Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
BELSŐ ELLENŐRÖK KLUBJA
I. TALÁLKOZÓ 2008. MÁRCIUS 17. BUDAPEST
2
PROGRAM: Érkezés Köszöntés, Klubbal kapcsolatos információk Belső ellenőrzéssel kapcsolatos jogszabályi változások Szünet Kötelezettségvállalás nyilvántartásával kapcsolatos ellenőrzési feladatok, gyakorlati tapasztalatok a költségvetési szerveknél Konzultáció
3
ÁLLAMHÁZTARTÁSI ELLENŐRZÉS
4
AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS BELSŐ PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSI RENDSZERE
AZ ELLENŐRZÉS CÉLJA A KÖZPÉNZEKKEL, KÖZVAGYONNAL VALÓ GAZDÁLKODÁS SZABÁLYSZERŰSÉGÉNEK SZABÁLYOZOTTSÁGÁNAK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE A GAZDASÁGOS, HATÉKONY ÉS EREDMÉNYES GAZDÁLKODÁS BIZTOSÍTÁSA
5
AZ ELLENŐRZÉS FAJTÁI AZ ELLENŐRZÉS TÁRGYA
ÁLLAMHÁZTARTÁSI KÜLSŐ ELLENŐRZÉS, ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK ÁLLAMHÁZTARTÁSI BELSŐ PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉS FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS ELŐZETES ÉS UTÓLAGOS VEZETŐI ELLENŐRZÉS BELSŐ ELLENŐRZÉS AZ ÁLLAMHÁZTARTÁSI BELSŐ PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉS HARMONIZÁCIÓJA AZ ELLENŐRZÉS TÁRGYA A BEVÉTELEKKEL, KIADÁSOKKAL KAPCSOLATOS TERVEZÉS, FELHASZNÁLÁS, ELSZÁMOLÁS ESZKÖZÖKKEL, FORRÁSOKKAL, VAGYONNAL VALÓ GAZDÁLKODÁS
6
A BELSŐ ELLENŐRZÉS FELADATAI
ÉRTÉKELNI A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ÉS VEZETŐI ELLENŐRZÉS SZABÁLYOZOTTSÁGÁT, MŰKÖDÉSÉT VIZSGÁLNI A PÉNZÜGYI IRÁNYÍTÁSI ÉS ELLENŐRZÉSI RENDSZER EREDMÉNYES ÉS HATÉKONY MŰKÖDÉSÉT ÉRTÉKELNI A VAGYONGAZDÁLKODÁST, ELSZÁMOLÁST, BESZÁMOLÁST MEGÁLLAPÍTÁSOKAT, JAVASLATOKAT TENNI A KÖLTSÉGVETÉSI SZERV VEZETŐJE SZÁMÁRA AZ EREDMÉNYESSÉG NÖVELÉSÉRE A BELSŐ ELLENŐRZÉSI TEVÉKENYSÉG JAVÍTÁSÁRA A KOCKÁZATI TÉNYEZŐK CSÖKKENTÉSÉRE, MEGSZÜNTETÉSÉRE
7
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ÉS VEZETŐI ELLENŐRZÉS
PÉNZÜGYI IRÁNYÍTÁSI ÉS ELLENŐRZÉSI FELADATOK A PÉNZÜGYI DOKUMENTUMOK (TERVEZÉS, VÉGREHAJTÁS, BESZÁMOLÁS) VIZSGÁLATA ELŐZETES ÉS UTÓLAGOS ELLENŐRZÉS A PÉNZGAZDÁLKODÁS TERÜLETÉN NYILVÁNTARTÁSOK, ELSZÁMOLÁSOK SZABÁLYSZERŰSÉGÉNEK HELYZETE
8
I. BELSŐ ELLENŐRZÉS FÜGGETLEN, TÁRGYILAGOS TANÁCSADÓ TEVÉKENYSÉG
A CÉLOK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN RENDSZER-SZEMLÉLETŰ MEGKÖZELÍTÉSSEL ÉRTÉKELI, FEJLESZTI AZ ELLENŐRZÖTT SZERVEZET KOCKÁZATKEZELÉSI, ELLENŐRZÉSI ÉS IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREINEK HATÉKONYSÁGÁT MEGÁLLAPÍTÁSOKAT ÉS AJÁNLÁSOKAT FOGALMAZ MEG A KÖLTSÉGVETÉSI SZERV VEZETŐJE SZÁMÁRA AZ EREDMÉNYESSÉG, A HATÉKONYSÁG ÉS GAZDASÁGOSSÁG ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE
9
II. BELSŐ ELLENŐRZÉS KIALAKÍTÁSÁÉRT ÉS MŰKÖDTETÉSÉÉRT A KÖLTSÉGVETÉSI SZERV VEZETŐJE FELEL AZ ELSŐ SZÁMÚ VEZETŐ KÖZVETLEN ALÁRENDELTSÉGÉBEN MŰKÖDIK MÓDSZERTANI ÚTMUTATÓK ÉS NEMZETKÖZI SZTENDERDEK ALAPJÁN VÉGZI TEVÉKENYSÉGÉT AZ ELLENŐRZÉS SORÁN SZÉLESKÖRŰ JOGOSÍTVÁNYAI ÉS KÖTELEZETTSÉGEI VANNAK
10
A BELSŐ ELLENŐRZÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK FAJTÁI
KÖVETELMÉNYRENDSZER A SZABÁLYSZERŰ GAZDÁLKODÁS BIZTOSÍTÁSA FOLYAMATOS ÉS MEGBÍZHATÓ INFORMÁCIÓK SZOLGÁLTATÁSA A BELSŐ ELLENŐRZÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK FAJTÁI SZABÁLYSZERŰSÉGI ELLENŐRZÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉS RENDSZER ÉS TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉS INFORMATIKAI RENDSZER ELLENŐRZÉS MEGBIZHATÓSÁGI IGAZOLÁS
11
A BELSŐ ELLENŐRZÉSI VEZETŐ
ELKÉSZÍTI AZ ELLENŐRZÉSI KÉZIKÖNYVET ELKÉSZÍTI A KÜLÖNBÖZŐ IDŐTARTAMRA SZÓLÓ ELLENŐRZÉSI TERVEKET KOCKÁZATELEMZÉS ALAPJÁN MEGSZERVEZI A BELSŐ ELLENŐRZÉSEKET, IRÁNYÍTJA A TEVÉKENYSÉGET, GONDOSKODIK AZ ELLENŐRZÉSEK VÉGREHAJTÁSÁRÓL ÖSSZEHANGOLJA AZ ELLENŐRZÉSEKET
12
A BELSŐ ELLENŐRZÉSI VEZETŐ
II. GONDOSKODIK AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI ESETEK MEGELŐZÉSÉRŐL SÚLYOS SZABÁLYTALANSÁG ESETÉN TÁJÉKOZTATÁST AD A KÖLTSÉGVETÉSI SZERV VEZETŐJÉNEK ELKÉSZÍTI AZ ÉVES ELLENŐRZÉSI JELENTÉST VEZETI AZ ELLENŐRZÉSEK NYILVÁNTARTÁSÁT KEZDEMÉNYEZI A BELSŐ ELLENŐRÖK KÉPZÉSÉT, TOVÁBBKÉPZÉSÉT
13
A 67/2007. (IV.11.) Korm. számú rendelet Hatály
Az államigazgatás új szervezeti rendje miatt központi államigazgatási szervekről és fejezeti jogosítvánnyal rendelkező szervekről rendelkezik, Pontosította a helyi kisebbségi önkormányzatokat éspedig települési, területi és országos kisebbségi önkormányzatokra, Kikerült a Magyar Államkincstár Bekerült a rendeletbe a többcélú kistérségi társulás a társulás munkaszervezete a társulás felügyelete alá tartozó költségvetési szerv
14
Szervezeti függetlenség
Ellenőrzési nyomvonal Definíció a 217-es Kormányrendeletben Belső kontroll (Új) pénzügyi irányítási a belső ellenőrzés és ellenőrzési tevékenység Szervezeti függetlenség A Fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetője közvetlen irányítása alá tartozik a belső ellenőrzési egység. A belső ellenőrzés a fejezet felügyeletét ellátó közvetlen irányítása alá tartozó költségvetési szerv útján is ellátható (pl. kormányhivatal).
