Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanulás és emlékezet 5. előadás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanulás és emlékezet 5. előadás."— Előadás másolata:

1 Tanulás és emlékezet 5. előadás

2 Tanulás és kondicionálás

3 Klasszikus kondicionálás
Feltétlen inger (húspor)  feltétlen válasz (nyáladzás) Feltétlen inger (húspor) + feltételes inger (fényfelvillanás) Feltételes inger (fényfelvillanás)  feltételes válasz (nyáladzás)

4 A klasszikus kondicionálás fogalmai
Kioltás: feltétlen inger nélkül adott feltételes inger elveszíti válaszkiváltó hatását Másodlagos kondicionálás: a feltételes ingerhez újabb feltételes inger társítható, feltéve, hogy vigyázunk, az elsődleges feltételes inger ne essen áldozatul a kioltásnak Generalizáció: a feltételes ingerhez hasonló ingerekre is kiterjesztjük a választ Diszkrimináció: szelektív megerősítéssel és kioltással csak az inger nagyon szűk tartományra reagálunk

5 Kondicionált félelem Patkánynál feltételes ingerre (pl. hang) áramütés következik a ketrec padlójából  a patkány a hangra a félelem viselkedéses jeleit produkálja. Az emberi irracionális félelmek, fóbiák többnyire kondicionálásra vezethetők vissza, hatásosan dekondicionálással kezelhetők

6 A kondicionálás hatásmechanizmusa
A kondicionálás akkor működik, ha a feltételes inger megbízhatóan jósolja a feltétlen inger bekövetkezését Az érzelmek gyakran alakulnak ki kondicionálás hatásmechanizmusa szerint Ha a feltételes inger következetlen, szorongás lehet a következmény. Pl. az orvos „nem fog fájni” ígérete, amikor valójában olykor fáj, olykor nem.

7 Operáns kondicionálás
Az állat különféle viselkedéseket mutat A számunkra kívánatosat jutalomban részesítjük (megerősítés) Az állat a megerősítés függvényében a megfelelő szituációban kiszámíthatóan mutatja a kívánt viselkedést.

8 Megerősítési tervek az operáns kondicionálásban
Részleges megerősítés – nehezebb kioltani Aránytervek: Rögzített arány – darabbér Változó arány – nyerőgépek Időbeli tervek Rögzített idő – a postás naponta kézbesít Változó idő – foglalt telefonvonal hívása

9 Averzív kondicionálás
Büntetés: a választ averzív esemény követi Büntetés vs. Jutalmazás Pozitív vs. Negatív megerősítés Menekülő tanulás Elkerülő tanulás

10 A kondicionálás feltétele
A kondicionálás sikeréhez arra van szükség, hogy az élőlény úgy értelmezze a helyzetet, hogy a megerősítés az ő válaszától függ Bizonyíték: a tanult tehetetlenség

11 Mentális reprezentáció
Az élőlény a világ egyes aspektusait mentális reprezentálja, s ezeken a reprezentációkon hajt végre műveleteket Egyszerű reprezentáció: asszociáció ingerek és események között  kondicionálás Összetett reprezentáció: kognitív térképek, absztrakt fogalmak  komplex tanulás

12 Az útvesztő kognitív térképe

13 Emlékezés

14 Az emlékezés három szakasza
Kódolás Előhívás Tárolás Elhelyezés a memóriában Megőrzés a Visszaszerzés a memóriából

15 A memória felosztásai Rövidtávú memória és hosszútávú memória
Explicit memória és implicit memória

16 Rövidtávú memória Kódolás: Tárolás:
akusztikus – ismételgetés; elsődleges Vizuális – hamar enyészik; eidetikus kép Tárolás: Korlátozott kapacitás: 7 +/- 2 Tömbösítés Felejtés: kiszorítás, elhalványulás Előhívás: szeriális, tételenként 40 msec Funkció: munkamemória

17 A kettősmemória-modell

18 A sorozatban elfoglalt hely hatása

19 Hosszútávú memória Kódolás: Előhívás:
Jelentés alapján Értelmes kapcsolatok kialakítása; pl. Budapesti X gőzös Előhívás: az információ hozzáférhetősége Előhívási támpontok Interferencia Tárolás: a hippokampusz központi szerepe

20 Kódolás és előhívás kölcsönhatása
Szervezés: pl. hierarchia Kontextus Vaku-emlékezet

21 Implicit memória Az amnézia jelenségei Az előhangolás és az amnézia
Anterográd amnézia Retrográd amnézia Az előhangolás és az amnézia

22 Az emlékezet felosztása

23 Az emlékezet fejlesztése
Tömbösítés Helyek módszere kulcsmódszer

24 Az emlékezet konstruktivitása
Narratív következtetések Szójelentésből eredő következtetések Sztereotípián alapuló következtetések Sémán alapuló következtetések Szociálpszichológiai relevancia: pl. a „hindsight bias”

25 Az emlékezet konstruktivitása


Letölteni ppt "Tanulás és emlékezet 5. előadás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések