Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Konfliktusok az iskolában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Konfliktusok az iskolában"— Előadás másolata:

1 Konfliktusok az iskolában

2 A konfliktus fogalma Conflictus – fegyveres összeütközés
Igények, szándékok, vágyak, törekvések, érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények és értékek szembekerülése Érzelmi töltet

3 A konfliktusok fajtái Szintjei: Belső, személyközi (interperszonális), Csoportok közötti, Szervezeti, társadalmi szintű (pl. etnikai), Országos, nemzetközi konfliktusok. Szereplők: egyén-egyén, egyén-csoport, egyén- intézmény, csoport-csoport, csoport-intézmény, intézmény-intézmény Tartalom: igény- és értékkonfliktus; realisztikus, hamis Relevancia: látszatkonfliktus, peremkonfliktus, központi és extrémkonfliktus Indoka: szükségszerű, elkerülhető Formája: nyílt – rejtett Hatás: konstruktív - destruktív

4 A konfliktuskezelés három archetípusa
Szemet szemért, fogat fogért! Aki megdob kővel, dobd vissza kenyérrel! Kard által vész, ki kardot ragad!

5 A konfliktuskezelés előfeltétele
Önbecsülés és mások megbecsülése. Készség a meghallgatásra és a megértésre. Beleérzés képessége. Önérvényesítés erőszak nélkül. Együttműködés. Nyitottság és kritikai gondolkodás. Fantázia, kreativitás. Versenyszellem (vitatkozás) helyett együttműködés (odafigyelés).

6 A konfliktusra reagáló magatartás modellje
Rámenős önérdekű versengés együttműködés kompromisszum Saját érdekek követése elkerülés alkalmazkodás Visszahúzódó lemondó Nem kooperatív, a kapcsolat nem fontos Kooperatív, a kapcsolat fontos A másik fél szempontjainak figyelembe vétele

7 Konfliktuskezelés érdekérvényesítés alapú megközelítése
Elkerülő „nincs út – nincs győzelem” Versengő (önérvényesítő) „az én utam – én győztem” Alkalmazkodó (önalávető) „a te utad – én vesztettem” Kompromisszumkereső (feltételezi az együttműködést, a kölcsönös bizalmat, az igazságosságot) „fél út – fél győzelem” Problémamegoldó (együttműködő, konstruktív, közös megegyezéssel egyeztetnek érdekeket, szükségleteket, szándékokat) „a mi utunk – mindketten győztünk”

8 A kezelési stratégia kialakítása
Szempontváltás Megoldási lehetőségek összegyűjtése Okok feltárása Konfliktus kezelési stratégia Megoldási lehetőségek mérlegelése Végrehajtás Optimális megoldás megkeresése Következmények valószínűségének összegyűjtése

9 Megelőzés Feszültségcsökkentés fizikai módszerekkel
Fokozott tolerancia és elfogadás, emocionális támogatás Az aktuális témák ellenőrzése, kézben tartása A konfliktus esetleges következményeinek, árának felmérése és tudatosítása

10 A megelőzés módszere a hiteles élet, amelynek alapvető követelményei:
Tisztán kommunikálni. Versengés helyett együttműködni. Legyőzés helyett megerősíteni, hatalmat adni a másiknak. Kategorizálás helyett az egyén egyediségét hangsúlyozni. Az engedelmesség kikényszerítése helyett a hatalmat útmutatásra, s az emberi lehetőségek kibontakoztatására használni. Önmagunkat szeretni, értékelni és megbecsülni, békében élni önmagunkkal. Személyes és társadalmi felelősséget vállalni. A problémákat kihívásként, és kreatív megoldások lehetőségeként kezelni.


Letölteni ppt "Konfliktusok az iskolában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések