Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban"— Előadás másolata:

1 Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban
Kovácsné Pusztai Kinga people.inf.elte.hu/kinga ELTE IK

2 Eddig megjelent cikkeim
Referált cikk CS Unplugged in Higher Education TMCS 2018. Nemzetközi konferenciakötetben megjelent cikkek Change of the problem-solving ability – results of an online competition I. DidMatTech 2017. The role of modelling in problem-solving – results of an online competition II. Developing the problem-solving ability – results of an online competition III. DidMatTech 2018. Hazai konferenciakötetben megjelent cikkek Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban Infodidact 2016. A probléma – alapú oktatás az informatika órán Infodidact 2017. Hazai konferencián előadás Számítógépes gondolkodás az oktatásban Info éra 2015. Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga Még 8 korábbi cikk st Century Educational Technology and Learning ( /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(utoljára megtekintve: )

3 Számítógépes gondolkodás az oktatásban – info éra 2015.
Helyzetelemzés – a paradigma váltás szükségessége CT kialakulása CT további jellegzetességei Kritikai észrevételek és a mai konszenzus CT alapismérvei és előnyei Kérdőíves felmérés Mindennapi példák és Oktatási tevékenységek Fejlődési irányok Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

4 Számítógépes gondolkodás kialakulása, meghatározása
A számítógépes gondolkodás (CT) fogalmának megalkotója: Jeanette Wing (2006-ban, majd 2010-ben) „Egy olyan kognitív folyamat, amely magába foglalja a problémának, valamint lehetséges megoldásainak a megfogalmazását és a reprezentálását oly módon, hogy az hatékonyan végrehajtható legyen egy információ feldolgozó ágens által.” XXI. század közepére a CT a 4. alapvető készség lesz az olvasás, az írás és a számolás mellett A CT általánosan alkalmazható attitűd és alapvető szakértelem legyen Ne csak a tudósoknak, hanem akár gyerekek számára is A nyomtatott sajtó  az írás - olvasás terjedése ~ a CT  az informatika - számítógépek terjedése Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga st Century Educational Technology and Learning ( /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(utoljára megtekintve: )

5 Számítógépes gondolkodás jellegzetességei
Több, mint programozás Megköveteli a gondolkodás több absztrakciós szintjét Magába foglalja a problémamegoldást, a tervezési rendszereket és az emberi viselkedés megértését Megoldani egy látszólag nehéz problémát: egy egyszerűbb feladattá alakítjuk át (redukáljuk, beágyazzuk, transzformáljuk és szimuláljuk) Egy olyan alapvető, nem gépies készség, amelyre minden embernek szüksége van a modern társadalomban Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

6 Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban – infodidact 2016.
Számítógépes gondolkodás (CT) szükségessége A CT kialakulása, meghatározása és jellegzetességei Digitális intelligencia A CT helyzete Magyarországon Digitális Oktatási Stratégia CT a felsőoktatásban külföldön Javaslat a CT megjelenésére a felsőoktatásban Alapismeretek Gamification Logikai játékok szerepe, jelentősége az oktatásban Modellezés és szerepe az oktatásban Programozás szerepe és jelentősége Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga st Century Educational Technology and Learning ( /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(utoljára megtekintve: )

7 Javaslatom a CT megjelenésére a felsőoktatásban
Szükség van egy kurzusra: A felsőoktatásban Nem informatika és nem inf. tanár szakos hallgatók számára Cél: a számítógépes gondolkodás elsajátítása Tartalom: A félévhez szükséges programozó alapismeretek elsajátítása, átismétlése Néhány logikai játék elemzése, implementálása A modellezés témakör ( a leghangsúlyosabb rész ) Módszertanilag: Tanuló központú aktív tanulással (tükrözött tanulás, flipped learning) Csoport munkában projekt alapú működés során valósul meg Számonkérés: Egy – az órákon nem említett – logikai játék kidolgozása, amely magába foglal egy jól megírt programot dokumentációval Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga st Century Educational Technology and Learning ( /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(utoljára megtekintve: )

8 A probléma – alapú oktatás (PBL) az informatika órán – infodidact 2017.
A probléma – alapú oktatás, mint tanítási módszer Bizonyítékok a PBL hatékonyságáról A PBL módszer előnyei A PBL módszer nehézségei és megoldásuk A PBL által támogatott tanulásszervezési mód: csoportmunka Csoportok kialakításának szempontjai Csoportmunka a versenyen Konkrét problémák ismertetése Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