15
A külső erőforrás Akkor foglalkoztatható, ha nincs főállású belső ellenőr a költségvetési szervnél. Megállapodásban kell tisztázni a belső ellenőrzési vezető feladat-hatáskörének gyakorlását. A belső ellenőrzési vezető jogosult kapacitáshiány vagy speciális szakértelem esetén javaslatot tenni külső szolgáltató bevonására. A külső erőforrásra is vonatkoznak a belső ellenőrzéssel szemben támasztott követelmények. Ha a külső erőforrás szakértő, akkor természetesen az előzőeket nem kell alkalmazni.
16
Új szabályozás Ellenőrzési program
A belső ellenőrzési vezető évente köteles az ellenőrzési kézikönyvet felülvizsgálni, aktualizálni. A belső ellenőrzés a belső kontrollok továbbfejlesztésére, javítására is tesz javaslatot. A belső ellenőrzésnek a kockázatok csökkentésének lehetőségével, a szabálytalanságok feltárásával, illetve megelőzésével is foglalkoznia kell. A belső ellenőrzés elvégzi a belső ellenőrzés minőségértékelését is. Ellenőrzési program A belső ellenőrzési vezető megbízólevél aláírásával kijelöli a vizsgálatvezetőt, a belső ellenőröket, akik elkészítik az ellenőrzési programot.
17
Belső ellenőrzési vezető (Új)
5 éves pénzügyi, számviteli, gazdálkodási, ellenőrzési gyakorlat. Külső személy esetében azonos követelmények. A minőségi követelményeket a kézikönyvbe be kell építeni, és értékelni. A megállapítások nyomonkövethetősége érdekében nyilvántartást vezet. A belső ellenőrzési vezető az éves ellenőrzési tervet november 15-ig megküldi önkormányzati költségvetési szerv esetén a jegyzőnek, többcélú kistérségi társulási intézmény esetén a munkaszervezet vezetőjének.
18
Az ellenőrzés megszakítása, felfüggesztése (Új)
soronkívüli ellenőrzést kell lefolytatni, vagy személyi probléma. Felfüggesztés: személyi változás, vagy elháríthatatlan ok miatt a számvitel, vagy más nyilvántartás alkalmatlan állapota miatt az ellenőrzés akadályoztatása miatt (Btk.). Értesítés az ellenőrzött szerv vezetőjének, határidő Az ellenőrzési tervet jóváhagyó tájékoztatása. 30 naptári napon belül történő folytatás.
19
Ellenőrzési nyilvántartás (Új)
Az ellenőrzött szerv vezetője olyan nyilvántartást vezet a belső és külső ellenőrzésekről, amelyből nyomonkövethető az intézkedések rövid leírása, vagy azok elmaradása. A január 31-ig készítendő beszámolónak tartalmaznia kell az intézkedések eredményét, vagy elmaradását. A fejezet vezetője a fejezetre és saját szervezetére vonatkozó beszámolót készít, és a pénzügyminiszternek minden év április 30-áig megküldi.
20
Éves ellenőrzési jelentés, összefoglaló ellenőrzési jelentés
A jelentést, beszámolót meg kell küldeni: az önkormányzati költségvetési szerv esetében a jegyzőnek, többcélú kistérségi társulás intézményeinél a munkaszervezet vezetőjének. Határidő a tárgyévet követő év március 15. Az ellenőrzések minőségéről is számot kell adni.
21
KOCKÁZATELEMZÉS KOCKÁZATKEZELÉS
22
Mi a kockázat? Minden olyan esemény bekövetkezésének a valószínűsége, amely hátrányosan érinti a költségvetési szerv: eredményes, hatékony, és gazdaságos működését. Események elmaradása is kockázat. Kiszámítható, kalkulálható kockázat a szóráson belül pozitív is lehet.
23
Kockázat típusok A felmerülés helye szerint A kiváltó ok szerint
eredendő kockázat, folyamat kockázat, megmaradó kockázat. A kiváltó ok szerint külső környezetből eredő, pénzügyi, tevékenységi, humánerőforrás.
24
Kockázatelemzés Mi a kockázatelemzés?
A kockázatelemzés az ellenőrzési nyomvonalra építve meghatározza annak gyenge pontjait, a kockázatos területeket. A kockázat azonosítása történhet: interjú keretében, kérdőív kitöltésével, munkamegbeszéléssel.
25
A kockázatok értékelése
Cél: meghatározni egy olyan mutatót, amely számszerűsíthető, rendelkezésre áll, és kifejezi a kockázat várható hatását. Feladat: megfelelő kontrollok kiépítése, folyamatban elfoglalt helyük megjelölése. Értékelés: a bekövetkezés valószínűsége, a bekövetkezés hatása szerint.
