Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Korai beszéd-, és nyelvi szűrés a logopédiában
Módyné Cselényi Mónika 2017. Szeptember 25.
2
Jogszabályváltozás 15/2013 EMMI rendelet december 29-i módosítása: 2017. szeptember 1-től hatályos: 25.§ ( 3 ) „A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméves kori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv)…irányul. ”
3
Diagnosztikai előzmények
4
Szemléletváltozás Teljes, Minden nyelvi szintre és használatra kiterjedő standardizált tesztbatériák használata Kizárólag medicinális megközelítés
5
A nyelvfejlődési diagnosztika
Megfigyelés ( beszéd spontán helyzetben rögzítése, elemzése ) Célzott, strukturált tesztek Szülői kikérdezés Mac Arthur-Bates Communicative Development Inventories Magyar adaptáció: KOFA ( Kas B., Lőrik J. )
6
Kora diagnosztika Kisgyermek vizsgálatára a hagyományos diagnosztikai módszerek nem alkalmazhatók hatékonyan. Nem könnyen kooperálnak, Feladathelyzetbe bevonás, tartás nehezített. Spontán teljesítmény felmérése energiaigényes.
7
Kofa kommunikatív fejlődési adattár
8
Cél Olyan megbízható kérdőív létrehozása, amelynek segítségével információt lehet kapni a kisgyermek kommunikációs nyelvi fejlettségéről az első nonverbális megnyilatkozásoktól… a korai szókincsen át… a nyelvtan használatának kezdetéig.
9
Objektivitása/ hitelessége
Részletekben rejlik: A szülő nem nyelvész, nem logopédus, nem könnyen emlékszik mindenre és igen elfogult. A kérdőívben nem szavakat sorol fel, hanem választ a lehetőségek közül!
10
„Kis-kofa”/kofa-1. ( szavak és gesztusok )
8-16 hónapos kor „Kis-kofa”/kofa-1. ( szavak és gesztusok ) 9 oldalas A nyelvelsajátítás kezdetét célozza. A gyermek által megértett szavak, nonverbális megnyilatkozások, gesztusok.
11
16-30 hónapos kor Kofa-2. ( szavak és mondatok )
Lexikai és morfológiai-szintaktikai fejlettség feltérképezése Csak a produkcióról kér információt, a megértés már bemérhetetlen. Szókincs megjelölése a szülő által ( gyermeknyelvi formák is ) Rendhagyó tőváltások használata
12
Kofa-3. Kas Bence, Lőrik József MTA Nyelvtudományi Intézet
Elte bárczi g. gyógypedagógiai kar
13
Kofa Harmadik életévüket betöltött gyermekek nyelvfejlődési szűrésére alkalmas. Életkori sáv: 2,6-3,6. Kérdőíves eljárás. Validitási vizsgálatok szerint a szülők többsége megbízható, érvényes adatot szolgáltat. Egy lapos, kétoldalas. területei: expresszív szókincs, nyelvi fejlettség, verbális kommunikáció, megértés, morfológiai produktivitás.
14
Kofa 3. 2. Felvétele szülőnek adott tájékoztatást követően.
Szerencsés tájékoztatás adni a polgármester, óvodavezető, óvodapedagógusok felé. Rövid határidőn belül visszakért kérdőívek. Óvónői, védőnői segítséggel, vagy KOFA-3. interjú formájában. Feltételezett szükségesség esetén WPPSI két verbális szubtesztjével kontrollálható.
15
Az eljárás egységei: SZÓKINCS MONDATOK NYELVHASZNÁLAT PÉLDAMONDATOK
KIS HIBÁK
16
Szókincs 124 elemű szólista
Gyakoribb és kevésbé gyakori szavak ( só, tapasz ) Igék, főnevek, névmások, kérdőszavak, névutók…stb. Kérdés a több szavas közlések megjelenésére vonatkozóan néha, gyakran még nem
17
Mondatok, nyelvhasználat
Mondatpárok tagjainak kiválasztása a tipikushibák előfordulása Pl. Nem visszaadom. Nem adom vissza. Általános megértés Verbális kommunikáció mérése eldöntendő kérdésekkel. Szókincs, mondatalkotás kommunikáció színvonalának felmérése. Pl.: Ha megkérdezné a gyermekét „Mi az a ló?” tudná-e mondani, hogy „egy állat”?
18
Példamondatok A gyermek által mostanában használt leghosszabb mondatok lejegyzése. Mondatalkotás fejlettsége. A Mondatok és a Nyelvhasználat részben kapott adatokkal való összevetés.
19
Kis hibák Az előforduló hibák elemzése, az elvárt morfológiai produktivitás jelei. Ragozási analógiák túláltalánosítása: majom-majomot, ló-lót, iszik-iszott Pozítívumként értékelendő ( hároméves korban ).
20
Értékelés Szókincs: minden megjelölt szó pontot ér, összesen 124 pont.
