Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A számítógépről népszerűsítő stílusban
Szlávi Péter 2000
2
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Tartalom Bevezetés Az informatika elemeinek oktatása Klasszikus témakörök Egy „áttekintést” nyújtó feldolgozás elé… A „LÓTI FUTI” mese-dráma Néhány mozaikpélda S amik kimaradtak… Egy kis filozofálgatás – avagy utazás a koponyák körül Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
3
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Bevezetés A téma mint államvizsga b-tétel: leszűkítve számítógép- (szg-) modell Teljességében: Minta egy anyagrész kreatív felépítésére, amelyben figyelembe vétetik a megcélzott tanulókör kora, érdeklődési köre, szellemi befogadó képessége; A szg-hez kapcsolódó tudás hardveren (is) túlmutató, teljesebb bemutatása, átadása… Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
4
Informatica classica * Témakörök
Hardver (hw) alapok Szoftver (sw) alapok Programozás alapfogalmai Operációs rendszer (OR) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
5
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC IC * Az áttekintés elé… Cél: Az IC „NagyEgészé”-nek 0. áttekintése Fontosabb + a lényeg megértetése, mint - az abszolút pontosság. Az első szisz-tematikus feldol-gozása a szg.-nek mint témának. 0. Pontatlan lehet (ha muszáj), de hamis nem. Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
6
IC * Az áttekintés elé… Lényeg: Mozaikok laza „egyvelege”
Önálló darabokban tanítható… Metaforikus kapcsolat a mozaikok között… Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
7
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * Lóti Futi… Lóti Futi, Össze Ady, K.I.Vony… A kerettörténet – szereplők helyszín kellékek 2-ablakos szoba Fiókos szekrény, asztal székekkel… mozaikdarabok A dráma menete – felvonások= metaforikus történet szünetek = „definíciók”, gondol- kodni valók l. lógia 5 Mi van a metaforikus gúnya alatt? Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
8
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * Lóti Futi… A dráma tagolása Téma Felvonás I. Mi a szg? Hogyan müxik? Az alapműködés. „Döntésképesség” Tanulékonyság II. OR hw/sw alapjai 4. Standard perifériák működtetése III. Párhuzamos végrehajtás 5. Álpárhuzamosság 6. Valódi párhuzamosság IV. Mesterséges intelligencia 7. Az 5. generáció +1. Mesterséges és természetes értelem hw sw Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
9
IC * Néhány mozaikpélda
… és amit érdemes észre venni a részleteken, a mesefűzésen túl: 1. felvonás – játékonyság 2. felvonás – elmélyedés az „apróságokban” 3. felvonás – felülemelkedés a nehézségeken, „nagyvonalúság” … 6. felvonás – egy kis matek + egy kis praktika 7. felvonás – egy kis filozófia Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
10
IC * Néhány mozaikpélda
1. felvonás – „amelyben megismerjük az alapszitut, és a szereplőket” A szereplők és jellemük. A színpad kellékei. A mondanivaló elárultatik. Kezdetét veszi a színjáték maga… Mit csinál Lóti? – karmesterkedik és mi mit? – unatkozunk? Nem. „Rendezkedünk!” Mivel-mit-miért tesz Lóti? Rendezkedünk Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
11
IC * Néhány mozaikpélda
Az 1. felvonás folytatódik… Mire tanítottuk Lóti Futi & Co.-t? Fiók Ukáz Olvasd be az adatot! 1 Tedd el az A noteszbelit a 15. fiókba! 2 3 Tedd el az A noteszbelit a 16. fiókba! 4 5 Tedd el az A noteszbelit a 17. fiókba! 6 Tedd vissza a 15.-belit az A noteszra! 7 Tedd vissza a 15.-belit a B noteszra! 8 Szorozd az A-belit a B-belivel! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
12
IC * Néhány mozaikpélda
Fiók Ukáz 9 Tedd el az A noteszbelit a 18. Fiókba! 10 Tedd vissza a 16.-belit az A noteszra! 11 Tedd vissza a 16.-belit a B noteszra! 12 Szorozd az A-belit a B-belivel! 13 Tedd vissza a 18. fiókbelit a B noteszra! 14 Add hozzá az A noteszbelihez a B-belit! 15 Tedd el az A noteszbelit a 19. fiókba! 16 Tedd vissza a 17.-belit az A noteszra! 17 Tedd vissza a 17.-belit a B noteszra! 18 19 Tedd vissza a 19. fiókbelit az A noteszra! 20 Vond ki az A-beliből a B-belit! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
13
IC * Néhány mozaikpélda
Fiók Ukáz 9 Tedd el az A noteszbelit a 18. Fiókba! 10 Tedd vissza a 16.-belit az A noteszra! 11 Tedd vissza a 16.-belit a B noteszra! 12 Szorozd az A-belit a B-belivel! 13 Tedd vissza a 18. fiókbelit a B noteszra! 14 Add hozzá az A noteszbelihez a B-belit! 15 Tedd el az A noteszbelit a 19. fiókba! 16 Tedd vissza a 17.-belit az A noteszra! 17 Tedd vissza a 17.-belit a B noteszra! 18 19 Tedd vissza a 19. fiókbelit az A noteszra! 20 Vond ki az A-beliből a B-belit! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
14
IC * Néhány mozaikpélda
Fiók Ukáz 9 Tedd el az A noteszbelit a 118. Fiókba! 10 Tedd vissza a 116.-belit az A noteszra! 11 Tedd vissza a 116.-belit a B noteszra! 12 Szorozd az A-belit a B-belivel! 13 Tedd vissza a 118. fiókbelit a B noteszra! 14 Add hozzá az A noteszbelihez a B-belit! 15 Tedd el az A noteszbelit a 119. fiókba! 16 Tedd vissza a 117.-belit az A noteszra! 17 Tedd vissza a 117.-belit a B noteszra! 18 19 Tedd vissza a 119. fiókbelit az A noteszra! 20 Vond ki az A-beliből a B-belit! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
15
IC * Néhány mozaikpélda
… s mindezt kódolni kék! exFiók Ukáz Olvasd be az adatot! 1 Tedd el az A noteszbelit a 15. fiókba! 2 3 Tedd el az A noteszbelit a 16. fiókba! 4 5 Tedd el az A noteszbelit a 17. fiókba! 6 Tedd vissza a 15.-belit az A noteszra! 7 Tedd vissza a 15.-belit a B noteszra! 8 Szorozd az A-belit a B-belivel! Fiók Ukáz 1 2 3 15 4 5 6 7 16 8 Kód Ukáz Olvasd be… 1 Tedd el… 2 Tedd vissza… 3 Szorozd meg … 4 Add hozzá… 5 Vond ki… 6 Ird ki… 7 Állj … Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
16
IC * Néhány mozaikpélda
Az 1. szünetben :-) Metafora S ami mögötte van Lóti Futi CPU Fiókos szekrény Központi memória Mellékszereplők ALU Ablakok I/O Metronóm Órajelgenerátor Fiók Byte Noteszok Regiszterek Lóti saját notesza Programszámláló Fióksorszám Cím Ukázok Gépi utasítások Metafora S ami mögötte van Szereposztás maga Neumann-i architektúra Szereplők és kellékek „gondolkozása” Neumann-elvek: belső tár + 2-s számrendsz. + szekv.végrehajt. Rendezői munka Feladatmegoldás lépései: alg. + kód + hibaker./-jav. Ukáz-kód Gépi kódú utasítások „szerkezete” Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
17
IC * Néhány mozaikpélda
2. felvonás – „amelyben új szereplő lép a színre” Pontosítás: Visszatérés az „eredeti” feladathoz. Egy új segítő kell: El’Dönti. A módosítás valahol a 20. ukáz környékén. Fiók Ukáz 21 Folytasd a 31. Fióknál, ha nem 0! Fiók Ukáz 21 ??? az A nulla-e vagy sem ??? 22 Tégy az A noteszba ‘I’ betűt! 23 Írd ki az adatot! 24 Tégy az A noteszba ‘G’ betűt! 25 … Fiók Ukáz 31 Tégy az A noteszba ‘N’ betűt! 32 Írd ki az adatot! 33 Tégy az A noteszba ‘E’ betűt! 34 … Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
18
IC * Néhány mozaikpélda
A 2. szünetben :-) Bővült az utasításkészlet – „Folytasd …, ha… ” Vezérlésátadás Megoldhatóvá vált a (z amíg-os) ciklus Neumann-i elv általánosítása karakterekre Vallomás: „csalás történt a beolvasáskor és kiíráskor”, valójában bonyolult konverziók kellettek volna… :-( Kiadható feladat: bootstrap-program… Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
