Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A felsőoktatási kompetenciamérés bevezetése
Stéger Csilla Oktatási Hivatal felsőoktatási elnökhelyettes EFOP VEKOP Rendszerszintű fejlesztések és hozzáférés bővítését szolgáló ágazati programok a felsőoktatásban
2
Felsőoktatási kompetenciamérés bevezetése
Országos központi ágazati kompetenciamérés megvalósítása A kompetenciamérés szakmai előkészítése, konceptualizálás és operacionalizálás Pilot szakasz Hallgatói visszajelzés biztosítása Kutatói utánpótlás biztosítása a felsőoktatási kompetenciamérés területén
3
Intézményi /kivitelezési tanácsadók
Megvalósítók Pillérvezető Stéger Csilla Szakmai stáb: Barcsy Mónika Horn Dániel Ujj Dániel Informatikai stáb: Mérőrendszer fejlesztői TR fejlesztők FIR fejlesztők Intézményi /kivitelezési tanácsadók Szakmai Tanácsadó Testület (neveléstudomány, pszichológia, szociológia, HR, felsőoktatási szakértők, 14 fő) Nemzetközi szakértők Dirk Van Damme (OECD) Stephan Vincent-Lancrin (OECD)+2 fő A mérőrendszer fejlesztése az EFOP projekttel együttműködésben történik
4
Megvalósítás ütemezése
2017. 06.01. 2018. 2019. 09.30. Koncepcionális keretek kialakítása (Kísérleti mérés – hó) Pilot mérés (field trial) előkészítése Pilot mérés (field trial) Kutatói utánpótlás képzései (2 alkalommal)
5
Koncepcionális keretek kialakítása szakmai előkészítés
2017. 06.01. 2018. 2019. 09.30. Kompetenciamérés értelmezési kereteinek kialakítása Munkában való sikeresség Felsőoktatásban való sikeresség Felsőoktatási intézmény hozzáadott értéke Mérés megvalósításához szükséges szakmai igények meghatározása, szükséges szabályozási javaslatok Nemzetközi hálózatokhoz való kapcsolódás AHELO, CLA - OEC; KoKoHs-Németország; AHELO-Szlovákia Informatikai mérőszoftver fejlesztés (EFOP ben) Kísérleti mérés lebonyolítása 2018 áprilisban a 2018A felvételi eljárásban jelentkezők körében több kompetencia vonatkozásában Mérésbe bevont kompetenciák meghatározása
6
Pilot mérés (field trial) előkészítése
2017. 06.01. 2018. 2019. 09.30. Kompetenciamérő szoftver adaptációja a felsőoktatási környezethez (TR, FIR kapcsolat biztosítása) Kompetenciaterületek mérőeszközeinek kialakítása (feladatkészítés, feladatvalidálás vagy valid mérőeszköz adaptációja és mérőszoftverbe illesztése) Javaslattétel a rendszerszintű mérés jogszabályi kereteinek pontosítására. Intézményi egyeztetések, implementációs terv elkészítése Intézményi megvalósítók „képzése”
7
Pilot mérés megvalósítása hallgatói visszajelzéssel
2017. 06.01. 2018. 2019. 09.30. Kompetenciamérés rendszerszintű megvalósítása Hallgatói visszajelzés biztosítása a mérés végén A rendszerszintű pilot eredményeinek összegzése Javaslatok megfogalmazása a 2020-as őszi rendszerszintű bevezetéshez
8
Kutatói utánpótlás biztosítása a felsőoktatási kompetenciamérés terén
2017. 06.01. 2018. 2019. 09.30. Képzések (2 alkalommal) 2018 és 2019 nyarán a mester és PhD képzésben részt vevők részére egy 2 napos képzés biztosítása a felsőoktatási adatvagyonról, a tervezett kompetenciamérésről, az eredmények elemzési lehetőségeiről, az intézményi felhasználás, elemzés lehetőségeiről és módszertanáról Várjuk az intézményi érdeklődőket!
9
Adottságok és következmények
Minden hallgatót bemenetkor és kimentkor is mérni kell! Tehát csak online mérhető a kompetencia! Nem lehetséges a teljes felsőoktatásra egy időpontban és helyszínen, ergo autentikáció után szabad időpontban a hallgató maga végzi online Akkor lesz valós a mérés, ha a hallgató a mérésben érdekelt és az őt nem minősíti, hanem informálja, támogatja.
10
Minden hallgatót bemenetkor és kimentkor is mérni kell!
Adottságok és következmények Minden hallgatót bemenetkor és kimentkor is mérni kell! Óriási költség, melynek rendszer szinten csak akkor van értelme, ha a FOI a mérésre épülően fejleszt! Tehát csak generikus kompetenciát lehet mérni, nem pedig képzési területhez tartozó kompetenciát/ismeretet! Ugyanakkor olyan kompetenciát érdemes mérni, amelyet a FOI fejleszt A FOI-k fejlesztésre motiválása kulcs kérdés
11
SZTT eddigi javaslatai a „gordiuszi csomókra”
Hallgató motiválása Csak olyan kompetenciák mérése érdemes, melyeken a végeredmény mintázat, mely a hallgató számára értékes, releváns Intézmény motiválása Két központi mért kompetencia mellett testre szabható intézményi teszt lehetőségének biztosítása a mérőeszközön, a központi mérés keretében MIT FOGUNK MÉRNI? 2018 júniusában kell dönteni
12
Kihívás és lehetőség FELSŐOKTATÁS MUNKAERŐPIAC Hallgatói életút
Életút a munkaerőpiacon, egyéni sikeresség Reálisabb énképpel rendelkező, Életpályán sikeresebb kilépők/végzők Intézményi fejlesztés 2 generikus 1 szakspecifikus (opcionális) 2 generikus 1 szakspecifikus (opcionális)
13
Ez a projekt lehetőség arra, hogy ez a mérés ne csak plusz teher legyen hallgatónak, intézménynek, hanem egy rendszer szintű fejlesztő eszköz. Óriási a felelősség, ezért ezúton is kérem a teljes felsőoktatási közösség együttműködését és támogatását. Sikerre csak közösen juthatunk.
14
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Stéger Csilla Steger.csilla@oh.gov.hu
EFOP VEKOP Rendszerszintű fejlesztések és hozzáférés bővítését szolgáló ágazati programok a felsőoktatásban
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.