Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kinek, minek a fejlődését tartsuk fenn? Prof. Dr. Rosivall László

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kinek, minek a fejlődését tartsuk fenn? Prof. Dr. Rosivall László"— Előadás másolata:

1 Kinek, minek a fejlődését tartsuk fenn? Prof. Dr. Rosivall László
Tudomány és Művészet Kórélettana Választható kreditpontos graduális és posztgraduális tantárgy 2017/2018. I. félév Kinek, minek a fejlődését tartsuk fenn? Prof. Dr. Rosivall László Semmelweis Egyetem Kórélettani Intézet Elméleti Doktori Iskola Nemzetközi Nephrológiai Kutató és Képző Központ Teheráni Orvostudományi Egyetem

2 Óriási társadalmi haladás
A kapitalista futószalag és a joggal szidott szocialista semmittevés után eljött a várva várt új, emberi munka és körülmény pl.: TESCO! Megérkezett a modern kultúra és hathatós terjesztése, vége a mindennapi agymosásnak, mert eljött a globális agymosás / nagymosás! A pusztító világháborúk után megjött a helyi háborúk izgalmas TV közvetítése és az elő show-k, thrillerek terrorizmus formájában! Utolértük Amerikát, no go zónák, életveszélyes városrészek, igazi Harlemek! Bumpy jumping adrenalinja helyett párizsi városnézés! Kizsákmányolás, hatalom / vagyon koncentráció növekedés! Növekszik a hipertóniások, cukorbetegek és veseelégtelenek száma! Növekszik az alkohol és drog fogyasztás! Ezt kell megőrizni? Ez a fejlődés? Minek ezt fenntartani? Ez gazdasági vagy erkölcsi, emberi kérdés?

3 Milyen lesz a jövő?! Lesz-e elég energia, víz? Lesz-e növényzet, vagy csak sivatag? Sivatag kívül és belül?! Terjed az önzés, a szeretethiány, a felületes, üres emberi kapcsolat, az erőszak, a gyűlölködés, az önpusztítás. Nő az út lélektől lélekig! Van-e, lesz-e ép lélek és ép test?! A korábbi diktatúrák okán változtathatatlannak hisszük a rendszert?! Köbe vésve marad minden!? Pedig Ady rég megmondta: „Csak akkor születtek nagy dolgok, ha….. Ady Endre A Tűz csiholója Csak akkor születtek nagy dolgok, Ha bátrak voltak, akik mertek S ha százszor tudtak bátrak lenni, Százszor bátrak és viharvertek. Ez a világ nem testálódott Tegnaphoz húzó, rongy pulyáknak: Legkülömb ember, aki bátor S csak egy külömb van, aki: bátrabb. S aki mást akar, mint mi most van, Kényes bőrét gyáván nem óvja: Mint ős-ősére ütött Isten: A fölséges Tűz csiholója.

4 Érdemes eretnek tanokat hirdetni?! Vagy csak legyünk emberek?!
Amartya Sen harcolt a megszokottól merőben eltérő gazdaság-felfogás elismertetéséért, amelynek középpontjában nem a piac, hanem az ember áll. „A fejlődés lényege, hogy választási lehetőségek nyílnak meg az ember előtt. Ezek közül a legfontosabbak: a hosszú és egészséges élet, a tanulás, valamint a tisztességes életszínvonal elérésének lehetősége.” „…a piacgazdaság csak eszköz a globális jólét megteremtéséhez. Értékek nélkül a kapitalizmus nem lesz életképes.” „A szabadság a piacok szabadságában merül ki. Annak esélyét, hogy az emberek a szabad piac részesei legyenek, csakis az állam teremtheti meg, amely gondoskodik az egészségügyről, az oktatásról, a biztonságról, a polgárok választási lehetőségeiről.”

5 Amartya Sen Nobel-díjas (1998) indiai közgazdász Cambridge-i Egyetem
Értékelés: etikai dimenziót vitt olyan területre, amelyet a számok világába zárkózó szakemberek uralnak. A közgazdaságtan bálványa az anyagi mutatók összessége - a jövedelem, a nyereség, a nemzeti össztermék növekedése. Sennek ellenben fő kategóriája a szabadság és fő tétele, hogy a szabadság kibővítése a fejlődés elsődleges célja s egyben legfőbb eszköze.