19
IC * Néhány mozaikpélda
A 3. felvonás – „amelyben kiderül, hogy Lóti & Co. tanulékony, és ez a legfőbb erőssége” Cél: álmodozás és megvalósítása „Bejólenneha” nem nekem kéne kódolni!!! Ukáz Operandus Olvasd Eltedd A,XOP A,YOP A,ZOP Ukáz Operandus Visszatedd A,XOP B,XOP Szorozd A,B … XOP: Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
20
IC * Néhány mozaikpélda
… és a megvalósítás Ukáz Kód Hossz Olvasd 1 Eltedd 3 … Ukáz Operandus Olvasd Eltedd A,XOP A,YOP A,ZOP … XOP: 1 4 Szimbólum Érték XOP 32 YOP ??? ZOP … ??? 32 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
21
IC * Néhány mozaikpélda
… és a megvalósítás Ukáz Kód Hossz Olvasd 1 Eltedd 3 … Ukáz Operandus Olvasd Eltedd A,XOP A,YOP A,ZOP … XOP: Notesz Kód A B 1 … Fiók Tartalom 1 2 3 ??? … Szimbólum Érték XOP 32 YOP 33 ZOP 34 … 32 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
22
IC * Néhány mozaikpélda
… az álmodozás folytatódik: Ilyent mondhatnék: „…Ha x^2+y^2=z^2 akkor Ki:"igen"…” „a nagystílű tervvel is megelégedne Lóti, s maga fordítaná le a maga nyelvére ” No, de hogyan? Megértés + végrehajtás (Esetleg: természetes nyelvi (pl. angol nyelvi) tapasztala-tukra apellálás.) Vagy ilyet sóhajthatnék: „? x^2+y^2=z^2” „feladatmegfogalmazás »hogyan« nélkül” ?!? …erre még visszatérünk… !?! Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
23
IC * Néhány mozaikpélda
A 3. szünetben :-) Új programozási (nyelvi) szintek Assembly Magasszintű nyelvek Fogalmak: Szintaxis Szemantika Programvégrehajtási „filozófiák” Fordítás Értelmezés Hf: BNF ürügyén egy kis magyar/angol nyelvtan Ahogyan ki kell fejezni magunkat: nyelvtani szabályok gyűjteménye Amilyen hatást kivált a „megcélzottból”: viselkedés-gyűjtemény. Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
24
IC * Néhány mozaikpélda
A 4. felvonás – „amelyből megtudjuk, hogyan mozdítja elő a szg fejlődését az adminisztrációs feladatok növekedése” A feladat: népszámlálás A megoldáshoz: színpadi módosítások, új szereplők A 4. szünetben – Perifériák, csatornák, megszakításrendszer, DMA, fájlok, operációs rendszer… Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
25
IC * Néhány mozaikpélda
Az 5. felvonás – „Lótit mindenki akarja” A megoldáshoz: további ablakpárok A „mindenkihez fordulás” stratégiái, és elvei Az 5. szünetben – terminálok, multiprogramozás, processzormegosztás (prioritásos, időszeleteléses), memóriamegosztás, fájlmegosztás… Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
26
IC * Néhány mozaikpélda
A 6. felvonás – „Lóti & Co. osztódik, sőt még telefont is kap” A feladat: hadi/meteorológiai számítások A megoldáshoz: feladatbontás és párhuzamos végrehajtás önálló Lótis társulatokkal + csipetnyi matek A 6. szünetben – párhuzamos végrehajtás buktatói és eszközei, tömb-, csővonalprocesszor, hálózat, ~i problémák és megoldások Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
27
IC * Néhány mozaikpélda
Prológus a 7. felvonás elé: Ki ne hallott volna Knight Rider-ről, a Robot Zsaru ről vagy a DeepBlue-ról… „Párizsban 1988 januárjában egy sajtókonferencián arról kérdezték Garry Kasparov sakkvilágbajnokot, vajon elő-fordulhat-e, hogy egy szg előtt legyőzzön egy nagy-mestert. »Semmiképpen –válaszolta-, és ha valamelyik nagymesternek mégis meggyűlne a baja egy szg.-pel, az forduljon hozzám!« 10 hónappal később… A Carnegie-Mellon Egyetem egy posztgraduális program keretében készült sakkozó szg.-e megverte Bent Larsen nagymestert, aki … világbajnok-jelölt is volt. Ez volt a DeepBlue.” (TUDOMÁNY dec.) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
28
