Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Lukács András elnök Levegő Munkacsoport

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Lukács András elnök Levegő Munkacsoport"— Előadás másolata:

1 A közlekedés részecskeszennyezésének csökkentési lehetőségei Budapesten 2011-ig
Lukács András elnök Levegő Munkacsoport Budapest, Millenáris, október 21.

2 Paál László festménye

3 Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nem ad meg levegőminőségi határértékeket a részecske-szennyezésre, mert álláspontja szerint nincs olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget.

4 Várható statisztikai életvesztés hónapokban a részecskeszennyezés miatt
Forrás:

5 A részecskeszennyezés felelős Budapesten évente
2000 ember idő előtti haláláért, több mint megbetegedésért, több mint betegen eltöltött napért.

6

7 A hirtelen csecsemőhalál egyik fő oka a részecskeszennyezés.

8 A jogszabályok szerint a részecskeszennyezés koncentrációja egy évben legfeljebb 35 napon haladhatja meg az egészségügyi határértéket. Budapest ezt ötszörösen túllépi.

9 Ha 2011 júniusa után nem sikerül betartanunk a 35 napos szabályt, akkor komoly büntetésre számíthatunk az EU részéről. Hasonló mulasztás miatt az Európai Bizottság most 90 milliárd forintnak megfelelő összegre tervezi megbüntetni Londont.

10 2011. június

11 Budapesten a részecskeszennyezés 70%-át a közlekedés okozza
Forrás: A Főváros Környezetvédelmi Programja, 2002

12 A közlekedési PM10-kibocsátás megoszlása Budapesten
Forrás: A hazai közúti, vasúti, légi és vízi közlekedés országos, regionális és lokális emisszió-kataszterének meghatározása a 2005-ös évre vonatkozóan. Közlekedés-tudományi Intézet Kht. Levegőtisztasági és Motortechnikai Tagozat, Budapest.

13 A Levegő Munkacsoport javaslatai a teendőkre
12 pontban

14 Meg kell szüntetni a dugókat!
A dugókban a járművek a többszörösét bocsátják ki, mint egyenletes haladásnál. Forrás: ITDP

15 1. Forgalmi előnyt a közösségi közlekedésnek!

16 2. Tényleges Budapesti Közlekedési Szövetséget!

17 3. Autóbuszcserét…

18 … és a buszok számának növelését!

19 4. Az egyéb közösségi közlekedési szolgáltatások szinten tartását (legalább)!

20 A Levegő Munkacsoport javaslata egy egyszerűsített dugódíjra
5. Dugódíjat! A Levegő Munkacsoport javaslata egy egyszerűsített dugódíjra Minden jármű* után mindenütt kelljen várakozási díjat fizetni, csak a helyben (az adott kerületben vagy kerületrészben) lakók járművei parkolhassanak ingyenesen (vagy jelképes díj ellenében). * A megkülönböztető jelzéssel felszerelt stb. járművek kivételt képeznek.

21 Dugódíj a Levegő Munkacsoport javaslata alapján
Előnyei: Gyorsan, egyszerűen bevezethető Jelentős bevétel (évente kb. 25 milliárd Ft) A forgalom többségét érinti (a budapesti forgalom több mint 90 százaléka nem átmenő forgalom) A jövőben gond nélkül korszerűbbre cserélhető Hátránya: Nem kezeli az átmenő forgalmat és az adott kerületen belüli forgalmat (ez utóbbi részben megoldható)

22 A díjak Gépjármű-területfoglalási díj
(Személygépkocsi, oldalkocsis motorkerékpár, személygépkocsival vontatott pót- vagy lakókocsi) (Lakóautó, autóbusz, tehergépkocsi, vontató és az ezekkel vontatható pót- vagy lakókocsi) Éves díj (naptári évre) Ft Ft Havi díj (30 napra) Ft Ft Napi díj (naptári nap 0 órától 24 óráig) 800 Ft 2000 Ft Pótdíj (jogosulatlan várakozásonként) Ft Ft

23 6. Forgalomcsillapítást a mellékutcákban!

24 Forgalomcsillapított utcák a Ferencvárosban

25 Több nyugat-európai városban minden mellékutca 30 km/h sebességkorlátozású

26 7. A közterület újrafelosztását – a főútvonalakon is!
Brüsszel: új buszsáv az egyik belső kerületben

27 Párizs: újonnan kialakított, az egyéb forgalomtól fizikailag elválasztott buszsáv két autós forgalmi sáv helyén

28 Chambéry főútja korábban…

29 Chambéry főútja napjainkban

30 A Levegő Munkacsoport javaslata a Kossuth Lajos utca átalakítására a közeljövőben…

31 …és a későbbiekben

32 8. Alacsony kibocsátású övezeteket!

33 Budapest Főváros szmogriadó-tervéről
69/2008. (XII.10. Főv.Kgy. rendelet Budapest Főváros szmogriadó-tervéről II. Szmoghelyzet kialakulásának megelőzése 3. § (1) A szmoghelyzet kialakulásának megelőzésének érdekében a gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról és ellenőrzéséről szóló 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet 9. számú melléklete alapján, a rendszámtáblán sárga színű, hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott (a továbbiakban: kedvezőtlenül sok légszennyező anyagot kibocsátó) gépjárművek forgalma tilos október 20-tól, március 8-ig tartó időszakban a (2) bekezdésben meghatározott területen.

34

35 9. Ésszerűbb árufuvarozást!

36 A tehergépkocsik kihasználtságának ösztönzése http://www. smile-europe
A fuvaroztatók ösztönzése a közös járműhasználatra A nehéz tehergépkocsikról átrakodás a város szélén kisebb járművekre Kézikocsival történő továbbítás a forgalomcsillapított utcákba Tájékoztatás

37 10. A közlekedési igényeket csökkentő településfejlesztést!
A nagy gépjármű-forgalmat vonzó létesítmények építésének korlátozása stb.

38 11. Felvilágosítást! Ma

39 Holnap?

40 12. Társadalmi részvételt!
Elsősorban nem így!

41 A Levegő Munkacsoport javaslatai a forrásokra

42 Lehetséges források (néhány példa)
Az uniós támogatások átcsoportosítása A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetése Dugódíj bevezetése A parkolási díjak ésszerű felhasználása

43 12+1. Kerékpározást!


Letölteni ppt "Lukács András elnök Levegő Munkacsoport"

Hasonló előadás


Google Hirdetések