Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Futás oktatása, Futóiskola gyakorlatok
Mentortanári értekezlet TF
2
Futás oktatásának előfeltételei
Koordinációs Kondicionális Ízületi mozgékonyság A futás kisgyermekkorban kialakuló és folyamatosan fejlődő természetes mozgás korig fejleszthető legintenzívebben év funkcióérettség. Megfelelő ingerek elmaradnak esetén jelentős deficit!! Gyerekkori mozgásszegény életmód miatt a potenciálisan elérhető futóteljesítménytől eleve elmarad a tanítvány!
3
Koordinációs előfeltételek
Általános mozgásminták - végtagok sokirányú, szabályozott mozgatására, hely-, helyzetváltoztatások, sok mozgással járó játékok… A futómozgás koordinációs mintájának készségszinten történő teljesítése - különböző távon, sebességgel, erőlködés, felesleges erőkifejtéstől mentes gazdaságos energiafelhasználással … Rövidtávon m fokozó futás Hosszabb távon 1-2 km jól érzékelhető repülő fázissal Az ellépés során csípő- térdízületben együttes nyújtása és gyorsulása
4
Kondicionális előfeltételek
Törzs tartását, mozgatását végző izomcsoportok ereje - gerincoszlop ágyéki szakasza, mélyhátizom…(!) Az alsó végtag izomcsoportjainak ereje - - előzetes lendületből a futólépés hosszának cm-rel hosszabb váltott lábas szökdelés, jó ritmusban folyamatosan - egy lábas szökdelések bokából (irány változtatásokkal!)
5
Az ízületi mozgékonyság mint előfeltétel
Elsősorban a csípő és boka ízületnél van erre szükség Ennek hiánya a futásnál gátló tényező lehet Fejlesztését fiatal korban kell megoldani!
6
A futás oktatásának elvei, módszerei
A kisgyermekkorban kialakult sok mozgásos futkározás mozgásmintáját kell tovább fejleszteni lépéshosszak nagysága támasz- és repülő fázis időtartama alsó végtag ízületének véghelyzetei lendítőláb térdemelésének magassága harmonikus futó karmozgás Oktatásnál különös gonddal kell figyelni a két oldal mozgásának szimmetriájára!
7
A futás oktatásának elvei, módszerei
Az oktatás során a fejlődés hatására bekövetkező technikai változásokat is figyelembe kell venni Futólépések hossza (Lh) 10 – 13, a lépésfrekvencia (Lf) 10 – 11 éves korig fokozatosan növekszik Ezzel együtt csökken a támaszfázis, nő a repülő fázis időtartama Lh növekedésével nő a végtagok mozgásának kiterjedése Hosszabb távú futásnál növekszik az a táv amelyet azonos technikával, egyenletes sebességgel tudnak teljesíteni.
8
A futás oktatásának elvei, módszerei
Az oktatás során négy területen kell fejlődést elérni: A légzés, a szív és keringési rendszer , anyagcsere gazdaságos működése A futómozgás ritmusában, koordinációjában A végtagok ízületeiben lezajló mozgások kiterjedésében Az elrugaszkodáskor megnyilvánuló láberő nagyságában
9
A futás oktatásának rávezető gyakorlatai
Folyamatos futás egyenletes sebességgel – (állóképesség fejlesztés módszere) - időre (4 -12 perc) - táv (0.8 – 2.5 km) - kettő együtt, differenciált követelmény Fokozó futás Folyamatos futás váltakozó sebességgel - Fartlek futás (gyors m és lassú futás aránya 1:3 ill. 1:4) Repülő futás - (10 – 30 méter!) Állórajt – elől- hátul lévő láb! Térdelő rajt…
10
A futás oktatásának sikeressége
A genetikusan meghatározott adottságok A gyermekkorban kialakult mozgásminta A gyakorlás rendszeressége, fokozatossága A tanítványok aktív közreműködése
11
Koltai – Oros: Az atlétika oktatása (2004) SE-TSK, Bp. 13 o. – 48 o.
A futás oktatásának előfeltételei, A futás oktatásának elvei, módszerei, A futás oktatása az iskolai testnevelésben, A futás oktatása sportegyesületi foglalkozásokon. Koltai – Oros: Az atlétika oktatása (2004) SE-TSK, Bp. 13 o. – 48 o.
12
Futóiskola gyakorlatok
1. klasszikus gyakorlatok 2. különböző kartartással végrehajtott gy. 3. ritmus gyak. 4. menet iránynak háttal gy. 5. szerek, eszközök, különböző terepviszonyok gyakorlatai.
13
A gyakorlat pontos megnevezése Meddig tartson (időtartam vagy méter)
A futóiskola feladatok végrehajtásánál az alábbi információkat kell megadni A gyakorlat pontos megnevezése Meddig tartson (időtartam vagy méter) Milyen legyen a sebessége – intenzitás Pihenő idő betartása Ismétlések száma Végrehajtás formája Oktató film!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.