Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. Bevezetés A programozásba

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. Bevezetés A programozásba"— Előadás másolata:

1 1. Bevezetés A programozásba
2015/2016. ősz

2 Adatlap Oktató : Kaszó Márk Szoba: QB 227 Előadás: QBF15 terem szerda Labor 2 csoport: QB 237 terem péntek (kéthetente)

3 Célok Alapvető programozási ismeretek szerzése Fogalmak ismerete
Algoritmizálás problematikája Vezérlési szerkezetek Adatszerkezetek OO megközelítés Fogalmak ismerete Strukturális gondolkodás fejlesztése Kis építőkövekből nagy egész összerakása Önállóan egyszerű programok írása Szoftverfejlesztési projektben Megrendelői oldal

4 Elvárások, számonkérés
Papíron kell tudni egyszerű feladatokat megoldani 3 kis zh megírása előadáson 10 pont/ zh: összesen 30 pont Aláírás feltétele a 3 ZH ból minimum 15 pont!! HF megírása bemutatása plusz pontért 10 pont Vizsgadolgozat megírása 70 pont Az elégséges feltétele a vizsgán 35 pont Összesen pont 81- 5 Hivatalos puska használható!!!! Kiegészíteni nem lehet!!! Csalás szigorúan büntetendő

5 Tanév tematikája Hét Előadás Labor 1
Bevezetés, Számítógép bemutatása, 2 számrendszer, folyamatábra eszközök 1 Egyszerű algoritmus példák gyakorlása 2 Algoritmizálás problémája, primitív műveletek, egyszerű algoritmusok, algoritmusok vizualizációja folyamatábrával 3 Python bevezetés, programnyelvek áttekintése, adattípusok, változók fogalma, használata, példa kódok, if, while, for 2 python példa program, input, output, változók, adattípusok, if, while 4 Ciklusok gyakorlása, függvények 5 zh 1 (input, output, ciklus) Adattípusok: lista, ennesek, szekvenciák, dictionary 3 lista, ennesek, szekvenciák, dictionary 6 String, File kezelés, kivételkezelés 7 Python összefoglalás 4 függvények, file kezelés, stringek 8 OO 1 9 zh2 (lista, ennes, szekvencia, dictionary, string) OO 2 öröklés, property-k, gyakorlás 5 OO 10 komplex program összeállítása az eddig ismeretek alapján, beszélünk a HF feladatról, minta HF bemutatása 11 OO összefoglalás, teljes példa 6 OO 12 ZV Tételek összefoglalása 13 zh 3 (OO), ZV Tételek összefoglalása 7 Minta vizsgasor megoldása 14

6 Mit tegyünk a sikeres teljesítéshez?
Előadások látogatás (rengeteg példa lesz magyarázattal) Laborok látogatás létfontosságú GYAKORLÁS, GYAKORLÁS, GYAKORLÁS …

7 Segítség a felkészüléshez
Előadások felkerülnek Érdemes figyelni rendszeresen Minta vizsgasor!!!

8 Laborbeosztás 2 csoport kell
QB 237 terem péntek (kéthetente) A félév sikeres teljesítéséhez létfontosságú a laborok látogatása Minden második héten van labor

9 A számítógép fő elemei

10 A számítógép fő elemei Processzor (Central Processing Unit, CPU):
Végrehajtja az utasításokat, amiket adunk Azaz végrehajtja, futtatja a programokat E nélkül nem létezne a szoftver Memória: A számítógép itt tárolja a programot a végrehajtás közben (2- es számrendszer) Itt tárolja az adatot, amin dolgozik a processzor Van felejtő/nem felejtő változata Ideiglenes tároló (ha kikapcsoljuk a gépet, elveszik a benne lévő adat) Gyorsan el lehet érni a benne tárolt adatot!!!!!

