Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A számítógépes képfeldolgozás
Történelem
2
Definíció I. A számítógépes grafika (CG) a vizuális számítások azon területe, ahol számítógéppel szintetizált vizuális képeket gyártunk, melyeket integrálunk a valós világból mintavételezett, esetleg átalakított részleges adatokkal
3
Definíció II. A számítógépes fényképfeldolgozás a vizuális számítások azon területe, ahol számítógéppel fényképek számunkra nem megfelelő tulajdonságait utólag digitálisan javítjuk egyes esetekben a képnek csak részeit használjuk fel egy új kép létrehozásához Magazinok készítése, „fake” képek készítése, reklámanyagok, prospektusok, stb.
4
Reuters fotója alapján Photoshop verseny
5
Történelem 1963 Ivan Sutherland – Sketchpad PhD munka az MIT egyetemen
Új kommunikációs csatorna gép és ember között Valamennyi CAD szoftver őse Megnyitja az utat a művészet felé
6
Sketchtpad GUI (Grafikus kezelőfelület)
Objektumokat és hivatkozásokat használ Egyszerű geometriai objektumok szerkeszhetőek vele Környezet: Lincoln TX-2 tranzisztorokból épült fel 64Kb memória Komoly fizikai átépítést igényelt Batch mód helyett interaktív módban működött CRT monitor kimenetet gyártottak hozzá Fényceruza, plotter Éppen akkor találták fel 1961 fényceruza
7
Kezelőfelület
8
Kezdetek Eleinte egyetemi, állami kutatások
Első mozifilmes alkalmazások Futureworld (1976) – emberi arc és kéz animációja, Ed Catmull & Parke, University of Utah. Innen gyors fejlődés Első film, amely számítógép grafikát mutatott be, teljes egészében ember által rajzolt volt
9
Egy kicsi elmélet Fényképek és digitális képek Tárolás Jellemzők
Lehetőségek
10
Analóg kép és részei
11
Analóg kép és részei Filmen lévő képi információ alapegysége elméletileg a szemcse Kisebb-nagyobb méretű szemcsék színezékszemcsék fekete-fehér fotóanyagon ezüstszemcsék Szemcsék elhelyezkedése a felületen véletlenszerű, egyenetlen, szórt Szemcsék mérete filmfajtánként változó Színes filmen az alapszíneket három egymás alatt elhelyezkedő réteg hordozza egy elméleti képpontban mindhárom alapszín jelen van
12
Kép digitális tárolása
A vektorgrafikus formátumban a képet alkotó objektumok, vagy rajzelemek tulajdonságai szerepelnek az állományban Geometriai alakzatok, minták, színátmenetek tárolása CorelDraw
13
Kép digitális tárolása
A pixelgrafikus formátumban az adott kép minden egyes képpontjának színinformációja eltárolásra kerül Raszter – képpontok színeinek tárolása Photoshop Paint GIMP
14
Analóg kép és részei A kép egyes pontjainak színét egy számjeggyel határozzuk meg a képen látható információ hosszú számsorrá alakul értelmezhető az informatikai eszközök számára A folyamat neve: digitalizálás Képfájl: az a számsor, ami egy adott kép információit hordozza számítógéppel módosítható, tárolható, továbbítható, képpé alakítható Papírkép szkenner segítségével digitalizálható Valós látvány digitalizálásának eszköze: digitális fényképezőgép bemenet: látvány kimenet: számjegyekből álló képállomány
15
Digitális kép és részei
16
Digitális kép és részei
Analóg képekkel szemben kötöttebb szerkezetű Kinagyítva egymás melletti kis négyzeteket látunk szabályos sorokba és oszlopokba rendezve Ezeket a kis négyzeteket pixeleknek nevezzük a digitális kép legkisebb információt hordozó egysége pixel = képpont Egy adott pixel egész felülete azonos színű nincs benne színkülönbség
17
Valós kép digitalizálása
Felület felosztása pixelekre A képre egy négyzethálót helyezünk, minden hálószem egy pixelnek felel meg Az egyes képpontok színének meghatározása Minden színnek kell adni egy számot számsor, ami a kép információit hordozza (képfájl) Az információk elrendezésének többféle szabványa van, ezeket a szabványokat nevezzük fájlformátumoknak
