Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A számítógépről népszerűsítő stílusban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A számítógépről népszerűsítő stílusban"— Előadás másolata:

1 A számítógépről népszerűsítő stílusban
Szlávi Péter 2000

2 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Tartalom Bevezetés Az informatika elemeinek oktatása Klasszikus témakörök Egy „áttekintést” nyújtó feldolgozás elé… A „LÓTI FUTI” mese-dráma Néhány mozaikpélda S amik kimaradtak… Egy kis filozofálgatás – avagy utazás a koponyák körül Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

3 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Bevezetés A téma mint államvizsga b-tétel: leszűkítve  számítógép- (szg-) modell Teljességében: Minta egy anyagrész kreatív felépítésére, amelyben figyelembe vétetik a megcélzott tanulókör kora, érdeklődési köre, szellemi befogadó képessége; A szg-hez kapcsolódó tudás hardveren (is) túlmutató, teljesebb bemutatása, átadása… Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

4 Informatica classica * Témakörök
Hardver (hw) alapok Szoftver (sw) alapok Programozás alapfogalmai Operációs rendszer (OR) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

5 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC IC * Az áttekintés elé… Cél: Az IC „NagyEgészé”-nek 0. áttekintése Fontosabb + a lényeg megértetése, mint - az abszolút pontosság. Az első szisz-tematikus feldol-gozása a szg.-nek mint témának. 0. Pontatlan lehet (ha muszáj), de hamis nem. Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

6 IC * Az áttekintés elé… Lényeg: Mozaikok laza „egyvelege”
Önálló darabokban tanítható… Metaforikus kapcsolat a mozaikok között… Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

7 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * Lóti Futi… Lóti Futi, Össze Ady, K.I.Vony… A kerettörténet – szereplők helyszín kellékek 2-ablakos szoba Fiókos szekrény, asztal székekkel… mozaikdarabok A dráma menete – felvonások= metaforikus történet szünetek = „definíciók”, gondol- kodni valók l. lógia 5 Mi van a metaforikus gúnya alatt? Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

8 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * Lóti Futi… A dráma tagolása Téma Felvonás I. Mi a szg? Hogyan müxik? Az alapműködés. „Döntésképesség” Tanulékonyság II. OR hw/sw alapjai 4. Standard perifériák működtetése III. Párhuzamos végrehajtás 5. Álpárhuzamosság 6. Valódi párhuzamosság IV. Mesterséges intelligencia 7. Az 5. generáció +1. Mesterséges és természetes értelem hw sw Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

9 IC * Néhány mozaikpélda
… és amit érdemes észre venni a részleteken, a mesefűzésen túl: 1. felvonás – játékonyság 2. felvonás – elmélyedés az „apróságokban” 3. felvonás – felülemelkedés a nehézségeken, „nagyvonalúság” 6. felvonás – egy kis matek + egy kis praktika 7. felvonás – egy kis filozófia Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

10 IC * Néhány mozaikpélda
1. felvonás – „amelyben megismerjük az alapszitut, és a szereplőket” A szereplők és jellemük. A színpad kellékei. A mondanivaló elárultatik. Kezdetét veszi a színjáték maga… Mit csinál Lóti? – karmesterkedik és mi mit? – unatkozunk? Nem. „Rendezkedünk!” Mivel-mit-miért tesz Lóti? Rendezkedünk Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

11 IC * Néhány mozaikpélda
Az 1. felvonás folytatódik… Mire tanítottuk Lóti Futi & Co.-t? Fiók Ukáz Olvasd be az adatot! 1 Tedd el az A noteszbelit a 15. fiókba! 2 3 Tedd el az A noteszbelit a 16. fiókba! 4 5 Tedd el az A noteszbelit a 17. fiókba! 6 Tedd vissza a 15.-belit az A noteszra! 7 Tedd vissza a 15.-belit a B noteszra! 8 Szorozd az A-belit a B-belivel! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

