Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
közoktatás-fejlesztési irányvonalai
Alkotó közösségek, támogató környezet - hálózati tanulás A TÁMOP kiemelt projekt átfogó céljai, közoktatás-fejlesztési irányvonalai Budapest Főváros X. Kerület Kőbánya, augusztus 28.
2
Egy sikeres oktatási rendszer önmagában ugyan nem garantálja a gazdasági fellendülést, ám minden bizonnyal egyik előfeltételének tekinthető. Ugyanez mondható el a társadalom minőségének javításához való hozzájárulásról is (Michael Barber, 1997) Az életnek tanulunk?
3
természettudományok (problémamegoldás)
Az oktatás és a gazdaság oktatás gazdaság diagnózis prognózis iskolarendszer munkaerőpiac modernizációs döntések befektetési döntések szövegértés matematika természettudományok (problémamegoldás)
4
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv szerkezete
Átfogó cél: Foglalkoztatás és növekedés Gazdaság- fejlesztés Közlekedés Társadalmi megújulás Terület- fejlesztés Környezeti és energetikai fejlesztés Állam- reform Gazdaságfejlesztési OP Regionális OP-k Közlekedésfejlesztési OP Környezeti és Energetikai OP Társadalmi Megújulás OP Technikai Segítség- nyújtás OP Államreform OP Társ.i Infrastruktúra OP Elektronikus közig. OP
5
A TÁMOP célrendszere, struktúrája
Átfogó cél: az aktivitás növelése Specifikus célok A munkaerőpiaci kereslet és kínálat összehangolásának javítása Az aktivitás területi különbségeinek csökkentése Az egész életen át tartó tanulás támogatása A társadalmi összetartozás erősítése, az esélyegyenlőség támogatása A változásokhoz való alkalmazkodás segítése Az egészségi állapot és a munkavégző képesség javítása Stratégiai prioritások A foglalkoztathatóság fejlesztése, a munkaerőpiacra belépés ösztönzése A felsőoktatás tartalmi, szervezeti fejlesztése a tudásalapú gazdaság kiépítése érdekében 3. Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek A társadalmi befogadás, részvétel erősítése Az alkalmazkodó- képesség javítása Egészségmegőrzés és egészségügyi humánerőforrás-fejlesztés
6
Közoktatás-fejlesztési konstrukciók: TÁMOP
OKM Educatio Kht., OFI Eltérő oktatási igényű tanulók SNI, EGYMI, tehetség- gondozás… 3.4.1 3.4.2 3.4.3 3.1.6 Pedagógus tovább- képzés 3.1.5 Kiemelt projekt 3.1.1 Más kiemelt projektek: ; 3.3.1… regionális hálózat 3.2.2 3.1.2 Új program- csomagok kompetencia- területekre pályályázat Akkreditált szolgáltatók. pályázatok 3.1.4 Helyzet- elemzés X Képzés x Mentorálás IPR-SNI Hálózati tanulás Program-csomagok Folyamat-tannácsad. Jó gyakorlatok Önfejleszt. Egységes iskola Térségi együttm. Értékelés intézmények pedagógusok gyermekek, tanulók társ ellátórendszerek fenntartók szülők civil partnerek Szakértő felkészítés Referencia intézmények. szolgáltatói kosár (tartalom)
7
A TÁMOP 3.1.1. kiemelt projekt pillérszerkezete
21. századi közoktatás Fejlesztéskoordinációs hálózat 1. Tartalomfejlesztés 2. Módszertani megújulás 3. SNI egyenlő hozzáférés 4. eTanulás, digitális pedagógia 5. Versenyképesség és esély K+F 6. Hatékonyság K+F 7. Tudásmenedzsment K+F 8. Informatikai támogatás 9.