A mondatok megjelenését nem pontozzuk. Mondatok: mondatpáronként a helyes formátumra 1 pont. Összesen: 12 pont. Nyelvhasználat: Igen válasz 1 pont, összesen: 14 pont. Példamondatok és Kis hibák kvantitatív értékelése nem történik.
21
Értékelés normál/ tipikus tartomány alsó határa 1424 fő 2,0-4,2 éves kor közötti gyermek bevonásával végzett normatív adatgyűjtés alapján Életkor Szókincs Mondatok Nyelvhasználat 2,0-2,2 8,64 1,26 0,83 2,3-2,5 17,64 2,92 1,39 2,6-2,8 27,50 3,14 2,75 2,9-2,11 35,53 5,03 3,94 3,0-3,2 55,36 6,97 6,52 3,3-3,5 59,03 7,17 6,98 3,6-3,8 63,57 7,72 7,31 3,9-3,11 69,04 7,47 7,53 4,0-4,2 80,46 9,09 9,35
22
Nyelvfejlődési késés Bármelyik szekcióban kapott alacsony pontszám nyelvfejlődési elmaradást jelez terápiás indokoltság. A szűrés eredménye lehet: tipikus nyelvi fejlettség, nyelvfejlődési késés.
23
Kiegészítő, ráépülő vizsgálatok
A szűrési eredmény igazolása az óvodapedagógussal való konzultáció által. Juhász-Bittera MKB. vizsgálata Teljes, részletes diagnosztikához KOFA- 1-2. Feltételezett megértési nehezítettség esetén KOFA- 1. Szókincs elmaradás esetén javasolt a KOFA-2 felvétele. FONTOS: anamnézis
24
Kiegészítő vizsgálatok elvégzése
NEM CSAK LOGOPÉDUS: Nevelési tanácsadás ( gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus ) Járási szakértői bizottság
25
terápia Prioritási sorrend felállítása ( új-régi szemlélet ) Ötévesek 55, 4 %-a artikulációs zavart mutat ( infantilis nyelés, interdentális szigmatizmus, paraláliák, diszláliák ) HIBÁNAK TEKINTHETŐ-E AZ, AMI A POPULÁCIÓ TÖBB, MINT FELÉT ÉRINTI? A terápia szervezésébe bevonhatók a gyógy-, fejlesztő pedagógusok, pszichológusok (mozgásfejlesztés, SZIT, beszédfejlesztés tekintetében) Korábban is sor került az ellátásra ( 70-es évektől ) tanácsadás formájában.
26
KOFA-3. előnyei/ pozitívumok
Könnyen fölvehető ( perc ). Gyorsan kiértékelhető. Jelzi a fejlesztés szükségességét. Validitási kutatások alapján megbízható. Magas arányban függ össze más eljárások ( PPL, TROG, Juhász- Bittera ) alapján tapasztalt nyelvi késéssel. Kb %-os előfordulásra lehet számítani az eljárás bemérése alapján. Szókincs elmaradása: hároméves kor alatt 13-16%, fölötte 10-11%.
27
KOfA-3. Rizikói Ha gondot okoz a kitöltés…
Ha feltételezett fals eredmény születik… Ha nem érkezik vissza kérdőív…
28
Kutatási adatok Pléh Cs., Kas B., Lukács Á. Tanulmánya/SLI
Kétéves korban nyelvi kritériumok alapján kiválaszthatók a beszédben késéssel induló gyermekek. Kb. 50 %-uk hároméves korra leküzdi hátrányát. 4 éves kor előtt a NYELVI ZAVAR nagy biztonsággal nem mondható ki. Ekkor választható el nagyobb biztonsággal átmeneti fejlődési egyenetlenség, vagy a nyelvi struktúra és rendszer érintettsége. A Paebody- receptív szókincsteszt, az álszóismétlési teszt, a TROG, valamint a MAMUT (mondatutánmondás) közül legalább kettőben mutatott, az elvárttól legalább kétszórásnyi elmaradás esetén mondhatjuk ki a nyelvi zavart. Előfordulás: 3,5-7 %, fiú-lány arány: 2-3:1.
29
Jó gyakorlatok - Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XIII. kerületi Tagintézménye / pilot - Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gárdonyi Tagintézménye Szatmáriné Mályi Nóra tól részt vesznek az eljárás bemérésén. Beiratkozáskor, illetve folyamatos szűrés. Alternatívák: SZIT, pszichoterápiák, logopédia tanév elején és januárban. Javaslat: megfigyelési szempontsor óvónőknek, rizikólista védőnőknek, intézményi protokoll kialakítása, legitimálása. - Kisvárda: nyelvi fejlesztésre alkalmas terápiás anyagok gyűjteménye.
30
Hatékony, eredményes munkát kívánok!
szakszolgalatkemecse.webnode.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.