IC * Néhány mozaikpélda
A 7. felvonás – „merőben újfajta feladatok” A feladatok: természetes nyelvű fordítás, beszédér-tés, alakfelismerés, tételbizonyítás… A megoldáshoz: mi a közös ezekben? (BemenetKimenet; Transzformáció: axiómák+szabályok; Algoritmikus szemlélet: backtrack + mintaillesztés) Hogyan? – új architektúra (memória, processzor-nyelv, párhuzamosság) Asszociatív tár A 7. szünetben – az 5. generációs szg.-k Prolog-alapú L. T.Moto-oka & al: Az 5. generációs számítógép. 59.o. Műszaki Könyvkiadó, 1987 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
29
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * Amik kimaradtak… … a „végtelen” történet további epizódjai: Fájlrendszer – „borosgazda pincészete” Bus-/Sínrendszer – Hibatűrő-rendszerek – A szg.-világ egyéb perifériái – egér szkenner hangkártya … „Algoritmikus történetek” – lineáris és logaritmikus keresésről, a titkosítás, tömörítés módszereiről, aritmetika (kifejezés-kiértékelés) … Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
30
Egy kis filozofálgatás (-: utazás a koponyák körül :-)
IC * „Mű és Igazi agy” Egy kis filozofálgatás (-: utazás a koponyák körül :-) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
31
IC * „Mű és Igazi agy” Miért érdekes e kérdés?
Ős idők óta (Kempelen óta biztosan!) foglalkoztatta az embert: az emberi tudás automatizálása… A „nagy koponyákat” izgatta… Neumann, Turing… Szg ingerlően veti föl a lehetőségét… A klasszikus szg-technológia megközelítette az elvi határokat (kvantum jelenségek sztochasztikus viselkedés)… Készíthető-e „gondolkodó” gép? ΔEΔtħ/2 ΔxΔpxħ/2 ΔEΔtħ/2 ΔEΔtħ/2 ΔxΔpxħ/2 ΔxΔpxħ/2 ΔxΔpxħ/2 ΔEΔtħ/2 ΔEΔtħ/2 ΔxΔpxħ/2 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
32
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” Mi az intelligencia? ~ a (z élő) szervezet olyan eszköze, amely által hatékonyan képes válaszolni a változó környezetének hatásaira. Környezet hatásaira az válaszol, aki/ami: Érzékeli a környezetét; Visszahat környezetére (manipulálja azt); Alkalmazkodik hozzá, ha kell; Tanulja környezetét (felismeri a hasonlatosságokat, és saját „hatásosságát”); Absztrakció Modellezés Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
33
IC * „Mű és Igazi agy” Adaptálja (saját és „társai”) ismereteit;
Reprodukálja, továbbadja ismereteit („társadalmasított” ismeret). Kommunikáció Analógia: genetikai evolúció… ismeretevolúció Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
34
IC * „Mű és Igazi agy” A mesterséges intelligencia (MI) „elvi” lehetőségéről Érzékelésről (percepcióról) – hatékony input perifériák (több, mint „észlelőszerv”) „macskaszem” Alkalmazkodás-tanulásról = problémamegoldó stratégiák – véletlen próbálgatós szisztematikus próbálgatós környezetszimulációval előrelátó makrósémákkal operáló A baba fogni tanul backtrack Én a „sakkozó” Apropó: univerzalitás – Turing gép A sakkozó Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
35
IC * „Mű és Igazi agy” A szükséges memóriáról – ismeretek
komplex érzékletek, válaszminták, időbeliség, válaszeredményesség (siker/kudarc) hierarchikus rendszere A (tudás) reprodukcióról – Neumann sejtautomatája A megvalósítás „egészéről”: Egy divatos, új elmélet — neurális hálózatok, neuronhálók… : Drommerné et al.: Sejtautomaták. Gondolat,1978 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
36
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” Megvalósításról —feldolgozó elem McCulloch-Pitts féle „formális neuron” (Mealy automata) dendritek – input axon – output Inputj(t) aj(t) yj(t) wij Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
37