8
Fejlesztéskoordinációs hálózat
Régióközi koordináció Specifikációk Hálózati tanulás Referenciahely felkészítés Komprehenzív modellek Szolgáltatói kosár Jó gyakorlatok közzététele… 3.2.2 régió 3.2.2 régió Referencia-intézmények: 3.1.1 kiemelt program Integráció Felkészítési portfólió 3.2.2 régió 3.2.2 régió Inklúzió Kompetencia-fejlesztés 3.2.2 régió Alternatív pedagógiák 3.2.2 régió 3.2.2 régió Komprehenzív iskola Gyakorlóhelyek…
9
A TÁMOP Szolgáltatói kosár - WWW.educatio.hu
Tartalmaira ezerötszáz intézmény fenntartója pályázik a projekt időszakában Helyzetelemzés X Képzés x Mentorálás IPR-SNI Hálózati tanulás Programcsomagok Folyamat-tanácsadás Jó gyakorlatok Önfejlesztés Egységes iskola Térségi együttműködés Értékelés E tartalmak folyamatosan kiegészülnek, frissülnek A fejlesztéskoordináció feladata: előkészíteni az induló állapotot - tervezés biztosítani a szolgáltatások elérhetőségét - hálózat beépíteni az új tartalmakat koordinálni a pályázók munkáját – hálózat támogatni a stratégiát – szakmai nyomonkövető
10
Az alkotó intézmény munkája
támogató környezet Az alkotó intézmény munkája Kompetencia alapú oktatás SNI tanulók együttnevelése Oktatási integráció Tehetséggondozás Tartalom-fejlesztés, tankönyvi kínálat Intézményi és pedagógiai folyamatok mentorálása Regionális szakmai koordináció, támogató kapacitások szervezése Képzések, tanácsadói kínálat fejlesztése
11
A referencia-intézmény
Egyedi, működésében koherens, más intézmények számára is példaértékű gyermekközpontú pedagógiai, szervezeti innovációval, gyakorlattal rendelkező és ezt publikálni, valamint szolgáltatásaiban átadni képes intézmény.
12
A várt hálózati tevékenységek a TÁMOP 3.1.4-hez:
A hálózati tanulás kultúrájának drámai megerősítése szükséges ahhoz, hogy teljesíthetők legyenek a TÁMOP és pályázatok stratégiai céljai: A kulcskompetenciák fejlesztése egyenlő hozzáférés mellett. A várt hálózati tevékenységek a TÁMOP hez: folyamatba ágyazott képzés szaktanácsadás, mentorálás jó gyakorlatok közzététele, adaptációja referencia intézmények szoláltatásai saját innováció az intézményekben új gyakorlóhelyek fenntartói együttműködések – intézményi integráció
13
Az alkotó közösségek szaktanácsadói támogatása
A vezetést támogatja a fenntartható innováció érdekében Az integráció és inklúzió feltételei Kompetencia alapú oktatáskultúra Horizontális tanulás Jó gyakorlatok ajánlása Az indikátorok teljesülése Esély- egyenlőségi szakértő / mentor Komplex helyzetelemzési szaktanácsadó Intézményi folyamat- szaktanácsadó Koordinációs feladatok IPR módszertani mentor IKT folyamat- szaktanács- adó Pedagó gus ütemezés Pedagó gus probléma- megoldás Kompetencia- területi mentor… egyeztető fórumok Pedagó gus Pedagó gus IKT mentor Pedagó gus Kompetencia- területi mentor… Pedagó gus
14
TÁMOP használati utasítás bevont pedagógusok és jóakaróik számára
A komplex problémamegoldó képesség fejlesztése kognitív eljárások alkalmazása reális (életszerű) helyzetekben kereszttantervi kontextusban nem az iskolai tantárgyi rutinok reprodukciója nem nyilvánvaló (algoritmussal megoldható) problémák
15
Tantárgyfüggetlen (általános) kompetenciák a bevont pedagógusok és vezetők számára
Kommunikáció Együttműködés Problémamegoldás Szóbeliség Nyitottság Hibakeresés Írásbeliség Empátia Döntéshozatal Képi információ feldolgozása Szociális interakció Rendszerelemzés és tervezés Információkezelés Társas érzékenység IKT Felelősségérzet Forráskezelés Szervezőképesség A kommunikáció értékelése Érvelés Vita
16
Köszönöm a figyelmüket!
Puskás Aurél szakmai vezető Hálózatkoordináció TÁMOP 3.1.1
18
A kompetencia kompetencia képességek tudás attitűdök
Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006 december) képességek kompetencia tudás attitűdök
19
Az ÚMFT közoktatás-fejlesztési céljai
A kulcskompetenciák hatékony fejlesztése, a kompetencia alapú oktatás módszertani kultúrájának meghonosítása A területi különbségek és a szegregáció csökkentése, törekvés az egyenlő hozzáférés biztosítására A források költséghatékony felhasználása A teljesítmények mérése, alulteljesítés esetén beavatkozás Hálózati tanulás támogatása, jó gyakorlatok és szolgáltatások biztosítása
20
Alapelvek Cselekvésközpontú tanulásszervezés
Mélységelvű tanítás („kevesebb több”) Gyermekközpontú módszertan Differenciálás, egyéni tanulási utak Kooperáció Életszerű tartalmak Árnyalt értékelés Tanári szerepváltozás Befogadó környezet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.