Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Bemutatkozik az iskolapszichológus
2
Az iskolapszichológus célja
Az iskolapszichológus alapvető célja, hogy szaktudásával az iskola oktató-nevelő munkáját segítse, hatékonyságát növelje. Tevékenysége a diák - szülő - pedagógus hármasával való szoros együttműködésben valósul meg. Az iskolában működő pszichológiai ellátás előnye, hogy a szülők és a tanulók az iskolai szolgáltatás részeként vehetik igénybe.
3
Az iskolapszichológus legfontosabb feladata a prevenció
A prevenció nem a gyógyításra helyezi a hangsúlyt, hanem a betegség kialakulásának megelőzésére. Az iskolapszichológus munkája során nem terápiás eljárásokat, hanem prevenciós célzattal tanácsadási és konzultációs eljárásokat használ. a klinikai tünetegyüttessel jellemezhető fiatalkorú klienst/gondozóját a szakvélemény adására jogosult és terápiás ellátást végző intézménybe irányítja.
4
Konzultáció A konzultáció olyan szolgáltatás, amelyben a szülő vagy a pedagógus egy tagja annak érdekében kommunikál az iskolapszichológussal, hogy egy harmadik fél, a gyermek problémájára megoldást találjanak. az iskolapszichológus a pedagógusok számára képzést és konzultációt szervez, amely azt a célt szolgálja, hogy a pedagógusok a gyerekekkel való foglalkozás terén a problémák értelmezésében új látásmódot nyerjenek és hatékonyabb készségekre tegyenek szert a gyerekekkel való foglalkozás terén.
5
A konzultáció menete 1.A szülő feltárja a pszichológus számára a gyermekével kapcsolatos gondokat vagy a tanár jelzi az iskolapszichológusnak az egyes gyerekkel vagy az osztály irányításával kapcsolatos problémát. 2.Ezt követi a konzultációs folyamat, amelyben felmérik és újraértelmezik az eseményeket. 3.Majd a konzultációt követően, vagy a konzultációs folyamat részeként megtörténik a beavatkozás, melyet azonban nem a pszichológus végez, hanem a szülő illetve a tanár.
6
Tanácsadás A tanácsadás egyéni vagy csoportos formában végzett segítségnyújtás, melynek célja az egyén küzdő képességének javítása aktuális élethelyzetében jelentkező problémájával kapcsolatban. A tanácsadás, mint együttgondolkodás- és nem direkt tanács adása!
7
Hogyan jut el a gyermek a pszichológushoz egyéni tanácsadásra?
A szülő kezdeményezi gyermeke számára a tanácsadást 1.Pszichológus tájékoztatja az osztályfőnököt. 2.Az osztályfőnök segít megszervezni azt ,hogy melyik óráról jöhet el a gyermek. 3. A pedagógussal történő megegyezés alapján 1 gyermek a tanítási óráról elkérhető és tanácsadáson részt vehet. 4. Az osztályfőnök négyszemközt tájékoztatja a gyermeket arról, hogy tanácsadáson kell részt vennie, ha a szülő ezt elmulasztotta volna. 5. a gyermek egyedül, vagy az iskolapszichológus kíséretében érkezik a tanácsadásra, ahol tájékoztatva lesz, hogy pár alkalommal találkozni fognak.
8
Hogyan jut el a gyermek/serdüő a pszichológushoz egyéni tanácsadásra?
A pedagógus kezdeményezi a tanácsadást A kezdeményező/iskolapszichológus tájékoztatja az osztályfőnököt Az osztályfőnök tájékoztatja a szülőt, szóban egyeztet arról, hogy hozzájárul-e a tanácsadáshoz Ha elfogadja az előzőhöz hasonlóan folytatódik az eljárás Ha elutasítja nincs mit tenni, négy hét után újbóli kapcsolatfelvétel a szülővel A gyermek kezdeményezi a tanácsadást TANÁCSADÁSRA JÁRNI EGYIK ESETBEN SEM KÖTELEZŐ!
9
A pedagógussal folytatott konzultáció
a konzultáció fókuszában a szakmai és nem a személyes problémák állnak! A diákokkal való közvetlen pszichológiai foglalkozás mellett az iskolapszichológus munkájában domináns a pedagógusokkal folytatott konzultáció, ami egy olyan közös munka, amely bizalmi alapú partneri viszonyt feltételez és közös felelősségvállalást igényel mindkét fél részéről. A konzultációban való részvétel a pedagógus számára önkéntes Az iskolapszichológus az egyéni konzultáció tartalmával kapcsolatban is titoktartásra kötelezett az egyéni tanácsadáshoz hasonlóan!
10
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.