6 Muhammad Yunus Nobel-békedíjas (2006) bangladesi bozót bankár:
- „a hitelnek általános emberi joggá kell válnia” egyéni kölcsön, közösségi együttműködés, kontrol, felelősség Mindenki kövesse a helyi adottságoknak optimálisan megfelelő saját útját és így járuljon hozzá a fenntartható fejlődéshez!

7 Nagy kérdések Mi határozza meg az embert / az emberi viselkedést!? A genetika, a nevelés, a társadalmi körülmények, az otthoni minták?! A fizikai, vagy a lelki adottság?! Ma más az ember, mint volt 100 éve, 200 vagy éve?! Miben más és miért más? Miben nem más és miért nem más? Mit kell fenntartanunk mindebből?! Hogyan kell fenntartanunk?! Okosabbak, bölcsebbek, szebbek, jobbak vagyunk?! Tovább élünk, de ha a mai egészségügy mellett olyan természet közeli életet élnénk, mint 1000 éve, akkor még tovább élnénk?!

8 Meg a kórélettan igazsága!
Egy példa, hogy mi volt a gond 100 éve és mi ma (Korányi Sándor) „…az olyan egyetem, ahol politizálnak, az olyan tudomány, melynek igazságai különböző pártállásra épülnek, nem egyetem és nem tudomány. Az orvostudományban egyetlen igazság van: ez a tudásnak és az emberszeretetnek igazsága…” Meg a kórélettan igazsága! Magyar Imre: Korányi Sándor. Bp., Akadémiai

9 A magasvérnyomás betegség definíciója ma és
Korányi által 100 évvel ezelőtt Haladás vagy visszalépés!? Ma: Magasvérnyomás az a vérnyomás, mely hosszú idejű fennállása esetén célszerv károsodást, mikrocirkulációs zavarokat okoz. 100 éve: A magasvérnyomás fenállása során „a beteg baja nemcsak egy szerv, nem is egész egyéniségének egyetlen szerv állapotából megítélhető betegsége, de mind annak összessége, amit felőle érez, amit felőle gondol, ami morphologiailag beteg szerve állapotából a többire következett, vagy következni fog és amit általa testileg, lelkileg szenved.”

10 Közösségek működése Jelenlegi kérdések:
közösség / társadalom = közmegegyezés az együttélésre, fejlődésre Jelenlegi kérdések: El lehet-e képzelni közmegegyezést például abban, hogy az igazságszolgáltatás, az oktatás és a betegellátás üzleti alapon működjék?! Kinek az érdeke és hova vezet, ha az alapvető társadalmi jogok üzletté változnak?! A atomfegyverekről megszületett a lemondás! Valaha lemondanak-e majd a háborúkról, gyíkosságokról, önpusztításról

11 Az alapelv, mint felkészülés felértékelődik
Jövőbeli kérdések Robotok, mesterséges intelligenciák: új munka fogalom, megosztás stb., Gépesedés, humán tőke tablettában, öröm/bánat/boldogság pirulák Várható élettartam növekedés, genetikai kódok ismerete, változtatása előnyök és veszélyek Új belátható és beláthatatlan veszélyek, pl.: molekulárbiológiai/nano „fegyverek”, stb., Az alapelv, mint felkészülés felértékelődik közösség / társadalom = közmegegyezés az együttélésre, fejlődésre Oktatás, nevelés, erkölcs, etika stb - fokozódó szükséglet!

12 Egészségi állapot mutatók - gazdasági teljesítmény
Valaha megfelelő helyre kerül-e az egészségügy, a termelő erő karbantartása? Egészségi állapot mutatók - gazdasági teljesítmény Közvetlen, illetve közvetett kölcsönhatás (beteg társadalom beteg gazdaság beteg lakosság) Várható élettartam 1 éves hosszabbítása GDP 4% Várható rokkantságmentes plusz 1 év GDP 11% Egészségügy fejlesztése gazdaság kulcskérdése! Az orvosok a gazdasági és a fenntartható fejlődés kulcsszereplői!

