Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az egészségügy irányítása, működése alapjai 2017.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az egészségügy irányítása, működése alapjai 2017."— Előadás másolata:

1 Az egészségügy irányítása, működése alapjai 2017.
Dr. Kereszty Éva Közigazgatási Jogi Tanszék

2 Állam és egészségügy viszonya
Alapjogi illeszkedés: Egészséghez való jog Ellátáshoz való jog Infrastruktúra befolyása Tulajdoni formák Fejlesztéspolitika Működési forrásallokáció Állami Társadalombiztosítási Magán ellátó rendszerek Állami felügyelet és hatósági beavatkozás rendszere Jogszabályi, utasításos és/vagy önigazgatásos modell Politikai irányítású hatósági rendszer Önálló, független hatósági rendszer 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

3 Európai reformok elemei
A népegészségügy kiemelt szerepének biztosítása Az állam és a piac szerepének megváltozása az egészségügyi ágazatban A döntések alacsonyabb szintre tétele vagy magánkézbe adása (decentralizáció) A beteg választási lehetőségének és döntési kompetenciájának, valamint felelősségének növelése Participációs rendszerek kialakítása 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

4 Állami irányítás_ Kereszty É.
Alkotmányos alapok A „lehető legmagasabb szintű egészséghez való jog” a rendszerváltó 1989-es alkotmány-módosítás eredménye (intézményvédelmi felelősség) Korábban az „élet és testi épség, egészség védelméhez való jog”, valamint az ellátás közvetlen megszervezése szerepelt Eszköz: a társadalombiztosítás megszervezése – közvetett felelősség Alaptörvény: Szabadság es felelősség fejezet, XX. cikke testi-lelki egészséghez való jog, állami felelősség az ellátás megszervezésében. A társadalombiztosítás nem szerepel az Alaptörvényben. 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

5 Változott-e a magyar egészségügy 1989. óta?
Igen, mert alapjaiban átalakult a szolgáltató fogalma, a szolgáltató és a finanszírozó kapcsolata, a szolgáltató belső szervezete, vezetése, működése, minősítése, gazdálkodása, a fejlesztéspolitikai célok, a jogi, közgazdasági, nemzetközi környezet, a szolgáltató és a beteg kapcsolata. Nem, mert lényegében megmaradt az állampolgári alapon használt, privilegizált állami szolgáltatókra épülő, piac- és szükséglet érzéketlen, nem biztosítási alapú, és nem biztosítási szemléletű a kormány politikai és szakmai felelősségét 100%-ban érvényesítő rendszer. 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

6 Egészségügyi jogforrások
Egészségügyi tv. – CLIV. Egészségügyi adatkezelési tv. – XLVII. Az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről tv XI. Kamarai tv – XCVII. Egészségbiztosítási tv. – LXXXIII. Tv. a magzati élet védelméről LXXIX. Egészségügyi tevékenység végzéséről – LXXXIV. Önálló orv. tev. – II. Közvetítői tevékenység CXVI. 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

7 Egészségügyi jogforrások 2.
Gyógyszertv. – XCVIII. Kapacitás (ellátórendszer fejlesztése) – CXXXII. az egészségügyi alapellátásról évi CXXIII. törvény 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

8 SZAKMAI TANÁCSADÓ SZERVEZETEK
IJSZ Ágazatirányítás NBF EGÉSZSÉGÜGYI ÁLLAMTITKÁRSÁÍG (EMI) OGYÉI ÁEEK NEAK Eszköz nyilvántartás Személyi nyilvántartás OKI NEFI Kormányhivatal Népeü. Szociális és Tb O (rehab) Egészségbiztosítás MINISZTÉRIUMI HIVATALOK ETT KLINFARM. ÉS KUTATÁSETIKA HUMÁN REPRODUKCIÓ SZAKÉRTÕI FELÜLV. TESTÜLET Járási Hivatal Intézményfenntartó SZAKMAI TANÁCSADÓ SZERVEZETEK SZAKMAI KOLLÉGIUM KÖZINTÉZETEK EGYÉB: SZOPTATÁST TÁM. BIZ. Kórházak 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

9 Állami irányítás_ Kereszty É.
NEAK 1.1 A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (a továbbiakban: NEAK) az egészségbiztosításért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alá tartozó központi hivatalként működő központi költségvetési szerv, amelynek költségvetését az Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban: E. Alap) költségvetésében kell meghatározni. A NEAK jogállását és működését az egészségbiztosítási szervekről szóló 386/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) határozza meg Egységes szervezet, NEM DEKONCENTRÁLT (telephelyei vannak) 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

10 Állami irányítás_ Kereszty É.
NEAK - alapkezelő Finanszírozás –ellátás koordináció Ártámogatás Informatika Nincs: Biztosításpolitika Nem itt van a pénzbeni (pénztári) ellátási terület (Kormányhivatalok) 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

11 Állami irányítás_ Kereszty É.
ÁEEK 98 egészségügyi szolgáltató közvetlen irányítása Egységes szerv – telephelyekkel Orvosok, szakdolgozók nyilvántartása Szakképzési akkreditáció, rezidensképzés irányítása Készletgazdálkodás 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

12 OGYÉI – kp-i hivatal, eü államigazgatási szerv
a) gyógyszer-felügyeleti hatósági, piacfelügyeleti hatósági, egészségügyi géntechnológiai hatósági feladatok, b) az élelmezés- és táplálkozás-egészségügyi, valamint a kozmetikai termékekkel összefüggő szakterületen hatóság, c) a gyógyszerellátással és a fokozottan ellenőrzött szerekkel, illetve kábítószer-prekurzorokkal kapcsolatos hatóság, gyógyszertárak működésének és gyógyszerellátási tevékenységének ellenőrzése, d) a gyógyászati segédeszközök minősítése, e) az orvostechnikai eszközökkel kapcsolatos hatóság, f) ellátja a kábítószerekkel és pszichotróp anyagokkal, valamint az új pszichoaktív anyagokkal végezhető tevékenységekkel kapcsolatos engedélyezési és nyilvántartásba vételi eljárásokat, és vezeti az ezzel összefüggő nyilvántartásokat. 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

13 Állami irányítás_ Kereszty É.
IJSZ Az IJSZ az Emberi Erőforrások Minisztériuma önálló szervezeti egységeként működik a beteg-, ellátott-, gyermekjogokkal kapcsolatos állampolgári jogok integrált érvényesítésének érdekében. Betegjogi képviselői rendszer működtetése Területi képviselők – intézményektől való függetlenség 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

14 Az állami modell felé történő elmozdulás
Potenciális előny Gyorsaság az átalakításban Kompromisszum mentes reform Tervezettség javulása Szükségletek jobb átlátása Szakmapolitikai prioritások országos kikényszerítése következetes forrásallokáció Intézményi felelősség csökkenése (ez hátrány is) Potenciális hátrány Helyi érdekek és szükségletek háttérbe szorítása Egyedi szükségletek kiiktatása Szakmai versengés megszűnése Transzparencia csökkenés - utasításos irányítás jogi normák helyett Hatósági minőségfelügyelet csökkenése Diszkrecionális (nem szakmai) döntések lehetősége Betegjog gyengülés (Beteg vs. Állam) 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

15 1991. évi XI. tv. az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről Kormányhivatali (fő)osztályok Minisztériumi h. államtitkár, mint országos tisztifőorvos ÁNTSZ megszűnt (OTH megszűnt) Közegészségügyi-járványügyi feladatok Ellátórendszer hatósági felügyelete, egyedi aktusokkal történő igazgatás Ellátási panaszok kivizsgálása, szolgáltatói bírság Népegészségügyi feladatok Szolgáltatások Szakhatósági feladatok A legszélesebb jogkörű eü. hatóság Szabálysértési hatáskör 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

16 Népegészségügy - Kormányhivatal
1. Közegészségüggyel kapcsolatos feladatok (környezet-, település-, gyermek- és ifjúság-egészségügyi, kémiai biztonsági, élelmezés- és táplálkozás-egészségügyi, sugár-egészségügyi) ellátása. 2. Népegészségügyi szűrések szervezése és koordinálása. 3. Az egészségi állapot és az egészséget befolyásoló tényezők elemzése, a lakosság egészségének megőrzését célzó népegészségügyi programok kidolgozása, szervezése. 4. Járványüggyel (járványokkal, oltásokkal, fertőtlenítéssel, rovar- és rágcsálóirtással) összefüggő feladatok ellátása. 5. A Nemzetközi Repülőtérrel és a Hajóállomásra vonatkozó teendők elvégzése. 6. Kórházhigiénével, infekciókontrollal kapcsolatos feladatok ellátása. 7. Népegészségügyi készenlét fenntartása. 8. Közegészségügyi laboratóriumi vizsgálatok végzése. 9. Védőnői és ápolási szakfelügyelet biztosítása. 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

17 Hatósági eljárási szintek – 2017. július
Országos tisztifőorvos II.fok: Kormányhivatal I.fok: Járási Hivatal Népegészségügyi O. 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

18 Kormányhivatal – járási hivatal
Egészségbiztosítás Pénzbeni ellátások (táppénz) Jogosultság igazolás (taj kártya, EU kártya, stb) Népegészségügy (volt ÁNTSZ) Településeü., járványügy Szakfelügyelet (alapellátás, védőnő) Ellátás szervezés – műk. eng. Rehabilitációs szerv - rokkantság 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

19 Állami irányítás_ Kereszty É.
Működési alapelvek Alkotmányosan garantált hozzáférés Kötelező részvétel kiróvó, felosztó elven Elsősegélynyújtás és sürgősségi ellátás feltétel nélküli primátusa Progresszivitás (bonyolultabb ellátások centralizált szervezésben) Működési engedélyhez kötöttség elve (kuruzslás büntetése) 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

20 A betegek jogai és kötelezettségei
Az egészségügyi ellátáshoz való jog Az emberi méltósághoz való jog A kapcsolattartás joga Az intézmény elhagyásának joga A tájékoztatáshoz való jog Az önrendelkezéshez való jog Az ellátás visszautasításának joga A dokumentáció megismerésének joga Az orvosi titoktartáshoz való jog 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

21 Állami irányítás_ Kereszty É.
Betegjogi téveszmék Általános teljes, szabad orvosválasztás (intézmény) Azonnali ellátási jogosultság (sürgősségi rendszer, előjegyzés) Teljes körű térítésmentesség minden ellátásra (beutalási rend) Azonosság az ellátás és a biztosítotti jogosultság között (magánorvoslás), igény szerinti ellátáshoz való jog (evidence based medicine, pl. szűrések) Az egészség és az egészségügyi ellátás nem különbözik (mikor, mit, milyen módszerrel) A betegnek nincs kötelezettsége, csak joga (szerződés) 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

22 Orvosok jogai és kötelezettségei
Orvos – beteg kapcsolatban Titoktartás Tájékoztatási kötelezettség Beleegyezéshez kötöttség Sürgősségi ellátás szakmai privilégiuma Orvos – orvos (eü-ben dolgozó) kapcsolatban (kollegiális kapcsolatok) Etikai normák egymással szemben Szakmai és hierachikus utasításadás joga Team munka Orvos – társadalom kapcsolatban Díjazás, bérezés Pihenőidő, rendelkezésre állás Privilégiumok (parkolás, buszsáv használat) 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

23 Az egészségügyi ellátások jogcím és finanszírozó szerint
Egészségügyi szolgáltatás (magánfinanszírozás) Társadalombiztosítási eü. szolgáltatás Állampolgári ellátás Kizárólagos (monopol) ellátások Egyéb szervezett eü. Többlet hotel-szolgáltatás és szociális intézményi ellátás EU állampolgár biztosított 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

24 A rendszerváltás utáni egészségügy
Az egészségbiztosítási alapú egészségügy (’72-es állami eü. feladása) Nem ingyenes állampolgári jog az ellátás Bekerül „biztosítási csomag” ( Eb.tv.16.§) Elvileg: térítéskötelezettség lehetősége, és biztosításon kívüli szolgáltatások Alap-ként kerül a költségvetési rendszerbe az egészségügy fedezete 2006-től ismételt állami centralizáció, 2012-től állami tulajdon és állami fenntartói és ellátási felelősség dominanciája 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

25 Állami irányítás_ Kereszty É.
Elsődleges decentralizáció – a köztulajdon és a közszféra dominanciájával Decentralizáció (1990-től): önkormányzati törvény Az egészségügy helyi közügy Az önkormányzatok felelősek a lakosságuk ellátásáért (?!) Területi ellátás, mint ellátási garancia Egészségügyi vagyon szétosztása a térképen Az önkormányzat, mint „politikai tulajdonos” Centralizáció 2010-től): Visszatérés a miniszteri hatósági jogkörökhöz Egységes, osztatlan állami tulajon a szakellátásban Utasításos irányítás lehetősége 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

26 USA egészségbiztosítási rendszer 2010-ig – nincs tb.!
2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

27 Holland egészségbiztosítás-szervezési modell
2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

28 Állami irányítás_ Kereszty É.
Magyarország –2017. eleje 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

29 Participáció – részvétel a tervezési, irányítási folyamatban
Részvétel a döntéshozatalban (korábban): Tb. Önkormányzatok (befizetők) Kamarai véleményezési jogosítványok Regionális Egészségügyi Tanácsok (ellátási felelős és érdekelt szervek) Nemzeti Egészségügyi Tanács (betegek és szolgáltatók) Szakmai kollégiumok (szakma képviselői) Jelenlegi participáció (kiépülőben): Térségi egészségfejlesztési program – helyi államigazgatás állítja össze a térségi tanács segítségével Térségi egészségfejlesztési tanács – 50%-ban közigazgatási részvétellel (évi 2 ülés) Nemzeti Betegfórum (hatályos től: a miniszter feladatkörében került szabályozásra – megalakulás) Szakmai Kollégium és tagozatai (kinevezés útján) 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.

30 Amit az egészségügyi reformról egy politikusnak tudni kell…
Daryl Cagle: Dr. Obama 2017. november Állami irányítás_ Kereszty É.


Letölteni ppt "Az egészségügy irányítása, működése alapjai 2017."

Hasonló előadás


Google Hirdetések