11 A számítógép fő elemei Tároló eszközök:
Adatok tárolása hosszú időn keresztül (akkor is, ha a gépet kikapcsoljuk) Lassabb elérés Input: az az adat, amit a számítógép emberektől, vagy más eszközöktől beolvas Beviteli eszköz: amin keresztül az adat eljut a számítógéphez Pl: egér, billentyűzet Output: az az adat, amit a számítógép embereknek, vagy más eszközöknek előállít Kiviteli eszköz: amin keresztül az adatot eljuttatja a számítógép Pl: monitor, nyomtató

12 2-es számrendszer Helyiértékek 2 hatványok
1,2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024 Az egyes helyiértékekben lévő számok megmondják, hogy az adott helyiértékből mennyi van a számban Néhány példa:

13 Adattárolás Minden adatot, amit tárol a számítógép 0-k és 1- esek sorozatává alakít (Bit) A tárolók elemi tároló helyekre vannak osztva, minden helyen állhat 0, vagy 1: bit (binary digit) Az adat tárolás egysége: Byte 1 byte = 8 bitből álló tároló helyek, ez elég arra, hogy pl. egy karaktert tároljunk

14 Adattárolás Egész számok Szövegek tárolása Egyéb típusú adatok is
tárolása 2-es számrendszerbeli számként Szövegek tárolása 1 byte = 1 karakter, minden karakternek van kódja. Sok byte egymás után, sok karakter (ASCII = American Standard Code for Information Interchange) Egyéb típusú adatok is Pl: képek, filmek, zenék stb.. 0-k és 1-esek sorozatává alakulnak

15 Hogyan működik a számítógép?
A számítógépes program megmondja a számítógépnek, hogy mit csináljon: adatbevitel, feldolgozás, visszajelzés Programozás: Utasítások rendezett gyűjteménye: Lépésenként megmondani a számítógépnek, hogy mikor mit csináljon Egzakt utasítások kellenek – ezért lassú a programozás Programozási nyelv - a számítógép nyelve, amin az utasításokat közölhetjük Forráskód: az utasítások egy speciális program nyelvű leirata A program megmondja a számítógépnek, hogy mit csináljon Mit kezdjen az input-tal Milyen visszajelzést adjon A kettő között milyen műveletet végezzen (hogyan dolgozza fel az információt) Programozás: Lépésenként megmondani a számítógépnek, hogy mikor mit csináljon Egzakt utasítások kellenek – ezért lassú a programozás Programozási nyelvet kell használni, mivel nem ért magyarul A program: utasítások rendezett gyűjteménye Forráskód: az utasítások egy speciális program nyelvű leirata

16 Folyamatábra

17 Folyamatábra Leírja a folyamatainkat egy megfelelően magas nyelven
Algoritmikus gondolkodás elsajátítására remekül használható Egyszerű feladatokat szinte program szinten lehet vele kezelni A programozó a folyamatábra alapján egyszerűen meg tudja írni a programot

18 Folyamatábra elemei Program kezdete Input / Output Általános művelet
Elágazás

19 Programozási szerkezetek
Szekvencia Elöl tesztelős ciklus Hátul tesztelős ciklus Igazságértékre alapozott választás Többszörös választás

20 Szekvencia Egymás után következő lépések sorozata
A program ezt hatja végre lépésről lépésre

21 Elöl tesztelős ciklus Első lépés feltétel vizsgálata
Döntés függvényében NEM BIZTOS, HOGY a ciklusmag végrehajtódik

22 Hátul tesztelős ciklus
Első lépés ciklusmag végrehajtása Feltétel vizsgálata A ciklusmag legalább egyszer végrehajtódik

23 Igazságértékre alapozott vizsgálat
Feltétel vizsgálata. Eredménye lehet: Igaz Hamis A vizsgálat eredményének függvényében elágazik a program

24 Többszörös választás Feltétel vizsgálata. Eredménye több értékből is választható A választás függvényében ágazik el a program


Letölteni ppt "1. Bevezetés A programozásba"

Hasonló előadás


Google Hirdetések