Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„GYERMEKTÜKÖR" a gyermekek fejlődését, fejlesztését segítő útmutató alkalmazása a gyakorlatban Budapest, 2017. augusztus 31.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„GYERMEKTÜKÖR" a gyermekek fejlődését, fejlesztését segítő útmutató alkalmazása a gyakorlatban Budapest, 2017. augusztus 31."— Előadás másolata:

1 „GYERMEKTÜKÖR" a gyermekek fejlődését, fejlesztését segítő útmutató alkalmazása a gyakorlatban
Budapest, augusztus 31.

2 Törvényi háttér 137/1996. (VIII. 28.) Korm. Rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjának kiadásáról és módosításai 2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 20/2012.(VIII.31.)EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről…

3 Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja
2. Az óvodai nevelés tervezését, valamint a gyermekek megismerését és fejlesztését, a fejlődésük nyomon követését különböző kötelező dokumentumok, továbbá az óvodapedagógusok által készített - nem kötelező - feljegyzések, dokumentumok is szolgálják

4 20/2012.(VIII.31.)EMMI rendelet 63. § (1) Az óvoda az óvodás gyermekek fejlődését folyamatosan nyomon követi és írásban rögzíti. Az óvodás gyermek fejlődéséről a szülőt folyamatosan tájékoztatni kell.

5 20/2012.(VIII.31.)EMMI rendelet (4) Az óvoda a gyermek értelmi, beszéd-, hallás-, látás-, mozgásfejlődésének eredményét - szükség szerint, de legalább félévenként - rögzíti. Rögzíteni kell a gyermek fejlődését szolgáló intézkedéseket, megállapításokat, javaslatokat.

6 Komplex személyiség-fejlettség megfigyelő dokumentum
Anamnézis Befogadás/beszoktatás tapasztalatai A gyermek egyéni fejlettsége az adott életkori sajátosságának megfelelően, részterületekre lebontva - tehetségígéretek azonosításához szükséges szempontokat: átlagon felüli adottság, gyenge pontok Fejlesztési terv Szülői konzultációk rögzítése (aláírás)

7 Dokumentáció vezetése
félévenként egyéni fejlesztési terv- féléves értékelés, féléves szülői tájékoztatás a fejlődés eredménye óvodás kor végén,

8 Megfigyelés az óvodapedagógus tapasztalatai, alapján kérdések, beszélgetés, feladatok, cselekedtetés: a gyerekek játékai, tanulási tevékenysége és egyéb cselekedetei alapján, főként spontán, időnként céllal szervezett helyzetben

9 Anamnézis 1. Születésének körülményei
2. Csecsemőkorban jellemző fejlődés (0-1) 3. Kisgyermekkori fejlődés jellemzői (1-3) 4. Család szerkezete 5.Nevelés (jutalmazás, büntetés, játék) 6. Kultúra, szabadidő (adatvédelmi hivatkozás, szülői aláírás)

10 Befogadás/beszoktatás tapasztalatai
Kapcsolatteremtése: felnőttekkel, társakkal Érzelmi életének jellemzői a befogadási időszakban Új szokások megtanulásához való viszonya Viszonya az óvoda sokféle tevékenységeihez A gyermek tevékenysége során tapasztalt különleges adottságai

11 A gyermek egyéni fejlettsége az adott életkori sajátosságának megfelelően, részterületekre lebontva
Testalkatának jellemzői Mozgásfejlettség jellemzői Érzelmi - akarati életének fejlettsége Szociális fejlettség, társas kapcsolatok Értelmi fejlettségének jellemzői Kitöltési segédlet

12 Egyéni fejlesztési terv prevenciós, korrekciós és/vagy tehetséggondozó feladatok megvalósításához
A gyermek neve:…………………………… A gyermek életkora:…………… Korcsoportja:…………………… Fejleszteni kívánt terület:………………… A fejlesztés tartalma:…………………… A fejlesztés módszerei, eszközei:..... A fejlesztés eredményessége:…………. Készült:… Készítette:óvodapedagógus

13 „Akkor bánsz velük egyformán,
Egyéni fejlesztés „Akkor bánsz velük egyformán, ha mindegyiküket másként kezeled” (Anselm Grün)

14 Forrás Nagy Jenőné (2015): Gyermektükör
Az „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület által irányított „Tehetségígéretek gondozási rendszerének kiépítése az óvodai nevelés területén” című empirikus kutatás formanyomtatványa.

15 A GYERMEK ÉRZELMI- ÉS AKARATI ÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE
I. félév II. félév 3-4 év Befogadás tapasztalatai (Lásd a 3. számú mellékletben) 4.1. Érzelmi életének általános jellemzői: 4.2. Erkölcsi érzelmeire jellemző: 4.3. Esztétikai érzelmeire jellemző: 4.4. Intellektuális érzelmeire jellemző: 4.5. Akarati megnyilvánulásai:

16 A GYERMEK ÉRZELMI- ÉS AKARATI ÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE
Átlagon felüli adottság: Gyenge pontok: (E táblázatnak a kitöltése 5 éves korig tart.)

17 Kitöltési segédanyag Érzelmi életére jellemző jegyek:
harmonikus, kiegyensúlyozott, nyitott, derűs, vidám, ragaszkodó, hűséges, szeretetteljes, gyengéd, elragadtatja magát, örömteli, boldog, elégedett, büszke; tartós érzelmi állapot jellemzi, érzelmeit ki tudja fejezni, empatikus nyugtalan, zaklatott, izgatott, változó hangulatú, szomorkodásra hajlamos, zárkózott, túlzottan érzékeny, szélsőséges, végletes érzelmek jellemzik, labilis érzelmű, közömbös, elutasító, lobbanékony, indulatos, erőszakos, kötekedő, gyakran fél, szorongó, visszafogott, hajlamos a végletekre, gátlásos, agresszív, haragos, mérges, támadó, dühös, bosszankodó, neheztelő, megvető, féltékeny, szomorú, gyötrelmes, bűntudatos, magányos, félénk, rettegő, aggodalmaskodó

18 Kitöltési segédanyag . Erkölcsi érzelmeire jellemző: a jó és a rossz cselekedetek között különbséget tesz, törekszik a jóra, igazságérzete erős, szófogadó, kötelességtudó, engedelmes, viselkedési szabályokat igyekszik betartani, adott esetekben normaszegő, engedetlen, rakoncátlan, csintalan, csapongó, szeszélyes, féktelen, a norma- és szabálytartása nem alakult ki, fegyelmezetlen, kihívás hiányában rendbontó önfegyelme nem alakult ki,

19 Kitöltési segédanyag Esztétikai érzelmeire jellemző:
a szép és a csúnya kategóriákat különválasztja, észreveszi, megnevezi mi a szép a közvetlen környezetében, berzenkedik a rút, ronda, otromba ízléstelenségektől, szereti a szépet és könnyen észreveszi a művészi részleteket, sajátos, egyedi ízlése van, esztétikai élményekre fogékony, felfedezi környezetében a szépet és a benne lévő részleteket, nem fogékony, a tetszetős, ízléses és érdekes dolgok iránt érdeklődő

20 Kitöltési segédanyag Intellektuális érzelmeire jellemző:
kíváncsi természetű, kutató-fürkésző, érdeklődő, a felfedezés vágya benne él, kiderítő, kipuhatoló, problémamegoldó, önállóság, függetlenség vágya jellemzi, igényli az önkifejezést, az alkotási vágy buzog benne, tudni akarás hajtja, sikerre törő, mindig érdekli valami, a megvalósítás vágya motiválja, érzi a helyzet- és jellemkomikumokat, szójátékokat, élcelődéseket észreveszi

21 Kitöltési segédanyag Akarati megnyilvánulások:
kitartó, nem kitartó, megbízható, szalmaláng, kivárásra képes, feladja, alapos, felületes, kapkodó, makacs, dacos, gátlásos, szabálytartó, ha ellenőrzik, alacsony a monotónia tűrése, a mechanikusan ismétlődő feladatok untatják őt, felszabadult, gátlásoktól túlzottan mentes, biztatást igényel, változó, hajlamos a tekintély megkérdőjelezésére, nehezen tud választani, motívumok harcában él, feladattudata kialakult, állhatatos, fáradhatatlan, szívós, erős, önállósulási törekvés jellemzi, egészséges öntudata kialakult.

22 mesterpedagógus,köznevelési szakértő
Köszönöm a figyelmet! Jarasovics Lászlóné mesterpedagógus,köznevelési szakértő


Letölteni ppt "„GYERMEKTÜKÖR" a gyermekek fejlődését, fejlesztését segítő útmutató alkalmazása a gyakorlatban Budapest, 2017. augusztus 31."

Hasonló előadás


Google Hirdetések