Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. Stratégiai tervezés és marketing

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. Stratégiai tervezés és marketing"— Előadás másolata:

1 1. Stratégiai tervezés és marketing
Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar Marketing és Menedzsment Tanszék MARKETINGSTRATÉGIA 1. Stratégiai tervezés és marketing Prof. Dr. Józsa László Egyetemi tanár SZE MMT

2 1.1. Stratégiai gondolkodás
Miért fontos a stratégia? „kis hadsereg öltözködik, nagy hadsereg fegyverkezik” A stratégiakészítés célja: -> nem az öltözködés, hanem az üzleti célú fegyverkezés Irányítás, tervezés, vállalati működés SZE MMT

3 1.1.1. A rendszer, a cél és a környezet (1)
„A rendszer objektumok és az objektumok közötti relációk halmaza.” A rendszert körülvevő környezet: közvetlen közvetett A környezettel fenntartott kapcsolat szerint: nyitott zárt részben nyitott, részben zárt SZE MMT

4 1.1.1. A rendszer, a cél és a környezet (2)
Kimenetek Bemenetek Anyag Energia Információ Motiváció Anyag Energia Információ Motiváció Rendszer SZE MMT

5 1.1.1. A transzformáció Új rendszer Tanuló rendszer
Rutinmű-ködésű rendszer Aut. rendsz. Algoritmus Algoritmus+ Heurisztika Részben aut. rendsz. Próbálgatás + Viselkedési minták Embe-rekből álló rendsz. Próbálgatás+ Transzformáció: „az a folyamat, melynek során a rendszer a bemenetet átalakítva, létrehozza a kimenetet.” A transzformáció három alapesete: nem ismerjük az átalakítás szabályait („fekete-doboz”, bemenet-kimenet modellek) ismerjük a szabályokat, de nem tudjuk befolyásolni a működésüket (fizikai törvények) előírhatjuk az átalakítás szabályait (irányított rendszerek) A rendszer és a működés kapcsolata -> SZE MMT

6 1.1.2. Természetes és mesterséges rendszerek
Természetes rendszerek – fizikai, kémiai, biológiai rendszerek; legmagasabb szintje a társadalmi rendszer Mesterséges rendszerek – legegyszerűbb gép vagy bonyolult technikai rendszer A rendszerek a lehetséges beavatkozás alapján lehetnek: nyitott hatásláncúak (vezérlés) zárt hatásláncúak (szabályozás) A szabályozás A vezérlés visszacsatolás bemenet transzformáció kimenet bemenet kimenet transzformáció SZE MMT zavaró hatás

7 1.1.3. A rendszer működése és struktúrája
A rendszer állapota – a jellemző rendszerparaméterek értéke egy adott időpontban. Stabilitás és egyensúly közötti különbség elsőfajú stabilitás másodfajú stabilitás A struktúra – a rendszer elemei közötti relációk halmaza. SZE MMT

8 1.1.4. A rendszerek irányítása (1)
Az irányítás két szereplője: az irányított és az irányító. Az irányítás megköveteli: a cél; a célállapot; a megfelelő viselkedés; a viselkedés megítélési ismérveinek; az irányítás eszközeinek és módszereinek az ismeretét. A vállalat három irányítási szintet foglal magába: a vállalati üzletpolitikát; a tervezést; az operatív irányítást. SZE MMT

9 1.1.4. A rendszerek irányítása (2) /Az iparvállalat, mint komplex mikrogazdasági rendszer/
Környezet: központi irányítás Gazdasági szabályozó rendszer Komplex mikrogazdasági rendszer Anyagi folyamatrendszerek Bevitt erőforrások Kihozott használati érték Bemenő alrendszerek Konvertáló alrendszerek Kimenő alrendszerek Vezetési folyamatrendszer Környezet: PIAC Anyag Energia Információ Motiváció Beszerzés Realizálás (árbevétel) Elvonás, adó SZE MMT

10 A tervezés (1) A tervezés: „mai döntések megalkotásának folyamata, a jövőre vonatkozóan, amelyek az üzletvitel optimális fejlődését segítik elő.” A tervezési gondolkodás fejlődésének szakaszai: szakasz: Az operatív költségtervezés szakasz: Hosszú távú tervezés szakasz: Stratégiai tervezés szakasz: Stratégiai menedzsment SZE MMT

11 1.1.5. A tervezés (2) /A stratégiai menedzsment elemei/
Kultúra és a vállalkozással kapcsolatban állók elvárásai A környezet Erőforrások és képességek Stratégiai elemzés Stratégiai lehetőségek Stratégiai választás Stratégiai megvalósítás Erőforrás tervezés A stratégiai lehetőségek értékelése A stratégiai lehetőségek osztályozása A stratégiai változások menedzselése A szervezeti struktúra kialakítása SZE MMT

12 1.1.6. Időtáv és hierarchia a tervezésben (1)
A tervezés időtáv szerinti szintjei: küldetés (a küldetést meghatározó tényezők): A vállalkozás története (mivel foglalkozott eddig) A vállalkozás menedzsmentje és tulajdonosai A vállalkozás rendelkezésére álló erőforrások (pénzügyi, humán, kapcsolati, stb.) A vállalkozás foglalkoztatottjainak múltbeli tapasztalatai A vállalkozás környezete stratégia taktika akciótervek A tervezés hierarchia szerinti szintjei: csoport (Holding) üzleti egység funkcionális egységek (marketing, pénzügy, termelés, személyzeti ügyek, stb.) SZE MMT

13 1.1.6. Időtáv és hierarchia a tervezésben (2) /A stratégiák hierarchiája/
Holdingstratégia A üzleti egység stratégiája pénzügy, marketing, termelés, személyzeti ügyek, stb. B üzleti egység stratégiája pénzügy, marketing, termelés, személyzeti ügyek, stb. C üzleti egység stratégiája pénzügy, marketing, termelés, személyzeti ügyek, stb. D üzleti egység stratégiája pénzügy, marketing, termelés, személyzeti ügyek, stb. Funkcionális stratégiák SZE MMT

14 1.1.7. A tervezés módszertani megközelítései
A tervezés, stratégiakészítés esetében a célok felállítása több elv felhasználásával is elképzelhető. Az elvek Ackoff (1970) szerinti felosztása: A kielégítő célok felállításának elve Az optimális célok felállításának elve Az adaptív tervezés elve A változás hatáslánca: Ok Hatás Következmény SZE MMT

15 1.1.8. A stratégiakészítés folyamata
1. A vállalat hosszú távú céljai 2. Környezeti elemzés (STEEP vagy PEEST) általános környezet piac- és versenyelemzés 3. Belső elemzések (SWOT vagy GYELV) - eredmények - rendelkezésre álló erőforrások - a vállalat erős és gyenge pontjai 4. Stratégia kialakítása - a jelenlegi stratégiák értékelése - az alternatív stratégiák azonosítása - az alkalmazható stratégiák kiválasztása 5. Tervezés rövid távú hosszú távú 6. Megvalósítás stratégiák/szervezet napi tervezés 7. Ellenőrzés SZE MMT

16 1.2. Marketing a stratégiában, stratégia a marketingben
„A marketing az üzletpolitika, az üzleti filozófia integráns, el nem hanyagolható része.” „A fogyasztó megértése és szükségleteinek kielégítése révén válik kézzelfoghatóvá a piaci siker.” SZE MMT

17 1.2.1. A marketing fogalma, fejlődése (1)
A marketing: „a tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során elképzelések, eszmék, termékek és szolgáltatások teremtése, árazása, ösztönzése, elosztása megy végbe az egyéni é s szervezeti célok kielégítése végett.” - /Amerikai Marketing Szövetség (1985)/ Marketingkutatás Marketingmix (McCarthy, 1960) – 4P: Termék (product) Ár (price) Értékesítés (place) Piacbefolyásolás (promotion) SZE MMT

18 1.2.1. A marketing fogalma, fejlődése (2)
A marketing fejlődésének főbb szakaszai: Termelésorientáció Termékorientáció Eladásorientáltság Piacorientált marketing korszaka Társadalom- és piacorientáció korszaka Stratégia és megvalósítás kapcsolata: Stratégia Hatékony Nem hatékony Hatékony Növekedés Lassú halál Megvalósítás Nem hatékony Túlélés Gyors halál SZE MMT

19 A marketingstratégia „A marketingstratégia alapvető feladata és célja a vállalkozások magasabb szintű stratégiáinak megvalósítása versenyképes, jó piaci pozíció kialakításával.” Fő kérdései: az üzleti környezet elemzése; a vevői szükségletek és igények feltárása; a megfelelő, a piaci szegmensek igényeit kielégítő termékek és szolgáltatások biztosítása; a tervek megvalósítása. SZE MMT

20 1.2.2. A marketingstratégia kulcselemei
Belső szervezeti feltételek Marketingstratégia: - szegmentáció - célpiac kiválasztása - pozicionálás - célpiac meghódítása Vevők Versenytársak SZE MMT

21 1.2.2. A stratégiai marketing folyamata
2. Külső környezet elemzése 3. Versenyhelyzet-elemzés 4. Belső környezet elemzése 5. Fogyasztói igények elemzése Stratégiai elemzés 6. piacszegmentáció, célpiac, pozicionálás 7. vállalati szintű stratégiák 8. termékpolitika 9. árpolitika 10. értékesítéspolitika 11. piacbefolyásolási politika és kapcsolatrendszerek Kimenet: Stratégiai-marketing- -terv Stratégia kialakítása Végeredmény: Profit vagy más cél elérése 12.Megvalósítás/ ellenőrzés - Megvalósítás - Ellenőrzés SZE MMT

22 Köszönöm a figyelmet! SZE MMT


Letölteni ppt "1. Stratégiai tervezés és marketing"

Hasonló előadás


Google Hirdetések