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” Megvalósításról —topológia Bemeneti neuronok: egy bemenettel, egy kimenettel rendelkeznek. A külvilágtól kapott jelük, vagyis bementük a hálózat bemenete. Kimenetükön keresztül más neuronoknak adják át az információt, nincs jelfeldolgozó szerepük. Kimeneti neuronok: Kimenetük a hálózat kimenete, a külvilág felé továbbítják az információt. A jelek osztályozására szol-gálnak. Rejtett neuronok: a külvilággal közvetlen kapcsolatban nem állnak. A kapott beme-neti jelek feldolgozását végzik. A neuronok kapcsolatait súlyokkal jellemzik. A neuronháló i. és j. neu-ronja között wij „súlyú” erő hat. Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
38
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” Megvalósításról —a működés két fázisa Az első fázis: tanulás. A hálót előre megadott minták alapján tanítjuk. Először iniciali-zálni kell a hálót, vagyis fel kell építeni, meg kell határozni az Fi aktivizációs függvényt, és be kell állítani a kezdeti súlyokat. Tanítóminták alapján a számítási modell meghatározza a kime-neteket, a tanuló algoritmustól függően módosítja a wij súlyokat. A második fázis: tesztelés. A háló ellenőrzése, vagyis tesztminták alapján teszteljük a háló problémamegoldó képességét. A tesztelési fázis a háló jövőbeni mű-ködését jelzi előre. Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
39
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” Intermezzo: az elvi lehetőség után a mesterséges intelligencia „jelene”, avagy „tud-e a szg gondolkodni?” Az idézetek az alábbi két irodalomból valók: Nievergelt et al.: Matematikai problémák megoldásának szg-es módszerei. Műszaki, 1977 Mérő: Észjárások. Akadémiai, 1989 Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
40
IC * „Mű és Igazi agy” Az objektivitásról – a jó kérdésfelvetés – Turing szerint „Mennyire tud a szg. úgy csinálni, mint az ember?” Az MI első fecskéi – a „dumagépek”=társalkodó programok (I./238.: egy párbeszédrészlet II./34.: Eliza bemutatása II./38.: Doctor & Parry) További (negatív) érdekességek – (II./40.: az értelem nélküli fordítás anomáliái, II./41.: Meehan alkotta szg-i mese) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
41
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Turing-teszt A teszt (1950): Kérdéscsere: „Tud(hat)-e a gép gondolkodni?” ↕ „Mennyire jól tud a gép »emberül« cselekedni?” Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
42
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Társalgóprogramok Egy párbeszédrészlet: Ember Az emberek mind egyformák. Mindenki csak piszkálja az embert. Igen. A barátom küldött ide. Azt mondta, gyakorta deprimált vagyok. Ez az igazság. Boldogtalan vagyok. Nagyon úgy néz ki, szükségem van valami segítségre. Talán megtanulnék kijönni a családommal. … Eliza(Doctor) Mennyiben? Gondol valamire konkrétan? A barátja küldte ide? Sajnálom, hogy ezt kell hallanom, hogy Ön deprimált. Gondolja, hogy az hogy ide jött segíteni fog a boldogtalanságán? Mi lenne akkor, ha kapna valami segítséget? Beszéljen még a családjáról! … Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
43
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Társalgóprogramok Szerző: Weizenbaum (MIT, 1966) Program: ELIZA (G.B.Show: Pygmalion) Bemutatása (szerző): „A program működésének lényege egészen egyszerű; elol-vassa a szöveget, és egy kulcsszót keres benne. Ha talál ilyet, akkor a mondatot a kulcsszóhoz tartozó szabály sze-rint átalakítja, ha ilyet nem talál, akkor a szövegtől füg-getlen megjegyzést ír ki, vagy bizonyos körülmények kö-zött egy korábbi átalakítást ismétel meg. Az így megfo-galmazott vagy megismételt mondatot pedig kiírja.” Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
