Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan Elektronikus tanulási környezetek I. A pedagógiai interdiszciplínák újabb forrásvidékei Eszterházy Károly Egyetem Médiainformatika intézet Oktatás- és Kommunikációtechnológia Tanszék
2
Elme Kultúra Technológia
Tanulási környezet a 21. század elején Technológia …felváltva fogom tárgyalni az elme és a kultúra természetének kérdéseit, hiszen az oktatáselmélet szükségszerűen a kettő metszéspontjában helyezkedik el. (24.o.)
3
Az IKT új humán információs és kommunikációs technológia, amely a természetről és társadalomról való gondolkodásunkat is befolyásolja, új nézőpontokat és szemléleti kereteket nyújt az értelmezésnek és az elemzésnek a neveléstudomány területén is. Az IKT a hatékony tanári/kutatói munka feltételei megteremtésének, fenntartásának és folyamatos továbbfejlesztésének alapvető háttér infrastruktúrája. HUMAN PERFORMANCE TECHNOLOGY Az IKT a módszertani megújulás katalizátora, amely korábbi módszerek hatékonyabb illetve új formáit, vagy teljesen új módszerek alkalmazását teszi lehetővé. Az IKT a tanári és kutatói munka során jól használható elektronikus információkezelési és kommunikációs technika.
4
Az IKT új humán információs és kommunikációs technológia, amely a természetről és társadalomról való gondolkodásunkat is befolyásolja, új nézőpontokat és szemléleti kereteket nyújt az értelmezésnek és az elemzésnek a neveléstudomány területén is. Komenczi Bertalan: Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai elméleti megközelítések és modellek
5
Hogyan módosulnak a tanulás és a tanítás mibenlétéről kialakult elképzeléseink az új eszközvilág hatására? Lehetséges-e, hogy az elektronikus tanulási környezetekről gondolkodva a megszokottól eltérő módon értelmezzünk bizonyos, a neveléstudomány, az oktatáselmélet tárgyát képező jelenségeket? Elképzelhető és hasznos lehet-e a társadalomtudományi jellegű oktatáselmélet mellett egy másfajta, nagyobb ívű megközelítés, amely az evolúciós történetiség mentén vizsgálja a tanítási és tanulási folyamatokat?
6
A tanítás és a tanulás technikájának az a magas foka, amelyre most el akarunk jutni, az elmúlt évszázadokban nagyrészt ismeretlen volt. Ezért hemzsegett a tudomány és az iskola a megerőltetően nehéz munkától, bizonytalanságtól és fecsegéstől, ezért volt tele hibákkal és tévedésekkel, olyannyira, hogy csak azok szerezhettek magasabb képzettséget, akik kiválóan tehetségesek voltak. ?
7
Didactica Magna Comenius, Jan Amos 1632 Didaktika elektromagna?
8
1. A tanítás és tanulás rendszerszemléletű megközelítése
2. A tanítás és tanulás új koncepcionális keretei 3. Elektronikus tanulási környezetek 4. Az e-learning fogalmának értelmezése
9
1. A tanítás és tanulás rendszerszemléletű megközelítése
Tanítás és tanulás a kulturális evolúció rendszerében A vertikális dimenzió
10
Elektronikus tanulási környezetek I.
A tanítás és a tanulás rendszerszemléletű megközelítése I. 1. A tanulás alapformái – genetikai és kulturális átadás 2. Humán kognitív evolúció – mimetikus kultúra 3. Humán kognitív evolúció – mitikus kultúra 4. Humán kognitív evolúció – teoretikus kultúra 5. A modern humán elme kognitív architektúrája Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein
11
A tanulás alapformái DEFINÍCIÓ 1. A genetikai átadás
„a tanulás egy rendszerben vagy irányító részrendszerében a környezettel kialakult kölcsönhatás eredményeként előálló, tartós és adaptív változás” (Nahalka, 1999) 1. A genetikai átadás Véletlen variációk és szelekció Az ily módon akkumulálódó tudásrendszer absztrakt információs entitás: a populáció génkészlete, amelynek alternatív mintázatai (gene pattern) az egyedi testekben manifesztálódnak. .. a génekben felhalmozott tudás mindig a múltra vonatkozik...
12
A tanulás alapformái DEFINÍCIÓ 2. A tanulás egyéni útja Külvilág
„a tanulás egy rendszerben vagy irányító részrendszerében a környezettel kialakult kölcsönhatás eredményeként előálló, tartós és adaptív változás” (Nahalka, 1999) .. a valóságra irányuló kettős tudáskészlet.... dinamikus 2. A tanulás egyéni útja prediktív szimulatív reprezentációk, modellek Kontextuális, szituatív, az idegrendszer saját világába zárt, kommunikálhatatlan, személyes tudás. Külvilág Elme A kognitív fejlődés egyéni vonala
13
A tanulás alapformái DEFINÍCIÓ 3. A kulturális átadás
„a tanulás egy rendszerben vagy irányító részrendszerében a környezettel kialakult kölcsönhatás eredményeként előálló, tartós és adaptív változás” (Nahalka, 1999) 3. A kulturális átadás A fajtársak tapasztalatainak átvétele A tanulás szocio-kulturális formája A kognitív fejlődés kulturális vonala
14
Kulturális átadás az embernél
A kulturális tanulás alapformái utánzásos tanulás tanítás alapján történő tanulás együttműködő tanulás elmeteória intencionalitás + konstrukciós készség kulturális evolúció + kommunikációs készség + összehangolódási készség kumulatív Szociogenezis A genetikai és a kulturális átadás
15
Elektronikus tanulási környezetek I.
A tanítás és a tanulás rendszerszemléletű megközelítése I. 1. A tanulás alapformái – genetikai és kulturális átadás 2. Humán kognitív evolúció – mimetikus kultúra 3. Humán kognitív evolúció – mitikus kultúra 4. Humán kognitív evolúció – teoretikus kultúra 5. A modern humán elme kognitív architektúrája Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein
16
MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS Kognitív evolúció
Modern elme IKT: képernyők, szenzorok, adatbázisok, hálózatok Hálózati automatikus, gépi kogníció, MI? Gutenberg TEORETIKUS Külső memória eszközök: szimbólumkezelő technológiák eszközökkel támogatott kogníció Technikai evolúció Nyelv: nyitott, megosztott virtuális valóság, absztrakció MITIKUS szimbolikus kogníció Mimézis: a test kommunikációs eszközként használata MIMETIKUS preszimbolikus kogníció Kulturális evolúció EPIZODIKUS Biológiai evolúció Kognitív evolúció
17
A humán kognitív architektúra evolúciója
Kognitív evolúció
18
A mimetikus kultúra Epizódikus Mimetikus Főemlősök Korai emberfélék
Eseményészlelés, helyzetelemzés- és felidézés, korlátozott reprezentáció. Kontextuális, szituációs, az idegrendszer saját világába zárt tudás. Főemlősök Epizódikus Korai emberfélék Homo erectus Mimetikus intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia A mimetikus kultúra 2. Az emberi információfeldolgozás fejlődéstörténete
19
Mimetikus kultúra Külvilág Szociális szemantika A személy B személy
.. a sajátos emberi kulturális környezet első történeti manifesztációja Szemiotikus készség ! A személy B személy Közös tudás, megosztott tapasztalatok A saját testtel való reprezentáció referenciális, vizuális, motoros A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete
20
A mimetikus kultúra Epizódikus Mimetikus Főemlősök Korai emberfélék
A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete Eseményészlelés, helyzetelemzés- és felidézés, korlátozott reprezentáció. Kontextuális, szituációs, az idegrendszer saját világába zárt tudás. Főemlősök Külvilág Elme Epizódikus Korai emberfélék Homo erectus intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia Mimetikus Külvilág Szociális szemantika A saját testtel való reprezentáció referenciális, vizuális, motoros Közös tudás, megosztott tapasztalatok A személy B személy Szemiotikus készség ! A mimetikus kultúra
21
Természetes pedagógia
S még az is nyitott kérdés, hogy a pedagógia kizárólag társadalomtudomány-e, vagy van embertudományi, kommunikációtudományi, hermeneutikai, netán metafizikai arculata is. Zsolnai József: Metapedagógiai reflexiók a hetven éves Nagy József életművéhez. Iskolakultúra 2001/2
22
Hogyan módosulnak a tanulás és a tanítás mibenlétéről kialakult elképzeléseink az új eszközvilág hatására? Lehetséges-e, hogy az elektronikus tanulási környezetekről gondolkodva a megszokottól eltérő módon értelmezzünk bizonyos, a neveléstudomány tárgyát képező jelenségeket? Elképzelhető és hasznos lehet-e a társadalomtudományi jellegű oktatáselmélet mellett egy másfajta, nagyobb ívű megközelítés, amely az evolúciós történetiség mentén vizsgálja a tanítási és tanulási folyamatokat? S még az is nyitott kérdés, hogy a pedagógia kizárólag társadalomtudomány-e, vagy van embertudományi, kommunikációtudományi, hermeneutikai, netán metafizikai arculata is. Zsolnai József: Metapedagógiai reflexiók a hetven éves Nagy József életművéhez. Iskolakultúra 2001/2
23
A pedagógia a társas tanulás speciális fajtája
elsődleges humán adaptáció magában foglalja az általánosít- ható tudás explicit manifesztá-cióját vertikális tudásátadásra szelektálódott a tanuló részéről beépített elvárásokat és feltételezéseket tartalmaz Strauss, S, 2005 .. a „pedagógia” veleszületett evolúciós design-ja Csibra G.- Gergely Gy.: Társas tanulás és társas megismerés. A pedagógia szerepe. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 2007/1. A kulturális evolúció szakaszai
24
A mitikus kultúra Epizódikus Mimetikus Mitikus Főemlősök
intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia Korai emberfélék Homo erectus Mimetikus Homo sapiens szimbolikus invenció dialógusok más elmékkel Mitikus
25
A narratív elmeszerkezet kialakulásával világunk egyszerre virtuálissá változott…
Kognitív képességeink kibővültek a változtatható nézőpontok és közelítések eszköztárával….. Feltárultak az absztrakció határtalan lehetőségei Újonnan megszerzett kognitív eszközünk lehetővé tette mások elméjének közvetlen befolyásolását …
26
A teoretikus kultúra Epizódikus Mimetikus Mitikus Teoretikus Főemlősök
Korai emberfélék intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia Homo erectus Mimetikus Homo sapiens szimbolikus invenció dialógusok más elmékkel Mitikus külső memória eszközök Teoretikus 500 év Gutenberg
27
K T R A teoretikus kultúra Külső szimbolikus tár Külvilág A személy
Gutenberg-galaxis Külső emlékezeti mező Külső szimbolikus tár Exogramok Külvilág Szociális szemantika Merlin Donald: The Exographic Revolution: Neuropsychological Sequelae.In: Malafouris L. & Renfrew C.(eds) The Cognitive Life of Things: Recasting the boundaries of the mind. Cambridge, UK: McDonald Institute Monographs, 2010 A személy B személy Engramok Engramok motor skills conditioned emotional responses perceptual learning semantic memories episodic memories A tudástartalmak külső reprezentációja K T R A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete
28
TARTÓS KÜLSŐ SZIMBOLIKUS TÁROLÓRENDSZEREK
A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete HOSSZÚ TÁVÚ EMLÉKEZET MUNKAMEMÓRIA + metakognitív dimenzió A TUDATOSSÁG FÓKUSZA KÜLSŐ EMLÉKEZETI MEZŐ TARTÓS KÜLSŐ SZIMBOLIKUS TÁROLÓRENDSZEREK
29
Elektronikus tanulási környezetek I.
A tanítás és a tanulás rendszerszemléletű megközelítése I. 1. A tanulás alapformái – genetikai és kulturális átadás 2. Humán kognitív evolúció – mimetikus kultúra 3. Humán kognitív evolúció – mitikus kultúra 4. Humán kognitív evolúció – teoretikus kultúra 5. A modern humán elme kognitív architektúrája Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein
30
Mimetikus Mitikus Teoretikus Epizódikus Információs forradalmak
Merlin Donald 1991/2001 Információs forradalmak Főemlősök Korai emberfélék Epizódikus 6 millió év Az új kommunikációs technikák átszervezik a gondolkodásmódot és a megismerés szerkezetét kulturális átadás Homo erectus Mimetikus 2 millió év Homo sapiens Mitikus 100 ezer év Kognitív architektúra I. Kognitív architektúra II. 5 ezer év Teoretikus Homo s. tipograficus Gutenberg 500 év Homo s. interneticus ? Hálózati 50 év Antropogenezis A kulturális evolúció szakaszai
31
? KOGNITÍV TECHNOLÓGIÁK KULTÚRÁK exogramok engramok
Homo typographicus? Goldhaber M. H.: The mentality of Homo interneticus: Some Ongian postulates. First Monday, volume 9, number 6 (June 2004), Gutenberg Homo interneticus?? ? Hálózatok TEORETIKUS KULTÚRÁK MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS külső emlékezeti tároló rendszer exogramok biológiai emlékezet engramok Az új kommunikációs technikák átszervezik a gondolkodásmódot és a megismerés szerkezetét Kognitív architektúra I. Kognitív architektúra II. Homo habilis Homo erectus Homo sapiens 31
32
Kognitív evolúció Fehérje alapú high-tech teoretikus kultúra
posztmodern média-kultúra? IKT4 hálózati kommunikáció teoretikus kultúra Szilícium alapú elektronikus high-tech IKT3 írás mitikus kultúra Fehérje alapú high-tech IKT2 nyelv mimetikus kultúra IKT1 mimézis epizódikus kultúra A kulturális evolúció szakaszai A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete 32 32
33
Kognitív evolúció teoretikus kultúra mitikus kultúra mimetikus kultúra
posztmodern média-kultúra? delokalizált, hibrid hálózati mátrix teoretikus kultúra külső memória mátrix mitikus kultúra lingvisztikai mátrix mimetikus kultúra kognitív-kulturális keretrendszer mimetikus mátrix kulcs-algoritmusai betöltődnek az elmébe epizódikus kultúra meghatározzák a memória, a gondolkodás és a tudásszerkezet paramétereit elsődleges adatbázis holisztikus, nem-szimbolikus epizód- és esemény tudás az elme kreatív mélyszerkezete a világ közvetlen megtapasztalása alapvető szemantikai folyamatok A kulturális evolúció szakaszai Antropogenezis 33 33
34
Kozmikus evolúció Biológiai evolúció MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS
Automatikus, gépi kogníció, MI, SZINGULARITÁS? Modern elme Hálózati Gutenberg TEORETIKUS Technikai evolúció MITIKUS MIMETIKUS Kognitív evolúció Kulturális evolúció EPIZODIKUS Biológiai evolúció Kozmikus evolúció
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.