26
Kockázatkezelés Kontrollok
Tűrés (a működés velejárója) Áthárítás (kockázati közösség) Csökkentés (a hatás vagy valószínűség csökkentése) Kiváltó ok megszüntetése (a tevékenységet nem folytatjuk) Koncentráció (ellentétes folyamatot indítunk el) Kontrollok Megelőző Helyrehozó-kijavító Feltáró-utasító Felelősök kijelölése, folyamatos értékelés, a korrekciók végrehajtása
27
A kockázatkezelési szabályzat
Felépítése Célja Hatálya: mely szervezetekre, milyen kockázatokra, milyen jóváhagyással Definíció (mi a kockázat) A kockázatok azonosítása A kockázatkezelők feladatai A kockázatkezelés (kontrollok) szabályozás, folyamatba épített, előzetes és utólagos Intézkedések
28
Vagyonnyilatkozat-tétel
2007. évi CLII. Törvény az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről Vagyonnyilatkozat tételére kötelezett az a közszolgálatban álló személy, aki – önállóan vagy testület tagjaként – javaslattételre, döntésre vagy ellenőrzésre jogosult Többek között az, aki: „feladatai ellátása során költségvetési vagy egyéb pénzeszközök felett, továbbá az állami vagy önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás, valamint elkülönített állami pénzalapok, fejezeti kezelésű előirányzatok, önkormányzati pénzügyi támogatási pénzkeretek tekintetében, illetve az Országgyűlés, a Kormány, valamint önkormányzat által alapított közalapítvány támogatási pénzeszköz juttatásánál. Első alkalommal június 30-ig (utána kétévente).
29
Továbbképzés Gazdasági vezetők:
Ámr. 18. §. (10) A gazdasági vezető évente köteles a belső kontroll rendszerek témakörben a pénzügyminiszter által meghatározott továbbképzésen részt venni. A részvételt köteles a költségvetési szerv vezetője felé minden év december 31-ig igazolni. 18. §. (11) A (10) bekezdésben foglaltak nem vonatkoznak az adott évben azon személyekre, akit október 1. után bíznak meg gazdasági vezetői feladattal. Belső ellenőrök: Regisztráció Továbbképzés
30
Belső ellenőrök továbbképzése I.
Áht. 121/C. § (1) A költségvetési szerveknél belső ellenőrzési tevékenységet végzőkről (e §-ban a továbbiakban: belső ellenőr) nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás vezetéséről az államháztartásért felelős miniszter gondoskodik. Az államháztartásért felelős miniszternek a nyilvántartás vezetésével kapcsolatos döntéseivel szemben fellebbezésnek nincs helye. A nyilvántartás vezetésének célja annak hiteles dokumentálása, hogy a belső ellenőr rendelkezik a tevékenység végzéséhez a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló kormányrendeletben előírt végzettséggel és gyakorlattal. Az államháztartásért felelős miniszter rendeletben szabályozza a nyilvántartásba vétel, a nyilvántartásból való törlés, a nyilvántartás vezetésének részletes szabályait, a kötelező szakmai továbbképzés részleteit. A belső ellenőr nyilvántartási száma és neve nyilvános, azokról bárki tájékoztatást kaphat.
31
Belső ellenőrök továbbképzése II.
A nyilvántartásba vételt végző szervezet a tárgyévben nyilvántartásba vett belső ellenőrök nyilvántartási számát és nevét internetes honlapon nyilvánosságra hozza, és biztosítja, hogy a nyilvános adatokról a nyilvántartásba vételt végző szervezettől bárki tájékoztatást kapjon. A nyilvántartásból törölt természetes személyek adatait a nyilvántartásba vételt végző szervezet a törlést követő 10 évig köteles megőrizni. A belső ellenőrök kötelesek a már megszerzett ismereteket naprakészen tartani, fejleszteni, a változásokból eredő követelményekkel összhangba hozni. Ennek érdekében kötelesek szakmai továbbképzésen részt venni. A belső ellenőrök nyilvántartásba vétele iránti eljárásért, valamint a nyilvántartásba bejegyzett adatok módosítása iránti eljárásért az államháztartásért felelős miniszter rendeletében meghatározott igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.
32
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.