44
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Társalgóprogramok Kiegészítések: két komponens: tanuló + társalgó intelligencia: mintagyűjtemény + válaszgyűjtemény mintagyűjtemény: típusmondat: kötött + szabad (=cserélhető) részek válaszgyűjtemény: típusmondathoz több átalakított (angol szórendkülönbség+segédigék) megfelelő párbeszéd-memória: megjegyzi a párbeszédet, reagál az esetleges ismétlődő fordulatokra konzerv-készlet (ha baj van: a pikket!) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
45
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Társalgóprogramok Példák: Minta „Nagyon boldogtalan vagyok mostanában.” Sablon „blabla1 vagyok blabla2” Válasz „Miért vagy nagyon boldogtalan mostanában?” Válasz-sablonok „mezei” átalakítás: „Miért vagy blabla1?” pszichiáteres átalakítás: „Úgy gondolod, blabla1 vagy.” pszichológusos átalakítás: „Sajnálom, hogy blabla1 vagy.” vagy „Örülök, hogy blabla1 vagy.” Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
46
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Doctor + Perry Eliza(Doctor) kontra Eliza(Perry): Doctor Szeretné? Mi jut erről eszébe? Milyen választ szeretne hallani? Még miről szeretne beszélni? Milyen hasonlóságokat lát? Mégis mire gondol? Miért kellene értenie az indítékaimat? … Perry Gondolom, igen. Mire céloz? Ez nem azon múlik, hogy mit szeretnék vagy nem szeretnék. Unom, hogy mindig ugyanazokat a kérdéseket teszi fel. Azt Önnek kell tudnia. Nem értem az indítékait. Miért, kellene értenem? … Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
47
Értelem nélküli fordítás
Fordítás angolról oroszra, majd vissza: Eredeti „A lélek kész, de a test erőtlen.” „The spirit is willing but the flesh is weak.” többértelműség: spirit = lélek, alkohol,… flesh = hús, (emberi) test,… „Csak azt hiszem, amit látok.” formális logika szillogizmusai Mandiner „A vodka jó, de a hús vacak.” (stiláris) hasonlóság: alkohol ~ vodka kész(séges), hajlandó ~ jó gyenge, erőtlen ~ vacak „A vakok hitetlenek.” „A lélek kész, de a test erőtlen.” – Márk Evangéliuma 14/38, vagy Máté Evangéliuma 26/41. Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
48
Számítógépi állatmesék
Szerző: Meehan Stílus: Esopus – állatmese Ötlet: (állat) szereplők + szabályok Szabálypéldák: A szereplő B-t a C helyre mozgatja a C helyen van a B és az A is a folyóból mindenki ki akar jutni, mert különben elsüllyed (és ez nem kellemes) X leesett a GRAVITÁCIÓ mozdította el X-et Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
49
Számítógépes állatmesék
Továbbiak: akinek lába van, odébb tud menni (sétálni, …), akinek szárnya van, el tud szállni, hal szereplő nincs, akinek vannak barátai, azt a bajban megmentik… A mese: „Hangya Henrik szomjas volt. Lesétált a folyópartra, ahol jóbarátja Varjú Vili ül-dögélt. Henrik megcsúszott és beleesett a folyóba. A gravitáció elsüllyedt.” Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
50
Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
IC * „Mű és Igazi agy” A mesterséges értelem realitása Az agy A szg. (cc. 1999) Tömeg: cc gr cc gr Teljesítményfelvétel: 20 W 20 W Alapelem: neuron Kapu/bit/byte Elemszám: 20*109 ? Giga (109) Perifériák: belépő rostok száma 5*106; 20% látó; 130*106 látó receptor ganglion (retinális percepció); belépő inf.: 14*1010 bit/s Kamerák/szkennerek, 1200 dpi/256 szín; 32Mbyte VRAM video-kártyán…; ? bit/s (specVideoKártya) Alapelemről: homogén heterogén (CPU/mem) Informatika oktatása – „Lóti Futi” : a számítógép emberke modellje
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.