Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Lehetőségünk felelőssége a kisközösségekben
Böröcz Lívia hálózati koordinátor, szakmai szolgáltatások igazgatóhelyettes NMI Művelődési Intézet
2
NMI Művelődési Intézet Nonprofit Közhasznú Kft.
Az 1946-ban alapított Nemzeti Művelődési Intézet szakmai „örököse” A 378/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet alapján ellátja a évi CXL. törvényben meghatározott országos és területi közművelődési szakmai szolgáltatások feladatait, átveszi a Nemzeti Művelődési Intézet európai uniós forrásból támogatott projektjeivel kapcsolatos feladatokat, folytatja a Kulturális Közfoglalkoztatási Programot. Működési keretek Alapítója, egyszemélyes tulajdonosa a Népfőiskola Alapítvány (Lakitelek) az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális Államtitkárságával kötött közszolgáltatási szerződés és támogatási szerződés
3
Mi a küldetésünk?
4
Küldetésünk: A közösségi művelődés eszközeivel hozzájárulni a magyar nemzet életminőségének javításához a Kárpát-medencében. Kiemelt céljaink: A magyar emberek nemzeti és helyi identitásának erősítése. A magyar emberek önbecsülésének, értékrendjének megerősítése, érvényesülésük elősegítése. A magyar nemzet értékeinek és erőforrásainak közösségben történő hasznosítása. Tudatos érték és közösség alapú társadalom- és gazdaságfejlesztés.
5
Célok: Közösségi művelődés feltételrendszerének, tartalmának és módszertanának kidolgozása, fejlesztése, a szakemberek (tovább)képzésének biztosítása. Szakmai szolgáltatások nyújtása a közművelődési feladatellátók részére, együttműködésük segítése. A szakterület érdekérvényesítő képességének javítása, társadalomfejlesztő hatásának kimutatása.
6
Alkalmazott kutatások Szakmai szolgáltatások
Képzés Szakmai szolgáltatások Szakmai innováció 1. 2. 3. 4. Szakma-fejlesztés
7
Hogyan tud hozzájárulni a kultúra, a közművelődés ma a társadalom és a gazdaság fejlődéséhez az egyén boldogulásához?
8
új kihívások új feladatok új módszerek folyamatos megújulás
új kihívások új feladatok új módszerek folyamatos megújulás
9
Szakmai-módszertani feladatellátás
1. Értékközvetítés módszertani támogatása (értékfeltárás, értékközvetítés helyi, megyei, országos szinten) 2. Amatőr művészetek módszertani támogatása (mintaprogramok, képzések szakmai együttműködéssel) 3. Közösségfejlesztés módszertani támogatása (Tananyagfejlesztés, módszertan-fejlesztés, jó gyakorlatok gyűjtése, követése) 4. Információszolgáltatás, tanácsadás, tapasztalatcsere (szakterületi jogszabályok, szakmai napok, műhelyek)
10
5. Szakember-utánpótlás
Belső képzések TÁMOP fenntartások Közfoglalkoztatás Tessedik Sámuel Kollégium Szakemberek továbbképzése Akkreditált képzések (OKJ, D, KAB) Felsőoktatás (BA népszerűsítés, BA-MCS) Tananyagfejlesztés (e-learning is), oktatói kör kialakítása, partnerség, koordináció, szakértők, auditorok, szakfelügyelők (minőségbiztosítás) 6. Kutatás, elemzés (település-feltárás, tudás-környezet, agórák, hatásvizsgálatok, CSK, OSAP stb.)
11
Kulturális Közfoglalkoztatási Program
A program kimutatható társadalomfejlesztő hatása hozzásegített a törvény módosításához is! Nem cél, hanem eszköz A kulturális alapellátás kiterjesztéséhez. Elhelyezkedési arány átlagosan 30% Több száz kistelepülésen a programnak köszönhetően lett közösségi művelődési (szak)ember, és lett újra „közös tető az együttlét felett”. Munkafeltételek biztosítása: munkabér, számítógép, internet, bútorok, irodaszer, tisztítószer, képzések
12
EFOP-1.3.1-15-2016-00001 Célok Tevékenységek
közösségi szemléletű működtetés gyakorlatának elterjesztése a kulturális területen Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) forrásaiból megvalósuló helyi-térségi közösségfejlesztési folyamatok szakmai támogatása Tevékenységek módszertani fejlesztés - mentorhálózat szakmai-módszertani támogatás- társadalmi és szakmai érzékenyítés - kutatási és monitoring tevékenység Megvalósítók: Szabadtéri Néprajzi Múzeum, NMI Művelődési Intézet, Országos Széchényi Könyvtár
13
Kiterjedt partneri hálózat
Stratégiai partnerek Települési és nemzetiségi önkormányzatok Országos szakmai szervezetek, szövetségek Közművelődési intézmények Közművelődési közösségi Kárpát-medencei együttműködések (KKK)
14
KIADVÁNYOK, ON-LINE FELÜLETEK
15
Szín – Közösségi Művelődés folyóirat
22 éve megjelenő periodika Évente 6 lapszám, 88 oldal Print és online verzió A MATARKA adatbázisban 22 évfolyam lapszámai és cikkei elérhetőek Cél: A közösségi művelődés sajátosságainak reprezentálása, értékközpontúság, helyi sajátosságok felkutatása és bemutatása, a jó gyakorlatok, érdekes programok, figyelemreméltó projektek, példaértékű egyéniségek bemutatása. Megrendelhető:
16
A szervezeti átalakulást bemutató kiadványaink
17
Közösségfejlesztés módszertani útmutató
Tartalma: közösségfejlesztési módszerek leírásai szempontok a költségek tervezéséhez fogalomtár Kapcsolódás a törvényhez: „A közművelődési intézmény és a közösségi színtér (…) ösztönzi a társadalmi összetartozást (…)” kötelező alapszolgáltatás a „művelődő közösségek létrejöttének elősegítése, működésük támogatása, fejlődésük segítése” a közművelődési alapszolgáltatások része a „közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése” Elérhető: cselekvokozossegek.hu / Tudástár menü
18
Gyakorlati útmutató intézményi önkéntes programok létrehozásához és működtetéséhez
Tartalma: praktikus tanácsok jó gyakorlat leírások jogi keretek, iratminták Kapcsolódás a törvényhez: „A közművelődési intézmény és a közösségi színtér (…) működése a közösségek öntevékenységén alapul, és azt ösztönzi (…)” Elérhető: cselekvokozossegek.hu / Tudástár menü
19
Kulturális Szemle http://www.kulturalisszemle.hu
A Kulturális Szemle a Kárpát-medencei magyar vonatkozású és/vagy magyar nyelven publikált kulturális értékek, hagyományok és újítások bemutatását és elemzését közreadó interdiszciplináris online tudományos folyóirat. Évente két lapszám
20
Facebook profil
21
HÍRLEVÉL
22
„Kultúrát nem lehet örökölni
„Kultúrát nem lehet örökölni. Az elődök kultúrája egykettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának.” (Kodály Zoltán)
23
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.