13 Az éremnek két oldala van, az embernek három!
Szociális Családi Interperszonális Támogatottsági Kulturális Képzettségi Biológiai Genetikai Morfológiai Fiziológia Immunológiai Neurológiai Pszichológiai - Érzelmi Értékelési Hiedelmi Alkalmazkodási Gondolkodási Viselkedési

14 Karbantartáshoz, fenntartáshoz a primer esemény, történés azonosítása elengedhetetlenül szükséges
Szociális Pl.: Munkanélküliség Válás Nyugdíj Biológiai Pl: - Családi előfordulás Vaszkuláris zavar Kardiális zavar Idegrendszeri Pszichológiai Pl.: Depresszió Habitus változás Agresszivitás

15 A betegségeket meghatározók új megközelítése
Szociális, pl.:.: Erdős Pál és Rényi Alfréd Skála független hálózatok Barabási Albert László Internet hálózat, IP címek Biológiai, pl.: Pszichológiai, pl.: Fehérjék kölcsönhatása Psychogalaxy projekt

16 Társadalmi tőke Humán tőke Bizalom - megbízhatóság Kölcsönösség
Civil szervezetek, vallás Közösségi hatékonyság Társas támogatás Versengés Alacsony anómia Humán tőke Iskolázottság Megbirkózás Önhatékonyság Koherencia Halálozás

17 Társadalmi tőke Antropológiai
Pszichológiai Szociológiai Gazdasági Politika, nevelés Egészség Közösségiség, közös normák, alacsony anómia Alacsony ellenségesség, bizalom, kölcsönösség, önhatékonyság, élet értelme, vallásosság Szoros családi kötődés (bonding) Barátokkal, kollégákkal hidak (bridging) Társadalmi csoportok között (linking) Bizalom, szövetkezeti gondolat, együttműködés korporatív felelősség. Demokrácia: Bizalom, kölcsönösség, civil szervezetek, közösségi hatékonyság Bizalom, részvétel (öngyógyítás), közösségiség gyógyító ereje

18 Anyagi, kulturális és társadalmi tőke modellje
Társadalmi bizalom, Alacsony versengés, Kölcsönösség, Közösségi hatékonyság, Civil szervezeti tagság, Vallásgyakorlás Társadalmi tőke Kulturális tőke Egészség tőke Iskolaév*, Koherencia, vagy az élet értelme, Kompetencia Halálozás* Egészségi állapot önbecslése,depresszió Anyagi tőke Egy főre SZJA alap*, Saját jövedelem * KSH adatok Kopp Mária

19 Anómia és halálozás megyei értékei:
19

20 A 210 főnél nagyobb települések eloszlása Magyarország észak-keleti régiójában (fekete pöttyök). A pöttyök nagysága arányos a lakosok számával. A színskála a éves férfiak relatív halálozási rizikóját jelentik ( ). 20

21 Cigány orvosképzési program, 2011 Gondok, szakkollégium létesítés
Beilleszkedés feltétel: megfelelő értelmiség Értelmiség feltétele: megfelelő oktatás Oktatás feltétele: megfelelő társadalmi elhatározottság Cigány orvosképzési program, 2011 Gondok, szakkollégium létesítés 21

22 A fenntartható fejlődés eszméjének igazi értelme
az emberiség védelme! 1. Föld, az állatvilág a növényzet, az éghajlat, az energia hordozók őrzésének végső célja az emberi jóllét és életminőség további javítása. Ehhez viszont nem elég a Föld, az állatvilág a növényzet, az éghajlat, az energia hordozók védelme, ehhez több kell. 2. Kell az ép test és az ép lélek, a pozitív emberi kapcsolat, a védelmet és biztonságot nyújtó közösség. Mindez elképzelhetetlen megfelelő oktatás, nevelés és erkölcs nélkül. 3. A XXI század felgyorsult társadalmi, tudományos és technikai fejlődése különleges és rendkívül gyors alkalmazkodást igényel az egyes emberek és a közösségek részéről. Tehát lépnünk, illetve haladnunk kell!