12 IC * Néhány mozaikpélda
Fiók Ukáz 9 Tedd el az A noteszbelit a 18. Fiókba! 10 Tedd vissza a 16.-belit az A noteszra! 11 Tedd vissza a 16.-belit a B noteszra! 12 Szorozd az A-belit a B-belivel! 13 Tedd vissza a 18. fiókbelit a B noteszra! 14 Add hozzá az A noteszbelihez a B-belit! 15 Tedd el az A noteszbelit a 19. fiókba! 16 Tedd vissza a 17.-belit az A noteszra! 17 Tedd vissza a 17.-belit a B noteszra! 18 19 Tedd vissza a 19. fiókbelit az A noteszra! 20 Vond ki az A-beliből a B-belit! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

13 IC * Néhány mozaikpélda
Fiók Ukáz 9 Tedd el az A noteszbelit a 18. Fiókba! 10 Tedd vissza a 16.-belit az A noteszra! 11 Tedd vissza a 16.-belit a B noteszra! 12 Szorozd az A-belit a B-belivel! 13 Tedd vissza a 18. fiókbelit a B noteszra! 14 Add hozzá az A noteszbelihez a B-belit! 15 Tedd el az A noteszbelit a 19. fiókba! 16 Tedd vissza a 17.-belit az A noteszra! 17 Tedd vissza a 17.-belit a B noteszra! 18 19 Tedd vissza a 19. fiókbelit az A noteszra! 20 Vond ki az A-beliből a B-belit! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

14 IC * Néhány mozaikpélda
Fiók Ukáz 9 Tedd el az A noteszbelit a 118. Fiókba! 10 Tedd vissza a 116.-belit az A noteszra! 11 Tedd vissza a 116.-belit a B noteszra! 12 Szorozd az A-belit a B-belivel! 13 Tedd vissza a 118. fiókbelit a B noteszra! 14 Add hozzá az A noteszbelihez a B-belit! 15 Tedd el az A noteszbelit a 119. fiókba! 16 Tedd vissza a 117.-belit az A noteszra! 17 Tedd vissza a 117.-belit a B noteszra! 18 19 Tedd vissza a 119. fiókbelit az A noteszra! 20 Vond ki az A-beliből a B-belit! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

15 IC * Néhány mozaikpélda
… s mindezt kódolni kék! exFiók Ukáz Olvasd be az adatot! 1 Tedd el az A noteszbelit a 15. fiókba! 2 3 Tedd el az A noteszbelit a 16. fiókba! 4 5 Tedd el az A noteszbelit a 17. fiókba! 6 Tedd vissza a 15.-belit az A noteszra! 7 Tedd vissza a 15.-belit a B noteszra! 8 Szorozd az A-belit a B-belivel! Fiók Ukáz 1 2 3 15 4 5 6 7 16 8 Kód Ukáz Olvasd be… 1 Tedd el… 2 Tedd vissza… 3 Szorozd meg … 4 Add hozzá… 5 Vond ki… 6 Ird ki… 7 Állj Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

16 IC * Néhány mozaikpélda
Az 1. szünetben :-) Metafora S ami mögötte van Lóti Futi CPU Fiókos szekrény Központi memória Mellékszereplők ALU Ablakok I/O Metronóm Órajelgenerátor Fiók Byte Noteszok Regiszterek Lóti saját notesza Programszámláló Fióksorszám Cím Ukázok Gépi utasítások Metafora S ami mögötte van Szereposztás maga Neumann-i architektúra Szereplők és kellékek „gondolkozása” Neumann-elvek: belső tár + 2-s számrendsz. + szekv.végrehajt. Rendezői munka Feladatmegoldás lépései: alg. + kód + hibaker./-jav. Ukáz-kód Gépi kódú utasítások „szerkezete” Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

17 IC * Néhány mozaikpélda
2. felvonás – „amelyben új szereplő lép a színre” Pontosítás: Visszatérés az „eredeti” feladathoz. Egy új segítő kell: El’Dönti. A módosítás valahol a 20. ukáz környékén. Fiók Ukáz 21 Folytasd a 31. Fióknál, ha nem 0! Fiók Ukáz 21 ??? az A nulla-e vagy sem ??? 22 Tégy az A noteszba ‘I’ betűt! 23 Írd ki az adatot! 24 Tégy az A noteszba ‘G’ betűt! 25 Fiók Ukáz 31 Tégy az A noteszba ‘N’ betűt! 32 Írd ki az adatot! 33 Tégy az A noteszba ‘E’ betűt! 34 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