18
Felbontás Pixel-1: vízszintesen 8, függőlegesen 6 pixel
Pixel-2: vízszintesen 15 pixel Pixel-3: vízszintesen 20 pixel Pixel-4: vízszintesen 30 pixel Pixel-5: vízszintesen 50 pixel Pixel-6: vízszintesen 100 pixel
19
Felbontás A digitális képek egyik jellemző adata
Értéke annál nagyobb, minél több pixel alkotja a képet Nagyobb felbontású kép több részletet tartalmaz több információ Felbontás számszerű meghatározása: a képet alkotó pixelek száma: (vízszintesen és függőlegesen) példa: 1500×2000 képpont (=3millió) megapixeles meghatározás: 1megapixel=1millió pixel digitális fényképezőgépeknél elterjedt (nem centiméterben mérhető képről van szó)
20
Bizonyos fokú nagyítás után a pixelek láthatóvá válnak
Fizikai méretet nyomtatás, monitoron való megjelenítés képpontok száma hatással van a nyomat méretére Bizonyos fokú nagyítás után a pixelek láthatóvá válnak több képpontból álló állományról nagyobb kép készíthető Nyomtatásnál és szkennelésnél használt felbontás: dpi (dot/inch = képpont/hüvelyk) egy inch (25,4mm) hosszra eső pixelek száma monitor: 72 vagy 96 dpi fotólaborok: dpi
21
Nyomtatható méret 300 dpi-nél Nyomtatható méret 200 dpi-nél
Megapixel Konkrét pixelszám Nyomtatható méret 300 dpi-nél Nyomtatható méret 200 dpi-nél Nyomtatható méret 150 dpi-nél Nyomtatható méret 100 dpi-nél 2 Mpx 1600×1200 13 cm 19 cm 26 cm 39 cm 3 Mpx 2048×1536 16 cm 24 cm 32 cm 48 cm 4 Mpx 2272×1704 18 cm 27 cm 36 cm 54 cm 5 Mpx 2592×1944 22 cm 33 cm 44 cm 66 cm 6 Mpx 3072×2084 52 cm 78 cm 8 Mpx 3264×2448 28 cm 42 cm 55 cm 83 cm 11 Mpx 4064×2704 34 cm 51 cm 68 cm 102 cm
22
Színmélység
23
Színmélység Digitális képnél a pixelek színét egy kettes számrendszerbeli szám írja le Minél több számjeggyel (bittel) definiáljuk egy képpont színét, annál több szín jelenhet meg az adott képen A színmélység a pixelek színét leíró számjegyek (bitek) mennyiségére utal megadás a bitek számával 1, 8, 16, 24, 32 bit
24
Egybites képek színét csak 0 vagy 1 számmal jelölhetjük
Két szín: fekete vagy fehér 1 bit = 21 = 2 Vonalas rajzok, szöveges dokumentumok Két bites képnél négy szín lehetséges 2 bit = 22= 4
25
Négy bites képeknél 16 szín áll rendelkezésre
Grafikai hatású képek készítése Nyolc bites képnél 256 szín áll rendelkezésre 8 bit = 28= 256
26
24 bites színmélységnél a képen több mint 16millió szín szerepelhet
Fotószerű színvisszaadás Nyolc bites szürkeárnyalatos kép 256 szürkeárnyalat Fekete-fehér képek megjelenítése
27
Színcsatornák Minden valós szín meghatározható 3 megfelelően megválasztott színnel vagy más adattal Egy adott képfájl mindig egy módszert használ grafikai programok segítségével az egyik módból a másikba alakítható a kép Az egyes módokat a képek különböző felhasználási területeinek igényeihez alakították televízió, nyomda
28
Színmeghatározás módjai
RGB (Red, Green, Blue) - vörös, zöld, kék (additív színkeverés) CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, blacK) - kékeszöld, bíbor, sárga, fekete (szubsztraktív színkeverés)
29
HSB (Hue, Saturation, Brightness) - színezet, telítettség, világosság
Lab (Lightness, a, b) világosság, zöld-bíbor különbség, kék-sárga különbség HSB (Hue, Saturation, Brightness) - színezet, telítettség, világosság
30
A számítógépek monitorai az RGB színmódot használják
Egy szín meghatározásánál az egyes alapszínek értékeihez számokat rendelünk Például RGB módban: külön-külön számszerűen meg kell határozni az adott szín vörös, zöld és kék összetevőinek mértékét az egyik alapszín és annak értéke jelent egy színcsatornát A számítógépek monitorai az RGB színmódot használják A monitor képernyőjén a képet különböző erősséggel világító pontok alkotják A fénykibocsátás erőssége nagy különbségeket mutathat, ezért ezzel a módszerrel sokféle szín megjeleníthető
