik mindig védekezik. Azt a pontot (egész pontosan a labdára állított, az oldalvonalra merőleges egyenest), ahol a labda van az akció (play) megkezdésekor, line of scrimmage-nek nevezik . A játékosok a line of scrimmage két oldalán állnak fel egymással szemben. Az akciók (kivéve a kezdő-, és a szabadrúgást) a snap-pel kezdődnek. A snap során a center a lábai között átadja a labdát a mögötte álló irányítónak (quarterback).
11
A játék menete Ezután két módon lehet előrejuttatni a labdát. Az egyik a a labdával való futás, a másik annak lepasszolása. A futás (rush) során a labdát hordó játékos átadhatja azt egy másiknak, ezt nevezik handoff-nak. A passzolás az amerikai futballban -ellentétben a rögbivel- az esetek túlnyomó többségében előre történik. Előre passzolást egy playben csak egyszer, és csak a line of scrimmage mögül lehet végrehajtani. Oldalra, illetve hátra bármennyiszer, és bárhol lehet passzolni. Ezt nevezik lateralnak, de ez rendkívül ritka.
12
A játék menete Az akciónak akkor van vége, ha a labda �halott� lesz. Ez a következő esetekben fordulhat elő: A labda a földre kerül, vagy a védekező csapat megállítja annak előrehaladását Egy passz az oldalvonalon, vagy az alapvonalon kimegy a pályáról, illetve földet ér anélkül, hogy elkapták volna. Ilyenkor az előző line of scrimmage-ről indul a következő play A labda, vagy az azt birtokló játékos elhagyja a pályát (out of bounds).
13
A játék menete Bizonyos büntetések esetén akció közben a bírók megállítják a játékot, és a labda halott lesz. A labdabirtoklás a követekező esetekben változik: A támadó csapat nem tud a 4 lehetőségből 10 yardot haladni. Ekkor arról a pontról, ahol a 4. play véget ért, jöhet az eddig védekező csapat. Ennek neve turnover on downs. Pontszerzést (Touchdown, vagy Field Goal) követően a pontszerző csapat kezdőrúgás után átadja a labdát a másik csapatnak. A támadók 4. kísérletre nem próbálják meg a 10 yardot elérni, hanem elrúgják a labdát. Ez a punt. Ez akkor fordul elő, ha nem látnak esélyt a first down elérésére, és sikeres mezőnygólra sincs esély.
14
A játék menete Mivel a másik csapat így is, úgy is átveszi a labdabirtoklást, az a cél, hogy ezt ne a jelenlegi pontról tegye, hanem az end zone-tól minél távolabb. A védekező csapat egy tagja elkapja az irányító passzát. Ez az interception. Az elkapás pillanatától megváltozik a birtoklás, és az eddig védekező csapat lesz a támadó, tehát az interceptiont vissza lehet hordani, ideális esetben touchdown is érhető el belőle.
15
Pontszerzési lehetőségek
Touchdown (TD) (6 pt): Akkor következik be, ha valaki a játékosok közül az ellenfél célterületére (End Zone) viszi be a labdát, vagy az irányító a célterületen álló társának dobja a labdát, aki mindkét lábával érinti a földet, az elkapott labdával a kezében. TD-t elérhet a védő és a támadócsapat is. A védő labdaszerzés után közvetlenül, a támadó pedig egy akciósorozat végén (lehet passz, vagy futás eredménye is).
16
Pontszerzési lehetőségek
TD után a labda a 3-yardos vonalra kerül, és innen szerezhet a támadó csapat bónusz pontokat kétféle módon.wo-point conversion (2 pt): Úgynevezett két pontos kísérlet (Two Point Attempt), TD után van rá lehetőség. A két pontért át kell vinni újra a labdát a gólvonalon, a 2 yardos vonalról indulva, 1 kísérletből, hasonlóan a Touchdown-hoz. Extra point, Point after touchdown (PAT) (1 pt): Szintén TD után van rá lehetőség. Ez az általános választás. Egy 20 yardos FG kísérlet a kapuval szemben.
17
Pontszerzési lehetőségek
Two-point conversion (2 pt): Úgynevezett két pontos kísérlet (Two Point Attempt), TD után van rá lehetőség. A két pontért át kell vinni újra a labdát a gólvonalon, a 2 yardos vonalról indulva, 1 kísérletből, hasonlóan a Touchdown-hoz. Extra point, Point after touchdown (PAT) (1 pt): Szintén TD után van rá lehetőség. Ez az általános választás. Egy 20 yardos FG kísérlet a kapuval szemben. Field goal (FG) (3 pt): Ezt csak a támadó csapat speciális egysége (Special Team) szerezhet. Akkor kerül rá sor, ha a támadó csapat három kísérletből nem tesz meg 10 yardot és negyedikre a kapura lövést választják, illetve, ha már nincs idő más módon pontot szerezni. Akkor sikeres, ha az U alakú kapu szárai közt megy be az U keresztszára fölött. Safety (2 pt): A védőcsapat akkor éri el, ha a támadóegység labdás emberét annak saját célterületén szerelik, vagy kényszerítik ki a pályáról. Ez ráadásul a támadási jog átadásával (Free Kick) is jár. Ez eléggé ritkán fordul elő.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.