Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Tanulás és emlékezet 5. előadás
2
Tanulás és kondicionálás
3
Klasszikus kondicionálás
Feltétlen inger (húspor) feltétlen válasz (nyáladzás) Feltétlen inger (húspor) + feltételes inger (fényfelvillanás) Feltételes inger (fényfelvillanás) feltételes válasz (nyáladzás)
4
A klasszikus kondicionálás fogalmai
Kioltás: feltétlen inger nélkül adott feltételes inger elveszíti válaszkiváltó hatását Másodlagos kondicionálás: a feltételes ingerhez újabb feltételes inger társítható, feltéve, hogy vigyázunk, az elsődleges feltételes inger ne essen áldozatul a kioltásnak Generalizáció: a feltételes ingerhez hasonló ingerekre is kiterjesztjük a választ Diszkrimináció: szelektív megerősítéssel és kioltással csak az inger nagyon szűk tartományra reagálunk
5
Kondicionált félelem Patkánynál feltételes ingerre (pl. hang) áramütés következik a ketrec padlójából a patkány a hangra a félelem viselkedéses jeleit produkálja. Az emberi irracionális félelmek, fóbiák többnyire kondicionálásra vezethetők vissza, hatásosan dekondicionálással kezelhetők
6
A kondicionálás hatásmechanizmusa
A kondicionálás akkor működik, ha a feltételes inger megbízhatóan jósolja a feltétlen inger bekövetkezését Az érzelmek gyakran alakulnak ki kondicionálás hatásmechanizmusa szerint Ha a feltételes inger következetlen, szorongás lehet a következmény. Pl. az orvos „nem fog fájni” ígérete, amikor valójában olykor fáj, olykor nem.
7
Operáns kondicionálás
Az állat különféle viselkedéseket mutat A számunkra kívánatosat jutalomban részesítjük (megerősítés) Az állat a megerősítés függvényében a megfelelő szituációban kiszámíthatóan mutatja a kívánt viselkedést.
8
Megerősítési tervek az operáns kondicionálásban
Részleges megerősítés – nehezebb kioltani Aránytervek: Rögzített arány – darabbér Változó arány – nyerőgépek Időbeli tervek Rögzített idő – a postás naponta kézbesít Változó idő – foglalt telefonvonal hívása
9
Averzív kondicionálás
Büntetés: a választ averzív esemény követi Büntetés vs. Jutalmazás Pozitív vs. Negatív megerősítés Menekülő tanulás Elkerülő tanulás
10
A kondicionálás feltétele
A kondicionálás sikeréhez arra van szükség, hogy az élőlény úgy értelmezze a helyzetet, hogy a megerősítés az ő válaszától függ Bizonyíték: a tanult tehetetlenség
11
Mentális reprezentáció
Az élőlény a világ egyes aspektusait mentális reprezentálja, s ezeken a reprezentációkon hajt végre műveleteket Egyszerű reprezentáció: asszociáció ingerek és események között kondicionálás Összetett reprezentáció: kognitív térképek, absztrakt fogalmak komplex tanulás
12
Az útvesztő kognitív térképe
13
Emlékezés
14
Az emlékezés három szakasza
Kódolás Előhívás Tárolás Elhelyezés a memóriában Megőrzés a Visszaszerzés a memóriából
15
A memória felosztásai Rövidtávú memória és hosszútávú memória
Explicit memória és implicit memória
16
Rövidtávú memória Kódolás: Tárolás:
akusztikus – ismételgetés; elsődleges Vizuális – hamar enyészik; eidetikus kép Tárolás: Korlátozott kapacitás: 7 +/- 2 Tömbösítés Felejtés: kiszorítás, elhalványulás Előhívás: szeriális, tételenként 40 msec Funkció: munkamemória
17
A kettősmemória-modell
18
A sorozatban elfoglalt hely hatása
19
Hosszútávú memória Kódolás: Előhívás:
Jelentés alapján Értelmes kapcsolatok kialakítása; pl. Budapesti X gőzös Előhívás: az információ hozzáférhetősége Előhívási támpontok Interferencia Tárolás: a hippokampusz központi szerepe
20
Kódolás és előhívás kölcsönhatása
Szervezés: pl. hierarchia Kontextus Vaku-emlékezet
21
Implicit memória Az amnézia jelenségei Az előhangolás és az amnézia
Anterográd amnézia Retrográd amnézia Az előhangolás és az amnézia
22
Az emlékezet felosztása
23
Az emlékezet fejlesztése
Tömbösítés Helyek módszere kulcsmódszer
24
Az emlékezet konstruktivitása
Narratív következtetések Szójelentésből eredő következtetések Sztereotípián alapuló következtetések Sémán alapuló következtetések Szociálpszichológiai relevancia: pl. a „hindsight bias”
25
Az emlékezet konstruktivitása
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.