31
A 0 (nulla) jelenti a feketét, a 255 a telített színt
RGB színmódban a három alapszín erősségét 0-tól 255- ig terjedő számsor számaival jelölik A 0 (nulla) jelenti a feketét, a 255 a telített színt például a feketétől a telített vörösig 256 világossági fokozat lehetséges Az R:0, G:0, B:0 értékek a fekete színt Az R:255, G:255, B:255 számok a fehéret jelölik Ha a három szám azonos érték, akkor a három alapszín azonos erősséggel van jelen Ez mindig valamilyen szürke árnyalat A színnek akkor van színjellege (tarka), ha az alapszínek nem egyenlő arányúak
32
A nyomdaipar a színes képek nyomtatásához a CMYK színkezelést használja (Cyan, Magenta, Yellow, Black) A fekete azért szükséges, mert a másik három színből nem lehet elég erős fekete tónust létrehozni + sok a fekete elem (szöveg) Az értékeket százalékos formában kell megadni A CMYK színmód hiányossága, hogy nem képes minden színt visszaadni, ami RGB módban a monitoron megjelenik élénk színek egy része eltompul
33
Koordinátarendszer Koordináta X,Y Bal felső sarok a 0,0
Jobbra ill. lefele nő
34
Pixelgrafikus képek hátrányai
A formátum hátránya, hogy a kicsinyítés /nagyítás műveletei mindig torzítással járnak „kockásodás” Nehézségekbe ütközünk, ha az ilyen típusú állományokon bizonyos műveleteket szeretnénk végezni pl. kijelölés
35
Pixelgrafikus képek hátrányai
A fényképen a taxi alakjának kijelölése igen nehézkes Erős nagyításban sem tudjuk pontosan elkülöníteni a járművet a hátterétől
36
Pixelgrafikus képek tárolása
Az állományok igen nagy méretűek, minden egyes képpontról el kell tárolni a rá jellemző színinformációt A képállományokat tömörítjük Veszteséges tömörítés Veszteségmentes tömörítés
37
Veszteségmentes tömörítés
A tömörítés eredményeképpen kapott állományból maradéktalanul visszaállíthatjuk az eredeti képet Például a BMP, GIF vagy PNG formátumú képek
38
Néhány veszteségmentes formátum: BMP
BMP = Bitmap A Windows és az OS/2 rendszerekhez kifejlesztett formátum 1, 8, 16, 24 bites Jellemzően tömörítés nélkül, esetleg tömörítéssel tárol Ikonok, programelemek, régebben képek
39
Néhány veszteségmentes formátum: GIF
GIF = Compuserve Graphics Interchange Format 1-8 bit, maximum 256 szín GIF87a GIF89a a paletta egyik szabadon választott színe már átlátszó is lehet ekkor jelentek meg az azóta töretlen népszerűségnek örvendő apró, mozgó rajzocskák, az animált GIF-ek
40
Néhány veszteségmentes formátum: PNG
PNG = Portable Network Graphics veszteségmentes, ám a tömörítési eljárásuk százalékkal jobb a GIF-nél támogatja az átlátszóságot
41
Néhány veszteségmentes formátum: RAW és TIFF
RAW = Raw Binary Data professzionális fényképezőgépek lehetővé teszik, hogy a képérzékelőből nyert nyers adatokat a szükséges kiegészítő információkkal együtt veszteségmentesen tömörítsük a fájlok szerkezete igen gyakran változik, nem csupán gyártónként, de igen sokszor típusonként is egyfajta "digitális negatív", mivel a fényképezőgép nem végez rajta semmiféle képfeldolgozási műveletet Pl. zajszűrés, élesítés, fehéregyensúly TIFF = Tagged Image File Format ipari szabvánnyá vált képformátum a TIFF 6.0 gyakorlatilag napjaink vezető nyomda-formátuma lett
42
Néhány veszteséges formátum: JPG
JPG = Joint Photographic Experts Group File Interchange Format eredetileg több JPG-szabvány volt veszteséggel ugyan, de igen jó minőségben tömörít kis fájlmérete miatt az internet egyik legkedveltebb formátuma
43
