Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége."— Előadás másolata:

1 A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина
Puskin öröksége

2 Наследие Пушкина

3 A „felesleges ember” szociokulturális és irodalmi típusa Тип лишнего человека как социокультурное и литературное явление F. M. Dosztojevszkij, Néhány magyarázó szó az alábbiakban következő Puskin-beszéd kapcsán. Ф. М. Достоевский, Объяснительное слово по поводу печатаемой ниже речи о Пушкине (1880) A szociokulturális aspektus Az ideológiai aspektus Az irodalomtörténeti aspektus: Csackij (A. Gribojedov, Az ész bajjal jár) Anyegin, Pecsorin az 1840-es nemzedék: Beltov, Alekszandr Adujev, Rugyin, Lavreckij (Herzen, Ki a bűnös?, Goncsarov, Mindennapi történet, Turgenyev, Rugyin, Nemesi fészek), Turgenyev Hamlet-je Oblomov (Goncsarov) A „felesleges ember” örökösei (Dosztojevszkij, Tolsztoj, Csehov)

4 A regénypoétikai aspektus:
az „útban lévőség” állapota: otthontalanság, „árvaság”, utazás, helykeresés mint tevékenységek / „kalandok” sora az alak felépítésének szerkezete: előtörténet, nevelés, „egy nap története”… a „földrajza”: Pétervár – Moszkva – birtok / „nemesi fészek” szerelem utolsó mentsvárként

5 A „kis ember” szociokulturális és irodalmi típusa Тип маленького человека как социокультурное и литературное явление A szociokulturális aspektus Az irodalomtörténeti aspektus: Puskin: Szamszon Virin (A postamester), Evgenij (Rézlovas) Akakij Basmacskin, Popriscsin (N. Gogol: A köpönyeg, Egy örült naplója, Pétervári elbeszélések) Makar Gyevuskin, Id. Goljadkin, Marmeladov (Dosztojevszkij Szegény emberek, A hasonmás, Bűn és bűnhődés) A „kis ember” örökösei (Csehov, Kuprin, Bulgakov, stb.)

6 Romantika és realizmus
M. Lermontov Romantika és realizmus N. Gogol

7 M. Lermontov 1830-as évek reprezentatív képviselője
Az életmű intenzitása (1828. – 1841.): (1828. – eleje): 1837.–38., 1838.–41. Lermontov romantikus művei: A byroni poéma hatása a korai kaukázusi költeményekben. A korai líra: „lírai napló”, verses ciklusokban formált „önéletrajz”, a tragikus sors / korai halál előérzete, elégia helyett – „töredék” műfaja = lírai meditáció és önelemzés A nemzeti történelem és kultúra iránti érdeklődés (Orsa bojár, Ének Vasziljevics Iván cárról…, Borogyino, – 38.) A jelenkorhoz kötődő szüzsés elbeszélés, líra és dráma (A költő halála, 1837., Ligovszkaja hercegnő c. regény és Álarcosbál c. dráma, 1836.) A nemzedék történelmi sorsának problematikája (Tűnődés, 1838.) A puskini örökséghez való visszatérés A korabeli társadalom és egyéniség pszichológiai elemzése (Testamentum, 1840., Álom, Próféta, Kimegyek az éji ködös útra, 1841.)

8 A lírai-epikus műfaj befejezése / Lermontovi módosítása – A Démon (1829 –39) és A kaukázusi fiú (1830–39) c. poémák Korunk hőse (1838–40): Forma, felépítés, kompozíció, Pecsorin alakjának interpretációi, Az analitikus pszichologizmus romantikus gyökerei és áthagyományozása a későbbi orosz irodalomra. Az orosz élet nemzeti alapjainak elsajátítása (Haza, 1841).

9 N. Gogol A romantika a realizmus általi maghaladása Gogol életművében – az orosz irodalom fejlődését meghatározó tényezője Esték egy gyikanykai tanyán (I. – 1831., II. – 1832.) Вечера на хуторе близ Диканьки Ukrajna mint a szláv világ nemzeti eredetének forrása („szláv Ausonia”). Ukrajna mint külön univerzum, amelynek a középpontja – Gyikanka – eredendően konfliktusokkal terhelt, a fantasztikum világának az emberi dolgokban való beavatkozása miatt (a központi figura romantikus elidegenedése, az irreális erők jóindulatú vagy ellenséges beavatkozása, az vágyott és a valódi ironikusan komoly kontrasztja) Vidám meseszerűség ≠ hétköznapiság Mirgorod és Arabeszkek (1835) Миргород и Арабески Újabb elvont szimbolikus univerzumok megjelenítése: Mirgorod és Szentpétervár (pétervári elbeszélések fogalma/elnevezése) A szentimentális és romantikus konfliktusok transzformációja, a főhős típusának megváltoztatása, a stílus és a fantasztikum átalakulása A köpönyeg (1842, Шинель) – a romantikus anyag (konfliktus, pszichológia) szociális problematikával való ötvözése

10 A gogoli fantasztikum evolúciója: 1) „nyilvánvaló” fantasztikum; 2) „rejtett” fantasztikum (Az orr, 1836, Нос); 3)a furcsán szokatlan megjelenése  fantasztikum nélküli fantasztikum (Holt lelkek). A történelmi általánosítás evolúciója: Tarasz Bulba (1835, 42, Тарас Бульба) epikussága; Revizor (1836, Ревизор) – a jelen történetisége, a „Város-képlet”; Holt lelkek (1835 – 42, 55, Мертвые души): A pikareszk-regény és antihőse Dramaturgiai felépítés Az anyag filozófiai értelmezése: a „holt” – élő lélek antitézise (Dante hagyománya) Válogatás barátaimmal folytatott levelezésemből (1847, Выбранные места из переписки с друзьями) – az utópia megvalósíthatatlansága Gogol öröksége: a „naturális iskola íróinál”: a gogoli poétika romantikaellenes tendenciája, társadalmi kritika, társadalmi összegzésre való irányultság, a „kis ember” témájának humanista értelmezése

11 1840–1850-es évek: A „naturális iskola” és a realizmus kialakulása
Realizmus korának orosz irodalma 1. Русская литература эпохи реализма 1. 1840–1850-es évek: A „naturális iskola” és a realizmus kialakulása

12 Periodizáció 1840–1850-es évek: a „naturális iskola” és a realizmus kialakulása 1860–1870: az orosz klasszikus regény kora, az irodalom demokratizálása; 1880–1890: többirányú útkeresés az orosz realizmusban, az izmusok megjelenése.

13 V. Belinszkij Ábrándozások az irodalomról (1834, Литературные мечтания) Irodalmi manifesztum – egy új nemzedék képviseletében. Az irodalmi folyamat új alakzata: központi figurája – az irodalomkritikus, szüzsék, metatípusok és koreszmék szerzője és terjesztője. A hétköznapi lét és a erkölcsök mint a nép arculatának tükrözése. Az I. Péter utáni orosz társadalom és kultúra története – a szlavofilek és a nyugatosak vitájának központi problémája. Az orosz irodalom 3 lezárt korszakának rendszeresített története (Lomonoszovi, Karamzini, Puskini) → az eljövendő korszak népiessége (központi írói egyéniség keresése, az irodalom „folyóirati léte”). Az orosz elbeszélő irodalomról és Gogol elbeszéléseiről (1835, О русской повести и повестях г. Гоголя): A gogoli „egyszerűség” → a hétköznapi valós lét ábrázolása karcolatokban. A szubjektív elbeszélésmód ösztönzése (szkaz), az elbeszélő jelentősége. Az irodalmi típus jelentősége. Belinszkij kritikájának irányultsága: 1) kései utánzó romantika és a szlavofilizmus ellen, 2) új írók, új olvasó és az olvasási kultúra megújhodása érdekében.

14 A naturális iskola A «gogoli irányzat» kezdeti időszaka
Szociológiai pontosságú karcolatokban – a társadalmi lét tipológiai ábrázolása és elemzése. Szentpétervár fiziológiája (2 évkönyv, 1844–45, N. Nyekraszov szerkesztésében, Физиология Петербурга). Pétervár kiemelt elemző ábrázolása, Moszkva – Pétervár ellentétpár: a két orosz főváros koncepciója. Ja. Butkov, A pétervári csúcsok (1845–1846, Петербургские вершины) – a fővárosi társadalmi élet metszete házainak emeletei szerint. V. Szollogub, A hintó (1845, Тарантас) – az orosz társadalom rétegeinek és csoportjainak elszigeteltsége.

15 Az 1840-es évek második fele – az elbeszélés (kisregény)
Pétervári gyűjtemény (1846, Петербургский сборник) A „naturális iskola” poétikájának megváltozása, az elnevezés megszületése. Az 1840-es évek második fele – az elbeszélés (kisregény) A „naturális iskola” poétikájának és problematikájának megváltozása a kisregényekben (повести): F. Dosztojevszkij, Szegény emberek és Hasonmás (1846, Бедные люди и Двойник) D. Grigorovics, Falu (1846) és Anton Goremika (1847, Деревня, Антон Горемыка) A. Herzen, A tolvaj szarka és Ki a bűnös? (1846, Сорока-воровка, Кто виноват?) I. Goncsarov, Hétköznapi történet (1846, Обыкновенная история). F. Dosztojevszkij, Szegény emberek: vita a naturális iskola ábrázolási elveivel, a kis ember a környezet termékéből, társadalmi rétegének tipikus képviselőjéből egyéniséggé, szenvedő és öntudatra ébredő emberré válik. A jobbágyi paraszti lét ábrázolásának megjelenése Grigorovics és Herzen elbeszéléseiben.

16 1850-es évek eleje – a regény műfajának előretörése
Grigorovics paraszti környezetben játszódó regényei. A nép életének megfigyelése és ábrázolása az 1840-es évek végén – 1850-es évek elején I. Turgenyev Egy vadász feljegyzései c. könyvében (Записки охотника) A jobbágyok élő lelkei – a könyv középpontjában. Az elbeszélő alakja. Egy vadász feljegyzéseinek kiadása (külön kiadás – 1852) és Gogol halálára emlékező cikk megjelenése. Az 1840-es évek végén – 1850-es évek elején: az új Pecsorinok megjelenése: I. Goncsarov, Hétköznapi történet, A. Herzen, Ki a bűnös? és I. Turgenyev A scsigrij járás Hamletje (1849, Гамлет Щигровского уезда), és Egy felesleges ember naplója (1850, Дневник лишнего человека) c. műveiben – a pecsorini típus elemzése. N. Csernisevszkij, Vázlatok az orosz irodalom gogoli korszakáról (1855–56, Очерки гоголевского периода русской литературы) – az 1840-es évek irodalmának történelmi áttekintésének kezdete.

17 1830–1840-es évek ideológiai vitái
A szlavofil és a nyugatos irányzatok (ideológia / történelemfilozófia) славянофильство / западничество (славянофилы / западники) P. Csaadajev, 1. filozófiai levél ( , 1836) П. Я. Чаадаев, Философические письма к даме A. Homjakov, A régiről és az újról (1839) А. С. Хомяков, О старом и новом I. Kirejevszkij, Válasz A. Sz. Homjakovnak И. В. Киреевский, В ответ А. С. Хомякову (1839) Oroszország vs. Nyugat / Európa Az orosz történelmi út : közös európai vs. külön/-ös Péter előtti Oroszország vs. Oroszország pétervári korszaka (a „régi” vs. az „új”) Moszkva vs. Pétervár („igazhitűség” vs. katolicizmus) Hit vs. racionalizmus / kritika Közösségi szellem vs. individualizmus Общинность / соборность vs. Индивидуализм A reakció korszaka – a „sötétség hét éve”

18 1850-es évek Az orosz irodalom „öntudata” / az orosz társadalom lelkiismerete nyugatos vs. szlavofil kritika es: Belinszkij, Herzen, Nyekraszov, es: V. Botkin, P. Annyenkov В. Боткин, П. Анненков // I. Kirejevszkij, A. Homjakov, K. Akszakov И. Киреевский, А. Хомяков, К. Аксаков  es: „organikus” kritika: A. Grigorjev, органическая критика: А. Григорьев 1860: „talajosság”: Ny. Sztrahov, F. Dosztojevszkij) почвенничество: Н. Страхов, Ф. Достоевский „puskini” vs. „gogoli” irányzat, пушкинское / гоголевское направление „tiszta” művészet vs. társadalmilag elkötelezett művészet „чистое” искусство / критическое направление

19 V. Druzsinyin, A gogoli korszak kritikája és a hozzá fűződő viszonyaink (1855) // Ny. Csernisevszkij, Az orosz irodalom gogoli korszakának áttekintése (1856) В. Дружинин, Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения. // Н. Чернышевский, Очерки гоголевского периода русской литературы V. Druzsinyin, A. Sz. Puskin és műveinek legutóbbi kiadása (1856), P. Annyenkov, A szépirodalmi művek társadalmi jelentőségéről (1856), Anyagok A. Sz. Puskin életrajzához (1855) – a 7 kötetes Puskin- művek kiadásának első kötete // Ny. Dobroljubov, A. Sz. Puskin (1856) В. Дружинин, А. С. Пушкин и последнее издание его произведений, П. Анненков, О значении художественных произведений для общества, Материалы для биографии А. С. Пушкина // Н. Добролюбов, А. С. Пушкин Az életrajziság биографизм irodalomtörténeti gondolkodás, az irodalmi hős sorsának felépítése, a memoár-irodalom (L. Tolsztoj, A. Herzen) мемуарная литература

20 Az irodalomtudomány születése
: a mitológiai iskola (F. Buszlaev, A. Afanaszjev) a kultúratörténeti iskola (A. Pipin) a komparatisztikai irányzat (Alekszandr és Alekszej Veszelovszkije) a pszichológiai irányzat (A. Potyebnya) 1880. – Puskin-emlékmű felavatásának ünnepélye – az ellentétek feloldásának kísérlete: Dosztojevszkij, Turgenyev és Ivan Akszakov beszédei. Puskin mint az orosz nép összemberiségének és egyetemességének megtestesítője.

21 A 19. század második felének orosz irodalma

22 Általános tendenciák 19. század második felének orosz lírája
Ny. Nyekraszov, Az orosz másodrangú költők (1850) A versritmus és -stílus megújhodása (a líra prozaizálása), A hagyomány és a lírai tematika változása, Próza és líra viszonya és arányai az irodalomban. Ny. Nyekraszov versei és poémái: Vörösorrú fagy (1863) Ki él boldogan Oroszországban? (1871–72) Мороз Красный нос, Кому на Руси жить хорошо? A „tiszta művészet” költészete: F. Tyutcsev, A. Fet, A. Majkov, Ja. Polonszkij, A. K. Tolsztoj, N. Scserbina, L. Mej. A „nyolcvanasok”, a kései narogynik-költők pesszimizmusa: Sz. Nadszon, K. Szlucsevszkij, K. Fofanov.

23 Általános tendenciák Az orosz drámairodalom és színház fejlődése
A. Osztrovszkij, Kéz kezet mos (1850), Vihar (1859), Hópelyhecske (1873), Hozomány nélküli menyasszony (1874, 1878). Свои люди – сочтемся! Гроза, Снегурочка, Бесприданница A. Osztrovszkij és a moszkvai Kisszínház. A verses történelmi dráma A. K. Tolsztoj A gogoli hagyomány folytatása – A. Szuhovo-Kobilin A. Csehov lírai komédiai és 19. századi előzményei (I. Turgenyev) L. Ny. Tolsztoj drámai: A sötétség hatalma (1886), Élő holttest (1900) Власть тьмы, Живой труп

24 1840–80-as évek : az orosz próza fejlődési tendenciái 3
1840–80-as évek : az orosz próza fejlődési tendenciái 3. Az orosz klasszikus regény kora L. Tolsztoj, Gyermekkor → Kamaszkor (1854), Ifjúság (1857) 1856 I. Turgenyev, Rugyin 1859 I. Turgenyev, Nemesi fészek A. Goncsarov, Oblomov 1860 I. Turgenyev, A küszöbön 1862 I . Turgenyev, Apák és fiúk 1863 N. Csernisevszkij, Mit tegyünk? 1864 F. Dosztojevszkij, Feljegyzések az egérlyukból 1866 F. Dosztojevszkij, Bűn és bűnhődés 1867 I. Turgenyev, Füst A. Herzen, Emlékek és elmélkedések (Былое и думы) 1868 F. Dosztojevszkij, A félkegyelmű 1869 L. Tolsztoj, Háború és béke I. Goncsarov, Szakadék 1870 M. Saltikov-Scsedrin, Egy város története 1872 F. Dosztojevszkij, Ördögök 1877 I. Turgenyev, Töretlen föld 1878 L. Tolsztoj, Anna Karenina 1880 F. Dosztojevszkij, Karamazov testvérek M. Saltikov-Scsedrin, A Galavljov-család 1884 A. Csehov első elbeszélés kötete 1899 L. Tolsztoj, Feltámadás

25 4. A kor prózájának néhány jellemzője
A próza pszichologizmusa – életrajziság és önéletrajziság Az Icherzählung („én-elbeszélés”) az 1850–60-as években. Hőstípusok váltásai: „felesleges ember” – „új emberek” – nihilisták – kereső hős A nemzedékek konfliktusa mint regényszerkesztési elem Az 1870–1880-as évek regényeinek filozófiai problematikája és szimbolikája (a vasút, a vihar, az otthon, a család, stb.) Az 1880-as évek – a műfaji preferenciák megváltozása: a narogynik-próza szociológiai-publicisztikai műfajai (karcolatok) A kispróza előretörése A. Csehov novelláinak újszerűsége 1890-es évek novellaírói nemzedéke (I. Bunyin, A. Kuprin, M. Gorkij, L. Andrejev)

26 Az orosz irodalom új útjai az 1880-as évektől
Az orosz modernizmus  az orosz költészet „ezüstkora” A „klasszikus” és a modernista irányzatok egymásmellettisége


Letölteni ppt "A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége."

Hasonló előadás


Google Hirdetések