23 A globalizálódó extraprofit erőszaka, a média kiszolgáló,
értékromboló agymosása súlyos károkat okoz a felnövekvő generációk gondolkodásmódjában. 5. Eluralkodik az önzés, a szeretethiány, a felületes, üres emberi kapcsolat, az erőszak, a gyűlölködés és az önpusztítás. Javasolom, hogy hazánk - példát mutatva - álljon a jövőbe mutató célok hirdetésének és megvalósításának élére és különleges hangsúllyal segítse az oktatás, nevelés, erkölcs és tolerancia fejlesztését, a jó közösségek kialakulását és a fenntartható fejlődést, hogy az ember ember maradjon és a világ a világ!

24 Vajon lesz áttörés!? Lesz! De mikor és hogyan!? Az mindnyájunkon, azaz Önökön is múlik!

25 Most halljuk, mindezt, hogy látja a közgazdász, az egyház embere!
Múlt héten hallottuk Faragó Tibort, a szakpolitikust. Most halljuk, mindezt, hogy látja a közgazdász, az egyház embere!

26 Dr. Baritz Sarolta Laura
Munkahelyei: Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapesti Corvinus Egyetem, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, MNB Pallas Athéné Domus Scientiae Alapítvány Dr. Baritz Sarolta Laura Okleveles közgazda, PhD, egyetemi oktató

27 Nemzetközi díjjal tüntették ki a Vatikánban Baritz Sarolta Laura domonkos nővért, a KETEG képzés és misszió képviselőjét. A Ratzinger Alapítvány "Tágabb értelem" pályázatára 30 ország, 170 egyeteméről 367 pályamű érkezett, melyek közül a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola keretében zajló képzés szakfelelősét tüntették ki tanítás kategóriában. A díjátadóra szeptember 27-én került sor a vatikáni Tudományos Akadémia székházában.  Kategóriánként két győztest ismernek el a rangos nemzetközi kitüntetéssel. Laura nővér mellett a chicagói egyetem munkatársai kapták a díjat egy online ökológiai képzés kidolgozásáért.

28 Könyvének középpontjában a „harmadik dimenzió”,
az erkölcs, az erényetikai szemlélet áll. Mit jelent ez a gazdaságban? A haszonelv, profitmaximalizálás alapján működő gazdasági rend fenntarthatatlan, újratermeli a boldogtalanságot és háttérbe szorítja a közjót. Ennek alternatívájával foglalkozik Baritz Sarolta Laura domonkos nővér új kötetében Budapesten a Corvinus Egytemen , 2016

29 Baritz Sarolta Laura Budapesten született, 1978-ban érettségizett az I
Baritz Sarolta Laura Budapesten született, 1978-ban érettségizett az I. István Gimnáziumban, orosz-angol tagozaton, 1983-ban közgazdász diplomát szerzett. Különböző külkereskedelmi vállalatoknál, majd a Pepsi Cola amerikai cég hazai vállalatánál dolgozott, nyelvismerete, szaktudása számos külföldi utazást, hosszabb-rövidebb kiküldetést, jelentős üzletkötéseket tett lehetővé. A felívelő lehetőségeket édesanyja betegsége végleg megszakította, teljes idejét az ő ápolására fordította, az erős családi vallási gyökerekre alapozott életszemlélete és Isten hívó szava a domonkos rend kötelékébe vezette, 1994 óta tagja a magyarországi Domonkos nővérek szerzetesi kongregációjának, a rend budakeszi rendházában él. között a Prohászka Ottokár Katolikus Gimnázium hittantanára, között a Sapientia Hittudományi Főiskolán folytatott etika és teológiai tanulmányokat ill től a Corvinus Egyetemes PhD hallgatója. 2010-től a Sapientia Hittudományi Főiskolán az egyház társadalmi tanításán alapú közgazdaságtan oktatására szakirányt hozott létre társaival. Laura nővér az alternatív közgazdaságtan, környezet gazdaságtan kérdéseivel foglalkozik kiemelten, számos konferencia előadója, szakanyagok szerzője


Letölteni ppt "Kinek, minek a fejlődését tartsuk fenn? Prof. Dr. Rosivall László"

Hasonló előadás


Google Hirdetések