Rétegek Egyszerű programok (Paint) egy réteget kezelnek
Képzeljük el, mint egy papírlap Haladóbbak többet (GIMP, Photoshop) Képzeljük el, mint több papírlap egymáson Vannak átlátszó részek Keverés Összeadás, kivonás, szorzás, takarás stb Ezek a képpontokon végzett matematikai műveleteket jelenti
44
Rétegek
45
Képszerkesztő szoftverek
Photoshop Professzionális Nagyon drága A legjobb – a profi grafikusok ezt használják Gimp Egyre jobb, de azért egy kicsit mindig le van maradva Ingyenes Van, amikor jobb választás gyorsan betöltődik egyszerű más formátumokba menteni
46
Photoshop Glenn Knoll, Thomas és John Apple II Plus
1987 Apple Macintosh Plus Ph.D „Processing of digital images” Industrial Light and Magic (ILM) CG 101: A Computer Graphics Industry Reference 1988 ImagePro Photoshop 1.0 Thomas egyéb ténykedései „Mission Impossible” „Star Trek: First Contact” „Star Wars: Episode I - The Phantom Menace”
47
GIMP I. 1995 augusztus University of California, Berkeley Órai projekt
Spencer Kimball and Peter Mattis Órai projekt 1996 február Korai béta verzió 1996 július GIMP toolkit (GTK) Problémák Rossz memóriakezelés Nincsenek rétegek 1997 február GIMP 0.99 – mai forma 1998 május 19 GIMP 1.0
48
Fagyi Gyakran fagy vagy produkál érdekes dolgokat
Mentsünk minél gyakrabban! Tipikus hibajelenségek Nem hagy kijelölni Nem hagy rajzolni Nem azt jelöli, amit szeretnénk Nem oda rajzol, ahova szeretnénk
49
A GIMP alapelemei Képek Rétegek Csatornák Kiválasztás Gyorsmaszk
Lehet több is megnyitva Nagyobb fájloknál a merevlemezre swappel Rétegek Csatornák RGB Kiválasztás A szélét szaggatott vonallal jelzi 50%-os a határ Gyorsmaszk Visszavonás Plug-in Script
50
Főablakok Eszköztár Eszköz paraméterei Képablak Réteg dialógusdoboz
Ecsetek/minták/átmenetek Fájl menü/párbeszédablakok
51
Visszavonás CTLR+Z vagy Edit/Undo Maximum undo memory Undo history
Nem visszavonható Kép bezárása Kép újratöltése Néhány elemi művelet Vonal rajzolásánál nem pontokra, hanem egész szakaszra érvényes
52
Legegyszerűbb műveletek
Képméret változtatása: Kép menü/kép átméretezése Kép tömörítésének változtatása: Fájl menü/mentés másként Képrészlet kivágása: Kivágó eszköz használata Képinformáció: Kép menü/kép tulajdonságai Kép tükrözése: Tükröző eszköz használata Egyenes vonal húzása SHIFT segítségével
53
Segítség, beragadtam! Haladóknál is gyakori Lebegő kijelölés
Rejtett kijelölés CTRL+T Nézet menü/kijelölés megjelenítése Kijelölésen kívüli eszközhasználat Kikapcsolt rétegen történő eszközhasználat Nulla átlátszóságú rétegen történő eszközhasználat
54
Fájlkezelés Betöltés Új létrehozás Mentés Mentés másként
CTRL+O Fájl menü/megnyitás Drag & drop Új létrehozás Kézi paraméterek Sablonok Mentés CTRL+S Mentés másként Kiterjesztés adja meg a fájltípust
55
Eszközök Kijelölőeszközök Rajzolóeszközök
CTRL középpontból, SHIFT szabályos Lágy szélek Mozgatás ALT segítségével Gyorsmaszk Intelligens olló Mindent CTRL+A; Semmit CTRL+SHIFT+A; Invertálás CTRL+I Rajzolóeszközök Egyenes vonal rajzolása Alakzat rajzolása
56
Rétegek Átlátszóság Ki- és bekapcsolás (SHIFT)
Átlátszóság megőrzése kapcsoló Keverési mód
57
Ecsetek, minták és gradiensek
Ecset, ceruza, festékszóró, tus Ecsetszerkesztő CTRL+SHIFT+B Festékes vödör Színátmenet eszköz
58
Színeszköz Színegyensúly Árnyalat-telítettség Színezés
Fényerő-kontraszt
59
Kép transzformálása Vízszintes és függőleges tükrözés
Forgatás 90 fokkal és tetszőleges Segédvonalak használata Képrészlet kivágása Kép mérete Rajzvászon mérete
60
Szűrők Elmosás Zaj Festményszerűség Stb.
61
Segédanyag http://sarbo.web.elte.hu www.gimp.hu Sarbó Gergely
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.