9 A probléma – alapú oktatás az informatika órán
Definíciója (Barrows) „Tudás, megértés és oktatás olyan koncepciója, amely gyökeresen különbözik a tárgyalapú tanulás, jóval megszokottabb koncepciójától.” Jellemzői Diákok kis csoportban (5-12 fő) Valós életből vett (real-life) probléma Tutor: munkaf. irányítása, beszélgetések ösztönzése Előnyei Közelebb hozza az iskola elméleti tananyagát a valós élethez Együttműködő képesség, önismeret javulása Nehézségei Összetett feladatok Csoportmunka Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

10 Problémák áttekintése
Említett projektek The next 100 Years [1] Általam felvázolt feladatok Nemzeti ünnep Testvérosztályok bemutatása Osztálykirándulás szervezése Külföldi testvérosztálynak 3 napos városnézés megtervezése Egy város bemutatása Irodalom tanárnak jövő évi naptár készítése Boltweblapjának megtervezése Közlekedés Iskolai büfé megtervezése Riport egy nemzeti ünnep megünneplésére Szülinapi meghívó készítése Mese Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga [1] 21 st Century Educational Technology and Learning ( /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(u.m: ) st Century Educational Technology and Learning ( /2013/09/15/the-pbl-super-highway-over-45-links-to-great-project-based-learning/)(utoljára megtekintve: )

11 Kihívás 2008. Kihívás 2017. Kihívás 2018.
RESULTS OF AN ONLINE COMPETITION I. – III. Kutatás - DidMatTech 2017.,2018. Kihívás 2008. Internetes kompetenciafejlesztő játék Felső tagozatos diákok 2. forduló Játék célja: Játékosan, kellemes hangulatban az önművelés igényének kialakítása Kihívás 2017. A 2008-as kísérlet megismétlése Önként vállalkozó első és másod évfolyamos diákok Kihívás 2018. A kutatás továbbfejlesztése Megoldások bemutatása után egy újabb hasonló feladat Mennyire képesek egy minta után jól megoldani a feladatokat? Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

12 RESULTS OF AN ONLINE COMPETITION I. – III. Kutatások kiértékelése
2008. és es eredmények összevetése Mennyire fejlődött a problémamegoldó készségük a középiskolás tanulmányaik alatt? Lényegesen nem nőtt a problémamegoldó készségük 2017. és as eredmények összevetése A hallgatók problémamegoldó képessége nagymértékben fejleszthető Problémamegoldó feladatok helye és szerepe az oktatásban Közoktatásban Felsőoktatásban Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

13 CS Unplugged in Higher Education – TMCS 2018.
Bevezetés, helyzetelemzés CS Unplugged általános ismertetése CS Unplugged és programozás kapcsolata CS Unplugged megjelenése a felsőoktatásban A CS Unplugged alkalmazása az informatika egyes témaköreiben Bináris számok Információelmélet Keresések Rekurzió Pointer Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

14 CS Unplugged in Higher Education
Canterbury egyetemen szokatlan megközelítés: Számítógép használata nélküli tevékenységek 20 kidolgozott téma Nagy érdeklődés (pl. amerikai magániskolák) Számos előny Mélyebb megértés Könnyebb megvalósítás Megjelenés a felsőoktatásban Tanárképzésben Tanítóképzésben PTI szakosoknál Online segédanyagként Programozással kiegészítve Speckoll. Bármely egyéb felsőoktatási képzésben Számítógépes gondolkodás kurzurson Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

15 A kutatási és disszertációs szakasz során teljesítendő 120 kredit ütemezése
Félév Kutatási kreditek (a doktori iskolában meghirdetett kötelezően választható tárgyak közül, a kutatási tervnek megfelelő témákban) Szakmai kreditek a kutatási tervnek megfelelően Oktatási kreditek a tanszék profiljának megfelelően 1 18 6 2 3 20 4 összesen 76 24 Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

16 Disszertáció rövid vázlata
Bevezetés Számítógépes gondolkodás kialakulása, alapismérvei Az oktatás helyzete - a számítógépes gondolkodás megjelenésének szükségessége Számítógépes gondolkodás helye és szerepe a felsőoktatásban Problémamegoldás, mint a számítógépes gondolkodás egyik jellegzetessége Számítógépes gondolkodás hatása a tanulásszervezésben: új módszertanok alakulása Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

17 Jövőbeni terveim Tervezett cikkek Feladatgyűjtemény
Problémamegoldás számítógéppel Elsősorban a modellezés témaköréből vett problémák és többféle megoldásuk Programozási tételek és adatabsztrakció az algoritmustervezésben Projekt alapú oktatás értékelése Feladatgyűjtemény Spec.koll. PTI hallgatóknak felzárkóztatásra CT kurzus nem informatikus hallgatóknak Szakkör középiskolásoknak Kapcsolat az algoritmusok tárggyal Online segédeszközök Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga

18 Köszönöm a figyelmet! Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban Komplex vizsga


Letölteni ppt "Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések