Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kompetencia Végzettség
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések bevezetése
2
Az eddigi rendszer működőképességének és teljesítőképességének bemutatása
5
Szakmájukban 9 hónap múlva elhelyezkedők:
Lemorzsolódás és szakmaelhagyás figyelembe vétele egy képzeletbeli eset Beiskolázott tanulók: fő Lemorzsolódás: fő Szakiskolát elvégzők: fő Szakmájukban 9 hónap múlva elhelyezkedők: 21 fő MKIK GVI felmérés alapján 2010.
6
Forrás: KSH
7
Az általános iskolából, illetve azt követően kimaradók számaránya: 14-19 év a legkritikusabb!
között általános iskolába járók száma: , lemorzsolódás 4 ezer fő (3,6 %) 2010-ben a 19 évet betöltött korosztály létszáma: 127 ezer fő ebből 31 ezer főnek 8 osztályos vagy alacsonyabb iskolai végzettsége volt (24,7%)
8
A Kormány−Kamara szakképzési keretmegállapodása 125 szakmában: 2010
A Kormány−Kamara szakképzési keretmegállapodása 125 szakmában: november 11. Szakmai és vizsgakövetelmények gondozása, karbantartása Központi programok felülvizsgálata Szakmai vizsgák vizsgatételeinek, azok értékelési útmutatójának kidolgozása Szakmai záróvizsgára vizsgaelnöki delegálás Szintvizsgák szervezése, koordinálása SZKTV, WorldSkills, EuroSkills szakmai versenyek szervezése Közreműködés a pályaválasztási és tanácsadási rendszerben
9
Fő aktivitási területek
1. Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése, a magyar szakképzés gyakorlatorientáltságának fokozása 2. A szakmai záróvizsgáztatásban a szakma elsajátításához tartozó kulcskompetenciák értékelésének és mérésének előtérbe helyezése, szakmai záróvizsga idejének csökkentése 3. Az OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése olyan formában, hogy a felhasználói szféra számára átlátható, használatra alkalmas legyen. A szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe 4. A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében. Szakképzés vonzerejének növelése, a munka világába történő átmenet erősítése. Tanulók és gazdálkodó számának növelése
10
Szakmai fejlesztőmunka eredményei
Gyakorlati óraszámok 50%-os növelése, a gazdasági igények szerinti tartalom, nyári gyakorlat óraszámának növelése Szakmai záróvizsga idejének csökkentése: maximum 2 nap; maximum 4 vizsgafeladat/modul Modulok számának korlátozása: maximum 6 modul/szakképesítés Szakmai tartalomfejlesztés: új technikák, technológiák beépítése Modulok tartalmában való duplikációk, átfedések megszüntetése Kompetenciák számának csökkentése, szakmai kulcs- és cselekvési kompetenciák hangsúlyozása Új központiprogram-struktúra: helyi tantervi részletességgel való kidolgozás
11
Az ISZIIR interaktív fóruma:
Országos konzultációs fórumrendszer Partnerek bevonása, megnyerése Gazdaság közvetlen részvétele: 180 fejlesztő szakértő Érdemi beleszólás lehetősége: 40 szakmai szervezet 4 ezer gazdálkodó, 660 szakképző iskola véleménye Az ISZIIR interaktív fóruma: Az MKIK által kifejlesztett szakképesítések: szvk-k, központi programok elérhetők voltak április 28-tól
12
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése
2011. április 28. 48 szakképesítés átdolgozott szakmai és vizsga-követelményének, valamint központi programjának átadása a Nemzetgazdasági Minisztérium részére 2011. július 18. 133/2011. (VII. 18.) Korm. rendelet − új OKJ (hatályos VII. 26-tól) 2011. augusztus 25. 32/2011. (VIII. 25.) NGM rendelet az új szakmai és vizsgakövetelményekről (hatályos VIII. 28-tól)
13
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések
Régi Új 48 szakképesítés 46 szakképesítés 3-as szintű 35 db 5-ös szintű 13 db 3-as szintű 34 db 5-ös szintű 12 db Megszüntetésre , illetve beépítésre került 5 db Új szakképesítés 2 db
14
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése
4 féle képzési lehetőség szeptember 1-től: Előrehozott (3 éves ): új szvk szerint régi szvk szerint 2+2 formában : új szvk szerint Iskolarendszerben összesen 28 szakképesítésben
15
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése
2 féle képzési lehetőség szeptember 1-től: 12 szakképesítésben érettségire épülő: új szvk szerint régi szvk szerint Felnőttképzésben 6 szakképesítés
16
Az előrehozott szakmunkásképzés
Semmi mással nem pótolható jelentősége van az idejekorán elkezdett szakmatanulásnak Tudomásul kell venni, hogy nincs lehetőség valamennyi műveltségi terület összes fejlesztési célját egy időben biztosító programok alkalmazására Azok a tanulók, akik nem szeretnének sokat az iskolapadban ülni, a szakiskolát választják Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés pedagógiai modelljének megalkotása. A képzés középpontjába a szakmai cselekvőképességet kell állítani
17
Az előrehozott szakmunkásképzés
A 14 éves korosztály rendkívül fogékony a cselekvésközpontú feladatokra, valós gyakorlati tevékenységekre épülő pedagógiára. Jelentős rétegeket vesztett el a 9-10 osztály bevezetésével a magyar szakképzés, ezzel a magyar munkaerőpiac. Egyre nehezebb éles határvonalat húzni a szakmai elmélet és gyakorlat között. A szakmai elmélet jelentős változáson ment át, gyakorlatorientáltabb lett. Az elmélet arra koncentrál, hogy megtanítsa a gyakorlati végrehajtáshoz szükséges lépéseket. A duális képzés élő környezetben szocializálja a tanulót, a tanuló megtanulja, hogyan működik a valós gazdaság, gondolkodásában erősödik a cselekvőképesség. Megtanulja, hogy cselekedeteiért felelősséget kell vállalnia.
18
Minél több idő eltöltése az üzemben
Lényegét tekintve vállalati képzés, amelyet az iskolai képzés egészít ki A tanulót a cég veszi fel! 480 óra évente az iskolában: 320 óra szakmai 160 óra közismereti Minél több idő eltöltése az üzemben
19
A német és a magyar duális szakmunkásképzés
döntően vállalati képzés gyakorlati óraszám 4000 óra munkaviszony a meghatározó tanulószerződés 90-95% 210 tanítási-munkanap / év szakmai elmélet vállalatnál 9 osztályos általános iskola közismereti óraszám 480 egységes szakmakép gazdaság önfinanszírozó Magyar fele részben vállalati gyakorlati óraszám 1900 óra tanulói és munkaviszony tanulószerződés 55% 180 tanítási-munkanap / év szakmai elmélet iskolában 8 osztályos általános iskola közismereti óraszám 960 moduláris képzési rendszer gazdaság: szakképzési adó
20
Teljes képzési idő: 3552 óra/3 év
Közismereti, közéleti és életvezetési program és testnevelés Szakmai ismeretek (elmélet+gyakorlat) 959 óra 2593 óra Szakmai elmélet Szakmai gyakorlat 27% 73% 690 óra 1903 (1603+nyári gyakorlat ( )
21
A kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumok bevezetésének előnyei
Iskolák és a vállalkozások közötti kapcsolat erősítése Lemorzsolódás csökkenése, tanulók jobb elhelyezkedése Nem lesz több éven keresztül párhuzamos képzési forma Kevesebb modul, egyszerűbb a „tantárgyiasítás”: (46 szakmában 271-ról 203-ra csökkent a modulok száma) Gyakorlatorientált, felhasználóbarát központi programok
22
Gazdálkodók érdekeltségének növelése a gyakorlati képzésben
Cél: gazdálkodók számának növelése 9 ezerről 20 ezerre Eszközök: Adminisztratív terhek csökkentése Egyszerűbb finanszírozási rendszer Törvényi szabályozás módosítása
23
A képzési hajlandóságot leginkább befolyásoló tényezők a jelenleg képzők körében
bonyolult, időigényes adminisztráció éves visszatérítés esetén jelentős az előfinanszírozás költségeink nem térülnek meg alacsony a gyakorlati órák száma sok a munkafegyelmi probléma a tanulók elméleti és gyakorlati előképzettsége nem megfelelő sok a tanulói hiányzás az átalánydíjas elszámolás esetén alacsony az elszámolható összeg nincs elég tanuló MKIK felmérés 2011.
24
A finanszírozási rendszer átalakítása
Egy alapnormatíva Differenciálás a következők szerint: Gyakorlat−elmélet aránya Anyagigényesség Eszközigényesség Oktatóigényesség Hiány-szakképesítés Továbbra is tételes 20−50% elszámolhatóság Adómentesség Kötelező emelés eltörlése Félévente módosítható Elszámolható költségek Tanulók pénzbeli juttatásai
25
Az előadás elérhető: www.mkik.hu
Köszönöm a figyelmet! Az előadás elérhető:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.