18 IC * Néhány mozaikpélda
A 2. szünetben :-) Bővült az utasításkészlet – „Folytasd …, ha… ”  Vezérlésátadás  Megoldhatóvá vált a (z amíg-os) ciklus Neumann-i elv általánosítása karakterekre Vallomás: „csalás történt a beolvasáskor és kiíráskor”, valójában bonyolult konverziók kellettek volna… :-( Kiadható feladat: bootstrap-program… Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

19 IC * Néhány mozaikpélda
A 3. felvonás – „amelyben kiderül, hogy Lóti & Co. tanulékony, és ez a legfőbb erőssége” Cél: álmodozás és megvalósítása „Bejólenneha” nem nekem kéne kódolni!!! Ukáz Operandus Olvasd Eltedd A,XOP A,YOP A,ZOP Ukáz Operandus Visszatedd A,XOP B,XOP Szorozd A,B XOP: Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

20 IC * Néhány mozaikpélda
… és a megvalósítás Ukáz Kód Hossz Olvasd 1 Eltedd 3 Ukáz Operandus Olvasd Eltedd A,XOP A,YOP A,ZOP XOP: 1 4 Szimbólum Érték XOP 32 YOP ??? ZOP ??? 32 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

21 IC * Néhány mozaikpélda
… és a megvalósítás Ukáz Kód Hossz Olvasd 1 Eltedd 3 Ukáz Operandus Olvasd Eltedd A,XOP A,YOP A,ZOP XOP: Notesz Kód A B 1 Fiók Tartalom 1 2 3 ??? Szimbólum Érték XOP 32 YOP 33 ZOP 34 32 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

22 IC * Néhány mozaikpélda
… az álmodozás folytatódik: Ilyent mondhatnék: „…Ha x^2+y^2=z^2 akkor Ki:"igen"…” „a nagystílű tervvel is megelégedne Lóti, s maga fordítaná le a maga nyelvére ” No, de hogyan? Megértés + végrehajtás (Esetleg: természetes nyelvi (pl. angol nyelvi) tapasztala-tukra apellálás.) Vagy ilyet sóhajthatnék: „? x^2+y^2=z^2” „feladatmegfogalmazás »hogyan« nélkül” ?!? …erre még visszatérünk… !?! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

23 IC * Néhány mozaikpélda
A 3. szünetben :-) Új programozási (nyelvi) szintek Assembly Magasszintű nyelvek Fogalmak: Szintaxis Szemantika Programvégrehajtási „filozófiák” Fordítás Értelmezés Hf: BNF ürügyén egy kis magyar/angol nyelvtan Ahogyan ki kell fejezni magunkat: nyelvtani szabályok gyűjteménye Amilyen hatást kivált a „megcélzottból”: viselkedés-gyűjtemény. Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

24 IC * Néhány mozaikpélda
A 4. felvonás – „amelyből megtudjuk, hogyan mozdítja elő a szg fejlődését az adminisztrációs feladatok növekedése” A feladat: népszámlálás A megoldáshoz: színpadi módosítások, új szereplők A 4. szünetben – Perifériák, csatornák, megszakításrendszer, DMA, fájlok, operációs rendszer… Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

25 IC * Néhány mozaikpélda
Az 5. felvonás – „Lótit mindenki akarja” A megoldáshoz: további ablakpárok A „mindenkihez fordulás” stratégiái, és elvei Az 5. szünetben – terminálok, multiprogramozás, processzormegosztás (prioritásos, időszeleteléses), memóriamegosztás, fájlmegosztás… Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

26 IC * Néhány mozaikpélda
A 6. felvonás – „Lóti & Co. osztódik, sőt még telefont is kap” A feladat: hadi/meteorológiai számítások A megoldáshoz: feladatbontás és párhuzamos végrehajtás önálló Lótis társulatokkal + csipetnyi matek A 6. szünetben – párhuzamos végrehajtás buktatói és eszközei, tömb-, csővonalprocesszor, hálózat, ~i problémák és megoldások Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

27 IC * Néhány mozaikpélda
Prológus a 7. felvonás elé: Ki ne hallott volna Knight Rider-ről, a Robot Zsaru ről vagy a DeepBlue-ról… „Párizsban 1988 januárjában egy sajtókonferencián arról kérdezték Garry Kasparov sakkvilágbajnokot, vajon elő-fordulhat-e, hogy egy szg előtt legyőzzön egy nagy-mestert. »Semmiképpen –válaszolta-, és ha valamelyik nagymesternek mégis meggyűlne a baja egy szg.-pel, az forduljon hozzám!« 10 hónappal később… A Carnegie-Mellon Egyetem egy posztgraduális program keretében készült sakkozó szg.-e megverte Bent Larsen nagymestert, aki … világbajnok-jelölt is volt. Ez volt a DeepBlue.” (TUDOMÁNY dec.) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

28 IC * Néhány mozaikpélda
A 7. felvonás – „merőben újfajta feladatok” A feladatok: természetes nyelvű fordítás, beszédér-tés, alakfelismerés, tételbizonyítás… A megoldáshoz: mi a közös ezekben? (BemenetKimenet; Transzformáció: axiómák+szabályok; Algoritmikus szemlélet: backtrack + mintaillesztés) Hogyan? – új architektúra (memória, processzor-nyelv, párhuzamosság) Asszociatív tár A 7. szünetben – az 5. generációs szg.-k Prolog-alapú L. T.Moto-oka & al: Az 5. generációs számítógép. 59.o. Műszaki Könyvkiadó, 1987 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

29 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * Amik kimaradtak… … a „végtelen” történet további epizódjai: Fájlrendszer – „borosgazda pincészete” Bus-/Sínrendszer – Hibatűrő-rendszerek – A szg.-világ egyéb perifériái – egér szkenner hangkártya … „Algoritmikus történetek” – lineáris és logaritmikus keresésről, a titkosítás, tömörítés módszereiről, aritmetika (kifejezés-kiértékelés) … Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

30 Egy kis filozofálgatás (-: utazás a koponyák körül :-)
IC * „Mű és Igazi agy” Egy kis filozofálgatás (-: utazás a koponyák körül :-) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

31 IC * „Mű és Igazi agy” Miért érdekes e kérdés?
Ős idők óta (Kempelen óta biztosan!) foglalkoztatta az embert: az emberi tudás automatizálása… A „nagy koponyákat” izgatta… Neumann, Turing… Szg ingerlően veti föl a lehetőségét… A klasszikus szg-technológia megközelítette az elvi határokat (kvantum jelenségek  sztochasztikus viselkedés)… Készíthető-e „gondolkodó” gép? ΔEΔtħ/2 ΔxΔpxħ/2 ΔEΔtħ/2 ΔEΔtħ/2 ΔxΔpxħ/2 ΔxΔpxħ/2 ΔxΔpxħ/2 ΔEΔtħ/2 ΔEΔtħ/2 ΔxΔpxħ/2 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

32 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” Mi az intelligencia? ~ a (z élő) szervezet olyan eszköze, amely által hatékonyan képes válaszolni a változó környezetének hatásaira. Környezet hatásaira az válaszol, aki/ami: Érzékeli a környezetét; Visszahat környezetére (manipulálja azt); Alkalmazkodik hozzá, ha kell; Tanulja környezetét (felismeri a hasonlatosságokat, és saját „hatásosságát”); Absztrakció Modellezés Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

33 IC * „Mű és Igazi agy” Adaptálja (saját és „társai”) ismereteit;
Reprodukálja, továbbadja ismereteit („társadalmasított” ismeret). Kommunikáció Analógia: genetikai evolúció… ismeretevolúció Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

34 IC * „Mű és Igazi agy” A mesterséges intelligencia (MI) „elvi” lehetőségéről Érzékelésről (percepcióról) – hatékony input perifériák (több, mint „észlelőszerv”) „macskaszem” Alkalmazkodás-tanulásról = problémamegoldó stratégiák – véletlen próbálgatós szisztematikus próbálgatós környezetszimulációval előrelátó makrósémákkal operáló A baba fogni tanul backtrack Én a „sakkozó” Apropó: univerzalitás – Turing gép A sakkozó Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

35 IC * „Mű és Igazi agy” A szükséges memóriáról – ismeretek
komplex érzékletek, válaszminták, időbeliség, válaszeredményesség (siker/kudarc) hierarchikus rendszere A (tudás) reprodukcióról – Neumann sejtautomatája A megvalósítás „egészéről”: Egy divatos, új elmélet — neurális hálózatok, neuronhálók… : Drommerné et al.: Sejtautomaták. Gondolat,1978 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

36 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” Megvalósításról —feldolgozó elem McCulloch-Pitts féle „formális neuron” (Mealy automata) dendritek – input axon – output Inputj(t) aj(t) yj(t) wij Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

37 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” Megvalósításról —topológia Bemeneti neuronok: egy bemenettel, egy kimenettel rendelkeznek. A külvilágtól kapott jelük, vagyis bementük a hálózat bemenete. Kimenetükön keresztül más neuronoknak adják át az információt, nincs jelfeldolgozó szerepük. Kimeneti neuronok: Kimenetük a hálózat kimenete, a külvilág felé továbbítják az információt. A jelek osztályozására szol-gálnak. Rejtett neuronok: a külvilággal közvetlen kapcsolatban nem állnak. A kapott beme-neti jelek feldolgozását végzik. A neuronok kapcsolatait súlyokkal jellemzik. A neuronháló i. és j. neu-ronja között wij „súlyú” erő hat. Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

38 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” Megvalósításról —a működés két fázisa Az első fázis: tanulás. A hálót előre megadott minták alapján tanítjuk. Először iniciali-zálni kell a hálót, vagyis fel kell építeni, meg kell határozni az Fi aktivizációs függvényt, és be kell állítani a kezdeti súlyokat. Tanítóminták alapján a számítási modell meghatározza a kime-neteket, a tanuló algoritmustól függően módosítja a wij súlyokat. A második fázis: tesztelés. A háló ellenőrzése, vagyis tesztminták alapján teszteljük a háló problémamegoldó képességét. A tesztelési fázis a háló jövőbeni mű-ködését jelzi előre. Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

39 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” Intermezzo: az elvi lehetőség után a mesterséges intelligencia „jelene”, avagy „tud-e a szg gondolkodni?” Az idézetek az alábbi két irodalomból valók: Nievergelt et al.: Matematikai problémák megoldásának szg-es módszerei. Műszaki, 1977 Mérő: Észjárások. Akadémiai, 1989 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

40 IC * „Mű és Igazi agy” Az objektivitásról – a jó kérdésfelvetés – Turing szerint „Mennyire tud a szg. úgy csinálni, mint az ember?” Az MI első fecskéi – a „dumagépek”=társalkodó programok (I./238.: egy párbeszédrészlet II./34.: Eliza bemutatása II./38.: Doctor & Parry) További (negatív) érdekességek – (II./40.: az értelem nélküli fordítás anomáliái, II./41.: Meehan alkotta szg-i mese) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

41 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Turing-teszt A teszt (1950): Kérdéscsere: „Tud(hat)-e a gép gondolkodni?” „Mennyire jól tud a gép »emberül« cselekedni?” Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

42 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Társalgóprogramok Egy párbeszédrészlet: Ember Az emberek mind egyformák. Mindenki csak piszkálja az embert. Igen. A barátom küldött ide. Azt mondta, gyakorta deprimált vagyok. Ez az igazság. Boldogtalan vagyok. Nagyon úgy néz ki, szükségem van valami segítségre. Talán megtanulnék kijönni a családommal. Eliza(Doctor) Mennyiben? Gondol valamire konkrétan? A barátja küldte ide? Sajnálom, hogy ezt kell hallanom, hogy Ön deprimált. Gondolja, hogy az hogy ide jött segíteni fog a boldogtalanságán? Mi lenne akkor, ha kapna valami segítséget? Beszéljen még a családjáról! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

43 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Társalgóprogramok Szerző: Weizenbaum (MIT, 1966) Program: ELIZA (G.B.Show: Pygmalion) Bemutatása (szerző): „A program működésének lényege egészen egyszerű; elol-vassa a szöveget, és egy kulcsszót keres benne. Ha talál ilyet, akkor a mondatot a kulcsszóhoz tartozó szabály sze-rint átalakítja, ha ilyet nem talál, akkor a szövegtől füg-getlen megjegyzést ír ki, vagy bizonyos körülmények kö-zött egy korábbi átalakítást ismétel meg. Az így megfo-galmazott vagy megismételt mondatot pedig kiírja.” Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

44 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Társalgóprogramok Kiegészítések: két komponens: tanuló + társalgó intelligencia: mintagyűjtemény + válaszgyűjtemény mintagyűjtemény: típusmondat: kötött + szabad (=cserélhető) részek válaszgyűjtemény: típusmondathoz több átalakított (angol  szórendkülönbség+segédigék) megfelelő párbeszéd-memória: megjegyzi a párbeszédet, reagál az esetleges ismétlődő fordulatokra konzerv-készlet (ha baj van: a pikket!) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

45 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Társalgóprogramok Példák: Minta „Nagyon boldogtalan vagyok mostanában.” Sablon „blabla1 vagyok blabla2” Válasz „Miért vagy nagyon boldogtalan mostanában?” Válasz-sablonok „mezei” átalakítás: „Miért vagy blabla1?” pszichiáteres átalakítás: „Úgy gondolod, blabla1 vagy.” pszichológusos átalakítás: „Sajnálom, hogy blabla1 vagy.” vagy „Örülök, hogy blabla1 vagy.” Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

46 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Doctor + Perry Eliza(Doctor) kontra Eliza(Perry): Doctor Szeretné? Mi jut erről eszébe? Milyen választ szeretne hallani? Még miről szeretne beszélni? Milyen hasonlóságokat lát? Mégis mire gondol? Miért kellene értenie az indítékaimat? Perry Gondolom, igen. Mire céloz? Ez nem azon múlik, hogy mit szeretnék vagy nem szeretnék. Unom, hogy mindig ugyanazokat a kérdéseket teszi fel. Azt Önnek kell tudnia. Nem értem az indítékait. Miért, kellene értenem? Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

47 Értelem nélküli fordítás
Fordítás angolról oroszra, majd vissza: Eredeti „A lélek kész, de a test erőtlen.” „The spirit is willing but the flesh is weak.” többértelműség: spirit = lélek, alkohol,… flesh = hús, (emberi) test,… „Csak azt hiszem, amit látok.” formális logika szillogizmusai Mandiner „A vodka jó, de a hús vacak.” (stiláris) hasonlóság: alkohol ~ vodka kész(séges), hajlandó ~ jó gyenge, erőtlen ~ vacak „A vakok hitetlenek.” „A lélek kész, de a test erőtlen.” – Márk Evangéliuma 14/38, vagy Máté Evangéliuma 26/41. Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

48 Számítógépi állatmesék
Szerző: Meehan Stílus: Esopus – állatmese Ötlet: (állat) szereplők + szabályok Szabálypéldák: A szereplő B-t a C helyre mozgatja  a C helyen van a B és az A is a folyóból mindenki ki akar jutni, mert különben elsüllyed (és ez nem kellemes) X leesett  a GRAVITÁCIÓ mozdította el X-et Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

49 Számítógépes állatmesék
Továbbiak: akinek lába van, odébb tud menni (sétálni, …), akinek szárnya van, el tud szállni, hal szereplő nincs, akinek vannak barátai, azt a bajban megmentik… A mese: „Hangya Henrik szomjas volt. Lesétált a folyópartra, ahol jóbarátja Varjú Vili ül-dögélt. Henrik megcsúszott és beleesett a folyóba. A gravitáció elsüllyedt.” Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje

50 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” A mesterséges értelem realitása Az agy A szg. (cc. 1999) Tömeg: cc gr cc gr Teljesítményfelvétel: 20 W 20 W Alapelem: neuron Kapu/bit/byte Elemszám: 20*109 ? Giga (109) Perifériák: belépő rostok száma 5*106; 20% látó; 130*106 látó receptor ganglion (retinális percepció); belépő inf.: 14*1010 bit/s Kamerák/szkennerek, 1200 dpi/256 szín; 32Mbyte VRAM video-kártyán…; ? bit/s (specVideoKártya) Alapelemről: homogén heterogén (CPU/mem) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje


Letölteni ppt "A számítógépről népszerűsítő stílusban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések